AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #1 Skrevet 15. oktober 2024 Hei! Tenkte å høre andres tanker på det her. Datteren vår er 2 år og har noen favoritter som jobber i barnehagen og hun vil helst trilles av noen bestemte når hun skal sove. Ved flere anledninger nå har de derfor unnlatt å la henne sove fordi det er noen andre enn de som har "sovevakt". Hun er 2 år, men har tydelig behov for å sove enda da ettermiddagene hun ikke sover på stort sett består av gråt. Er det bare jeg som tenker at det er litt for enkelt for de å droppe soving fordi hun vil at noen andre skal trille?? Jeg tenker det er helt naturlig at hun har noen ansatte hun er mer knyttet til enn andre, men jeg syns ikke de skal la en 2 åring bestemme over det selv. Er jeg helt urimelig som tenker dette? 😅 Jeg har gitt beskjed i bhg at hun trenger den søvnen, men allikevel skjer det flere ganger at de lar henne bestemme når hun sier nei. De er veldig på at vi foreldre skal sette grenser for barna, men da tenker jeg at de også må sette litt grenser 😅 Anonymkode: 55434...c01
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #2 Skrevet 15. oktober 2024 Støtter deg fullstendig i denne. De må kunne holdene på grensene selv. Ærlig talt, et barn på 2 år som er stuptrøtt får ikke selv velge. - Barnehagelærer 🤗 Anonymkode: 467b1...b62 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #3 Skrevet 15. oktober 2024 Nå barnet sove i vogn? Hvis barnet må trilles hele tiden, er det nok også vanskelig for de ansatte, da én ressurs går bort til deg ene barnet. Anonymkode: 6fe29...cf5 3
mommyaka Skrevet 15. oktober 2024 #4 Skrevet 15. oktober 2024 Kommer jo an på pauser etc...kan jo ol holde igjen den ene ansatte bare for ditt barn
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #5 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei! Tenkte å høre andres tanker på det her. Datteren vår er 2 år og har noen favoritter som jobber i barnehagen og hun vil helst trilles av noen bestemte når hun skal sove. Ved flere anledninger nå har de derfor unnlatt å la henne sove fordi det er noen andre enn de som har "sovevakt". Hun er 2 år, men har tydelig behov for å sove enda da ettermiddagene hun ikke sover på stort sett består av gråt. Er det bare jeg som tenker at det er litt for enkelt for de å droppe soving fordi hun vil at noen andre skal trille?? Jeg tenker det er helt naturlig at hun har noen ansatte hun er mer knyttet til enn andre, men jeg syns ikke de skal la en 2 åring bestemme over det selv. Er jeg helt urimelig som tenker dette? 😅 Jeg har gitt beskjed i bhg at hun trenger den søvnen, men allikevel skjer det flere ganger at de lar henne bestemme når hun sier nei. De er veldig på at vi foreldre skal sette grenser for barna, men da tenker jeg at de også må sette litt grenser 😅 Anonymkode: 55434...c01 Altså, barnet trenger dagsoving. Barnet sier nei, og vil ikke sove? Barnehagens favoritt trillepersoner er ikke tilstede og kan stå til disposisjon for ditt barn? Skal da bhg tvinge barnet til å sove mot hennes vilje? Hva skjer når noen andre triller og barnet ikke vil trilles av dem, i tillegg har barnet sagt nei? Hvor mye styr, gråt og spetakkel blir det rundt barnet og for de voksne, når de ikke respekterer barnets nei, tvinger henne til å sove og noen andre triller vogna som hun ikke vil skal trille? Jeg vil tro dete r siste setning over her som styrer situasjonen? Barnehagen skal respektere barnets tydelige nei. De skal og ta seg av andre barn som skal sove uten å bli vekket eller uroet av ditt barn som protesterer? Her er det en balansegang der barnehagen lander på minste motstands vei, for selv og for de andre barna til å komme igjennom dagen. Barnet begynner og å nærme seg grensen for at dag sovingens tid er over, selv om din og barnets ettermiddager ikke er greie å komme igjennom. Jeg tror ikke du her kommer til å få gjennomslag for at ditt barn SKAL sove i bhg, når tingene er slik som de er. Du kan ikke skru av barnets egen vilje, samtidig så skal ikke barnet styre hele verden. Hva skjer hos dere i helgene? Kan hun sove inne uten å trilles? Du må stikke fingeren i jorden og se hva alternativene er her ford ette er ikke lett for noen, heller ikke for barnet. Anonymkode: 99ed8...f4c 2
hdddyy22 Skrevet 15. oktober 2024 #6 Skrevet 15. oktober 2024 Hun sover helt fint hjemme både i vogn og i seng . Jeg skjønner det, men problemet her er at de prøver ikke når hun sier nei. Da hopper de over sovingen hennes. Og hun trilles ikke hele tiden, må bare "rugges" litt i søvn. Og å si at grensen for soving på dagen er nådd vil jeg si er veldig individuelt. Noen sover til de er 2, mens andre har behov til de nærmer seg 3. Så det synes jeg ikke er et argument i seg selv. Jeg skjønner at de ikke kan bruke evighet på å få hun til og sovne. Men de kan i det minste prøve 😅 For når de legger henne i vogna så sovner hun stort sett med en gang.
