Gå til innhold

Alle venninnene bare flyttet.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi vennskap handler om å støtte hverandre, og være glad på hverandres vegner. 
I ett ekte vennskap, så støtter man dem og er glad på deres vegne, selv om man også synes det er kjipt for ens egen del. 
Jeg har flere ganger syntes venners valg har vært trist for min egen del, men jeg unner dem alt godt, og er selvsagt glad for deres del, og klarer også oppriktig glede meg sammen med de. 

En venn som ikke klarte være glad for min del når jeg fikk jobb/studieplass/kjæreste i en annen by, det er ikke en ekte venn.
Det er en person som da prøver holde meg tilbake, for egen egoistisk vinning, og en person jeg mest sannsynlig ikke ville etterstrebet holde kontakten med. 
Det er helt greit å synes det er trist at venner flytter, men om man bryr seg så klarer man også glede seg for dem. 

Anonymkode: 48098...5f5

Det er bare tull, det er bare noe man tenker for ikke å få et snev av dårlig samvittighet selv.

Anonymkode: 0b12c...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg passet ikke til å bo på bygda, visste hele tiden at jeg ville bo i by så snart jeg fikk sjansen. Og her i byen har jeg skapt meg et liv med venner og kolleger. Hadde ALDRI kunne tenkt meg å flytte tilbake til bygda, ikke pga familie, en mann og hvertfall ikke barndomsvenner.

Anonymkode: 49fa7...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barndomsvennene mine var de som mobbet meg minst, men de mobbet meg de også. I tillegg har hjemstedet svært få arbeidsplasser for de med høyere utdanning og ingen for de med min og foreldrene mine regnes fremdeles som innflyttere etter 40 år. Hva skal jeg bo der for?

Anonymkode: 6d303...da8

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er bare tull, det er bare noe man tenker for ikke å få et snev av dårlig samvittighet selv.

Mener du virkelig dette, TS? Jeg er i så fall seriøst sjokkert.

Anonymkode: 3a2c4...d3b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Wow, dette tror jeg du er ganske alene om å mene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

det er mulig jeg ikke tenker som andre, jeg har ikke lett for å danne nye vennskap , jeg hadde en nær nær barndomsvenninne som flyttet , jeg ble så skuffet og såret da hun flyttet, ja jeg syntes det var rart....jeg følte at jeg betydde null og niks for henne...sårende 

Ok. La oss snu på det, da, ts.

Hvor mye betydde hun for deg, når du ikke også flyttet?

;) 

Anonymkode: d01db...6a5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du i fullt alvor kan svare dette, så forstår du ikke hva vennskap er. Jeg sliter med å ta deg seriøst, for det er utenfor min fatteevne at noen kan være så selvopptatt som deg.

Anonymkode: d7b62...63f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis du i fullt alvor kan svare dette, så forstår du ikke hva vennskap er. Jeg sliter med å ta deg seriøst, for det er utenfor min fatteevne at noen kan være så selvopptatt som deg.

Anonymkode: d7b62...63f

Navlebeskuende er ordet som slår meg når jeg leser svarene fra TS

Anonymkode: a5e2b...f51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. La oss snu på det, da, ts.

Hvor mye betydde hun for deg, når du ikke også flyttet?

;) 

Anonymkode: d01db...6a5

Jeg flyttet faktisk når hun spurte meg om jeg ville bo med henne, men jeg fant ut at jeg mistrivdes på den nye plassen, men jeg ble boende lenge fordi jeg fant en kjæreste den gangen, nå mange år etter ser jeg annerledes på ting.Jeg begynte å tenke på hvorfor hun tok et så drastisk steg som å flytte , jeg har ikke spurt henne så mye om det, men skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Oppleve noe nytt? ha mer ? det kan man jo oppleve på ferier ? barndomsvenner kan jo ikke bety så mye om man vil bo 100 mil unna da.....

Så barndomsvennene skal styre alle videre valg i livet?
Noen trives på en plass hele livet, mens andre trenger mer luft under vingene. For mange endrer man seg såpass fra barn til voksen at også vennekretsen endres. Man er mer sammen med dem med like interesser, treffer nye venner på studier og jobb etc.

Anonymkode: 7e9b5...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg flyttet faktisk når hun spurte meg om jeg ville bo med henne, men jeg fant ut at jeg mistrivdes på den nye plassen, men jeg ble boende lenge fordi jeg fant en kjæreste den gangen, nå mange år etter ser jeg annerledes på ting.Jeg begynte å tenke på hvorfor hun tok et så drastisk steg som å flytte , jeg har ikke spurt henne så mye om det, men skal gjøre det.

Så det er flere år siden hun flyttet? Du flyttet med, men flyttet så tilbake? 
Forstår jeg det riktig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor flyttet du fra venninnen din? Har du ikke dårlig samvittighet for det?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (1 minutt siden):

Hvorfor flyttet du fra venninnen din? Har du ikke dårlig samvittighet for det?

Ga hun blaffen, eller?

Anonymkode: 3a2c4...d3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en som du beskriver ts, her er mine grunner:

* forferdelig oppvekst med omsorgssvikt fra foreldre: utav virket de helt ok for de aller fleste, de var syke og fikk mye sykdomsempati fra andre (men andre så ikke hvor lidende vi barna var, de så mer på foreldrene våre). Problemet var at det tok meg mange år i voksenlivet for å forstå det. Noen typer omsorgssvikt kan være lettere å oppdage og vite at er feil.

* Dårlig forhold til foreldre som bor der.

* Mobbing på skolen - tror ikke de nærmeste vennene mine forstod hvor ille det var. jeg ville jo fremstå som vanlig.

* Nærme venner som gradvis sluttet å kontakte meg, trolig fordi jeg isolerte meg pga. psykisk sykdom. Klarte ikke å holde på venner. Prøvde flere ganger å ta livet mitt i disse årene, og da er det ikke mye energi til initiativ til venner.

* Ville bare komme meg vekk fra den byen, skal aldri tilbake. Assosierer det bare med vonde minner. Hadde aldri kunne trivdes der. Vet ikke engang om de gode vennene mine bor der lengre. Vet kun om flere "venner" som mobbet meg og snakket stygt bak ryggen min. Gidder ikke å bruke tid på å ta kontakt med barndomsvenninner som baksnakket meg og aldri sa unnskyld for det en gang. Selv om det var soleklart at de gjorde feil. Ønsker ikke å bruke tiden og energien min på slike mennesker.

Flyttet til en annen by, og det er så utrolig mange snille og gode mennesker her. Nesten ikke møtt baksnakkende barnslige folk i det hele tatt. De flest her er veldige hyggelige og fornuftige. Har det så mye bedre langt vekke fra dette stedet. Det er ingen logikk for meg å flytte tilbake.

Anonymkode: 18d05...e54

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor langt unna der jeg vokste opp, og elsker det. Kunne inne tenke meg å bo på hjemplassen min. Har kontakt med to barndomsvenninner, som begge bor i andre land langt unna. Vi er gode venner likevel. 

Anonymkode: df969...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 17.36):

Jeg tenker på mye en ting for tiden, nemlig alle som plutselig flyttet, dette skjedde for lenge siden, men jeg sliter med å forstå hvorfor noen flytter vekk fra plassen de er omtrent født og oppvokst på for alltid...her har man jo som regel venner og nær familie...jeg skjønner at man plutselig kan få nne en type og flytter på en annen kant av landet , men så sitter jeg igjen med mange spørsmål, betydde ikke barndomsvenninnene noenting ? eller hva tror dere er grunner til at noen velger å flytte fra alt og alle....

Grunnen er at de liker å utvide horisonten og utvikle seg. Las et sted at det er ca 50/50 fordeling i befolkningen . De som utvikler seg og de som stagnerer . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 17.36):

Jeg tenker på mye en ting for tiden, nemlig alle som plutselig flyttet, dette skjedde for lenge siden, men jeg sliter med å forstå hvorfor noen flytter vekk fra plassen de er omtrent født og oppvokst på for alltid...her har man jo som regel venner og nær familie...jeg skjønner at man plutselig kan få nne en type og flytter på en annen kant av landet , men så sitter jeg igjen med mange spørsmål, betydde ikke barndomsvenninnene noenting ? eller hva tror dere er grunner til at noen velger å flytte fra alt og alle....

Flyttet de fra Oslo, eller fra ødemarken? Hvis det er det siste, er det en naturlig trend som har foregått i minst 150 år. Folk vil ha jobber, partnere, utdannelse. I ødemarken får de vanskelig det. Hvis de flyttet fra Oslo, er det ofte det samme: til større byer i andre land. Av samme årsak. 

Bygdesamfunn har få kvalifiserte jobber, og de unge vil ha utdanning, med følgelig større behov for et bredere tilbud av relevante jobber. Så de flytter mer og mer sentralt; til og med ut av Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det virker som om du gjør venninners fraflytting til en målestokk for hva du betyr for dem (og kanskje hva du betyr generelt). Om det stemmer, kan jeg skjønne at det oppleves sårende og personlig, og at du føler deg forlatt og "gjenglemt". 

Jeg oppfatter også at du synes det er trått å få nye venner. Samtidig ser det litt ut som du lager deg unnskyldninger for at det ikke skal gå, fordi folk har barn og familie og da er det jo ikke så lett osv.

Hvis venninnene fra oppveksten fortsatt er dine sterkeste relasjoner, kan det tenkes at de har en litt større rolle i livet ditt enn hos andre, som har flyttet ut og fått andre relasjoner i tillegg til vennskapet med deg. Det betyr ikke at du er mindre verdt for dem, men at de har flere relasjoner å spre prioriteringene sine på. I tillegg er de kanskje mer eventyrlystne og søker andre ting i livet enn deg, som gjør at de må flytte ut for å gi livet innhold og mening nok.

Alles hovedoppgave i livet er først og fremst å sørge for seg selv. At man fungerer, har det bra, og lever et liv med mening. Da må man gjøre det man selv har behov for, og kan ikke bli værende et sted fordi noen andre blir lei seg hvis man flytter. Det høres litt ut som du er uforstående til at andre vil leve på premisser som er annerledes enn dine.

Har du fått kontakt med hva dette handler om? (Nå tenker jeg høyt). Ble du selv værende på hjemstedet fordi du oppriktig trives der, eller fordi du selv ikke har turt å ta steget ut? Det er lettere å plassere skylden for sin ulykkelighet på andre enn å innse at man selv ikke greier å fylle livet med det man ønsker. Er det noe du kan dykke ned i der? For det virker jo ikke som du har det spesielt bra, sånn egentlig. 

Kontrollspørsmål: Du er lei deg fordi venninnene dine flyttet. Men om de er så viktige for deg som du forventer å være for dem, hvorfor flytter du ikke etter?  Eller handler dette om noe helt annet, din egen usikkerhet? ❤️

Det er helt naturlig å sørge over at vennene flytter vekk, og at man savner dem. Men å stille spørsmål ved deres livsvalg slik du gjør, er jeg fristet til å mene at handler om deg, ikke dem.

Anonymkode: 21fec...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra dine svar i denne tråden, TS, så kan man jo forstå hvorfor barndomsvenninnene dine har latt kontakten dø ut etter at de flytta. Eventuelt at du er en av grunnene til flyttinga. 

Anonymkode: 41492...9aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 18.44):

Oppleve noe nytt? ha mer ? det kan man jo oppleve på ferier ? barndomsvenner kan jo ikke bety så mye om man vil bo 100 mil unna da.....

Men kjære deg, de har et liv de også. De kan ikke holde seg hjemme fordi du vil bo på hjemstedet. Jeg er sånn som deg jeg liker å bo på hjemstedet mitt, kunne ikke tenkt meg å flytte vekk. Foretrekker å reise for å oppleve nye ting. Men mange av mine har flyttet vekk noe jeg har full forståelse for. Jeg har skaffet meg nye venner i voksen alder og det må nok du også gjøre om du savner venner. Hvem vet kanskje de flytter hjem igjen etterhvert. 

Anonymkode: fcf6c...6f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...