Gå til innhold

Følge noen til statens barnehus.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jo 100% taushetsplikt vedr. dette, men ønsker å forbedre meg litt mentalt og ønsker derfor å høre om noen har erfaring fra dette tidligere eller vet noe om prosessen.

jeg skal være med et barn som følge, hvor vi bli hentet av politi/taxi for at barnet skal kunne avhøres på statens barnehus. Jeg har fått beskjed om at jeg må sette av hele dagen.

Kan noen fortelle meg hva jeg kan forvente? 
Barnet er under 10 år, og det undersøkes om det foreligger vold i nære relasjoner. Foresatte er ikke informert på forhånd.

Takk på forhånd for respons.

Anonymkode: 0af22...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har jo 100% taushetsplikt vedr. dette, men ønsker å forbedre meg litt mentalt og ønsker derfor å høre om noen har erfaring fra dette tidligere eller vet noe om prosessen.

jeg skal være med et barn som følge, hvor vi bli hentet av politi/taxi for at barnet skal kunne avhøres på statens barnehus. Jeg har fått beskjed om at jeg må sette av hele dagen.

Barnet er under 10 år, og det undersøkes om det foreligger vold i nære relasjoner. Foresatte er ikke informert på forhånd.

Du blir som regel bedt om å vente på gangen mens avhørerne snakker med barnet, dersom barnet er komfortabel med å gå inn aleine. Dersom barnet skal undersøkes fysisk av lege, får du bli med inn slik at barnet har en trygg person tilstede. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du er med som en trygghetsperson for barnet, og du vil ikke ha noen annen rolle enn nettopp det. Altså bli med barnet i taco og vente på barnehuset, til eventuelt banet gjenforenes med foresatte. 

Anonymkode: 071b9...792

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være forberedt på at barnet er redd og ikke forstår hvorfor foreldre ikke er med. Det kan bli sint, lite samarbeidsvillig, eller lei seg og lettet. 

Jeg skulle ønske at du hadde fått mer informasjon, det er ikke småtterier barnet skal igjennom 

Anonymkode: 61b9e...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil sannsynligvis først bli møtt av en sosionom som har fokus på å skape trygghet, vil jeg tro. Husk at barnehuset har team som er satt sammen nettopp for å skape mest mulig trygghet rundt barn som er i svært stressede omstendigheter 

Anonymkode: bae10...a4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan være forberedt på at barnet er redd og ikke forstår hvorfor foreldre ikke er med. Det kan bli sint, lite samarbeidsvillig, eller lei seg og lettet. 

Jeg skulle ønske at du hadde fått mer informasjon, det er ikke småtterier barnet skal igjennom 

Det første du skriver stemmer faktisk ikke alltid. Barna er trygge på den som følger og har ofte gode erfaringer med å være med den voksne.

Ikke undervurder at barna blir gitt en mulighet til å fortelle om noe som ikke er greit.

Har jobbet i bvt i mange år og snakket med mange barn som har vært på barnehuset.

Anonymkode: b01db...bd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det første du skriver stemmer faktisk ikke alltid. Barna er trygge på den som følger og har ofte gode erfaringer med å være med den voksne.

Ikke undervurder at barna blir gitt en mulighet til å fortelle om noe som ikke er greit.

Har jobbet i bvt i mange år og snakket med mange barn som har vært på barnehuset.

Anonymkode: b01db...bd6

Ikke alltid selvsagt. Men du er nok yrkesskadet hvis du ikke tar innover deg hvor utrolig vanskelig et politiavhør er for barn.

Det handler ikke om at de er utrygge på følgepersonen, men hele settingen med ukjente politifolk og helsepersonell som spør om vold og overgrep. 

I min skole har slike avhør vært vanskelige. Også i ettertid 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt forskjellig fra barnehus til barnehus, så mine erfaringer er fra barnehuset her. 

Her ville du blitt møtt av en ansatt (somregel har denne personen sosialfaglig bakgrunn). Du og barnet vil bli vist inn på er rom som vil være deres så lenge dere er på barnehuset. Her er det ofte litt leker og ting for barnet og drive med. Barnet vil så bli hentet av den ansatte på barnehuset (kanskje blir du med for å følge) til samtalerommet hvor avhøret vil gjennomføres. Du vil ikke ha anledning til å være med inn under selve avhøret. 

Barnet vil så komme tilbake til rommet deres. Antageligvis blir der flere pauser og barnet vil ha flere runder inn i santalerommet. 

Det vil være mat og drikke tilgjengelig for dere gjennom dagen. Det er forskjellig hvor lenge dere vil måtte være der avhengig av hvor lenge avhøret varer, om det skal gjennomføres medisinsk - og/eller tannundersøkelser og om barnet skal gjenforenes med foreldrene på barnehuset eller ikke. 

Du vil antagelig få vite lite om hva barnet foreller underveis og dim viktigste rolle er å være en trygg og rolig voksen for barnet gjennom dagen ❤️

Anonymkode: 35dc1...0b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om geografiske variasjoner, jeg har kun erfaring fra SB i Oslo og Bodø.

Dere blir møtt av en ansatt fra barnehuset, som har ansvar for dere hele dagen. Dere får et eget rom, hvor det er leker, tv-spill (litt avhengig av barnets alder), tegnesaker etc. og har tilgang på fellesområde med matbuffet, toalett etc.

Avhører kommer og hilser på dere, og barnet blir etter hvert med avhører inn på selve avhørsrommet. Det tas en del pauser, hvor hyppig avhenger av alder og fungering. I pausene kommer barnet ut til deg igjen.  

Ofte gjøres medisinsk og tannhelseundersøkelse av barnet i etterkant av avhøret. 

Deretter en del venting, mens politi og barnevern avklarer videre forløp. Som oftest skal barnet gjenforenes med foreldre, det tar ofte en del tid før det skjer fordi foreldrene gjerne tas inn til avhør parallelt med barnet, og deretter skal komme til barnehuset.

Enkelte ganger skal ikke barnet hjem, men i beredskapshjem eller annet sted. Det hender følgeperson da blir spurt om å bli med sammen med barneverntjenesten, for å gjøre overgangen mildest mulig.  

Det hender ofte at dagen varer til litt over ordinær arbeidstid, men her er det store variasjoner. 

Du bør ha en overordnet tilgjengelig på telefon etter at du er ferdig, for en debrief av deg. Mange som følger første gang opplever det ganske intenst. 

Anonymkode: dd3df...8c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får den infoen du trenger når du kommer dit. Info rundt dette ønsker ingen å spre på nettet. 
Barnet blir «overtatt» av voksne når dere kommer dit, og alt blir forklart underveis. 
Du burde heller ikke spørre om dette på nette i all offentlighet. 

Anonymkode: e125c...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får den infoen du trenger når du kommer dit. Info rundt dette ønsker ingen å spre på nettet. 

Det er da virkelig ingen hemmelighet hvordan opplegget er.

Det brukes også alltid tid i etterkant på å informere foresatte om hvordan barnet har hatt det og hva det har opplevd gjennom dagen. 

Mitt inntrykk er at barna ivaretas godt gjennom dagen, og også foreldrene når de kommer. 

Anonymkode: dd3df...8c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fulgte tok jeg med noen leker og spill som jeg visste at barnet likte godt. Jeg tok også med noe ekstra mat, selv om man får mat der.

Anonymkode: f9a5d...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barnet blir «overtatt» av voksne når dere kommer dit, og alt blir forklart underveis. 
Du burde heller ikke spørre om dette på nette i all offentlighet. 

Mesteparten av informasjon ligger offentlig på deres egen nettside, så er ikke noe som spres. Det jeg var interessert i var hvordan og i hvilken rekkefølge ting skal skje, samt hva utfallet kan bli. Og det fikk jeg mange gode svar på her.

takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...