Gå til innhold

Hvor ofte tar barnehagen ungene med ut?

Des2020
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår bhg er alle barna ute hver dag i all slags vær. Var til og med ute i -24 grader. Akkurat det siste  var jeg ikke så glad for. Er veldig forskjell på barnehager. Har også hatt barn i bhg der de aldri gikk ut i regnvær og der de kun gikk ut etter siste måltid. De som ble hentet tidlig, fikk ikke vært ute. 

Anonymkode: 28de3...9e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (4 minutter siden):

Hei,

Førstegangs mamma her og vi har nylig startet i barnehagen (1-3år). Denne barnehagen tar ikke med ungene ut daglig. De rullerer på hvilke barn får muligheten til å gå ut, dermed er de ute 2-3 ganger i løpet av uken hvis været tilsier det. Lurer på om dette er standard praksis? Det mener vår barnehage. De gjør det samme på avdelingen for større barn. 🤔

Hva tenker dere?

Minst hver dag etter lunsj, da i 2-2,5 timer. Uansett vær! Noen ganger på formiddag, noen ganger ut igjen etter ettermiddagsmåltid. Ofte er vi ute hele dagen om det har vært turdag og været er bra, så ingen er våte og fryser😁

Men det er altså minimum 2 timer hver dag! 

Anonymkode: f6623...dec

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ble avvist av ped.leder når jeg tok dette opp som tema. De mente at det ikke var standard at ungene var ute daglig. I går var det strålende vær og mitt barn satt inne i hele dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle barna på storavvdelingene minst ute engang om dagen, uansett vær. De få gangene de ikke har vært ute i det hele tatt en dag var når det var rundt 20 minus en periode i vinteren som var. 

Småbarnsavdeling er også stort sett ute hver dag, men der holder de Barna oftere inne på vinteren en hel dag hvis temperatur synker til under 10 minus, eller kald temperatur med vind.

Jeg tenker at barna skal og bør få tilbud om å gå ut hver dag, så lenge det er forsvarlig iht temperatur, vær og vind. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dei ute minimum 1 gong dagleg :) På småbarn kan dei dog bli holdt inne dersom det er skikkeleg ruskevêr eller veldig kaldt, ikkje så gøy for dei å krabbe rundt ute i 30 mm nedbør og vindt.. Men dei prøver å være ute dagleg og mest mogleg 😊

Anonymkode: dfb96...54b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det svært sjeldent de ikke er ute en dag, de er enten ute før eller etter lunsj og noen ganger begge deler. Men mener de var mindre ute når de startet i barnehqgen, for at alle skulle bli trygge på avdelingen og barnehagen, før de utvidet området. 

Anonymkode: 6c17d...09d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den barnehagen jeg har guttungen så er de ute hver dag. De deler avdelingen han er i i 3 mindre grupper(4-6 barn pr.gruppe). Så rulerer de på å være ute før lunsj, etter lunsj eller ha "turdag". Turdag en fast dag i uka hvor hele gruppa er ute fra 9-2, da brenner de bål og lager lunsjen ute i skogen, har tema om årstidene hvor de lærer om naturen og får mange fine opplevelser. Mine barn har alltid vært mest glad i å være ute, det er vi som foreldre også, så selv om vi ikke valgte en frilufts- eller naturbarnehage, valgte vi en liten barnehage som gir de mye tid i skog og mark. kjempefornøyd!

Anonymkode: 735fb...72d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ute de fleste dager. Ikke hvis det er storm eller klinkis. De har rom med ribbevegg osv inne som de kan være på om de ikke går ut

Anonymkode: 05441...e0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde barn i barnehage, var barnehagen stort sett ute to ganger om dagen. (De små var kanskje bare ute før lunsj, og så sov de ute etter lunsj.) 
Men de største barna som ikke sov på dagen var vanligvis ute en gang på morgen og en gang etter lunsj. 
En dag i uken hadde de turdag, der de spiste lunsj ute i naturen utenfor barnehagens område. (De store var da ute hele dagen, mens når de var små dro de tilbake til barnehagen for å sove.)

Anonymkode: aef5f...188

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for at dere tok dere tid til å svare! Jeg skal ta det videre med Fau og håper på en endring. Hvis ikke så får vi bare skifte barnehage. ☹️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute hver dag 1-2 timer mellom frokost og lunsj, nesten uansett vær. Ved oppholdsvær på sommeren er de ute etter ettermiddagsmåltid.

De aller minste på småbarnsavd som startet i august har vel knapt vært ute, og erfaringen fra i fjor, da min var minst er at de knapt kommer seg ut før etter jul. Min var vel ute et dusin ganger mellom oppstart i oktober Og til februar forrige år. Men han kunne heller ikke gå i starten. I år er det ekstra mange småttiser så jeg tipper terskelen for å få de ut er høy, hvis jeg kjenner bhg rett 😂

Anonymkode: 630d1...cde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der våres gikk var alle ute hver dag uansett vær og grader ute. 

Og i de bjg jeg har jobbet var og alle uansett vær osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ute hver dag, gjerne flere ganger om dagen (litt avhengig av været). En fast turdag fra de startet på stor avdeling. 

De aller minste er naturlig nok ikke ute om det er for kaldt for dem.

Rullere på hvem som skal være ute? Veldig spesielt. 

(har flere barn, og erfaring fra fire barnehager. Samme erfaring fra alle barnehagene). 

Anonymkode: 062bd...a37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt standard å være ute daglig. Jobber selv på småbarn og da det er små lokaler blir både barn og voksne galne om de skal være inne hele dagen :) enkelte dager om det er lite bemanning kan det hende vi blir inne med hel eller halv gruppe, men det er ytterst sjelden. Fint å være ute, pek på de positive sidene, mener det skal stå noe om verdi av utelek også i rammeplan.  Så kan det selvsagt hende det er en legitim grunn til at det er gjort slik. Eks om det er ansatte som skal ha tilrettelegging så kan det bli vanskelig å gjennomføre hverdagen. Det er riktignok ikke avdelingens ansvar, men styrers :)

Anonymkode: fb5f7...f11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er de livredd for vær og vind og skylder på at ungene ikke har tørre klær hvis det er litt regn eller snø. Er det vind eller kuldegrader finner de stadig unnskyldninger for å være inne. 

Anonymkode: da02f...13b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage som pedleder i 16 år og dette har jeg aldri vært borti før 🧐🤷🏻‍♀️ 

Vi er ute hver dag🤩👌 Når det er veldig kaldt -10 eller mindre, men mye vind ol så er de minste inne. 

Anonymkode: 9f6e8...b28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle ungene, på alle avdelinger, ute minst en gang om dagen, og som regel i minst et par timer. Er det skikkelig bra vær er de gjerne ute to ganger, eller til og med hele dagen og tar lunsjen ute. 

Jeg hadde aldri godtatt at ungen ikke fikk være ute hver dag. Pedlederen din er helt på jordet, jeg har aldri hørt om et sånt opplegg før. All forskning viser at det er veldig gunstig for barn å være ute. 

Her har det hendt de bare har vært inne, i noen få tilfeller, når det er ekstreme forhold. Som noen ganger om vinteren, når det er klink is over hele ute-området og livsfarlig å fote seg både for store og små. Da har jeg full forståelse for at de voksne ikke har kapasitet til å ta ungene ut, når de selv faller og slår seg og sliter med å rekke over trøsting av alle ungene som har slått seg. Det har også hendt at de har planlagt å gå ut etter lunsj, men så har det kommet så ekstremvær at de blir inne (som lyn og torden og voldsom vind og regn, så noen barn har vært redde, og de har ikke nok folk til å ta ut de som ikke er redd for torden)

Anonymkode: b6c6f...1c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Des2020 skrev (1 time siden):

Takk for svar. Ble avvist av ped.leder når jeg tok dette opp som tema. De mente at det ikke var standard at ungene var ute daglig. I går var det strålende vær og mitt barn satt inne i hele dag.

Det der gjør de ofte i vår bhg og, synes det er litt trist.

Hos oss er det opp til ped leder på den enkelte avdeling og vår avdeling er ikke så opptatt av å være ute. Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet for å hente og alle de andre avdelingene er ute i solen, mens mitt barn sitter inne på avdelingen 🧐

Prøver å hinte hver dag ved levering at vi hadde satt pris på om det blir en tur ut «ja, det er klart vi skal ut!» er svaret hver gang 😅 

Anonymkode: 9f64a...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...