Gå til innhold

Utredning for ADHD. Noe vits å ha samtaleterapi ved siden av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg  tror jeg har ADHD og skal utredes for det. Jeg har samtidig fått tilbud om plass for samtale-terapi pga depresjon.   Grunnen til er jeg er deprimert er knyttet til ADHD-symptomene mine og redselen for at ADHD-utredning ikke skal hjelpe. Men er det noe vits  ha samtale-terapi ved siden av ADHD-utredningen når depresjonen min henger sammen med nettopp ADHD-utredningen? Eller vil vi uansett jobbe også med disse tankene under en ADHD-utredning? 

Man kan selvsagt si: "Man kan aldri takke ja til for mye helsehjelp". Men jeg har jobb og både ADHD-utredningen og samtaleterapien vil måtte skje under min normale arbeidstid. I tillegg har jeg en del reisevei. Så om denne samtale-terapien ikke har noe ekstra verdi utover det jeg vil ta opp under ADHD-utredningen så takker jeg nei. 

Anonymkode: 732c2...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utredning er ikke behandling. Om du pr i dag har en depresjon som er såpass omfattende at du har fått tilbud om samtaler på dps, så ville jeg tatt i mot. 

Anonymkode: db39d...bbf

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Utredning er ikke behandling. Om du pr i dag har en depresjon som er såpass omfattende at du har fått tilbud om samtaler på dps, så ville jeg tatt i mot. 

Anonymkode: db39d...bbf

Takk. jeg har en omfattende depresjon. Men omtrent hele depresjonen henger sammen med ADHD-symptomene mine. Men om det er slik at vi under utredningen ikke kommer til å jobbe noe med depresjonen rundt ADHD-symptomene så får jeg vel takke ja til den samtale-terapien i tillegg.  

TS

Skrevet

Hei, når du blir utdredet for ADHD vil det bli skrevet et evaluering/observasjons notat, hvor observasjonene blir nummerert i egen kolonne, samt tilhørende data og klokkeslett i et annet.

Ofte i form av:

• Fungering under måltid
  • Innkjøp av varer
  • Fungerer i samtaler
  • Om en initierer og deltar i aktiviteter og sosial samhandlinger
  • Hvordan en fungerer i sosial samhandlinger
  • Fungering med tanke på søvn
  • Hygiene
  • Observasjon av kroppsspråk om mot ulike ting
  • Om en har god blikkontakt
  • Om det er tegn til tvang
  • Om det er tegn til språkforstyrrelse

Utredningen av ADHD, kan skape mistanker om andre sykdommer hvis det skapes mistanke under observasjon. Observasjon er egentlig bare en bekreftelse /avkreftelse greie, og det er ofte eksterne observasjoner fra personer utenfra som er avgjørende.

Anonymkode: c00f3...3e3

Skrevet

Merk at det er stor forskjell på om det står "en ikke kan avkrefte" eller at "observasjonen støtter opp under en mistenkt diagnose", i epikrisen, opp mot informasjon hentet inn fra utenforstående.

Hvis observasjonen går dårlig, burde du ta en ny en på et annet tidspunkt, Viktigste er kanskje at du sjekker at informasjonen som kommer inn fra eksterne er riktig, samt at du sørger for at du gir riktige opplysninger.

Skrevet

Kan du ikke spørre? Hele poenget med samtaleterapi er jo samtale og jeg regner med det er meningen dere skal jobbe med nettopp symptomene. Så hva med å spørre om dere kan lage en slags samtale-plan for hvordan du kan ta noen grep som funker?

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig tøft å gå gjennom utredning. Det blir mye fokus på alt som er vanskelig for deg og det er lett å føle seg enda dårligere. Hvis du er deprimert ville jeg absolutt gått til behandling for dette samtidig. 

Anonymkode: 48469...39a

• Liker 4
Skrevet
Lava Anne skrev (36 minutter siden):

Kan du ikke spørre? Hele poenget med samtaleterapi er jo samtale og jeg regner med det er meningen dere skal jobbe med nettopp symptomene. Så hva med å spørre om dere kan lage en slags samtale-plan for hvordan du kan ta noen grep som funker?

Takk , jeg kan spørre. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er veldig tøft å gå gjennom utredning. Det blir mye fokus på alt som er vanskelig for deg og det er lett å føle seg enda dårligere. Hvis du er deprimert ville jeg absolutt gått til behandling for dette samtidig. 

Anonymkode: 48469...39a

Takk. Da tror jeg at jeg takker ja til begge deler. Jeg også ser for meg at det kan bli tøft under utredningen. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, når du blir utdredet for ADHD vil det bli skrevet et evaluering/observasjons notat, hvor observasjonene blir nummerert i egen kolonne, samt tilhørende data og klokkeslett i et annet.

Ofte i form av:

• Fungering under måltid
  • Innkjøp av varer
  • Fungerer i samtaler
  • Om en initierer og deltar i aktiviteter og sosial samhandlinger
  • Hvordan en fungerer i sosial samhandlinger
  • Fungering med tanke på søvn
  • Hygiene
  • Observasjon av kroppsspråk om mot ulike ting
  • Om en har god blikkontakt
  • Om det er tegn til tvang
  • Om det er tegn til språkforstyrrelse

Utredningen av ADHD, kan skape mistanker om andre sykdommer hvis det skapes mistanke under observasjon. Observasjon er egentlig bare en bekreftelse /avkreftelse greie, og det er ofte eksterne observasjoner fra personer utenfra som er avgjørende.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Merk at det er stor forskjell på om det står "en ikke kan avkrefte" eller at "observasjonen støtter opp under en mistenkt diagnose", i epikrisen, opp mot informasjon hentet inn fra utenforstående.

Hvis observasjonen går dårlig, burde du ta en ny en på et annet tidspunkt, Viktigste er kanskje at du sjekker at informasjonen som kommer inn fra eksterne er riktig, samt at du sørger for at du gir riktige opplysninger.

Takk

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk. jeg har en omfattende depresjon. Men omtrent hele depresjonen henger sammen med ADHD-symptomene mine. Men om det er slik at vi under utredningen ikke kommer til å jobbe noe med depresjonen rundt ADHD-symptomene så får jeg vel takke ja til den samtale-terapien i tillegg.  

TS

E det er absolutt ingen behandling i den forstand under utredning. Det er jo for å utrede, ikke behandle. Ingen likhet mellom de to.

Dessuten er det mest sannsynlig noe som stikker dypere mtp denne depresjonen, enn kun det du opplever det (ADHD og frykt for å ikke bli diagnostisert). Sammen med behabdler vil dere dykke ned i dybden for å hjelpe i nåtid, samt for å forebygge senere depresjoner i fremtid med å lære verktøy og nye reaksjonsmønstre etc.

Anonymkode: 11d8b...74f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

E det er absolutt ingen behandling i den forstand under utredning. Det er jo for å utrede, ikke behandle. Ingen likhet mellom de to.

Dessuten er det mest sannsynlig noe som stikker dypere mtp denne depresjonen, enn kun det du opplever det (ADHD og frykt for å ikke bli diagnostisert). Sammen med behabdler vil dere dykke ned i dybden for å hjelpe i nåtid, samt for å forebygge senere depresjoner i fremtid med å lære verktøy og nye reaksjonsmønstre etc.

Anonymkode: 11d8b...74f

Takk!  

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS

Selv om adhd kan være en stor del av årsaken til depresjon, så vil ikke depresjonen forsvinne når/om du får diagnose, ei heller om du får medisiner. Du vil bare få stadfestet hvor den muligens kommer fra, og må likefullt jobbe med å håndtere depresjonen uavhengig av adhd.

Mange blir anbefalt samtaleterapi i etterkant av adhd-diagnose for å lære seg leve med diagnosen, for det lærer man overhode ikke under utredning. Og for mange så kan utredningen forverre andre symptomer som f.eks depresjon.

Anonymkode: b3f4b...4dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om adhd kan være en stor del av årsaken til depresjon, så vil ikke depresjonen forsvinne når/om du får diagnose, ei heller om du får medisiner. Du vil bare få stadfestet hvor den muligens kommer fra, og må likefullt jobbe med å håndtere depresjonen uavhengig av adhd.

Mange blir anbefalt samtaleterapi i etterkant av adhd-diagnose for å lære seg leve med diagnosen, for det lærer man overhode ikke under utredning. Og for mange så kan utredningen forverre andre symptomer som f.eks depresjon.

Anonymkode: b3f4b...4dc

Takk!

TS

Skrevet

Takket ja til samtaleterapien nå. DPS også anbefalte det sterkt. De mente jeg ville få mer utbytte av ADHD-utredningen om jeg hadde samtaleterapi også. 

Delvis tenkte jeg også at det er fordel å starte samtaleterapi når som jeg har det "greit"  og starte å  bygge relasjonen nå i stedet for å vente med å bygge relasjonen til etter en eventuell krise. 

TS

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...