AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg har vært i en livssituasjon som har gjort at jeg har innsett at jeg trenger oppfølging av ADHD i voksen alder. Men jeg hører at det er veldig mye som skal til for at man får oppfølging som voksen. Legen henviste meg videre og jeg har fått time hos spesialisthelsetjenesten. Men livssituasjonen har bedret seg. Jeg trenger likevel oppfølging med behandling og utprøving av medisiner, for å unngå at jeg havner i de mønstrene som gjør at jeg kommer i slike situasjoner igjen. Har innsett at jeg har hatt mønstre som har ført meg inn i dårlige relasjoner og situasjoner hvor jeg lett blir syndebukk og så videre. Det går utover mange av mine livsområder. Men siden det er så vanskelig å få oppfølging for ADHD som voksen, er jeg redd at de vil avvise meg når de ser at ting er litt bedre akkurat nå. Eller at de mener at det ikke er alvorlig nok osv. Det jeg lurer på er hva jeg skal si for å få de til å forstå at jeg trenger behandling med samtale og medisiner, for å lære meg å håndtere livet slik at jeg ikke havner videre i disse mønstrene. Samfunnet tjener jo på det, men jeg er redd for å bli avvist pga ressurser. Og jeg vil ikke lyve heller. Jeg jobber selv i det offentlige og vet hvor baklengs ting er når det gjelder ressurser og kortsiktig sparing, som samfunnet ikke tjener på på lengre sikt. Noen her som har erfaring med dette, og kan dele noen tips og råd?🙏 Anonymkode: 9d7d1...df4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Skrevet 20. oktober 2024 De var ikke opptatt av situasjon her og nå på min utredning, skulle bare svare ut fra hva som var typisk gjennom livet. Anonymkode: 95712...f4f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Skrevet 20. oktober 2024 Du har diagnostisert adhd, men trenger oppfølging, er det sånn å forstå? I så fall: HVIS du blir avvist, ville jeg spurt dem om tøhva du kan gjøre på egenhånd. Anonymkode: 8ffff...65f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #5 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 10.24): Jeg har vært i en livssituasjon som har gjort at jeg har innsett at jeg trenger oppfølging av ADHD i voksen alder. Men jeg hører at det er veldig mye som skal til for at man får oppfølging som voksen. Legen henviste meg videre og jeg har fått time hos spesialisthelsetjenesten. Men livssituasjonen har bedret seg. Jeg trenger likevel oppfølging med behandling og utprøving av medisiner, for å unngå at jeg havner i de mønstrene som gjør at jeg kommer i slike situasjoner igjen. Har innsett at jeg har hatt mønstre som har ført meg inn i dårlige relasjoner og situasjoner hvor jeg lett blir syndebukk og så videre. Det går utover mange av mine livsområder. Men siden det er så vanskelig å få oppfølging for ADHD som voksen, er jeg redd at de vil avvise meg når de ser at ting er litt bedre akkurat nå. Eller at de mener at det ikke er alvorlig nok osv. Det jeg lurer på er hva jeg skal si for å få de til å forstå at jeg trenger behandling med samtale og medisiner, for å lære meg å håndtere livet slik at jeg ikke havner videre i disse mønstrene. Samfunnet tjener jo på det, men jeg er redd for å bli avvist pga ressurser. Og jeg vil ikke lyve heller. Jeg jobber selv i det offentlige og vet hvor baklengs ting er når det gjelder ressurser og kortsiktig sparing, som samfunnet ikke tjener på på lengre sikt. Noen her som har erfaring med dette, og kan dele noen tips og råd?🙏 Anonymkode: 9d7d1...df4 Du må jo nesten bare si det som det er? Også kan du alltids se hva du kan gjøre og jobbe med selv. Hva ønsker du egentlig hjelp med, sånn konkret? Som du tenker medisiner og annen behandling kan hjelpe deg med? Står du i fare for å miste jobben? Fungerer du ikke i hverdagen etter jobb? Plages du med tankene? Depresjon? Dårlige relasjoner kan man alltid gjøre noe med på egenhånd. Ta lærdom av tidligere feil. Fokuser på det du ønsker å endre på. Les og lær. Tviler sterkt på at du får særlig hjelp hvis det kun er at du havner i dårlige relasjoner. Særskilt når det står mange i kø eller får avslag, med langt mer og alvorlige problemer. Med mindre vi snakker om svært alvorlig tilfeller med relasjoner. Eventuelt kan du gå privat, ta kurs eller lignende som ofte er bedre og mer effektivt. Også viktig å finne balanse i livet. Balanse i det fysiske, psykiske og ellers i livet. Jobbe for å skape deg et liv som fungerer for deg og gjør deg godt. Da er det også lettere å ta gode valg, selv med ADHD 😃❤️ Anonymkode: 585cd...6f9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #6 Skrevet 23. oktober 2024 Jeg vil anbefale et Pegasus kurs. Det er et tilbud til alle de voksne som sliter med ADHD. Fastlegen må skrive en rekvisisjon til DPS (litt rart kanskje) kurset er om kvelden og gratis. Anonymkode: aa071...a6e
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #7 Skrevet 23. oktober 2024 Er du diagnostisert med ADHD har du rett på hjelp. Er det en diagnose du er ute etter og har selvdiagnostisert deg selv med er det mer krevende. Det er ingen selvfølge at du har ADHD selv om du "føler" det. Er utrolig mange som selvdiagnostiserer seg selv med denne tilstanden. Isåfall må du prøve og få en henvisning til DPS eventuelt gå til en privat avtalespesialist (ville for alt i verden forsøkt DPS først da disse faktisk gjennomfører en ordentlig utredning) avtalespesilaister har jeg intrykk av kaster adhd diagnoser på alt og alle uten at de faktisk utreder på en ordentlig måte + ikke tar hensyn til testene som burde gjennomføres før oppstart av medisiner. Anonymkode: 58ec1...c2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå