AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #1 Skrevet 14. oktober 2024 Kan noen som har peiling spørre meg noen spørsmål for å finne frem til dette? Anonymkode: 06b23...54d
Sofie Maria Skrevet 14. oktober 2024 #4 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan noen som har peiling spørre meg noen spørsmål for å finne frem til dette? Anonymkode: 06b23...54d Helt umulig å svare uten at du skriver mer, men det er en myte at det må være enten eller. Kan fint ha begge på samme tid 👍🏻. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #5 Skrevet 14. oktober 2024 Carrot skrev (2 minutter siden): har du vært hos lege? Ja. Jeg har blitt utredet og fått en av diagnosene. Men er ikke utredet for begge. Anonymkode: 06b23...54d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #6 Skrevet 14. oktober 2024 Sliter du i hverdagen så bør du bestille time hos fastlegen og legge frem tanker ig bekymringer der. For å fastsette en diagnose så må du til en kvalifisert helsetjeneste for å få en utredning. Å Google seg frem på nettet om sånne ting et håpløst . Det finnes like mange variasjoner av desse to diagnosene som det finnes personer med de diagnosene Anonymkode: 4a8f6...5df 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #7 Skrevet 14. oktober 2024 Lykkedykker skrev (14 minutter siden): Google, RAADS-R test. Anonymkode: 06b23...54d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #8 Skrevet 14. oktober 2024 Lykkedykker skrev (16 minutter siden): Google, RAADS-R test. Og 46 på AQ-testen Anonymkode: 06b23...54d
Carrot Skrevet 14. oktober 2024 #9 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja. Jeg har blitt utredet og fått en av diagnosene. Men er ikke utredet for begge. Anonymkode: 06b23...54d Så du har fått en men tror du har den andre? Eller tror du at du kan ha både og? Uansett tror jeg det beste er at lege og spesialist som må utrede deg videre om du ikke føler diagnosen treffer deg riktig.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #10 Skrevet 14. oktober 2024 Med så høy score, tar du med deg testresultatene til fastlegen og spør om å bli henvist til utredning. Vi her inne har ikke forutsetning til å sette diagnose på deg. Jeg scorte 211 på RAADS-R og 38 på AQ. Fikk diagnosen «Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse» for ett år siden. Hvilket vil si at jeg er på spekteret, men de kunne ikke finne nok symptomer til å sette Asperger diagnose. Anonymkode: cfcfe...655 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #11 Skrevet 14. oktober 2024 Ingen her som kan diagnosere deg, og noen har både autisme og adhd. Her har du en lett sammenligning som viser felletrekk, men også typiske forskjeller. Anonymkode: e5684...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #12 Skrevet 14. oktober 2024 Lykkedykker skrev (2 timer siden): Google, RAADS-R test. er den på norsk? Anonymkode: 04d0a...f63
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #13 Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har begge diagnoser. Fikk adhd-diagnosen på videregående, og autismediagnosen i starten av 30-årene. Aner ikke hva skårene mine var, men forstod at det var klar diagnose på begge basert på full utredning. Ønsker du mer utredning er ofte fastlegen et sted å begynne. Kommer an på alder og om du har annen oppfølging/hjelp. Anonymkode: 90637...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #14 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Anonymkode: 06b23...54d Er det autisme du har blitt diagnostisert for? Eller er det autisme du ønsker å diagnostiseres for. Det er jo vesentlig Anonymkode: 2588e...01c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #15 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sliter du i hverdagen så bør du bestille time hos fastlegen og legge frem tanker ig bekymringer der. For å fastsette en diagnose så må du til en kvalifisert helsetjeneste for å få en utredning. Å Google seg frem på nettet om sånne ting et håpløst . Det finnes like mange variasjoner av desse to diagnosene som det finnes personer med de diagnosene Anonymkode: 4a8f6...5df I utgangspunktet vil jeg si jeg er enig. Men problemet er at det er veldig vanskelig å få plass hos DPS og privat psykolog koster en formue. Så jeg skjønner godt at folk spør på nettforumer og googler. Hadde trådstarter fått gratis tilgang til psykolog så burde selvsagt vedkommende ha spurt psykologen. Er også høy sannsynlighet for at trådstarter er på trygd med tanke på diagnosen og dermed kan ha dårlig råd. Min erfaring er også at dette med å skille autisme og ADHD blir for komplisert for fastlegen. Fastleger er generalister og nyansene innenfor ADHD og autisme vil jeg tro blir for komplisert for dem. Det var først i 2013 at diagnosemanualen godtok at man både har autisme og ADHD. Så dette er faktisk litt komplisert. Sleng å at folk med ADHD og autisme ofte har enda flere diagnoser i tillegg som øker kompleksiteten. Det at trådstarter kun har fått den ene diagnosen og ikke begge selv om det er mulig vedkommende har begge er nettopp fordi selv fagpersonell har slitt med å forstå disse diagnosene. Anonymkode: 2588e...01c 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #16 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan noen som har peiling spørre meg noen spørsmål for å finne frem til dette? Anonymkode: 06b23...54d Har du store vansker med gjensidig kommunikasjon og samhandling med andre? Hvis nei så har du ikke autisme. Anonymkode: 3bd06...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #17 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har du store vansker med gjensidig kommunikasjon og samhandling med andre? Hvis nei så har du ikke autisme. Anonymkode: 3bd06...5ab Tull. Maskering, hørt om det? Ikke uttal det så bastant om ting su åpenbart ikke har greie på. Les om kvinner og autisme, nyere forskning viser at autisme kan utarte seg helt annerledes hos kvinner. Jeg har både utdannelse, jobb, mann, barn og en nær venn. Jeg er diagnostisert med autisme hos dps. Anonymkode: cfcfe...655 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #18 Skrevet 15. oktober 2024 Ikke ta tester på nett. Gå til lege. Anonymkode: 369e5...cd6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #19 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tull. Maskering, hørt om det? Ikke uttal det så bastant om ting su åpenbart ikke har greie på. Les om kvinner og autisme, nyere forskning viser at autisme kan utarte seg helt annerledes hos kvinner. Jeg har både utdannelse, jobb, mann, barn og en nær venn. Jeg er diagnostisert med autisme hos dps. Anonymkode: cfcfe...655 Har kvinner på autisme spekteret vanskelig for å forstå ironi og sarkasme, eller gjelder det bare for menn på spekteret? Anonymkode: 6e612...342
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #20 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har kvinner på autisme spekteret vanskelig for å forstå ironi og sarkasme, eller gjelder det bare for menn på spekteret? Anonymkode: 6e612...342 Noen individer på spekteret har vanskeligheter med dette, andre ikke. Personlig liker jeg ironi og sarkasme godt. Både bruker det selv og forstår (ofte) når andre bruker det! Anonymkode: cfcfe...655 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå