Gå til innhold

Inkluderings-tyranni

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så takknemlig for at vi bor på et sted, hvor alle i klassen/gruppen inkluderes og inviteres med største selvfølgelighet. 
At det er oppegående voksne, som evner å se litt utenfor egen nesetipp. 

Er bare her på KG hvor folk er i mot inkludering og at alle skal inviteres. Og må ærlig innrømme at jeg faktisk er litt dømmende mot slike mennesker, og tenker at slik oppførsel viser at de er mindre ressurssterke, har lavere intelligens og generelt er egoistiske mennesker. 
Egentlig er det jo synd på slike mennesker. Men tipper det er de samme som er sure for at ungen må gå som bøssebærer, eller som ikke gidder å stille på dugnad om barnet får gå på en idrett. 

Anonymkode: c86da...726

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det tviler jeg på at hun gjør for jeg tenker akkurat likt. Jeg har aldri hatt hverken behov/plass/råd eller lyst til å invitere hele klassen på bursdag. Og så har jeg opplevd såpass mye i eget liv at jeg vet at det kommer et tidspunkt at foreldrene ikke styrer dette lenger, at ungdommen inviterer selv. Og da får de sjokk de som er dilla og dulla med og tror at samfunnet er inkluderende for ever. Det er ikke det! Livet er urettferdig og det er best å leve godt med det. Innfinne seg med det uten å la seg krenke. 

Anonymkode: 1319f...128

Fatter ikke at man kan tenke sånn, blir helt matt men jaggu glad vi er forskjellige 

Anonymkode: ce887...9f2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så da utelater vi alle ensomme barn? For de har ingen egenverdi? Det er BS, og læreren har helt rett i at det er givende og lærerikt for alle parter å omgås også folk som ikke er lik en selv. Det betyr ikke at man mener egenverdien til noen er null, det er tvertom. Du mener egenverdien til personen er null så du vil ikke invitere vedkommende - og det er så til de grader utestengelse og defineres som mobbing.

Anonymkode: f2601...ba6

Jeg ble utestengt i hele barndommen. Tror du jeg følte meg mindre ensom av å bli fortalt at jeg ble invitert på bursdag nettopp fordi jeg ikke hadde venner? Det føltes like mye som mobbing som når de ikke ville ha meg med å leke.

Anonymkode: 0bf58...e00

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvorfor skulle det være trollinnlegg?Jeg er helt enig med vedkommende

Anonymkode: 38374...c32

Fordi ingen er så ekskluderende når de er voksne 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette var et kynisk svar. Jeg tenker alltid at også jeg har et ansvar ut over meg og mine barn. Dette ønsker jeg å videreføre til barna for at de skal vokse opp og tenke på andre og ikke kun seg selv. Jeg inviterer selvsagt også dem som kanskje har sagt eller gjort noe mot mitt barn. Da får jeg en gyllen mulighet til å hjelpe litt til her. 

Er du i det hele tatt en voksen? 

Anonymkode: 1f9a0...d70

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fatter ikke at man kan tenke sånn, blir helt matt men jaggu glad vi er forskjellige 

Vil du påstå at jeg tar feil? Eller er mine erfaringer fra livet feil? Hva mener du egentlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble utestengt i hele barndommen. Tror du jeg følte meg mindre ensom av å bli fortalt at jeg ble invitert på bursdag nettopp fordi jeg ikke hadde venner? Det føltes like mye som mobbing som når de ikke ville ha meg med å leke.

Anonymkode: 0bf58...e00

Ja, skjønner hva du mener. Å bli invitert bare fordi foreldrene sier at man må og så føler man hele vegen at man ikke er velkommen, DET er mer ekskluderende enn å ikke bli bedt i det hele tatt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener helt motsatt. Vi overvurderer foreldrenes evne og spesielt vilje til å bry seg om andre enn egne barn. Grunnen til at det er så mye fokus på inkludering er jo nettopp fordi alle tiårene med å la foreldre og barn styre dette selv har vist at man da tenker bare på seg selv og at det fører til mobbing og ekskludering eller ensomme barn som ikke har venner. Selv nå med fokus på inkludering og regler for hvem man kan invitere ser vi jo (selv her i denne tråden) at det likevel finnes egoister som ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. Vi har reglene fordi vi trenger dem! 

Anonymkode: 3cbb9...053

Men disse "reglene" er jo ikke bindende på noe vis og det er heller ingen sanksjonsmuligheter hvis x-antall foreldrepar inviterer akkurat de man vil. Til syvende og sist er det foreldrene til barnet som bestemmer og slik skal det være.

Å undervurdere foreldre på grunn av deres valg synes jeg vitner om fordommer, moralisering av folk som sitter på 'sin høye hest' som prøver å belære andre hvordan de mener foreldre skal fremstå. Foreldre flest vil det beste for sine barn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et kynisk svar. Jeg tenker alltid at også jeg har et ansvar ut over meg og mine barn. Dette ønsker jeg å videreføre til barna for at de skal vokse opp og tenke på andre og ikke kun seg selv. Jeg inviterer selvsagt også dem som kanskje har sagt eller gjort noe mot mitt barn. Da får jeg en gyllen mulighet til å hjelpe litt til her. 

Er du i det hele tatt en voksen? 

Anonymkode: 1f9a0...d70

Inviterer du de som har mobbet barnet ditt? Det er å være dumsnill.

Hadde mitt barn blitt mobbet gjentatte ganger av samme person så blir ikke han/hun invitert til oss for alt er skværet opp i. Handlinger har konsekvenser! 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og må ærlig innrømme at jeg faktisk er litt dømmende mot slike mennesker, og tenker at slik oppførsel viser at de er mindre ressurssterke, har lavere intelligens og generelt er egoistiske mennesker. 

Egentlig er det jo synd på slike mennesker. Men tipper det er de samme som er sure for at ungen må gå som bøssebærer, eller som ikke gidder å stille på dugnad om barnet får gå på en idrett. 

Litt av en generalisering. Denne "oppførselen" finnes hos ressursterke foreldrene med åpenbar høy intelligens (god jobb, god inntekt) på samme tid som alenemoren med trang økonomi kan være verdens mest inkluderende på alle vis. Det er jo ikke noe fasit på dette.

Å stille spørsmål ved folk sin intelligens og kalle dem ressurssvake bare fordi de har en annen mening enn deg om hvordan ting skal gjøres for være opp til deg. Men jeg synes foreldre som velger annerledes skal respekteres, det har sikkert sine grunner.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (18 minutter siden):

Men disse "reglene" er jo ikke bindende på noe vis og det er heller ingen sanksjonsmuligheter hvis x-antall foreldrepar inviterer akkurat de man vil. Til syvende og sist er det foreldrene til barnet som bestemmer og slik skal det være.

Å undervurdere foreldre på grunn av deres valg synes jeg vitner om fordommer, moralisering av folk som sitter på 'sin høye hest' som prøver å belære andre hvordan de mener foreldre skal fremstå. Foreldre flest vil det beste for sine barn.

Nettopp. SINE barn. Så er det ikke så nøye med alle de andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor så har vi også hatt sånne regler for at ingen skal føle seg ekskludert da ungene var mindre. Jeg syns det var fint, og man får en mulighet til å påvirke egne barn til å tenke litt på andre, hvilket ikke alltid kommer naturlig. De som er populære og alltid har mange venner skjønner ikke problemet i den alderen. Mitt barn har alltid vært en "ledertype" og selv om han var ganske empatisk som barn så var ikke inkludering så høyt på to-do lista. 

Eksempel: En gutt i klassen med litt adferdsproblemer inviterte til bursdag med gutta i klassen. Foreldrene, som selvsagt visste at han sleit med å få venner, hadde virkelig lagt seg i selen og opplegget var veldig "kult" og sikkert også ganske dyrt. Sønnen min ville ikke gå, men jeg sa han ikke fikk takke nei. Jeg visste at hvis han fikk slippe så ville flere av vennene følge etter. Da jeg kom for å hente så hadde de selvfølgelig hatt det kjempegøy...

Og så går det an å ikke legge lista så fryktelig høyt. Vi hadde dårlig råd og liten plass hjemme. Noen ganger slo vi oss sammen med et par andre og feiret 2-3 bursdager felles. Da lånte vi lokale på skolen, eller leide velhus og delte på alle utgiftene. Vi hadde også feiring på grillplass i skogen og lagde rebusløp og grillet, kjempepop. Noen hadde også Mesternes Mester bursdag i nærmeste park. 

Jeg mener at foreldre må ta litt ansvar for miljøet barna er i, for hvis foreldre bare tenker på seg selv og sitt så gjør barna det også. It takes a village.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp. SINE barn. Så er det ikke så nøye med alle de andre. 

Har ikke andre barna foreldre?

Til syvende og sist så er foreldre ansvarlige for sine EGNE barn. Alle foreldre må ta ansvar for sine egne barn sin trivsel, oppvekstvilkår og velferd først og frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sittet i FAU i 5 år sammenhengende på vår skole, og temaer rundt dette har så langt ALDRI blitt nevnt, så at dette er en så stor ting rundt omkring sliter jeg litt med å forstå... 

Vi hadde en forelder som prøvde å legge ned skolegudstjenesten i jula, og en annen forelder som prøvde å få oss med på å kreve leksefri skole, men altså ingen forsøk i det hele tatt på å overstyre hvem man kan invitere (verken i bursdager eller andre selskap), gaveregler, eller noe som helst sånt. 

Anonymkode: 0e46b...31a

Du evner ikke å se at det kan skje andre steder enn på din skole bare fordi det aldri har skjedd der? 

Anonymkode: 6c834...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener alle barn skal inkluderes gjelder dette også på julaften lurer jeg på? Det er så mye dobbeltmoralisme ute å går. Det er mange barn som ikke har det noe ålreit hjemme. Barn som lever med psykiske syke foreldre, fysikk, psykisk og seksuell misbruk. Barn som lever med foreldre som er rusmisbrukere. Hvor mange foreldre som messer om "inkludering" da? Hvor mange som åpner hjemmet sitt for barn som ikke har det noe godt hjemme? Hvor mange som åpner opp for inkludering i julen? Nei da slamrer vi godt igjen dørene og mener alle må passe på seg selv. Det er ikke bare i vennegjengen en kan bli ekskludert men når det virkelig gjelder så er det få som inkluderer andre barn enn sine egne. Det synes jeg er ganske egoistisk og igjen dobbeltmoralisme på sitt ypperste.

Anonymkode: 04d2c...43a

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så takknemlig for at vi bor på et sted, hvor alle i klassen/gruppen inkluderes og inviteres med største selvfølgelighet. 
At det er oppegående voksne, som evner å se litt utenfor egen nesetipp. 

Er bare her på KG hvor folk er i mot inkludering og at alle skal inviteres. Og må ærlig innrømme at jeg faktisk er litt dømmende mot slike mennesker, og tenker at slik oppførsel viser at de er mindre ressurssterke, har lavere intelligens og generelt er egoistiske mennesker. 

Helt enig, min erfaring også er at alle foreldre her inkluderer med den største selvfølge. Mange låner sfo eller andre lokaler, trenger overhodet ikke pynte og stasje mer der enn hva man gjør hjemme med noen ballonger. 

Anonymkode: 410eb...20f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at mange som nå er foreldre har vært eller er mobbere. Det fins mange mennesker som rett og slett verken er snille eller hyggelige, og mange av disse får jo barn. Ofte tror de at de har forandret seg og er blitt så greie, men husk at de ondskapsfulle tendensene er en del av personligheten deres. 

Anonymkode: 8759c...56a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (38 minutter siden):

Har ikke andre barna foreldre?

Til syvende og sist så er foreldre ansvarlige for sine EGNE barn. Alle foreldre må ta ansvar for sine egne barn sin trivsel, oppvekstvilkår og velferd først og frem. 

Det ene utelukker jo ikke det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dere som mener alle barn skal inkluderes gjelder dette også på julaften lurer jeg på? Det er så mye dobbeltmoralisme ute å går. Det er mange barn som ikke har det noe ålreit hjemme. Barn som lever med psykiske syke foreldre, fysikk, psykisk og seksuell misbruk. Barn som lever med foreldre som er rusmisbrukere. Hvor mange foreldre som messer om "inkludering" da? Hvor mange som åpner hjemmet sitt for barn som ikke har det noe godt hjemme? Hvor mange som åpner opp for inkludering i julen? Nei da slamrer vi godt igjen dørene og mener alle må passe på seg selv. Det er ikke bare i vennegjengen en kan bli ekskludert men når det virkelig gjelder så er det få som inkluderer andre barn enn sine egne. Det synes jeg er ganske egoistisk og igjen dobbeltmoralisme på sitt ypperste.

Anonymkode: 04d2c...43a

Hvis man vet om barn som lever med mishandling og misbruk håper jeg da inderlig man melder fra om det for disse barna skal uansett ikke bo med foreldrene. Det er ikke akkurat slik at man tenker "stakkars Jens, han får jo juling hjemme. Kanskje vi skal skal be han hit på julaften". 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig delt her. Selvsagt er jeg for inkludering, men om bursdagsbarnet Per går rundt og sier til Pål at "du er kun invitert fordi jeg måtte, jeg vil ikke ha deg der" så tror jeg heller at Pål hadde foretrukket og ikke bli invitert. 

Anonymkode: f45dc...e0f

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...