kjærring Skrevet 15. oktober 2024 #7 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Tenkte å høre andres tanker på det her. Datteren vår er 2 år og har noen favoritter som jobber i barnehagen og hun vil helst trilles av noen bestemte når hun skal sove. Ved flere anledninger nå har de derfor unnlatt å la henne sove fordi det er noen andre enn de som har "sovevakt". Hun er 2 år, men har tydelig behov for å sove enda da ettermiddagene hun ikke sover på stort sett består av gråt. Er det bare jeg som tenker at det er litt for enkelt for de å droppe soving fordi hun vil at noen andre skal trille?? Jeg tenker det er helt naturlig at hun har noen ansatte hun er mer knyttet til enn andre, men jeg syns ikke de skal la en 2 åring bestemme over det selv. Er jeg helt urimelig som tenker dette? 😅 Jeg har gitt beskjed i bhg at hun trenger den søvnen, men allikevel skjer det flere ganger at de lar henne bestemme når hun sier nei. De er veldig på at vi foreldre skal sette grenser for barna, men da tenker jeg at de også må sette litt grenser 😅 Anonymkode: 55434...c01 Så si at hun skal legges, men da må du også være forberedt på at det blir en periode hvor hun ikke sover om hun kun skal trilles av noen få stykker.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Skrevet 15. oktober 2024 hdddyy22 skrev (5 timer siden): Hun sover helt fint hjemme både i vogn og i seng . Jeg skjønner det, men problemet her er at de prøver ikke når hun sier nei. Da hopper de over sovingen hennes. Og hun trilles ikke hele tiden, må bare "rugges" litt i søvn. Og å si at grensen for soving på dagen er nådd vil jeg si er veldig individuelt. Noen sover til de er 2, mens andre har behov til de nærmer seg 3. Så det synes jeg ikke er et argument i seg selv. Jeg skjønner at de ikke kan bruke evighet på å få hun til og sovne. Men de kan i det minste prøve 😅 For når de legger henne i vogna så sovner hun stort sett med en gang. Jeg ville prøvd en runde til å snakke ordentlig med dem. Er det helt sikkert at de har forstått at hun alltid gråter mye og er tydelig sliten på ettermiddager hvor hun ikke har sovet? Kan det være at hun klarer seg fint i barnehagen, men blir fryktelig sliten etter at hun kommer hjem, slik at de ikke helt har sett det? Er det helt sikkert at de bare spør henne, og godtar at hun sier nei til soving uten å prøve noe mer. Eller kan det være at hun f.eks. helt motsetter seg å bli lagt i vognen, slik at de ikke får det til uten å bruke fysisk makt (som de da heldigvis ikke gjør)? Ikke at de skal gi opp å legge et barn som trenger søvn da heller, men det kan være en del av forklaringen? MItt barn sluttet å sovne enkelte dager da hun var to. Og det var en bestemt ansatt, som sang en bestemt sang på en bestemt måte, som var ekspert på å få henne til å sovne, men som ikke hadde anledning til å bruke tid på det hver dag. De la henne i vognen, men tok henne opp igjen etter 30 minutter hvis det ikke var noe tegn på at hun skulle sovne. De lot også være å legge henne hvis hun protesterte. Og da handlet det om at hun sa nei, for de sa spesifikt at det hadde måttet stroppe henne fast i vognen mot sin vilje for å legge henne, og det gjorde de ikke. Det sagt så skal de lytte til deg, når du sier at barnet trenger søvn. Og de skal prøve, med list og lempe, men uten tvang, også når de ansatte som er favoritter ikke har mulighet. Anonymkode: 7c30b...e7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå