Gå til innhold

Er Cipralex verdt det for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen mener at jeg har en mild depresjon og har foreskrevet Cipralex, men jeg er skeptisk. Det kan godt være at jeg er lettere deprimert, men jeg ser likevel stort sett lyst på livet, setter meg mål og har ting jeg gleder meg til. 

Jeg er redd for at antidepressiva skal fjerne lyspunktene i livet og gjøre meg "flat" og tiltaksløs. Det hadde kanskje vært ok dersom det ville bli en opptur fra et mørkt sted til et jevnt midtnivå, men jeg føler at en slik utflating heller vil kunne dra meg ned fra et generelt greit sted. 

Dessuten: trening betyr mye for meg og gir meg masse glede. Jeg er redd for at medisinen både vil gi vektnøkning (har allerede lett for å overspise) og føre til at jeg slutter å trene. Så blir det vanskelig å komme tilbake og jeg mister en stor del av livet mitt.

Er det noen som har vært i en liknende situasjon eller har lyst til å dele erfaringer generelt?

Anonymkode: b26c6...043

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grunnen til at du var hos lege? Og hvorfor mener legen at du har en mild depresjon? Det er ganske vesentlig her. 

Skrevet
Anjatapinjata skrev (54 minutter siden):

Hva er grunnen til at du var hos lege? Og hvorfor mener legen at du har en mild depresjon? Det er ganske vesentlig her. 

Jeg er sliten, sover dårlig, føler meg "tom" og synes jobb virker uoverkommelig. Jeg ville tenkt mer i retning av det kanskje er slik man føler seg før man blir utbrent? Men har gått til psykolog tidligere og hadde en mild depresjon i de to årene jeg gikk der, uten at det var noe problem eller noe vi fokuserte spesifikt på å behandle (gikk der av en annen grunn). Så jeg føler vel kanskje at jeg lever helt fint med en eventuell mild depresjon, og at den "slitenheten" jeg føler nå kommer av noe annet. Derfor er jeg også litt skeptisk til medisiner. For perspektiv kan det kanskje nevnes at jeg har vært alvorlig deprimert tidligere og forsøkt forskjellige medisiner uten at det nødvendigvis hjalp. Men det er så lenge siden og hele den perioden fremstår som en eneste stor grøt, så jeg har ingen anelse hvordan jeg fungerte på akkurat cipralex. 

Skrevet

Jeg brukte Cipralex en periode da jeg slet med en del av det samme som du beskriver. Det hjalp meg veldig, ingen bivirkninger, kun mer livsglede og pågangsmot. Jeg sluttet etter omtrent ett år.

Anonymkode: af910...852

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er redd for at antidepressiva skal fjerne lyspunktene i livet og gjøre meg "flat" og tiltaksløs.

Det finner du jo fort ut av og hvis du opplever at du blir flat og tiltaksløs så slutter du jo bare igjen. Ingen her kan si hvordan det blir for akkurat deg, det må oppleves siden det er såpass individuelt. Mange vil oppleve bedring, noen vil det ikke. Legen din mener det er verdt risikoen i din situasjon.

Anonymkode: 4aa69...378

Skrevet

Jeg gikk ned nesten 10 kg det året jeg gikk på cipralex. Mistet all lyst på søtsaker og snacks.

Anonymkode: d24b3...1c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener villt på Cipralex, ser ikke hvorfor det skulle bli et problem?

Anonymkode: 9d978...6c9

• Liker 2
Skrevet

jeg angrer som en hund på at jeg tok cipralex for en lett depresjon som kunne vært kurert med tid og trening. Jeg la på meg 10 kg på kort tid, og mistet kontroll på vekten. Har aldri klart å komme ned igjen, og det er mange år siden. Alle jeg kjenner som har stått på cipralex, har mistet kontroll over vekten. Jeg opplevde heller ikke noen endring i stemningsleie, men mannen hevder hardnakket at jeg var blidere på cipralex 🤷‍♀️ Personlig føler jeg at det var ikke verd det, og jeg ville ikke tatt dem hvis jeg hadde visst det jeg vet nå.

Anonymkode: b0ebf...252

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finner du jo fort ut av og hvis du opplever at du blir flat og tiltaksløs så slutter du jo bare igjen. Ingen her kan si hvordan det blir for akkurat deg, det må oppleves siden det er såpass individuelt. Mange vil oppleve bedring, noen vil det ikke. Legen din mener det er verdt risikoen i din situasjon.

Takk for innspill. Jeg synes imidlertid ikke man bør ta så lett på det, for det er ikke gitt at det alltid bare er å teste og slutte igjen. Noe kan være endret og man kommer seg aldri tilbake dit man var. Eller man blir likegyldig til det hele og ser ikke eller bryr seg ikke om at ting forverres. Noen år senere våkner man og ser et skille mellom tiden før/tiden etter. Det blir litt det samme som med p-piller. "Alle" tok dem uten å stoppe og kjenne etter eller reflektere rundt hva de gjorde med kropp og psyke. Skjønner at jeg høres litt i overkant bekymret ut for disse tingene, men jeg har erfart hvordan små ting kan få store konsekvenser over tid. Og at man ikke alltid er istand til å se slikt selv når man er påvirket av det ene eller det andre. Plutselig er man på vei ned i en mørk spiral, men det går så sakte at man ikke merker det før man når bunnen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for innspill. Jeg synes imidlertid ikke man bør ta så lett på det, for det er ikke gitt at det alltid bare er å teste og slutte igjen. Noe kan være endret og man kommer seg aldri tilbake dit man var. Eller man blir likegyldig til det hele og ser ikke eller bryr seg ikke om at ting forverres. Noen år senere våkner man og ser et skille mellom tiden før/tiden etter. Det blir litt det samme som med p-piller. "Alle" tok dem uten å stoppe og kjenne etter eller reflektere rundt hva de gjorde med kropp og psyke. Skjønner at jeg høres litt i overkant bekymret ut for disse tingene, men jeg har erfart hvordan små ting kan få store konsekvenser over tid. Og at man ikke alltid er istand til å se slikt selv når man er påvirket av det ene eller det andre. Plutselig er man på vei ned i en mørk spiral, men det går så sakte at man ikke merker det før man når bunnen

Det virker som om du er ganske obs på dette og reflekterer mye rundt det, så tror ikke det er en problemstilling som blir aktuell for deg. Ja, det er en liten risiko ved å starte en ny medisin, det er det med alle slags medisiner. Sjansen er likevel såpass stor for at det vil gå bra og at du vil få utnytte av det. Legen har neppe tatt lett på det. Du vil ikke bli så likegyldig at du driter i om du er flat og bare forsetter på medisinene, det er ikke benzo det er snakk om og du blir jo ikke et annet menneske.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...