Gå til innhold

Skoleskyss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg tar påbygg nå på videregående og lurer på om noen vet svar på spørsmålet mitt angående rettighetene med skoleskyss. Jeg har sånn skoleskysskort og tar bussen til den mindre byen der skolen ligger, det er ca 30min buss envei. Bussen går dessverre ikke helt til skolen og helt fra skolestart i slutten av sommeren har jeg måtte gått 20minutter fra midt i byen der bussen stopper. Det går ann og bytte buss fra der bussen slepper meg av, men har ikke turt prøve for mistenker at kortet ikke kommer til og funke siden det er 2 kilometer fra det busstoppet til skolen som er under kravet er jeg ganske sikker. Pluss på brevet jeg fikk innvilga busskort sto det at jeg hadde krav på 2 turer pr dag som er dem jeg allerde må bruke til skolen og hjem. Skal jeg bytte busser blir dette 4 turer da. Er det meningen at man skal måtte gå den siste strekningen på 20minutter en vei hver dag 40minutter tilsammen da når det blir så kaldt på vinteren som -20?!? Noen som har greie på om jeg skal ha krav på og kunne bytte buss for siste delen av skoleveien uten og måtte betale selv? Hvordan kan jeg fikse slik at jeg evt får krav på det

Anonymkode: dcece...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett til skoleskyss i Videregående skole om avstanden er over 6 km frem til du fyller 25 år.
Gjelder fra og til nærmeste knutepunkt for kollektivtransport. Du kan bytte buss for å komme til og fra.

At det er to turer pr dag er at du ikke kan benytte kortet til private reiser på ettermiddag og kveld.

Se: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel krav på tur/retur hjem skole hver dag selv om du må bytte buss? Det betyr hele strekket, ikke bare første bussen. Hva gjør resten av folka i klassen med skoleskyss?

Anonymkode: 12a33...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har vel krav på tur/retur hjem skole hver dag selv om du må bytte buss? Det betyr hele strekket, ikke bare første bussen. Hva gjør resten av folka i klassen med skoleskyss?

Anonymkode: 12a33...a67

Er over 18 så de fleste i klassen er også det,  så dem fleste har førekort og dem få uten tar andre busser/bor nærmere skolen en meg.

Anonymkode: dcece...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (4 timer siden):

Du har rett til skoleskyss i Videregående skole om avstanden er over 6 km frem til du fyller 25 år.
Gjelder fra og til nærmeste knutepunkt for kollektivtransport. Du kan bytte buss for å komme til og fra.

At det er to turer pr dag er at du ikke kan benytte kortet til private reiser på ettermiddag og kveld.

Se: https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/3.-hvor-har-eleven-rett-pa-skyss-fra
 

ser ut som det menes at man skal gå et stykke. Står det forventes. Står så mye forskjellig på nettsidene om det. Noen steder står det at man har krav på skyss helt opp til døren omtrent, mens eksempel som i linken jeg sendte står det at det forventes at eleven går en distanse.

Anonymkode: dcece...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2km regelen er fra start til stopp, at du må bytte buss underveis har ikke noe innvirkning på denne regelen.

Når du bytter buss regnes det som overgang og en tur totalt. Så du skal selvfølgelig ikke trenge å gå det siste stykke når det faktisk er mulig å hoppe over på en annen buss. 

Så det er bare å ta den siste bussen også, det er kalkulert inn i kortet du har fått.

Anonymkode: fadc6...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, Jeg tar påbygg nå på videregående og lurer på om noen vet svar på spørsmålet mitt angående rettighetene med skoleskyss. Jeg har sånn skoleskysskort og tar bussen til den mindre byen der skolen ligger, det er ca 30min buss envei. Bussen går dessverre ikke helt til skolen og helt fra skolestart i slutten av sommeren har jeg måtte gått 20minutter fra midt i byen der bussen stopper. Det går ann og bytte buss fra der bussen slepper meg av, men har ikke turt prøve for mistenker at kortet ikke kommer til og funke siden det er 2 kilometer fra det busstoppet til skolen som er under kravet er jeg ganske sikker. Pluss på brevet jeg fikk innvilga busskort sto det at jeg hadde krav på 2 turer pr dag som er dem jeg allerde må bruke til skolen og hjem. Skal jeg bytte busser blir dette 4 turer da. Er det meningen at man skal måtte gå den siste strekningen på 20minutter en vei hver dag 40minutter tilsammen da når det blir så kaldt på vinteren som -20?!? Noen som har greie på om jeg skal ha krav på og kunne bytte buss for siste delen av skoleveien uten og måtte betale selv? Hvordan kan jeg fikse slik at jeg evt får krav på det

Anonymkode: dcece...034

Hvorfor ikke spørre en av de som kjører den siste strekningen da? En bussjåfør vet nok svarer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/3.-hvor-har-eleven-rett-pa-skyss-fra
ser ut som det menes at man skal gå et stykke. Står det forventes. Står så mye forskjellig på nettsidene om det. Noen steder står det at man har krav på skyss helt opp til døren omtrent, mens eksempel som i linken jeg sendte står det at det forventes at eleven går en distanse.

Anonymkode: dcece...034

Slik leser er oppsamlingsplass nærmeste knutepunkt for kollektivtransport.
Det betyr en må gå til og fra busstopp, jernbanestasjon eller kai, alt etter hva som er nærmest.

En kan ha rett til skyss fra / til inngangsdør som følge av nedsatt funksjonsevne, skade eller sykdom.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle friske mennesker klarer å gå et par turer på 20 min daglig. Det får da være grenser for hva skattepenger skal brukes på.

Anonymkode: 49b81...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Alle friske mennesker klarer å gå et par turer på 20 min daglig. Det får da være grenser for hva skattepenger skal brukes på.

Anonymkode: 49b81...24a

Dert koster ikke skattebetalerne en krone ekstra om TS setter seg på en buss til eller går. Hun har allerede busskort som går helt frem, men lurte kun på om det gjaldt når hun måtte bytte buss. Noen gang kan det være greit å lese alt/vite hva man snakker om.

Anonymkode: fadc6...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med fylkeskommunen din hvem som administrer skoletransporten. Selv om det er fylkeskommunen som dekker kostnaden er det for eksempel Ruter som administrerer det i Akershus, så tar du kontakt med gjeldende instans og spør der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle friske mennesker klarer å gå et par turer på 20 min daglig. Det får da være grenser for hva skattepenger skal brukes på.

Anonymkode: 49b81...24a

Ja, selvsagt er derfor jeg har gått helt fra skolestart og fram til nå. Men når vinteren kommer er det flere praktiske grunner til at jeg ikke kan gå lenger. Som at det er 20minutter+ og gå når det er så kaldt som -15 eller verre det er ikke noe særlig. Pluss begynte regne tiden og jeg har ikke sjans til og rekke fram til første time starter vis det er glatt føre den dagen.

 

Anonymkode: dcece...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...