Gjest gjest1 Skrevet 25. februar 2006 #1 Skrevet 25. februar 2006 Kva slags vinar skal de servere til middagen? Serverer de ein eigen dessertvin til dessert og kaffi?
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 25. februar 2006 #2 Skrevet 25. februar 2006 Champagne før maten Hvitvin til forretten Rødvin til hovedretten Dessertvin til desserten Hva slags type avhenger selvfølgelig av maten, menyen er ikke satt enda
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 25. februar 2006 #3 Skrevet 25. februar 2006 Glemte å si cognac til kaffen evt likør også
Gjest Markblomsten Skrevet 25. februar 2006 #4 Skrevet 25. februar 2006 Vi kommer til å servere velkomstdrink, trolig i form av noe musserende Til forrett severer vi hvitvin (1-1,5 glass pr gjest) til hovedretten rødvin (halv flaske pr gjest) Dessertvin dropper vi, da det ikke er noen vin som utmerker seg som egnet til jordbær slik vi ser det. Deretter tar vi kaffe avec med baylies, hjemmelaget kirsebærlikør og cognac. Skal jo også ha fri bare etter dette, men det blir vel litt på siden av det du sprø om
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #5 Skrevet 25. februar 2006 Vi valgte viner da vi hadde prøvesmaking av maten vi skal ha - det var veldig bra da enkelte av dem forandret karakter totalt sammen med maten. Vi serverer en Riesling til forretten, en italiensk rødvin til hovedrett, og en italiensk dessertvin til desserten (smakte 4 typer dessertvin før vi var fonøyde...), i tillegg til Cognac til kaffen og et ekstra glass musserende under kakeskjæringen/når vi danser. Musserende/hvit/rødvin ligger alle på 110-140kr per flaske, dessertvinen koster 400 for en halvflaske (iiik!!!), men den går det like mange glass av på en halvflaske som på en vanlig helflaske. Tror det med å prøve til maten er veldig lurt dersom dere vil ha fullt utbytte av smakskombinasjoene
Nordlandspia Skrevet 25. februar 2006 #6 Skrevet 25. februar 2006 (endret) .. Endret 21. november 2009 av Nordlandspia
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #7 Skrevet 25. februar 2006 Dessertvin dropper vi, da det ikke er noen vin som utmerker seg som egnet til jordbær slik vi ser det. Skal jo også ha fri bare etter dette, men det blir vel litt på siden av det du sprø om ← Riesling eller en alsace vin er v godt til jordbær
Isa Naemi Skrevet 26. februar 2006 #8 Skrevet 26. februar 2006 Vi er fortsatt litt i tvil om vi skal servere dessertvin... "Bør" kanskje det? Flott med forslag til jordbær, det skal nemlig vi også ha! Går jo an å spørre på polet også, men det er mye kjedeligere...
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #9 Skrevet 26. februar 2006 Riesling eller en alsace vin er v godt til jordbær ← Eller champagne/musserende
kitekatt Skrevet 26. februar 2006 #11 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Kva slags vinar skal de servere til middagen? Serverer de ein eigen dessertvin til dessert og kaffi? ← Trengte du tips til god rødvin, eller lurte du på om det skulle være rød eller hvit? Du som kjøper vin selv bør jo kanskje kjøpe på kartong og tappe på karafler. En god kartongrødvin er J.P. Chenet (den med bilde av flaska med den skjeve flaskehalsen). Ganske rimelig og. Rett under 300 kr for en kartong mener jeg. Har smakt mange kartongviner, og synes dette er en av de som ikke taper seg på kartong. Her har jeg limt inn litt info fra vinmonopolets sider. 33397 : J.P. chenet Cabernet-Syrah 2003/2004 Pris: 299,90 Pris pr. liter: 99,97 Flaskeinnhold: 300 cl Karakteristikk: Dyp rød. Aroma med toner av røde bær og urter. (2003) Fylde: Garvestoffer: Fruktighet: Bruksområder: Produsent: les Caves de Landiras Grossist: Ekjord AS Distributør: Vectura As Land/Distrikt: FRANKRIKE , LANGUEDOC-ROUSSILLON Råstoff: 70% CABERNET SAUVIGNON, 30% SYRAH Produksjonsmetode: Lagring: IKKE FATLAGRET, KUN STÅLTANKMODNET FØR TAPPING OG SALG. Alkohol: 12,50% vol. Sukker: 6,00 g/l Syre: 5,50 g/l Lagringsgrad: KONSUMFERDIG, BØR IKKE LAGRES Vi skal ha middagen på restaurant, så vi tar en sånn husets vinpakke derfra. Husker ikek hvilke viner det var akkurat nå. Men det er et glass musserende/ champagne som velkomstdrink, hvit til forrett, rød til hovedrett og vi har valgt å ikke ha dessertvin da vi skal ha kaffe, cognac, baileys, drambuie til kaken (servitørene tar "bestilling" fra gjestene hva de vil ha. Samme pris for alt. Endret 26. februar 2006 av kitekatt
Gjest Mamma Mø Skrevet 26. februar 2006 #12 Skrevet 26. februar 2006 Vi serverte et glass Moet & Chandon champagne til velkomstdrink (håpet at gjestene hadde vett til å bøtte nedpå av denne, den var ganske nøyaktig beregnet ja... og det gikk heldigvis bra!) Så beregnet vi en halv flaske hvitvin (Sancerre) til forrett og en flaske rødvin (Montepulciano) til hovedrett. Satt igjen med en del, men ikke så fryktelig mye faktisk...men så satt vi til bords i nesten syv timer også. massevis av isvann, og lettøl og brus/farris til kjørende/gravide. Vi droppet dessertvin (kjenner ingen som liker det...) men hadde cognac og likør til kaffen. Gikk ikke så mye av dette, bortsett fra til gamle onkler og slikt, men syntes det hørte med
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #13 Skrevet 26. februar 2006 Vi serverer øl til spekematen. ← Serverer øl vi også, men sidan vi skal ha koldtbord skal vi ha litt ymse alkohol. Har bestemt oss for vinar no, den raude blir J. p. chenet Cabernet-Syrah 2004/2005, og den kvite blir Moselland Riesling 2004. Og så har vi valgt Toso Asti 2004 til dessertvin. Så no er det vel berre å berekne kor mykje vi treng...
Pasha Skrevet 26. februar 2006 #14 Skrevet 26. februar 2006 Vi skal ha hvitvin til forett. Ikke bestem hvem enda. til hovedrett en rødvin. ikke avgjort enda, men kanskje faustiono. dessertvin har vi ikke. Bergenger 1 flaske vin til hver totalt. Og ta tar vi ca 1/3 med hvit og 2/3 med rødvin
Elise_ Skrevet 26. februar 2006 #15 Skrevet 26. februar 2006 Serverer øl vi også, men sidan vi skal ha koldtbord skal vi ha litt ymse alkohol. Har bestemt oss for vinar no, den raude blir J. p. chenet Cabernet-Syrah 2004/2005, og den kvite blir Moselland Riesling 2004. Og så har vi valgt Toso Asti 2004 til dessertvin. Så no er det vel berre å berekne kor mykje vi treng... ← Egentlig hadde jeg skrevet et langt innlegg om kartongvin fra svenskeferja og kasser med boksøl også fra taxfree-en, men ombestemte meg. Vi har to kartonger vin foreløpig. Selv liker jeg ikke vin, så det var litt vanskelig å bestemme seg der jeg stod på ferja uten mobil... De heter Lindemans og Solaz, og jeg har virkelig ikke peiling på om det passer. Av boksøl har vi foreløpig både budweiser og ringnes, jeg vet ikke om jeg bør holde meg til ett merke eller ha variert. Samme tenkte jeg på med vinen...
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #16 Skrevet 26. februar 2006 Takk for tips, kitekatt! Artig at du anbefalte den Chenet-en! Hadde vi smaking med venninnene i går, og alle likte den veldig godt! Vi kjem nok til å kjøpe flasker forresten, skal ha servitørar som serverer, er vel ikkje såå mykje å spare på å kjøpe kartong og karaflar, er det? Er framleis litt usikker på dette med dessertvin då.. Vi skal servere konjakk og baylis til kaffen, men den er jo ikkje før ei stund etter desserten... Får tenke litt på den...
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #17 Skrevet 26. februar 2006 Av boksøl har vi foreløpig både budweiser og ringnes, jeg vet ikke om jeg bør holde meg til ett merke eller ha variert. Samme tenkte jeg på med vinen... ← Dersom du vil gjere ting enklast for deg sjølv og dei som eventuelt skal servere, bør du halde deg til eitt merke.. Vi går for Tuborg-øl, nemnde vinar, cider og eit par ulike rusbrus-typar. Og så skal vi sjølvsagt ha rikeleg med mineralvatn då.
kitekatt Skrevet 26. februar 2006 #18 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Takk for tips, kitekatt! Artig at du anbefalte den Chenet-en! Hadde vi smaking med venninnene i går, og alle likte den veldig godt! Vi kjem nok til å kjøpe flasker forresten, skal ha servitørar som serverer, er vel ikkje såå mykje å spare på å kjøpe kartong og karaflar, er det? Er framleis litt usikker på dette med dessertvin då.. Vi skal servere konjakk og baylis til kaffen, men den er jo ikkje før ei stund etter desserten... Får tenke litt på den... ← Så morsomt! Du sparer en 12-13 kr pr flaske på å kjøpe kartong. Personlig synes jeg det kan bli litt mye med dessertvin altså. Ofte litt søtt plus at det allerede har vært musserende, hvitvin, rødvin og blir cognac/ likør...Blir VEL mye blanding etter min smak på bare det "obligatoriske" LEIFER! Gud, jeg klarer jo ikke skrive riktig Endret 26. februar 2006 av kitekatt
Elise_ Skrevet 26. februar 2006 #19 Skrevet 26. februar 2006 Vi kjem nok til å kjøpe flasker forresten, skal ha servitørar som serverer, er vel ikkje såå mykje å spare på å kjøpe kartong og karaflar, er det? ← Vi betalte nå 175 kr for 3 liter vin (taxfritt... vet at alle ikke har den muligheten), og hvis man skal kjøpe 3 liter av samme vin på polet i norge blir det 360 kr. Syns det var enklere å handle en kartong enn flasker når jeg hadde mye å bære på rundt på båten. Vi skal ikke ha servitører, så når vi først har et lavbudsjett-bryllup tenkte jeg at det var like greit å ha kartongen stående på bord ved siden av maten så tapper man sjøl. Tror ikke vi kommer til å helle over på karafler. Dersom du vil gjere ting enklast for deg sjølv og dei som eventuelt skal servere, bør du halde deg til eitt merke.. Vi går for Tuborg-øl, nemnde vinar, cider og eit par ulike rusbrus-typar. Og så skal vi sjølvsagt ha rikeleg med mineralvatn då. ← Ja, jeg får nok gjøre det. Grunnen til at vi har to forskjellige viner er at jeg bare kjøpte en tilfeldig (leste litt på en plakat men ble ikke så klok) og visste ikke at vi allerede hadde en annen kartong stående her hjemme fra forrige sverige-tur. Hadde tenkt å bare ha en type rusbrus, nemlig smirnoff ice.
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2006 #20 Skrevet 26. februar 2006 Så morsomt! Du sparer en 12-13 kr pr flaske på å kjøpe kartong. Personlig synes jeg det kan bli litt mye med dessertvin altså. Ofte litt søtt plus at det allerede har vært musserende, hvitvin, rødvin og blir cognac/ likør...Blir VEL mye blanding etter min smak på bare det "obligatoriske" LEIFER! Gud, jeg klarer jo ikke skrive riktig ← Ein 12-13 kr lar vel vinninga gå opp i spinninga, tenker eg.. Hehe.. Blir kanskje litt mykje med dessertvin ja. Hmm.. Må tenke-tenke.. Foreløpig har vi berre tenkt å servere mozell til velkomsten, men må tenke litt meir på den også.. Men brukar ein ikkje å servere musserande under kaffien, når bryllupskaka skal skjerast? Slik at ein har noko "fancy" å ta brudeskålen i? Hmm, vanskeleg dette.. Hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå