Gå til innhold

Når andre foreldre deler bilder vi ikke liker av vårt barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har måttet jobbe hele høstferien, og det syntes vi var veldig kjedelig for sønnen vår. Vi ble derfor veldig glade da han ble invitert på hyttetur av familien til bestevennen sin. Moren til vennen pleier å dele bilder av hverdagen på ulike sosiale plattformer, og på forhånd bekreftet vi at dette ville gå fint. På mange måter har dette gitt oss en god oversikt over hva de har gjort, men vi reagerer likevel på en ting. Han er sengevæter, og på flere av bildene kan vi enten se toppen av bleien eller bulen av bleien under klærne. Vi er ganske sikre på at vi kun ser det fordi vi vet at han har på bleie, men synes likevel det er ubehagelig. Hva ville dere gjort med dette? 

Anonymkode: 14103...0a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat de hadde jeg bedt de fjerne, det er ikke en risk verdt å ta.

Anonymkode: 8bbc2...354

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang ville jeg iallfall sagt nei til bildedeling. Ville ikke latt andre dele mange bilder av mine barn på SoMe der jeg ikke en gang vet hva som legges ut. Deler veldig lite selv.

Anonymkode: ebfeb...8d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sårt for dere, det skjønner jeg, men samtidig er det realiteten så heller enn å forsøke skjule den normaliser det, både for egen del men også for barnets del - man er ikke sengevæter med vilje og det er ikke noe som skal behøve skjules. 

Anonymkode: 9855b...64f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dele bilde av andre uten deres samtykke (barn har samtykke fra foreldre) er brudd på personvernloven. Så enkelt og så vanskelig…. Du kan be om at bildene fjernes- evt redigeres… og be om at de spør deg før de deler bilder neste gang. 

Anonymkode: 1888e...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å dele bilde av andre uten deres samtykke (barn har samtykke fra foreldre) er brudd på personvernloven. Så enkelt og så vanskelig…. Du kan be om at bildene fjernes- evt redigeres… og be om at de spør deg før de deler bilder neste gang. 

men de har jo samtykket.

Ts, bare be dem fjerne de bildene der barnet har bleie da vel? De har sikkert ikke tenkt over nettopp fordi de ikke ser på det som noe skamfullt, men jeg skjønner deg godt på den.

Anonymkode: 8a768...540

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke på sosiale medier uansett, så jeg ville jo startet der.

Anonymkode: 29b05...d2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ingenting på sosiale medier å gjøre, de er ikke i stand til å gi informert samtykke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi har måttet jobbe hele høstferien, og det syntes vi var veldig kjedelig for sønnen vår. Vi ble derfor veldig glade da han ble invitert på hyttetur av familien til bestevennen sin. Moren til vennen pleier å dele bilder av hverdagen på ulike sosiale plattformer, og på forhånd bekreftet vi at dette ville gå fint. På mange måter har dette gitt oss en god oversikt over hva de har gjort, men vi reagerer likevel på en ting. Han er sengevæter, og på flere av bildene kan vi enten se toppen av bleien eller bulen av bleien under klærne. Vi er ganske sikre på at vi kun ser det fordi vi vet at han har på bleie, men synes likevel det er ubehagelig. Hva ville dere gjort med dette? 

Anonymkode: 14103...0a4

Problemet om det kan kalles problem, er jo at bildene ligger der for evig tid. Oppdager et barn dette, så er barn gjerne så nådeløse at de erter, og forteller til alle og enhver at hen bruker bleier.

Barn kan være nådeløse. Ditt barn skal og leve med disse bildene til evig tid. 

Våre barn skal ikke deles bilder av på sosiale medier, av en spesiell grunn. Det har vært et slit å få alle til å akseptere dette uten at grunnen skal måtte utleveres. 

Anonymkode: 7611d...3fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De har jo fått samtykke, TS har forhåndsgodkjent at de deler bilder.

TS; I og med at de til og med tenkte på å spørre på forhånd om de kunne dele bilder tror jeg det går helt fint om du spør pent om de kan fjerne, eller kanskje bare beskjære litt, akkurat de bildene hvor man kan ane bleia. Bare åpne med å si at du setter stor pris på at de tok med gutten, at han har hatt det supert, at du koste deg med å følge med på bilder av dem underveis, men så er det et par bilder du er litt ukomfortabel med, og forklar hvorfor.

Jeg pleide en gang å være en som delte mye bilder og satte egentlig alltid pris på det om jeg fikk tilbakemelding om det var noe som ikke var OK med et bilde, jeg delte jo bilder for at det skulle være hyggelig for alle, og ville gjerne strekke meg langt for at det skulle være en hyggelig opplevelse for alle involverte.

Anonymkode: 5d5f3...a1a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de har hatt med sønnen din, så vil jeg tro dere kjenner hverandre. 
Hva med å bare ringe og si noe som «hei, jeg la merke til på en del av bildene du har lagt ut, at det er veldig tydelig at xxx har på bleie.. det er jo litt sårt at han er sengevæter.- tror du du kunne tatt bort akkurat de bildene? 

Hvor på hun sikkert svarer: oi, det tenkte jeg ikke på. Selvsagt tar jeg de bort med en gang.. 

Hva skjedde med å bare ta en prat om det er noe som gnager?

Anonymkode: a8476...42f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror som andre her at det er null problem å be om at akkurat de bildene fjernes eller beskjæres. Hadde det vært meg hadde jeg hatt full forståelse for det altså. 

Anonymkode: 2387f...de3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med flertallet her. Dere har sagt ja til at bilder kan deles, og som dere sier ser dere bleien kun fordi dere vet at den er der. For andre oppleves det bare som et hyggelig morgen/kveldsbilde. Bleier er også noe naturlig, og dersom dere ber dem fjerne bildene sier dere også at bleier er noe man bør skamme seg over. Jeg skjønner at det er litt annerledes at andre deler bilder, men for oss var det viktig at bleier aldri skulle være noe man skammet seg over. Vi har derfor flere bilder der våre barn er i bleie, også etter at de normalt burde være tørre. 

Anonymkode: edbfc...22e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 10.51):

Leste du HI? De har jo på forhånd gitt samtykke til at bilder fra turen kunne deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere ber dem selvfølgelig å fjerne akkurat de bildene på en hyggelig måte. 

Det er mye som er normalt som allikevel kan bli brukt for å erte. Bleier på store barn er definitivt noe andre barn kan le av. 

Dere bør jobbe med at han går på toalettet rett etter han står opp og tar av bleia. 

Anonymkode: 5bd26...f47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...