Gå til innhold

Nabo som får 4-5-åring til å handle på nærbutikken

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er greit.

Om det hadde vært mye biler, lyskryss osv så hadde det ikke vært greit. Men 200 meter på en trygg vei anser jeg vil gå fint.

Anonymkode: 6a79e...91d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thyra skrev (13 timer siden):

Ville ikke latt min på 4,5 gått 200 meter alene noen steder. 

min 4 åring får ikke gå på butikken alene.

men her er det helt vanlig at de går å ringer på å spør hverandre om de vil være med ut å leke og besøke hverandre

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

4,5 år altså?

Du vet at 5 åringer begynner på skolen. Mange barn har lengre skolevei enn 200 meter.

Anonymkode: 7c4c0...0ed

Man er over 5 år på skolen, ingen starter akkurat som 5 åring 

Anonymkode: ae501...a40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (9 timer siden):

Det er ingenting galt med at foreldre gir barna en oppgave de mener barnet mester. Hva er galt med å lære barna å fungere?

Selv var jeg to år gammel første gang jeg ble sendt på butikken alene. Det var kort vei og nesten ingen biler (villavei). Butikkdamen kjente oss godt. Jeg fikk med meg "pengepung". Oppdraget var å kjøpe en liter melk. Jeg syntes det var veldig spennende. Gikk til nabohuset, der min beste venn på tre år bodde. Sa at han måtte bli med og hjelpe meg. Det gjorde han (manmmaen var enig). Så gikk vi til butikken, sa til damen vi kjente at vi skulle ha en liter melk. Hun hentet, og jeg ga henne pengepungen. Hun hentet melken, tok pengepungen og tok ut pengene, vekslet, og la vekselet i pengepungen. Min venn, som var en bitteliten gentleman selv som treåring, bar melken. Jeg bar pengepungen. Så gikk vi sammen hjem, avleverte melk og pengepung, og lekte videre som vi alltid gjorde. Jeg var veldig stolt, husker jeg. Det vi i dag kaller mestringsfølelse. 

Eh heldigvis sldri vært vanlig p sende 2 åring på butikken

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er noe som gjøres fordi gutten synes det er gøy og har kontroll på oppgaven (ikke knuser eggene og somler veldig med å betale) så klart! 

Hvis gutten brukes som hushjelp, helt klart ikke. En femåring er alt for liten til å bli pålagt å handle. 

Det kom en og annen smårolling innom når jeg satt i kassa på nærnbutikken. Plukket med seg en melk eller et par epler og betalte og ruslet hjem igjen. Koselig det, og veldig god mestringsfølelse. 

Men jeg stusser på valg av vare. Egg? I alle dager? Er så vidt jeg klarer å få de med meg hele og jeg er voksen 

Anonymkode: d9e3b...583

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh heldigvis sldri vært vanlig p sende 2 åring på butikken

Pøh, jeg krabbet til butikken som 1 år! Moren min hadde festet handlelapp på ryggen. Husker hvor stolt jeg var for å komme hjem med røykpakka i bleia 🤩

Anonymkode: 036b7...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommenterte like over. Tar forbehold om at dette er trygg vei, og kjent og trygg butikk som barnet har handlet i mange ganger før. Da er det ikke et problem, så sant gutten gjør det fordi han liker det og er flink til å bære egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har ingen bestemt formening om dette, men nysgjerrig på hva andre her mener:

Naboen her ber sønnen på 4-5 år om å gå bort på butikken og kjøpe en 12-pakning med egg. Fra huset til butikken er det ca 200 meter. Gutten har eggene i en brødpose og den er litt tung for han å bære bort. Det er jo ikke en veldig krevende oppgave, men altså en 4-5 åring som skal gjøre dette alene uten oppsyn og masse folk rundt? Er det greit? 

Anonymkode: 95da4...c40

Nei. Herlighet hadde jeg sendt guttungen hadde han jo stappa vogna full av godteri

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn gjorde dette fra den alderen, mener det var nesten fylt 5. Noe kortere vei til butikken enn dere, men litt for trafikkert på parkeringsplassen etter mi mening, men barnet trengte ikke krysse det på noe vis. Sendte det ut på tidspunktet med minst trafikk. Jeg fulgte med et par ganger før jeg lot barnet gå helt alene, type luska rundt hjørnet 🙈 og jeg kunne se baksida på butikken fra vinduet mitt, og fulgte med fra vinduet så godt det lot seg gjøre. Vet ikke hvor lenge jeg fulgte med fra vinduet.
Det gikk kjempefint, totalt uproblematisk. Kom hjem med brød og melk, og hadde fått velge seg en frukt og en muffins på butikkens regning. Standard ble at barnet alltid kom hjem med en frukt og muffins/is, som det fikk av butikken for å være så god til å hjelpe til med handling. Det ble en del av lørdagsrutinen før frokost, og fremdeles er det slik (nå er barnet 11). 

Anonymkode: bd509...85d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (17 timer siden):

Ville ikke latt min på 4,5 gått 200 meter alene noen steder. 

Kommer an på hvor man bor og modenhet. Her vi bor, går de fleste alene til lekeplassen og besøker venner fra siste året i barnehagen. Noen begynner når de er 4 også, men min ville ikke  uten voksne så tidlig. 

Hvis det er snakk om en nærbutikk, så vil man ikke nødvendigvis reagere på små barn som handler alene. Det var noen som startet når de var veldig små når jeg satt i kassa på min lokale bunnpris. Vet ikke alder, 5 kanskje? Kan jo ikke vite, så klart, men man har jo gjerne en magefølelse. Kommer barnet glad og fornøyd og legger melkekartongen på båndet, så handler det neppe om omsorgssvikt i hjemmet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt barn gjorde dette fra den alderen, mener det var nesten fylt 5. Noe kortere vei til butikken enn dere, men litt for trafikkert på parkeringsplassen etter mi mening, men barnet trengte ikke krysse det på noe vis. Sendte det ut på tidspunktet med minst trafikk. Jeg fulgte med et par ganger før jeg lot barnet gå helt alene, type luska rundt hjørnet 🙈 og jeg kunne se baksida på butikken fra vinduet mitt, og fulgte med fra vinduet så godt det lot seg gjøre. Vet ikke hvor lenge jeg fulgte med fra vinduet.
Det gikk kjempefint, totalt uproblematisk. Kom hjem med brød og melk, og hadde fått velge seg en frukt og en muffins på butikkens regning. Standard ble at barnet alltid kom hjem med en frukt og muffins/is, som det fikk av butikken for å være så god til å hjelpe til med handling. Det ble en del av lørdagsrutinen før frokost, og fremdeles er det slik (nå er barnet 11). 

Hvordan har butikken råd til dette? XD

Er ellers enig i din metode. Man følger jo med i starten så klart, til man slipper de alene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan har butikken råd til dette? XD

Er ellers enig i din metode. Man følger jo med i starten så klart, til man slipper de alene. 

Hvordan butikken har råd til å gi fra seg en muffins/is og banan ei gang i uka? 

Vet du hvor mye det stjeles fra butikkene, gjennomsnittlig? En banan og muffins er ett øre i seddelbunka. For å sette det på spissen. De har jo åpenbart råd til det, ellers ville de jo ikke gjort det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hvor mye det stjeles fra butikkene, gjennomsnittlig? En banan og muffins er ett øre i seddelbunka. For å sette det på spissen. De har jo åpenbart råd til det, ellers ville de jo ikke gjort det.

Det er klart. Jeg tenker at hvis ryktet sprer seg, så kan det bli populært for barna å handle alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får også legge til at jeg har jobbet i butikk og vet hvor opptatt butikksjefen var av å spare. jeg har åpnet mange pakker mygla frukt og plukket ut det som er brukbart, samt sortert smågodt som ingen ville ha likevel.  (Ofte ikke helt hygienisk, men det skulle spares :) ) Ble også sure miner hvis jeg ga ut plastposer gratis (sjefen fulgte med på antall poser solgt fra de ulike kasserene) 

Men økonomien er vel forskjellig så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha, min 5 åring gikk på butikken selv i går, det er også ca 200 meter i en bydel rett utenfor sentrum. Han er riktignok 1.klassing nå, men har tatt små butikkturer alene siden i våres. Han syns det er superstas, og skryter til alle vennene sine om at han får lov til å gå alene på butikken. Krysser 1 bilvei, men vi har trent på å krysse veien siden han begynte å gå, så det er han trygg på. 

Anonymkode: 5ec10...6ca

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hahahaha, min 5 åring gikk på butikken selv i går, det er også ca 200 meter i en bydel rett utenfor sentrum. Han er riktignok 1.klassing nå, men har tatt små butikkturer alene siden i våres. Han syns det er superstas, og skryter til alle vennene sine om at han får lov til å gå alene på butikken. Krysser 1 bilvei, men vi har trent på å krysse veien siden han begynte å gå, så det er han trygg på. 

Anonymkode: 5ec10...6ca

Forsiktig med å skryte så ingen kg-ere melder dere til barnevernet 🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får også legge til at jeg har jobbet i butikk og vet hvor opptatt butikksjefen var av å spare. jeg har åpnet mange pakker mygla frukt og plukket ut det som er brukbart, samt sortert smågodt som ingen ville ha likevel.  (Ofte ikke helt hygienisk, men det skulle spares :) ) Ble også sure miner hvis jeg ga ut plastposer gratis (sjefen fulgte med på antall poser solgt fra de ulike kasserene) 

Men økonomien er vel forskjellig så...

Mulig din sjef var noe vel opptatt av sparing, men selv om jobben å sortere gjennom er kjipt, så er det jo også miljøvennlig gevinst i det og ikke bare økonomisk (dvs., sjefen må jo betale deg for å gjøre dette, når du kunne gjort andre fornuftige ting, så hva som er mest lønnsom vet jeg ikke). 

Jeg ser barn på samme alder som mitt barn som handler alene, og de får ikke noe. Det er mer en sånn "tradisjons tro" at det får med seg noe godt, tenker jeg. Kanskje det får noe av det som er sortert ut fra annen dårlig frukt og is/muffins som har ligget lengst i hylla? Det kan være lefser eller kjeks også iblant, men oftest muffins. Det vet jeg jo ikke. Det ser aldri dårlig ut, og har ikke gått ut på dato i hvert fall. Jeg ser ingen femåringer løpe på butikken alene her, slik som min gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor (utkanten av Oslo) er det ikke uvanlig at de største barnehagebarna går på butikken alene. 

Det er trygg vei, de kan gå like langt for å besøke venner uten å følges, og dermed ingen trafikkrisiko de skal forholde seg til. 

De får da med penger, og kjøper med en melk, en pakke egg eller en is eller litt godteri. (Som vi voksne vet de har råd til) 
Det har gått helt fint, så lenge de rekker opp til det de skal ha. 

Anonymkode: acc7c...513

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om 4-5-åringrn ikke kommer tilbake som avtalt, ikke er verken på lekeplassen eller hjemme hos noen df pleier å besøke? Ikke kan man ringe dem. Hvor lenge før man ringer politiet? Barn kan lett bli distrahert, glemme seg, misforstå... Og det er ikke godt å vite hvor man skal begynne å lete.

Og ja, jeg tenker at mange skolebarn også egentlig er for små til å gå alene, var litt annerledes den gangen man startet på skolen som sjuåring. Det er mye som kan skje. De skjønner ikke helt å passe seg for biler, forskjell på høyre og venstre, kan løpe rett ut i veien der det er uoversiktlig for bilene...

Overrasker meg egentlig at såpass mange mener en 4-5-åring kan gå alene på butikken eller tilsvarende, når jeg ser i andre tråder at veldig mange mener en 15-åring ikke kan være hjemme alene en helg...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...