AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Skrevet 16. oktober 2024 Jeg er utslitt! Min mor har alltid vært en egenrådig og sta dame. Nå er hun i midten av 80 årene, og klarer seg egentlig ikke selv lenger. Hun tisser seg ut, står opp midt på natten, setter varmeovnen på full guffe og glemmer å slå av(i sommer), glemmer om hun har spist eller ikke(har diabetes…) Hjemmehjelp er der, men det er ikke lenger nok. Jeg må hjelpe til med alt(eneste barn), men bor 2 timer unna. Så det er et evig jag for å rekke over. Hun nekter å høre når sykehjem blir foreslått, og kommer aldri til å signere på noe som helst.. Jeg har forsøkt å snakke med henne om at jeg ikke klarer dette på lang sikt, men da er det grining og irritasjon jeg blir møtt med. Fastlegen hennes ser dette, men hun kan ikke umyndiggjøres, er ikke syk nok til det. tips?? Anonymkode: d0f0c...efb 3
MiominMio Skrevet 16. oktober 2024 #2 Skrevet 16. oktober 2024 Fryktelig å være pårørende og når de er sta. Har vært gjennom det samme, men vi måtte sette hardt mot hardt her. Til slutt fikk vi gjennomslag, men det var noen runder. Jeg har ingen gode tips utover det å sette krav. Du som pårørende kan ikke slite deg helt ut. Kan man få noe hjelp via fastlege eller andre som ser til henne? 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #3 Skrevet 16. oktober 2024 Hjemmehjelp vasker vel bare hus. Hun bør jo få hjemmesykepleie. Da er det de som etterhvert vurderer om hun ikke kan bo hjemme. Hadde godt samarbeid med hjemmesykepleien de siste årene av min mors liv. Det var jeg som hadde all kommunikasjon med dem. Anonymkode: e11eb...8e2
Grüner Skrevet 16. oktober 2024 #4 Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er utslitt! Min mor har alltid vært en egenrådig og sta dame. Nå er hun i midten av 80 årene, og klarer seg egentlig ikke selv lenger. Hun tisser seg ut, står opp midt på natten, setter varmeovnen på full guffe og glemmer å slå av(i sommer), glemmer om hun har spist eller ikke(har diabetes…) Hjemmehjelp er der, men det er ikke lenger nok. Jeg må hjelpe til med alt(eneste barn), men bor 2 timer unna. Så det er et evig jag for å rekke over. Hun nekter å høre når sykehjem blir foreslått, og kommer aldri til å signere på noe som helst.. Jeg har forsøkt å snakke med henne om at jeg ikke klarer dette på lang sikt, men da er det grining og irritasjon jeg blir møtt med. Fastlegen hennes ser dette, men hun kan ikke umyndiggjøres, er ikke syk nok til det. tips?? Anonymkode: d0f0c...efb Hun ser kun selv og at hun ikke vil på sykehjem og ser ikke at den eneste grunnen til at hun klarer seg hjemme er at du sliter deg ut på å passe henne. Her må du si ifra og vise henne ditt perspektiv, at du ødelegger helsa di på å måtte ta vare på henne og at du er utslitt og ikke klarer mer (legg gjerne på noen tårer også). Det er den eneste mulighet å få gamle sta kjerringer og gubber til å høre, at oppførselen deres faktisk rammer andre veldig hardt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå