Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #1 Skrevet 25. februar 2006 Mange her er kjempeflinke med mat. Legger ut fristende og kjempegode oppskrifter, men mange inneholder ingredienser som ikke akkurat er slankende og godt for hjerte-kar sykdommer. Jeg tenker over hva jeg spiser, og begrenser bruken av fett og salt i hverdagen. Tenker du på hva du spiser?
Gjest Gjesta Skrevet 25. februar 2006 #2 Skrevet 25. februar 2006 Jeg tenker sunt i alt jeg spiser både til hverdag og fest. Veier fordeler og ulemper opp mot hverandre, so to speak. Mettet fett, sukker og hvitt hvetemel er de tingene jeg aller helst unngår. Dette er ikke av slankehensyn, men rene sunnhetshensyn.
Gjest camillo Skrevet 25. februar 2006 #3 Skrevet 25. februar 2006 Jeg tenker sunt i hverdagen, ikke til "fest".
Cata Skrevet 25. februar 2006 #4 Skrevet 25. februar 2006 I grunnen ikke. Det sunneste jeg kan komme på er at jeg temmelig konsekvent holder meg til grovt brød og skummet melk. (Lett match for jeg synes faktisk det er best.)
Gjest piaf Skrevet 25. februar 2006 #5 Skrevet 25. februar 2006 Ja, praktisk talt alt jeg spiser er gjennomtenkt mht sunnhet, dvs. næringsinnhold og helseeffekter - ikke slanking (presiserer også dette, fordi ordet "sunn" i svært mange tråder her inne brukes som synonym for "kalorifattig"). For meg har dette med helse å gjøre, og med personlige preferanser og overbevisninger, kan man kanskje si. Jeg er særlig nøye med å spise så lite som mulig av sukker, fine kornprodukter og (tildels) mettet fett, og spiser mest mulig fisk, grønnsaker (herunder sunt plante- og fiskefett) og grove kornprodukter, for å ta det i kortversjon. Til hverdags drikker jeg bare urtete, vann og litt Biola, og unngår konsekvent brus. Dessuten bruker jeg ingen hel- eller halvfabrikata og lager all mat fra grunnen - og jeg kjøper nesten bare økologiske grønnsaker. Dette høres kanskje litt ekstremt ut, men det trenger ikke å være noen stor konflikt mellom å spise sunt og å spise godt, etter mitt syn. Mat laget fra grunnen smaker mye bedre enn ferdigmat, og personlig er det som oftest den lette maten med mye fisk og grønt jeg mest lyst på. Men det betyr ikke at jeg ikke kan lage tung, fet middag og søt dessert en gang i blant i helgene - eller kose meg med både god ost, vin og belgisk konfekt. Litt kontraster må til - helheten blir det viktigste.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #6 Skrevet 25. februar 2006 Ja, jeg forsøker alltid å spise sunt. Selvfølgelig ikke alltid, det er lov å spise usunt en gang i blant, men jeg spiser mye grønnsaker, bruker grovt mel, lite fett og da helst oljer, osv. til hverdags. Kanskje kommer det av at mange utveksler oppskrifter her til mer spesielle anledninger?
Gjest 2324 Skrevet 25. februar 2006 #7 Skrevet 25. februar 2006 Nei, jeg spiser det jeg har lyst på. Men jeg tror ikke jeg spiser så veldig usunt alikevel.
Tusseline Skrevet 25. februar 2006 #8 Skrevet 25. februar 2006 Ja, i hvertfall i hverdagen. Til fest (da tenker jeg et par ganger i året) gir jeg meg litt mer hen.
Gjest Gjesta Skrevet 25. februar 2006 #9 Skrevet 25. februar 2006 Mange her er kjempeflinke med mat. Legger ut fristende og kjempegode oppskrifter, men mange inneholder ingredienser som ikke akkurat er slankende og godt for hjerte-kar sykdommer. Jeg tenker over hva jeg spiser, og begrenser bruken av fett og salt i hverdagen. Tenker du på hva du spiser? ← Nei, jeg spiser det jeg vil når jeg vil
Gjest Donna Skrevet 25. februar 2006 #10 Skrevet 25. februar 2006 Ja, jeg spiser sunn mat hver dag - tenker over alt jeg putter i meg ... desverre ... skulle ønske jeg kunne gi litt mer blaffen slik som mannen min Det blir stort sett til at jeg lager middag her hjemme - for som eneste kvinne blant 3 menn er jeg den eneste som er opptatt av å lage maten fra bunn av hver dag og bruke masse grønnsaker. De elsker maten jeg lager - men de lager aldri sånn selv Hvis jeg er ute og reiser med jobben så forstår jeg at det går i pølser i pølsebrød og fiskepinner hjemme Det tar faktisk ikke lang tid å lage sunn mat ... Jeg bruker wok`en min nesten hver dag ... et glimrende hjelpemiddel for rask og sunn middag.
