Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #1 Skrevet 25. februar 2006 I påsken skal jeg og samboeren min reise til Sevilla. Er det noen her som har vært der som har noen erfaringer å dele med meg?
Gjest Maddy Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Katedralen er et absolutt must see. Du trenger ikke være religiøs for å nyte den opplevelsen. Helt utrolig og masse kunstverker der inne. Columbus sies å være gravlagt der inne. Ta turen til de forskjellige Expo paviljongene - veldig flotte + det jødiske kvareret som er i nærheten av Katedralen (minner om en labyrint). Gå litt i bakgatene - det er der man finner de små koselige butikkene og mase flotte bygg. Må bare få si nyt Sevilla - er en flott by og jeg storkoste meg når vi var der.
Cronos Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Helt enig. Katedralen må sees. Nr. 3 i verden etter Peterkirken og St. Paul's. Og jeg må si at katedralen i Sevilla imponerte meg faktisk mer enn St. Paul's. Ellers er det en veldig bra atmosfære og rolig sør-spansk tempo der. Bra valg!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 tyrefekting? det er iallefall stoort der. Vi var ikke på det - men noen kanskje vil Så må du dra til Sevilla zoo ... Veldig morsomt, anerledes enn hjemme såklart. Og som alle sier katedralen. Det er flott der! Så er det masse danseklubber; salsa, mambo, pluss pluss. Intim, fin, varm og rimelig by!
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Takk for svar! Tyrefekting holder jeg meg nok unna, av prinsipp. Men katedralen, bakgater med små butikker, jødiske kvarteret og Sevilla Zoo er notert! Ellers blir det nok lite dansing, ettersom jeg er 6 måneder på vei på den tiden.. Men spising av tapas og flamencoshow skal jeg nok få til! Jeg har hørt at det er stor feiring der borte i påsken, noen som har opplevd det? Ellers tar jeg gjerne i mot flere erfaringer!
Gjest Elfrida Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 I store deler av Spania er det masse greier i påsken - gjerne prosesjoner hvor de bærer en statue fra den lokale kirken på en svær båresak med blomster og greier, og går sakte med taktfast rolig tromming. Det er katolske brorskap som ofte gjør dette, og de har veldig spesielle drakter - lange kjortler, og en lang spiss hatt med hull til øynene, i svart og lilla og mange andre farger. Det sies at Ku Klux Klan fikk inspirasjon til sine drakter fra dette. Veldig spesielt. Det er også vanlig med påskespill, at man setter opp Jesu lidelse og død og påfølgende nedtakelse fra korset etc. Masse folk i gatene og spesiell stemning. Jeg har ikke vært i Sevilla i påsken, men det er helt sikkert prosesjoner der - du får sjekke med den lokale turistinfoen for tider og steder. Et hett tips er langfredag, men her er det lokale variasjoner. Ofte starter de på kvelden.
Gjest Elfrida Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Det er virkelig verdt å få med seg noe av dette, og antakelig vanskelig å unngå når du er i en såpass stor by i påsken. Her er noen bilder fra spanske påskeprosesjoner: http://www.sol.com/images/CA%20Andalucía/s...anasanta106.jpg http://www.skunk.co.uk/images/lifestyle/ar...emana-Santa.jpg http://www.abanicosevilla.com/images/seman...nta_sevilla.jpg Og her står det litt om påskeprosesjoner i Spania: http://www.fiscalstudy.com/2004-global-pho...e-holy-week.php Ellers var mye av infoen jeg fant på nettet på spansk...
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Tusen takk! Det så virkelig ut som KKK, ja! Men satser på at de er snillere.
Floja Felíz Skrevet 1. mars 2006 #9 Skrevet 1. mars 2006 Takk for svar! Tyrefekting holder jeg meg nok unna, av prinsipp. Men katedralen, bakgater med små butikker, jødiske kvarteret og Sevilla Zoo er notert! Ellers blir det nok lite dansing, ettersom jeg er 6 måneder på vei på den tiden.. Men spising av tapas og flamencoshow skal jeg nok få til! Jeg har hørt at det er stor feiring der borte i påsken, noen som har opplevd det? Ellers tar jeg gjerne i mot flere erfaringer! ← Jeg har bodd i Sevilla, og det er en helt fantastisk by!!! Godt valg! MEN hvis du reiser dit i påsken kan du ikke regne med å få sett så mye av byen. Det er så mange prosesjoner, dag og natt, at det er nærmest umulig å komme seg rundt i gatene, spesielt hvis du ikke er kjent der. I tillegg er det en veldig høytidelig og tung påskefeiring som jeg i alle fall følte meg litt "malplassert" i når jeg gikk rundt som "turist". Jeg følte i alle fall at det var veldig respektløst av de som ikke deltok å gå rundt og f.eks ta bilder av folk som går i sørgetog. Og ps: musikken er veeeeldig ... eh.... spesiell..... Vi var normalt i Sevilla kun et par dager av påskefeiringen, men reiste ut av byen fordi det rett og slett ble for trangt og for mye. Det er ikke dermed sagt at det ikke kan være fint å få det med seg, men vær forberedt. Prøv å få tak i planene for prosesjoner i de forskjellige bydelene, og planlegg aktivitetene deres deretter. Langfredag er som nevnt her over aller verst! Henger meg for øvrig på at katedralen må sees og du bør ta en tur opp i tårnet (La Giralda). Kongeparken rett ved Katedralen er kjempeflott, og det er koselig å ta en båttur på elva, særlig siden gatene er fulle av prosesjoner. Det er alltid varmere i Sevilla enn andre steder i Spania, så kle dere for sommer. Besøk la Carboneria og se tradisjonell flamenco i folkelig stil, og spis verdens beste tapas på en liten restaurant som heter Coloniales. Kos dere!!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 Som det skrives over her er det prosesjoner dagen lang i Sevilla i påsken, påsken er den viktigste høytiden i dette området, det er ekstremt mye folk, mye kaos, men også en ufattelig opplevelse. Kirker etc kan være stengt på visse tidspunkt grunnet forbredelsene til prosesjonene. Når det gjelder å kle seg for sommer kan dette stemme, du kan treffe på riktig så fint vær, men det kan være litt småkjølig om kveldene i denne perioden. Ellers har det jødiske kvarteret hatt problemer med rimelig grove tyverier av turister, dette vil også gjelde noen andre områder av Sevilla, så er du 6mnd på vei ville jeg nok vært noe forsiktig
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Ellers har det jødiske kvarteret hatt problemer med rimelig grove tyverier av turister, dette vil også gjelde noen andre områder av Sevilla, så er du 6mnd på vei ville jeg nok vært noe forsiktig ← Tenker du at de er voldelige? Ellers pleier jeg ikke bære med meg veske på ferie. Har stort sett alle verdisaker i lommer/ magebelter. Vi er i byen fra lørdag (dagen før palmesøndag) og reiser hjem skjærtorsdag, så jeg håper at ikke påskefeiringen har tatt helt overhånd når vi er der. Tusen takk for svar alle sammen! (Men tar gjerne i mot mer. )
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #12 Skrevet 12. mars 2006 Ja, det har vært en del voldelige tyverier. Jeg ville uansett anbefalt å hatt med veske og hatt med en del kontanter i denne, dette vil forhåpentligvis medføre at tyvene blir fornøyde med det de finner i vesken. Er virkelig € 100 en stor sum å tape hvis dette medfører at tyvene lar deg være i fred?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #13 Skrevet 13. mars 2006 Ja, det har vært en del voldelige tyverier. Jeg ville uansett anbefalt å hatt med veske og hatt med en del kontanter i denne, dette vil forhåpentligvis medføre at tyvene blir fornøyde med det de finner i vesken. Er virkelig € 100 en stor sum å tape hvis dette medfører at tyvene lar deg være i fred? ← Det er ikke så stor sum, nei, men jeg foretrekker å gå uten veske. Dersom jeg holder meg unna folketomme steder vil kanskje tyvene velge ut damer med veske? Dessuten skal jeg gå sammen med samboer, hans foreldre og hans søster stort sett hele tiden. Forhåpentligvis er vi for mange til at tyvene velger ut oss som ofre! (Må tenke positivt!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå