Gå til innhold

Vin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men brukar ein ikkje å servere musserande under kaffien, når bryllupskaka skal skjerast? Slik at ein har noko "fancy" å ta brudeskålen i?

Nope, musserende er velkomsten når brudeparet ankommer lokalet. Kaffe og cognac/ likør er til kaken. Man skåler i cognac/ likør..hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Nope, musserende er velkomsten når brudeparet ankommer lokalet. Kaffe og cognac/ likør er til kaken. Man skåler i cognac/ likør..hehe

Det er ulik praksis rundt omkring, trur eg.. Eg har da sett millionvis av bryllupsbilder der brudeparet skåler i champagne når dei skjærer kaka...

Endret av veslo
Skrevet
Det er ulik praksis rundt omkring, trur eg.. Eg har da sett millionvis av bryllupsbilder der brudeparet skåler i champagne når dei skjærer kaka...

Ok, mulig man har det i to omganger...eller har type velkomstdrink istedenfor musserende ved ankomst. Jeg er ihvertfall vant til musserende ved ankomst :) Man skal jo skåle når brudeparet kommer også, og det er i de fleste sammenhenger sånn velkomstdrink (musserende/ champagne altså) ;)

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Apropos musserende- serverer dere musserende vin, eller ekte champagne? Hotellet vi skal være på satser på musserende vin. Er vel en stor prisforskjell der, da...

Skrevet
Apropos musserende- serverer dere musserende vin, eller ekte champagne? Hotellet vi skal være på satser på musserende vin. Er vel en stor prisforskjell der, da...

Vet ike...det står musserende/ champagne kr. 70 pr glass..hehe. Satser på at det ikke er ekte champagne nei ;)

Skrevet
Vi kommer til å servere velkomstdrink, trolig i form av noe musserende

Til forrett severer vi hvitvin (1-1,5 glass pr gjest)

til hovedretten rødvin (halv flaske pr gjest)

Dessertvin dropper vi, da det ikke er noen vin som utmerker seg som egnet til jordbær slik vi ser det.

Deretter tar vi kaffe avec med baylies, hjemmelaget kirsebærlikør og cognac.

Skal jo også ha fri bare etter dette, men det blir vel litt på siden av det du sprø om ;)

Da MÅ du prøve " Saraco Moscato de Asti" lett perlende italiensk hvit vin. Den + Jordbær er perfekt match;-)

Skrevet
Kva slags vinar skal de servere til middagen? Serverer de ein eigen dessertvin til dessert og kaffi?

Hva slags mat skal dere ha? Du kan spørre på polet, de har eksperter som setter sammen vin til akkurat din mat. Og de velger ikke den dyreste, si hva du har tenkt av priser så finner de noen godt som passer. Dette syns de garantert det er gøy å hjelpe til med;-)

Dessertvin er jo dyrer men så serveres de i mye mindre glass, der finnes utrolig mye deilig. Mangen viner er som en dessert i seg selv. Tror ikke det er vanlig over alt. For til kaffen etc så kommer jo ofte likøren og cognacen på bordet også.

Skrevet
Vi skal ha musserende som velkomstdrink,

til middagen blir det servert et glass hvitvin til forrett og to glass rød til hovedrett (kokken mener at dette vil være nok i massevis).

Vi har ikke avklart helt om det blir dessertvin enda, må sjekke litt om det finnes glass  til å servere dessertvin i.

Etter middag blir det vel kaffe avec, og utover kvelden blir det fri bar, men det er jo litt utenom det du spør om da.. ;)

Du synes ikke det er litt snaut med to glass rødvin til hovedretten??En middag kan fort ta noen timer og kan inneholde mange skåler, så da er det kjedelig å gå tom for rødvin.Men nå vet ikke jeg om dere skal ha en eller to ganger servering.... men hadde det vært meg, så ville jeg nok ha regnet minst 3 glass pr gjest.Men dere kjenner jo gjestene best selv.Bare ment som et godt råd!!!!! :sjenert:

Skrevet (endret)

...

Endret av Nordlandspia
Skrevet
Da MÅ du prøve " Saraco Moscato de Asti" lett perlende italiensk hvit vin. Den + Jordbær er perfekt match;-)

:klappe: Dette er en helt nyyydelig vin som passer perfekt til desserter med jordbær. Vi hadde den i vårt bryllup og det var mange som var begeistret for den vinen! Kjøp en flaske og prøv, med jordbær til selvfølgelig!

Gjest Gjest_Laini_*
Skrevet

Det med hvilke type vin har veldig mye å si hvilken type mat. Ser at JP Chenet er nevnt, ja den er god den men er en lett vin ( derfor mange som liker den fordi den har et pittelitt søtlig preg i seg). Så den vil komme til kort feks til indrefilet, oksestek eller reinsdyrstek. Men til koltbord vil den nok passe fint for der er det mye forskjellig type mat.

Har man kjøttretter med saus etc men ikke vil blakke seg helt så er den en knallgod portugisisk rimelig vin som passer " Vidigal Reserva" rett over 80 kr. Den valgte jeg til fordel for JP Chenet ( JP Chenet er faktisk litt dyrere).

Så mat har alt å si for valg av vin, men snakk med Polet de har god peiling;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...