salsera Skrevet 25. februar 2006 #11 Skrevet 25. februar 2006 Jeg forsøker å holde meg til sunn mat til hverdags. Jeg lager stort sett mat fra bunnen av og forsøker heller å lage store porsjoner hvis jeg vet at det blir lite tid framover, slik at jeg bare kan varme opp ferdig mat den dagen jeg ikke rekker det. Hvis kjæresten kommer hjem med kjøpepizza en dag, spiser vi salat til. Forsøker å få i meg mat med mye vitaminer og mineraler, og bruker planteoljer som hovedfettkilde. Mange av oppskriftene her er, kanskje som gjest antyder, mer for festlige anledninger? Men jeg har funnet mange sunne oppskrifter her også!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #12 Skrevet 25. februar 2006 Vet i allefall en bruker her inne som virkelig er usunn! Jeg synes det er viktig å vite hva man spiser. Godterier og kaker en sjelden gang, samme med sauser og smør. Fast food spiser jeg aldri. Pommes frites er bare rett og slett uapetittelig.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #13 Skrevet 25. februar 2006 Vet i allefall en bruker her inne som virkelig er usunn! ← Legger du merke til hva andre brukere spiser? Jeg har faktisk lagt ut en del oppskrifter her, ikke alle like sunne, men det betyr ikke at jeg lager den maten daglig! For å svare på spørsmålet ditt, så tenker jeg delvis over hva jeg spiser. Hovedlinjene i dietten min: - Godteri, brus og kaker spiser jeg bare i helga. - Salter sjelden maten. Hvis det saltes, gjøres det ved servering/ spising. - Lager lite halvfabrikat. - Spiser en god del frukt og grønt. - Spiser rene kjøttprodukter og fjerner synlig fett. - Spiser en god del fisk og sjømat. - Hvis jeg har dressing på salaten bruker jeg eddikdressing. Likevel er det viktig å kunne kose seg i blant!
hilli Skrevet 25. februar 2006 #14 Skrevet 25. februar 2006 Jeg spiser stort sett det jeg vil. Egentlig så syns jeg at jeg er kjempeflink når jeg spiser sunn mat og blir veldig fornøyd med meg selv. Spiser jeg noe usunt derimot fortrenger jeg det ganske raskt.... Jeg er egentlig mest opptatt av å få i meg nok av de gode næringsstoffene framfor å unngå det som ikke er såå bra. Men som en grunnregel drikker jeg ikke brus og kjøper sjelden godteri.
Lealaus Skrevet 25. februar 2006 #15 Skrevet 25. februar 2006 Spiser det jeg vil, når jeg vil og jammen meg er jeg sunn og frisk likevel. :-)
Gjest Pi Skrevet 26. februar 2006 #16 Skrevet 26. februar 2006 Jeg spiser stort sett det jeg vil, men drikker nesten aldri brus, spiser nesten aldri potetgull, og prøver å begrense sjokoladen til et par ganger i uken. Om jeg utenom det skulle spise smør på brødskiven eller få i meg en klatt majones eller 1/2 dl fet saus (eller andre ting som trådstarter definerer som usunt), så er jeg ikke bekymret. Jeg ser på brus, salt snacks og godteri som den største trusselen for god helse, ikke middagen min f.eks. (Og kaker baker jeg to ganger i året, så det definerer jeg heller ikke som usunt, rett og slett fordi det er så innmari sjeldent jeg spiser det!) Kan trådstarter definere litt nærmere hva h*n mener er usunn mat?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #17 Skrevet 26. februar 2006 Trådstarter her Jeg mener det ikke er sunt å spise fete sauser hver dag, steke i smør hver dag, salt og sukker er heller ikke bra. Dessert hver dag er ikke bra. Men alt kan selvfølgelig balanseres. En kakebit en sjelden gang er greit, men man trenger ikke spise hele kaken.
Lealaus Skrevet 26. februar 2006 #18 Skrevet 26. februar 2006 En kakebit en sjelden gang er greit, men man trenger ikke spise hele kaken. ← Nei, når jeg baker kake baker jeg for å spise ett stykke og kaste resten. Som jeg skrev over spiser jeg det jeg vil når jeg vil. Jeg spiser sjeldent godteri og annet snacks som ikke er "naturlig", men det hender likevel jeg spiser litt (spesielt en uke pr. måned). Jeg drikker brus, men begrenser det. Jeg trenger ikke drikke brus hver dag (drikker bare cola light og farris pluss). Drikker mye juice og vann. Spiser frukt og evt. grønt hver dag. Spiser kun grovt brød. Men summa sumarum så tenker jeg ikke spesielt mye over det. Jeg har hverken vektproblemer, kolesterol- eller andre matrelaterte problemer.
Gjest -eline- Skrevet 26. februar 2006 #19 Skrevet 26. februar 2006 Etter mange aar med kaloritelling og slanking saa har jeg endelig begynt aa faa et mer normalt og avslappet forhold til mat. Jeg tenker fremdeles over hva jeg spiser, jeg vet jo saann ca hvor mye jeg kan spise hver dag og jeg vet og at dersom jeg til tilbydd et kakestykke en dag saa er ikke dette krise... Jeg kjoeper sjelden ferdigfabrikat, kun en sjelden gang ferdigpizza og da spiser jeg stort sett ikke mer enn jeg vanligvis ville gjort til middag uansett. Drikker kun vann, juice (en gang om dagen) og groenn te (uten sukker). Spiser endel groent, og har begynt aa mekke smoothies slik at jeg faar i meg mer frukt og groent. Til daglig spiser jeg stort sett normalt: havregrynsgroet (laget med skummet melk) & eplejuice til frokost, mellommaaltid bestaaende av noe groent/yoghurt elns, fiberknekkis med baconpostei/flykraesj og noe noe groent til lunsj, mellommaaltid av noe slag (smoothies), middag (wok, pasta, suppe ++ mekket fra scratch), og evt kvelds (fiberknekkis stort sett) dager jeg trener... Ligger stort sett paa dagsbehov vil jeg anslaa siden jeg omtrent spiser det samme naa som jeg gjorde mens jeg stabiliserte vekta og fylte inn matmengder paa vektklubben.no. Samtidig saa kan jeg godt kose meg i helgene, og byr noen paa noe naar jeg er over paa te saa spiser jeg en kjeks eller to, men jeg propper ikke i meg slik jeg brukte aa gjoere. Det er jo ingen krise om man spiser usunt en gang i blant, saa lenge man i hovedsak spiser sunt.
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #20 Skrevet 26. februar 2006 Jeg tenker på hva jeg spiser, fyller inn alt jeg spiser i vektklubb.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå