Gå til innhold

Venninne som studerte robotikk/KI tjener mer enn meg som er lege...

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

BobbySocks skrev (På 14.10.2024 den 13.34):

Nei, legelivet burde advares mot. Ikke bra nok lønn mot den absurde vaktordningen og stresset man står i. Valgt er valgt, men kanskje du kan finne på noe annet etter permisjon? Forske, skifte til en annen type avdeling eller noe? 

"Burde advares mot"? Hvem skal da ta imot deg når du blir syk?

Anonymkode: ff4c2...d38

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tått skrev (På 14.10.2024 den 17.45):

Hadde spillt fint liten rolle for min del.

Men rent objektivt er ikke leger og forskere det samme. Norske leger er uten tvil blant de mest overbetalte yrkesgruppene her i landet.

Ja, du får ringe en sivilingeniør når du kommer ut for en alvorlig ulykke. Lykke til og god bedring.

Anonymkode: 003f5...35b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege her og - jobbet over 10 år i helsevesenet. Det har blitt travlere for alle, dårligere lønn (får aldri noe mer enn minimum lønnsøkning) og svært vanskelig å kombinere med familieliv. Når ektemannen tjener 1,5 ganger bedre enn meg kommer vi etterhvert til et punkt der det mest fornuftigere er at jeg trapper ned, kan jo ikke jobbe 120% begge to og få et familieliv til å gå opp. Er redd for at vi kommer til å få legemangel på sykehus fremover. 

Anonymkode: c7eac...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (11 timer siden):

Sannheten svir ja. Sykepleiere er i samme kategori som leger, overbetalt og underarbeidende. De burde prøve et år i privat sektor her vi må jobbe for verdiene.

Herregud da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Antar du ikke har lest innlegget. 

Og for å gi deg et svar. Jeg viste akkurat hva yrket mitt innebar da jeg valgte den rettningen på videregående som jeg tok, jeg viste omtrent hvilken lønn, arbeidsmengde og ansvar en slik utdannelse tok. Ellers hadde jeg ikke valgt den. Når noen da klager på at folk med "mindre" utdannelse tjener mer. Så 1: personen er ikke egnet i stillingen. 2:personen er ikke smart nok til å gjøre enkle undersøkelser om stillingen. 3:Personen klager på et forum på internet framfor å gjøre noe med stilling eller utdannelse, noe som tyder på at personen har ansvarsvegring, ikke klarer ta egne besluttninger. Noe som er totalt ubrukelige egenskaper hos en lege og forsåvidt helsepersonell generelt. 

Anonymkode: 48220...99d

Uenig. Du vet ikke hva du står i før du er der, og heller ikke da du ofte er mye yngre da du begynner den reisen og fortsatt naiv til hva livet kan innebærer på godt og vondt. 

Det at du visste er bra for deg, men ts har lov til å agre litt noen dager, ingen er super menneske. Det er ikke sånn at alle yrker og muligheter blir vist for oss, og noen gnager tar man feil rettning, eller har en dårlig periode hvor en ku har lov å snakke høylytt over realiteten, fordi det er et press der? Men du visste jo det, så ikke si noe, hold tåta og jobb videre, ellers er du uegnet?

Alvorlig talt. Jeg er skuffet over deg.

Anonymkode: 0ca12...cb5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du kan se det på denne måten. Du gjør noe langt mer nyttig, som å prøve å redde mennesker og gjøre livet deres bedre som lege. 

Hun venninna di, derimot, anser jeg som en, skal vi si "teknologi terrorist" ettersom jobben hennes er å ta levebrødet fra andre mennesker, noe som destabiliserer et samfunn på sikt. Sånne som henne håper jeg at en brutal type kreft og annet treffer så fort som mulig, nettopp fordi hun jobber med det hun gjør. 

Om hun bytter jobb så fort som mulig derimot, og slutter å ta levebrødet fra mennesker, så ønsker jeg henne alt godt. Men per i dag hadde jeg ansett henne som terrorist selv om hun er venninna di. Jeg hadde faktisk ikke giddet det vennskapet. 

Anonymkode: f9ef1...f9a

Hvis du ser på hvordan arbeids- og yrkeslivet har endret seg gradvis fra begynnelsen av den industrielle revolusjon og frem til i dag, så skjønner du vel hvor tåpelig den "teknologi terrorist"-kommentaren din er. 

Anonymkode: dc177...62b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, du får ringe en sivilingeniør når du kommer ut for en alvorlig ulykke. Lykke til og god bedring.

Anonymkode: 003f5...35b

Sivilingeniører klarer sikkert å google og skrive ut resepter, de også. 

Anonymkode: 2013f...a02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 13.13):

Altså, jeg visste at enkelte tech-jobber var ganske bra betalt, men ikke såå bra betalt. Nå som jeg har mamma-perm tenker jeg litt over at jeg kanskje burde vært litt mer nysgjerrig på andre karrierer tidligere. Legelivet er super-stressende. I jobben til venninnen min er det visstnok lite stress og de har det hele tiden gøy med kollegaer uten å bekymre seg over døende pasienter osv. De har til og med fleksitid og mulighet for hjemmekontor om de har lyst. Jeg merker jeg blir misunnelig.

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Noen andre som føler på liknende ting?

Anonymkode: b8a23...805

Det vil alltid være mange som tjener mer enn leger, selv om ansvaret dere har er enormt. Selv en svært dyktig bilselger kan tjene det samme som en lege.

Selv om du er lege, så betyr det jo ikke at du må jobbe som lege med pasientkontakt. Du kan vell søke jobber innenfor legemiddelindustrien, forske, søke undervisningsstillinger med mer.

Og om pengene er det viktigste kan du tjene veldig godt på å ta vikariater i distriktene.

Anonymkode: cd886...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At leger har så god lønn er en overdrivelse og myte. De fortjener virkelig mye mer med alt ansvaret, stresset og de ville arbeidstidene, og ikke minst den lange utdannelsen. 

Selv tjener jeg litt mindre enn en lege, men ikke mye mindre. Har utdanning innen teknologi og jobber hverdager, dagtid, har fleksitid og meget behagelige arbeidsdager. Ikke stort ansvar heller. Med litt personalansvar kunne jeg lett gått forbi legelønn. 

All ære til de som gidder å bli lege!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det, ts. Om du ble lege fordi du tenkte «hei, den lønna liker jeg tanken på» så burde du ha regnet ut to summer.

1. årslønna. 
2. timeslønna

Jeg mistenker at timelønna til leger ikke er imponerende. Faktisk mistenker jeg at den er latterlig lav. Årslønna er høy, ja. Fordi du jobber så innmari mye.

Men om du er i mammaperm, ts, så er du jo ung nok til at toget ikke har gått. Du er lege, du lærer altså rimelig raskt. Jeg kjenner en lege som angret og etterutdanne seg til advokat. Om du satser på «noe innen teck» så er det neppe mer omfattende enn advokat. 

Og når du skal rådgi neste generasjon? Husk at ens yrkesvalg skal baseres på viktige ting, ikke på vås. Lønnsnivå, arbeidstid, fleksibilitet, evne til hjemmekontor, evne til å arbeide desentralisert etc. Når man har funnet ut om man foretrekker turnus eller fleksitid? Da velger man et fag man er noenlunde dyktig på og som man trives helt ok med, som har riktig arbeidstid etc. Har «drømmeyrket» feil arbeidstid eller lønn? Da dropper man den ideen som yrke. Det er en hobby.

Anonymkode: e71d2...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 13.31):

Spesialister tjener veldig bra innen enkelte områder. Allmennlegene tjener for lite, en av grunnene til alvorlig mangel.

Det er mange yrker som etter noens meninger tjener for mye, jeg mener det om de som jobber innom finans. Men det er nå slik det er. Ai er fremtiden innen både sivil og militær, trengs de beste, da koster det også.

Anonymkode: ab57e...354

Min mann er fastlege, driver eget legekontor sammen med en til. Han tjener godt over 2 millioner i året. Mye jobb, absolutt. Men han har ikke angret hittil. Det er grei årslønn, men omregnet til timeslønn. Jeg har til tider mer stressende jobb enn han, og tjener rundt 1,2. Men ikke samme ansvar da 

Anonymkode: 09b1f...a60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis har venninnen din blitt nedbemannet innen 10 år og sliter med å finne ny relevant jobb. Om 15 år tjener hun garantert mindre enn deg. 

Anonymkode: c14f3...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sannsynligvis har venninnen din blitt nedbemannet innen 10 år og sliter med å finne ny relevant jobb. Om 15 år tjener hun garantert mindre enn deg. 

😂😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min mann er fastlege, driver eget legekontor sammen med en til. Han tjener godt over 2 millioner i året. Mye jobb, absolutt. Men han har ikke angret hittil. Det er grei årslønn, men omregnet til timeslønn. Jeg har til tider mer stressende jobb enn han, og tjener rundt 1,2. Men ikke samme ansvar da 

Sykehusleger tjener årslønn fra 500-800 de første 5-10 årene. Langt under 2 mill. Masse vakter, helger, ansvar osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (På 14.10.2024 den 19.38):

Er det bedre med kassa på Elkjøp og han som kjører Taxi? Poenget er det samme. Helsepersonell - kall og varme hender. Taxisjåfør, kassa på Elkjøp - en jobb for å tjene penger. Ingen kall, ingen varme hender. Dog masse kunnskap vil jeg tro, om produkter, om bilkjøring og sikkert mye annet. Bare at i helsevesenet er ikke det så farlig, der vil vi bare ha omsorg og kjærleik. 

Det er da klart at folk kan ha "lav-status-jobber", altså jobber som ikke er så godt betalt, og som ikke krever utdanning. fordi de opplever det som meningsfylt! Kjenner en som stortrives om taxisjåfør og en godt voksen dame jeg jobbet mye med i min tid som tilkallingshjelp i butikk, elsket jobben sin og var veldig godt likt blant kundene. 

Jeg likte også godt å jobbe i butikk, men har studert og var til slutt heldig og fikk napp på en stilling innen mitt fagfelt. Trives med jobben, men kan ikke si at jeg føler et kall. Savner butikkjobben innimellom. Er man glad i jobben i kassa, eller bak rattet, og glad i mennesker, så har man muligheten til å gjøre dagen så mye bedre for et menneske, gjennom en hyggelig prat. Skal ikke undevurdere det. 

Er ikke så godt betalt, og kreves ikke utdanning for å sitte i kassa, og mange studenter tar seg butikkjobb for pengenes skyld, det er sant. Men det er så unødvendig å dra noen ned og si at arbeidet deres ikke kan være meningsfylt, for det stemmer ikke. 

Anonymkode: f1d2b...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sykehusleger tjener årslønn fra 500-800 de første 5-10 årene. Langt under 2 mill. Masse vakter, helger, ansvar osv. 

Ja jeg vet de starter relativt lavt i forhold til utdannelse, nå er jo mannen min voksen og har jobbet som fastlege i mange år. Så han har hatt god lønn over mange år nå. Men nå var han ganske klar over hva han gikk til, og har aldri studert medisin for å kunne bli rik av det. Hadde pengene vært motivasjon så hadde han gjort det annerledes. Han har en god venn fra studiet som jobber privat på typ Aleris/Volvat, der er det penger å hente, og kun dag jobbing. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Annoyium skrev (1 time siden):

😂😂😂

Reseptskriverlegene forsvinner lenge før tenker jeg...Og  A.I. brukes allerede til å stille diagnoser isteden for leger på amerikanske sykehus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ganske naturlig at en siving tjener bedre enn en lege

Anonymkode: a8861...aec

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 13.31):

Spesialister tjener veldig bra innen enkelte områder. Allmennlegene tjener for lite, en av grunnene til alvorlig mangel.

Det er mange yrker som etter noens meninger tjener for mye, jeg mener det om de som jobber innom finans. Men det er nå slik det er. Ai er fremtiden innen både sivil og militær, trengs de beste, da koster det også.

Anonymkode: ab57e...354

Eksen min er allmenn spesialist tjener over 6 mill i året, men klart han legger ned en stor innsats på jobb.. 4 dager i uken legekontor, 3-4 dager i uken legevakt.. tipper han vil tjene mer i løpet av året her i å med han har begynt med nattevakter også nå 

Anonymkode: 19172...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Veninnens arbeid vil nok heller være med på å gjøre TS arbeidsledig.

At noen innen KI tjener mer enn noen innen Helse er det minst merkelige jeg noensinne har hørt om.

Anonymkode: fee25...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...