AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #1 Skrevet 12. oktober 2024 Hei! I våres fikk jeg meg en PT-trener som jeg har en fast avtale med hver uke. Hver onsdag klokken 16-18 trener vi sammen. I kontrakten står det at avlysning må skje senest 07.00 samme dag som avtalt trening. Forrige onsdag var jeg veldig svimmel, og måtte avbryte treningen etter 1 time. Jeg ser nå at jeg har blitt fakturert for 2 timer, når jeg spurte PT-en om hvorfor han har fakturert meg for 2 timer og ikke 1 time. Fikk jeg dette som svar: Hei *****, All form for avlysning må skje senest klokken 07.00 samme dag som avtalt time. Det er fordi jeg som PT også trenger forutsigbarhet i hverdagen min. Hvis alle kundene avtaler 2 timers økter, men kun gjennomfører 1 time om gangen, så vil det påvirke min arbeidsplan og ressursbruk. Mener dere at dette er greit? Jeg syns det er tåpelig at han fakturer meg for 2 timer GRUNNET sykdom, jeg kan få den siste timen kompensert om jeg legger ved legeerklærling, men det er både tidskrevende og ikke minst en utgift i seg selv, og noe jeg mener ikke burde vært lov da jeg møtte opp, og uplanlagt måtte avbryte økten pga jeg var ekstremt svimmel. Hvor ligger empati og forståelse for slikt? Hva tenker dere? Anonymkode: 4a900...9f3
xoxo1991 Skrevet 12. oktober 2024 #2 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! I våres fikk jeg meg en PT-trener som jeg har en fast avtale med hver uke. Hver onsdag klokken 16-18 trener vi sammen. I kontrakten står det at avlysning må skje senest 07.00 samme dag som avtalt trening. Forrige onsdag var jeg veldig svimmel, og måtte avbryte treningen etter 1 time. Jeg ser nå at jeg har blitt fakturert for 2 timer, når jeg spurte PT-en om hvorfor han har fakturert meg for 2 timer og ikke 1 time. Fikk jeg dette som svar: Hei *****, All form for avlysning må skje senest klokken 07.00 samme dag som avtalt time. Det er fordi jeg som PT også trenger forutsigbarhet i hverdagen min. Hvis alle kundene avtaler 2 timers økter, men kun gjennomfører 1 time om gangen, så vil det påvirke min arbeidsplan og ressursbruk. Mener dere at dette er greit? Jeg syns det er tåpelig at han fakturer meg for 2 timer GRUNNET sykdom, jeg kan få den siste timen kompensert om jeg legger ved legeerklærling, men det er både tidskrevende og ikke minst en utgift i seg selv, og noe jeg mener ikke burde vært lov da jeg møtte opp, og uplanlagt måtte avbryte økten pga jeg var ekstremt svimmel. Hvor ligger empati og forståelse for slikt? Hva tenker dere? Anonymkode: 4a900...9f3 Man kan ikke vite på forhånd om man blir syk eller svimmel, så vanskelig å gi "beskjed" om noe sånt før det faktisk oppstår. Men, de har jo lagt til rette for at du kan få timen kompensert, så skjønner ikke helt greia. Sånn er det. Stiller jeg legen et spørsmål via helsenorge, blir jeg fakturert fordi legen skal ha betalt for den tiden de besvarer på spørsmålet mitt, selv om det bare i utgangspunktet er par ord og setninger, but it is what it is. Time is money
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #3 Skrevet 12. oktober 2024 Det er selvsagt ikke rimelig at en privat næringsdrivende skal ta kostnaden for at du er syk. Anonymkode: 7ca27...bfd 10 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #4 Skrevet 12. oktober 2024 Jeg skjønner han kjempegodt. Han ville jo ellers tapt inntekt for en time. Han kunne ikke akkurat puttet inn en annen klient når du avlyser der og da. Du har booket han i 2 timer ukentlig. Det betaler du, med mindre du avlyser før kl 07 samme dag. Anonymkode: f86d4...b4d 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #5 Skrevet 12. oktober 2024 Helt innafor av PT 🤷♀️ Fordi pt ikke har mulighet til å booke/åpne time for noen andre i rimelig tid må jo PT få fakturere deg for timen. Jeg har såpass respekt for ptn min at den hadde jeg glatt tatt på min kappe. Tiden hens er jo levebrødet dens. Anonymkode: d9fba...0ea 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 En ting er om man er syk og avlyser før 07.00, men om man plutselig blir syk og må i tillegg betale for det etter klokken 07.00 er helt tåpelig. Anonymkode: 4a900...9f3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En ting er om man er syk og avlyser før 07.00, men om man plutselig blir syk og må i tillegg betale for det etter klokken 07.00 er helt tåpelig. Anonymkode: 4a900...9f3 Javel? Dette er en privat tjeneste du kjøper. Han er avhengig av betalende kunder. Hvis sykdom var gyldig grunn til avlysning ville jo alle som glemmer å avlyse vært "syke". Anonymkode: f86d4...b4d 10 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #8 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ting er om man er syk og avlyser før 07.00, men om man plutselig blir syk og må i tillegg betale for det etter klokken 07.00 er helt tåpelig. Anonymkode: 4a900...9f3 Tror bare du må bite i deg at du tar feil. Du kan selvfølgelig velge deg en annen PT, du står fritt til det. Anonymkode: d9fba...0ea 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Skrevet 12. oktober 2024 Det er kjedelig for deg, men forståelig. Som han sier, hvis alle kunder skulle orke bare halvparten av avtalt, og han bare kunne fakturere halvparten av dagen, ville han jo miste halve inntekten sin. Hvis han får tidlig varsel, kan han fylle tiden med andre kunder uten å tape på det. Jeg tror det bare må være slik. Alternativt kan jo PT sette opp timeprisen sin slik at han har dekning for plutselige fritimer. Da må du i så fall betale mer pr time som du er der, men du slipper å betale den gangen du må melde avbud på kort varsel. Anonymkode: dea92...b6e 6 1
BobbySocks Skrevet 12. oktober 2024 #10 Skrevet 12. oktober 2024 Helt innenfor av PT, her er det du som er veldig snål. Skal han tape penger fordi folk blir slitne/svimmel/sjuke? OG du kan få kompensert, tenker PT er mer en grei her! 6
Hensatt Skrevet 12. oktober 2024 #11 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ting er om man er syk og avlyser før 07.00, men om man plutselig blir syk og må i tillegg betale for det etter klokken 07.00 er helt tåpelig. Anonymkode: 4a900...9f3 Så han skal være uten inntekt den dagen tenker du? Hvem skal betale for den timen da? 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Skrevet 12. oktober 2024 Det var satt av to timer så det er helt naturlig at man betaler for to timer uansett grunn til at man måtte dra tidligere. Jeg hadde ikke tenkt tanken en gang at jeg skulle betalt for noe mindre. Anonymkode: 9f601...6a1 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Skrevet 12. oktober 2024 Du sier det jo selv, ts. Du må avbestille før 07.00, eller betale. Hva, presis, er det du finner forvirrende her? Slik er det for øvrig i helsevesenet også, der »kundene» er pasienter og påregnelig blir eller er syke. Slik er det faktisk også steder der du blir fysisk avvist ved sykdom. Så du kan bli nektet behandling. Og måtte betale. Ikke «selv om» du er syk, men fordi du er syk. Anonymkode: c5459...7f4 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Skrevet 12. oktober 2024 En næringsdrivende er like avhengig av lønn som en ansatt. Er ikke mange ansatte som ville akseptert av hvis en jobb ble flyttet, tapte man lønn for de timene🤨 Anonymkode: 4606a...adb 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei! I våres fikk jeg meg en PT-trener som jeg har en fast avtale med hver uke. Hver onsdag klokken 16-18 trener vi sammen. I kontrakten står det at avlysning må skje senest 07.00 samme dag som avtalt trening. Forrige onsdag var jeg veldig svimmel, og måtte avbryte treningen etter 1 time. Jeg ser nå at jeg har blitt fakturert for 2 timer, når jeg spurte PT-en om hvorfor han har fakturert meg for 2 timer og ikke 1 time. Fikk jeg dette som svar: Hei *****, All form for avlysning må skje senest klokken 07.00 samme dag som avtalt time. Det er fordi jeg som PT også trenger forutsigbarhet i hverdagen min. Hvis alle kundene avtaler 2 timers økter, men kun gjennomfører 1 time om gangen, så vil det påvirke min arbeidsplan og ressursbruk. Mener dere at dette er greit? Jeg syns det er tåpelig at han fakturer meg for 2 timer GRUNNET sykdom, jeg kan få den siste timen kompensert om jeg legger ved legeerklærling, men det er både tidskrevende og ikke minst en utgift i seg selv, og noe jeg mener ikke burde vært lov da jeg møtte opp, og uplanlagt måtte avbryte økten pga jeg var ekstremt svimmel. Hvor ligger empati og forståelse for slikt? Hva tenker dere? Anonymkode: 4a900...9f3 Du må jo gjerne synes det er teit, men det er hva du godkjente da du valgte ham. Skal han da gå i tap? Hvis x-antall klienter brått blir syke den mnd, kan han flytte inn hos deg grunnet manglende dekning på konto til husleie? Anonymkode: 00827...2f8 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Skrevet 12. oktober 2024 Her er det nok du som har lite empati og forståelse. Du mener at du ikke skal betale for at du ble syk men synes det er helt naturlig at din PT skal betale for at DU ble syk? Anonymkode: 28bca...2e7 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #17 Skrevet 12. oktober 2024 PT har regninger akkurat som deg og meg. En PT kan ikke prøve å erstatte inntektstapet uten å ha litt tid på seg i forkant av timen. At flere og flere bransjer har blitt så strenge på avlysning er jo fordi vi som kunder binder opp dems tid og ressursbruk. Tidligere har folk vært slække med avbestille i siste liten og da går bedrifter med underskudd selv om de har potensielle betalende kunder på vent. Det føles surt og urettferdig, men hvem synes du det er mest rettferdig at lider et økonomisk tap av deg og PTen din? Anonymkode: 95c58...692 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #18 Skrevet 12. oktober 2024 Helt innenfor. de vil jo tape masse om det ikke hadde vært slik. Er sikkert flere en deg som blir syke på kort tid eller ikke orker ferdig økta si. De trenger også LITT forutsigbar inntekt. Anonymkode: cfc37...473 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #19 Skrevet 12. oktober 2024 Regelen er jo at du må avbestille før klokken 7 på morgenen. Du avbestilte den siste timen rett før den startet. Skjønner godt det må være sånn, det er jo inntekten hans. Om du har en vanlig kontorjobb - hadde du likt det om du stilte på jobb på morgenen, og sjefen bare sier at det er lite å gjøre nå, så vi betaler bare halve dagen. Og sånn er det hver dag, du vet aldri hvor mye du får jobbet eller hva du vil ende opp med i månedslønn. Alle som jobber i den type serviceyrker må ha avbestillingsfrister og avbestillingsgebyrer for og ha øknomisk sikkerhet i jobben sin rett og slett. Anonymkode: 6fe5d...188 2 1
Daria Skrevet 12. oktober 2024 #20 Skrevet 12. oktober 2024 Du hadde booket to timer, som ikke ble avbestilt innen fristen, ergo faktureres du for to timer. Helt selvsagt. Hvorfor skal han gå i minus på din sykdom, og hvorfor mener du det er mer greit fordi det skjedde etter at timen startet enn i forkant? For øvrig har han en usedvanlig generøs avbestillingspraksis når han godtar å få beskjed samme morgen, det vanlig er 1-2 dager før. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå