Gå til innhold

Halsbrann - erfaringer med protonpumpehemmere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ar vært plaget med halsbrann i ca 4 uker nå. Hver dag, store deler av dagen. Den er ikke sterk, men ubehagelig er den. Jeg har time hos lege neste uke og har et spørsmål : jeg er skeptisk til protonpumpehemmere type Omeprazol osv, for jeg har hørt at på sikt gjør disse vondt verre, at magen begynner å overkompensere magesyre produksjon når man slutter med de. Er det noen her som har brukt PPH i f eks 14 dager og plagene ble "kurert"? Eller ble dere verre etterpå? 

Anonymkode: 60156...58a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar en Somac-ekvivalent i.l.a. en dag og har gjort det over lengre tid, men er usikker på effekt og om det er verdt det. Ref. f.eks.:

forskning.no - Forskere advarer mot magesyre-reduserende piller: – Mange blir avhengige og klarer ikke å slutte

relis.no - Mer om problematiske protonpumpehemmere

Jeg har startet en dialog om det med fastlegen, men ikke konkludert om jeg skal stoppe eller gå over til å få f.eks. H2-blokkere på resept.

Anonymkode: 72e31...a54

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ar vært plaget med halsbrann i ca 4 uker nå. Hver dag, store deler av dagen. Den er ikke sterk, men ubehagelig er den. Jeg har time hos lege neste uke og har et spørsmål : jeg er skeptisk til protonpumpehemmere type Omeprazol osv, for jeg har hørt at på sikt gjør disse vondt verre, at magen begynner å overkompensere magesyre produksjon når man slutter med de. Er det noen her som har brukt PPH i f eks 14 dager og plagene ble "kurert"? Eller ble dere verre etterpå? 

Anonymkode: 60156...58a

Spørsmålet her er mer bank eller juling. 
Uten medisiner og med syre i spiserøret så risikerer du på sikt å skade spiserøret ditt permanent. Det er og mulig å etse hull i spiserøret med livstruende situasjoner som konsekvens når syre og mageinnhold renne rut i brysthulen. 
Greit å være skeptisk, men tenk konsekvenser på lag sikt av begge alternativer.

Anonymkode: 5666c...e2f

• Liker 1
Skrevet

Brukt nexium i "kurer" for gastritt og mye sure oppstøt. Den gangen jeg brukte det i flere måneder, ble jeg kjempekvalm og det gikk ikke over før jeg sluttet med det, men ellers har det gått helt fint å bruke det i kortere perioder. 

Anonymkode: 28d4c...8ad

Skrevet

Funket ikke her. Forsøkte mye forskjellig. Endte opp med at det ble så ille at jeg kastet opp daglig i et halvt år. Fikk betennelse i spiserøret, innlagt med dehydrering og betennelse i magen. 

Jeg droppet alt av medisiner på dagen. Fordi jeg ga opp, jeg orket ikke mer. Da bedret alt seg, og på noen få uker var alt over. Har ikke hatt problemer med halsbrann og kvalme på over et år nå. 
Det oppsto ganske brått og synes det ga seg ganske brått også. Mens all behandling bare gjorde det verre. Kan være tilfeldig i mitt tilfelle. Jeg vet ikke. Ingen vet hvorfor det oppsto, hypotesen er stress, og ingen vet hvorfor det ga seg. Det bare bedret seg av seg selv etter at jeg sluttet med medisiner og legebesøk. 

Anonymkode: 71910...9fb

Skrevet

Har bare brukt det i korte perioder, med god effekt. Er som flere av dere skeptisk til å bruke det fast.

Uansett er jeg sjelden plaget av det nå, og jeg tror det er av følgende grunner: mer ordentlig mat og skikkelige måltider i stedet for stadig småspising, godteri, brus og tyggis. Mistenker også at mye kaffe og for lite søvn har gjort det verre.

Anonymkode: 544cf...0c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...