Gå til innhold

Slagrammet mor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Vet det er mange kloke mennesker her inne. Hører gjerne fra deg som har erfaring med familiemedlemmer med slag/demens. Trenger tips til hva jeg kan lage/ kjøpe som hun kan underholde seg med? Bøker? Fotobøker? Ipad? 

Tven i pleieboligen står på døgnet rundt og jeg synes det er så vondt. 

Hun kan ikke lenger snakke eller uttrykke hva hun vil (foruten noen få lyder), og er lam på den ene siden. Dvs har kun en fungerende arm. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist! 

Liker hun musikk? Kanskje du kan ta med noe hun kan høre på med øretelefoner. Fotobøker var også en god idé. 

Anonymkode: f0931...377

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her var musikk noe som roet min far. Så der fikk lov å sette inn en liten cd spiller ved senga som spilte musikk som han likte på lav styrke. 

Skrevet
Gullsko skrev (14 minutter siden):

Hei, 

Vet det er mange kloke mennesker her inne. Hører gjerne fra deg som har erfaring med familiemedlemmer med slag/demens. Trenger tips til hva jeg kan lage/ kjøpe som hun kan underholde seg med? Bøker? Fotobøker? Ipad? 

Tven i pleieboligen står på døgnet rundt og jeg synes det er så vondt. 

Hun kan ikke lenger snakke eller uttrykke hva hun vil (foruten noen få lyder), og er lam på den ene siden. Dvs har kun en fungerende arm. 

Han har rett til å låne tilrettelagte bøker hos Tibi. Der er både lydbøker og aviser/tidskrifter på lyd. Han kan og ha rett på avspillingshjelpemidler til bøker/aviser på lyd. 
Hjelpemiddelsentralen har og hjelpemidler han kan ha rett på, men da må dere gå via ergoterapeut i kommunen. Bant annet er der spesielle klokker han kan få. 

Anonymkode: eca70...451

• Liker 2
Skrevet

Min mor (død nå) hadde slag. Hun var lam i dn side, men kunne prate. Hjernen ble ganske skadet av slaget, og hun mistet all konsentrasjon. Kunne ikke lese bøker lenger, men ukeblader og aviser gikk heldigvis bra. 

TV sto på fra i 18-tiden. Det ble mye TV. På dagtid hørte hun på radio. Hun hadde også rett til trening hos fysio. Fikk taxi til det to dager i uken. Hadde også rett til støttekontakt, så hadde det 4 timer en dag ukentlig. De dro på kafe, til frisør osv.

Hun kunne ikke lage mat, gjøre husarbeid eller noe, så dagene ble jo lange.

Har egentlig ikke noe forslag til deg. Vet ikke om de får støttekontakt når de ikke bor hjemme? Vi var mye på besøk hos min mor. To timer daglig. Da fikk hun hvertfall noen å prate med.

Anonymkode: 79086...2e1

Skrevet

Fotobøker som du nevner er gjerne noe ja. For eksempel av natur fra et område hun er kjent i? Jeg er selv glad i sånne bøker, og det finnes om alt fra kysten, fyrtårn i hele landet, Jotunheimen, Hardangervidda, og andre nasjonalparker, til om kunst (finnes garantert en med ulike malerier til Munch). Et familiemedlem hos meg var glad i «Der ingen kunne tru at nokon kunne bu»-programmet på tv, og fikk da en bok om et lokalt sånt sted. Var masse bilder, men også historie. Kanskje reisebøker også, om hun har likt reiser. Dette er ikke bøker som nødvendigvis blir utdaterte, viktigere at temaet passer. 
Noen av disse bøkene er litt store og uhåndterlige, så en må jo vurdere det også, men det kan være hyggelig.

Det finnes fargeleggingsapper på iPad/nettbrett hvor en kun trenger en hånd, og veldig mange spill på nettbrett kan gjøres med bare en hånd. Tenker da på spill hvor en ikke kjemper med klokken, og kan sitte å ta den tiden det tar, og det ikke er grafikk som som går fort, og er uoversiktlig. (Kabal, sudoku, water color puzle, og ulike finn to eller tre like, og Mahjong er noen av typene. Spiller sånne spill selv.) Kan hun bruke nettbrett fra før av? Det kan være vanskelig å lære seg, en av mine lærte seg det på slutten.

Besøksvenn kan også være noe. Røde kors og frivillighetssentralen er blant de som tilbyr, men ofte mangel på frivillige da. 

Vet du at hun mistrives? En del forsvinner inn i sin verden og det er mest trist for de rundt. Sier det som erfaring fra eget liv og jobb. For noen er det veldig vanskelig, mens for andre så er de så preget av sykdom at de dupper en del, og TV-en er veldig viktig, og timene går. 
Vondt å se på uansett, og ikke godt å ikke klare å uttrykke seg ordentlig 💚

Skrevet

Min mor har noe nedsatt motorikk etter hjerneblødning, riktignok ikke så nedsatt som din mor, og kan ikke lenger drive med mye av det hun pleide. 

Hun spiller en del på mobilen - kabal, mahjongg, candy crush - jeg vet ikke om det er noe din mor har mulighet til?

Et nettbrett kan brukes som kommunikasjonskanal også, om hun kan lese/skrive eller finne frem om dere sender bilder til henne så kan det også lyse opp i hverdagen. 

Anonymkode: 10af3...8a8

Skrevet

Har hun fått noe kommunikasjonshjelpemiddel? Jeg tenker det er det aller viktigste; så hun faktisk kan uttrykke seg. Sjekk ut Alternativ og supplerende kommunikasjon.

Barnet mitt som nylig har begynt på skolen har CP og utfordringer med å styre tunge og munnmotorikk. Han har fått et hjelpemiddel som han kan ha på iPad og iPhone der han skriver ting. For eksempel hva han vil se på tv, hvor han har vondt og hva han vil leke med.

Synes det så tydelig fikk fram viktigheten av dette da han spiste så dårlig på skolen. Vi hadde sendt med pålegg vi trodde han likte. Også kunne han komme hjem å skrive «jeg liker ikke leveposte»

Så sjekk ut kommunikasjonshjelpemidler. Man kan også få som man styrer med øynene, men om hun har en fungerende arm/hånd og det kognitive er intakt kan det være vel så raskt å skrive. Har du iPhone kan du gå på Innstillinger -> søk på Tilgjengelighet i søkefeltet øverst -> Direktetale -> På
Da kan du trykke tre ganger på høyre side av telefonen, så kommer det opp et enkelt kommunikasjonsverktøy.

Søk om støttekontakt. Kan være mulig/vanlig å få 2-6 timer per uke. Hvis hun ikke er så gammel (under pensjonsalder) kan hun ha rett på mer.

Lag en fotobok. Det gjorde vi til noen vi er pårørende til. Har skrevet litt om barndom, er bilder av familie, slekt, venner, huset, dyrene osv. Fint for de som kommer innom og se at det er et levd liv som betyr noe, og innbyr til samtale. Alt godt ❤️

Anonymkode: 18b6c...cdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...