Gå til innhold

Mannlig gynekolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

På det offentlige legekontoret jeg går til gjør de mannlige legene det alene med mindre man som pasient ber om en ekstra person tilstede. Hos privat gynekolog har det alltid (uten spørsmål) kommet inn en kvinnelig sykepleier under den fysiske undersøkelsen. Ja, bortsett fra når min man har vært med. 

Anonymkode: 695d0...8f6

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Jeg ville synes det var fryktelig ubehagelig om noen bare satt i rommet under noe så intimt og privat som en gynekologisk undersøkelse. En pleier/assistent som hadde en praktisk funksjon og deltok i undersøkelsen, eller for den saks skyld en observerende student eller tre - helt greit, men jeg stoler på gynekologen min og trenger ingen til å holde meg i hånda, hverken fysisk eller mentalt. 

Er dessverre noen pasienter som har påberopt mishandling etter en gynekologisk undersøkelse. Er mange argumenter for og imot.. og alle mennesker er forskjellige på godt og vondt. Skjønner godt selv som helsepersonell at å sikre min lisens og jobbkarriere ikke skal bli ødelagt av en uærlig eller hevngjerrig pasient som ikke er fornøyd med behandling. (Og om du er kongen av Norge eller en uføretrygdet person skal alle ha lik behandling fra helsepersonell(respekt, service og god behandling)). 

Anonymkode: 1bc79...516

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det vanlig at en mannlig lege/ mannlig gynekolog utfører undersøkelse nedentil alene? 

Anonymkode: c9df4...6c6

Etter saken med kommunelegen i Frosta tror jeg de fleste mannlige leger vil ha annet helsepersonell tilstede ved gynekologiske undersøkelser. 

Anonymkode: 2ce38...e0a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er dessverre noen pasienter som har påberopt mishandling etter en gynekologisk undersøkelse. Er mange argumenter for og imot.. og alle mennesker er forskjellige på godt og vondt. Skjønner godt selv som helsepersonell at å sikre min lisens og jobbkarriere ikke skal bli ødelagt av en uærlig eller hevngjerrig pasient som ikke er fornøyd med behandling. (Og om du er kongen av Norge eller en uføretrygdet person skal alle ha lik behandling fra helsepersonell(respekt, service og god behandling)). 

Det er et poeng jeg ikke hadde tenkt på, og en argumentasjon jeg ikke hadde protestert på om det ble lagt fram som årsak til regelen. Men som pasient er det på ingen måte noe jeg har behov for eller ønsker.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at gynekologen har en ekstra person tilstede under undersøkelse. Mulig det var en som spurte om jeg hadde noe imot at et par studenter var tilstede, men jeg ville ikke ha  mitt underliv brettet ut for en hel gjeng med folk, så jeg sa nei. Selv om jeg fikk dårlig samvittighet, for studenter trenger jo "real life cases" å se på for å lære. 

Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd at gynekologen har en ekstra person tilstede under undersøkelse. Mulig det var en som spurte om jeg hadde noe imot at et par studenter var tilstede, men jeg ville ikke ha  mitt underliv brettet ut for en hel gjeng med folk, så jeg sa nei. Selv om jeg fikk dårlig samvittighet, for studenter trenger jo "real life cases" å se på for å lære. 

Noe verden aldri kommer til å mangle…pasienter som studenter kan se å lære av.

Det skal du aldri føle på. Dessuten er underliv et svært intimt tema. Særlig yngre pasienter. Eldre menn og kvinner ser ut til å miste alle hemninger så fort de blir innlagt. Bar overkropp, etc etc. 😂

Skrevet

Fastlegen min ber om en sykepleier som skal være til stede, han har selv sagt det er prinsipp fra hans side etter tilnærminger fra pasient. Min mann var med en gang, måtte klippe et for stramt sting etter fødsel, da trengte han ikke sykepleier. Min mannlige gyn har ikke med noen, tenker at han gjør ikke annet hele dagen og lite lønnsomt å ha en person ekstra på rommet ved hver konsultasjon. Forstår de som ønsker en pers til, både om det er legens eller pasientens ønske.

Anonymkode: d01e5...fa5

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hvem som spør, altså TS. Er det fordi du selv skal til gynekolog, eller har opplevd at det var kun en eller flere, og synes det var rart? Eller er det en sjalu mann som ikke lar dama si dra til mannlig gynekolog, hvor hun har sagt at det er flere til stede under undersøkelsen?

Anonymkode: c86a1...4a0

Skrevet

Fastlegen min har alltid hatt med en sykepleier. Både for min og hans del. Handler om at både pasienten skal føle en trygghet, i tillegg til at legen ikke får noen beskyldninger i ettertid. Tidligere har jeg opplevd at leger har gjort det alene.

Anonymkode: bab2a...77e

• Liker 2
Skrevet

Min mannlige fastlege har med sykepleier under gyn undersøkelser. Ved andre undersøkelser så spør han. Det er god beskyttelse for begge. Kjipt for leger å bli beskyldt for noe de ikke har gjort, da er det greit å ha noen andre som var tilstede. Samme hos mannlig gynekolog. Men er nok ikke sånn i hele landet .

• Liker 1
Skrevet

På det lokale legekontoret pleier de mannlige legene jeg har vært til å ha med en kollega inn på undersøkelsesrommet. Har inntrykk av at det er rutinen der. Skjønner dem godt. 

Anonymkode: b2558...16e

• Liker 1
Skrevet

Det kan man jo velge selv i grunn, jeg hadde aldri vært komfortabel med mer enn en person i rommet uansett. Men hvis det er motsatt for deg er det jo bare å be om at det er en til der. 

Anonymkode: 6f037...a6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter saken med kommunelegen i Frosta tror jeg de fleste mannlige leger vil ha annet helsepersonell tilstede ved gynekologiske undersøkelser. 

Anonymkode: 2ce38...e0a

Nå var ikke akkurat problemet i Frostasaken at den mannlige legen feilaktig ble anklaget da. Så da kan du jo heller vinkle det til at etter Frostasaken, så tror du de fleste kvinner vil ha annet helsepersonell tilstede ved gynekologiske undersøkelser.

Anonymkode: 020c8...907

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan alltid be om å få en helsesekretær eller sykepleir på fastlegekontoret i tillegg til legen. På sykehuset er det normalt at det er med sykepleier uansett kjønn på legen. Dette handler ikke bare om pasienten, men også om å kunne tilbakevise anklager om brudd på etiske retningslinjer for slike undersøkelser.

Tenk bare på Frosta-legens fremferd. 

Anonymkode: e4c64...4af

Skrevet

Ofte så tilbyr de å hente en kvinnelig kollega fra forværelset til å være tilstede om man ønsker. Det gjør forresten både kvinnelige og mannlige leger. Man behøver ikke oppgi årsak til at man vil ha noen tilstede. 

Anonymkode: 2270c...1f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk bare på Frosta-legens fremferd. 

Anonymkode: e4c64...4af

Jeg har fundert på om mannlige leger har endret noe på gjennomføring på grunn av den heslige fyren der. Slik at både de og kvinnelige pasienter skal føle seg tryggere. 

• Liker 1
Skrevet
svartkatt skrev (14 timer siden):

Det er sikkert mulig å be om en kvinnelig pleier tilstede om det ønskes.. eller ha med en venn?

Har kun vært hos kvinnelige gynekologer selv.

Ville du virkelig hatt med en venn mens du lå og skrævet og fikk instrumenter puttet oppi deg av en lege??

Anonymkode: a266a...875

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville du virkelig hatt med en venn mens du lå og skrævet og fikk instrumenter puttet oppi deg av en lege??

Anonymkode: a266a...875

Du kan ha med en helsesekretær som enten er plassert ved hodeenden, eller rett utenfor i gangen. 

• Liker 1
Skrevet

Har vært hos to mannlige gynekologer, da har det bare vært oss to i rommmet. Hos en av de satt den sure sekretæren (som også var konen) i rommet ved siden av. Har også hatt gyn.undersøkelser hos fastlege (kvinne). Har bare vært oss to der da også. 
Da jeg ble fulgt opp i forbindelse med graviditet mener jeg det var en ekstra person i rommet, men som satt bak en skjermvegg. 
For meg er det ikke noe problem å være alene med gynekolog. Om det skal være en ekstra person der foretrekker jeg at det f.eks er en skjerm mellom oss. Situasjonen er intim og krevende nok som den er. 

Anonymkode: 1d9db...1f9

Skrevet

Bare vært en i rommet ja, synd uansett det er kleint om flere skal stå å se på der nede.. Har vært borti det før på sykehus og det er ikke noe.

Anonymkode: 6efeb...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...