Gå til innhold

Maskorama 2024

NordicViking

Anbefalte innlegg

For meg virker det litt for innlysende at Vampyren skal være en (tidligere) idrettsutøver, på samme måte som det virker innlysende at Professoren skal være Andreas Wahl. Da jeg hørte Vampyren synge igår tenkte jeg nesten umiddelbart på Emilie Nereng. Hun har drevet med cheerdance før, deltok i NM og Norske Talenter med sitt crew. Det med motbakke kan bety mye, men hun var også med i Kompani Lauritzen så det kan jo tolkes som en forbindelse. Hvis dere søker opp sangen hennes «Don’t talk to me» på YouTube høres stemmen helt lik ut. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Bringebær said:

Hvem er dette på da? Om det er på introen så er det sju ord, kanskje ett for hver deltaker?

Det er professoren som holder arket. Det er mot slutten av programmet før avmaskingen. Altså 1 time og 18 minutter inn i videoen.

Ett ord for hver deltaker høres jo fornuftig ut, det kan det jo være.

Endret av Ravid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravid skrev (43 minutter siden):

Det er professoren som holder arket. Det er mot slutten av programmet før avmaskingen. Altså 1 time og 18 minutter inn i videoen.

Ett ord for hver deltaker høres jo fornuftig ut, det kan det jo være.

Vi får også se dette backstage på slutten av programmet. Moskusen ser seg i speilet, og trekker seg litt unna. Da ser vi følgende melding i speilet: "Hver løsning er et skritt nærmere svaret". Hva kan det bety?

...

00Maskorama02.jpg

Endret av NordicViking
Feilstavet ord.
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere Steinar som synger seriøst. 

Brevene kan jo hinte til postkasse (postkasse postkasse), men Hoff og badminton tar jeg ikke på stående fot selv om jeg er lytter av RR/Papaya. Eller, ref Hoff så har han vært i garden da. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerogkanel skrev (4 timer siden):

Syns ikke professor høres ut som Ødegård.. men høres tidvis utvsom Jon almaas🤪 men hintene passer vel ikke helt

Jeg liker den tanken. Jon Almaas ledet humorprogrammet 'Praktisk info med Jon Almaas' i mange år på TV Norge. Ordet 'Folkeopplysning' kan være et hint som peker den veien. Vi får bl.a. se professoren skrive ned en hel del akkorder for gitar på ei tavle. Og Almaas spiller selv gitar. Professoren sier at han liker best å jobbe i det skjulte. I følge Almaas selv så er han en beskjeden fyr som liker å holde en lav profil. Sangen gjør det litt vanskelig å si med sikkerhet hvem det er som synger, men jeg synes det av og til høres ut som Almaas. Men det er for tidlig å konkludere, så vi får se hva som kommer neste uke.

Endret av NordicViking
Lagt til link
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (18 timer siden):

Var på live sending i dag, morsom opplevelse å få se Maskorama tett på 😊

Er det bare meg, eller er hintene dårligere og vagere enn i fjor? Isåfall, håper jeg det fortsetter slik, for det er mye mer spennende og morsomt å gjette da ☺️

Iværtfall gjort meg tanker om noen, men skjønner at jeg mulig må grave litt mer i år, heldigvis ☺️ 

(Om jeg skylle kommentere noe som allerede er sagt eller utelukket i denne tråden, beklager jeg, da jeg ikke har rukket å få lest meg opp på alt i tråden her🥺).

Stein

Hint: «Vi løftes, stables, kastes, knuses, hoppes over og plukkes opp.» «gjennom press og varme, formet til den jeg er i dag». 
Det er 4 brev, på det siste brevet står det «Hoff».

Ord: Badminton

Gjett: Stables, kastes, knuses, formes. Dette er en person som er allsidig, tenker skuespiller, og at alle rollene har formet personen. Holder en knapp på Stig Henrik Hoff.

Moskusen

Hint: Radiosending. Klokke går fra 20:12 til 20:13. Stein med rød firkant, turløype?

Sangen «In my dreams» fra Wig wam i bakgrunnen. «Jeg er hardfør og lar meg ikke kue av noe som helst» «litt rampete» «når du tror du kjenner meg, gjør jeg noe helt annet».

Ord: Sekretær

Gjett: Tror vedkommende deltok i noe i 2012 eller 2013. Mulig deltagelse i 71 grader nord. En som var med i Stjernekamp (2013) og 71, som er litt «jålete», har trekk mot glam rock; Atle Pettersen. Mulig at han synger «dårlig med vilje, men tipper Pettersen.

Gladfisken

Hint: Tysk fiskeboks av merket Birsch. «Der jeg kommer fra er vi nødvendigvis ikke kjent for å fiske». «Det er lenge side jeg befant meg i en stim» «vært årevis på land»

Ord: Dynamitt

Gjett: Briskeby gjorde et comback i 2023 etter å ha vært «årevis på land». En av de første turneene som gjorde dem kjente var oppvarming for a-ha på Tyskland turne, derav tysk fiskeboks. Birsch kan også være ordspill for birth, da Lise ble mor nå nylig. Gladfisken kan derfor være Lise Karlsnes. Hun er fra Tønsberg, som ikke er kjent for fiske.

Matmonsteret

Hint: «kulinarisk gåte». 1ts Estragon, 3ts Natron,  1ts allehånde, 1ts gurkemeie, 1ts løkpulver, 1ts rosmarin. «Oppskriften ligger min sanne identitet». Klokka viser 06:00/18:00.

Ord: Nevenyttig

Gjett: Tror det lager et anagram med bokstavene e n n n a g l r. Ta gjerne å tag meg om noen har løst det 😊

Hintene her synes jeg er vanskelig, fordi jeg hører en ung stemme. Det jeg henger meg mest opp i er at det er en «talefeil» der, og mitt gjett er derfor utelukkende basert på det, blir derfor Tara Lina Shahin. Hun har tidligere slitt med bulimi, så det kan jo være en link til mat.

Vampyren

Hint: Stavkirke. «Du kjenner meg kanskje fra drømmenes rike» «eventyr flettes sammen med dans». Masse kamerablitz. Gullkonfetti. «I en tid for lenge siden var jeg mester.» «Jubelen fra publikum». «Seirene vi tok sammen». Brent Norges flagg. «Vi var en familie bundet av svette og triumf» «bærer med meg ekkoet av tidligere seira».

Ord: Motbakke

Gjett: Det er fristende å si Tiril Eckhoff, men jeg hang meg veldig opp i hintet om motbakke og et brent flagg. Noe som har fått stor motgang i idretten, til tross manger seiere. Mitt gjett går derfor til Therese Johaug.

Vitenskapsmannen

Hint: «Liker best å jobbe i det skjulte». «Formidle kunnskap til folket». Tavle med musikk akkorder: Ab Gb Ab Gb Ab Gb Ab,Gb Ab Db  Ab Gb Ag Db, Ag Db Ab Ab Bb Ab, Bbm Ab Gb Ab Bbm Ab, Ab Bb Ab Bb Ab Bb Ab.

Ord: Folkeopplysning

Gjett: Det mest opplagte er Andreas Wahl med folkeopplysningen, men blir det for enkelt? Notene klarer jeg ikke helt å lande, men nærmeste jeg kan komme på er Dance Monkey av Tones and I. Da begynte jeg å tenke, kan dette være en «apekatt», en som driver med tull og er komiker? Så kom jeg på at i en av episodene til Gauteshow kaller han programmet sitt for «vi er jo folkeopplysningen, som opplyser folk». En wild guess går derfor på «Gucci» Gaute Berg Næss.

Det kan godt hende jeg er på tynn is med flere av mine gjett, men tenkte det var gøy å slenge noen nye navn i potten. Gleder meg til å se flere innspill i tråden over de neste ukene 😊

Lise Karlsens og Atle Pettersen kan du avskrive. De holder for tiden på med Waterloo forestillinger. På lørdager er det 2 forestillinger,  kl 18 og kl 20:30.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moskusen plager meg.. hvem er det?! 🤔 Hører stemmen til Danby Choi, men får det ikke til å stemme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gladfisken: Tone Damli

Stein: Kim Wigaard

Vampyren: Emilie Nereng

Professoren: Viggo Venn

Matmonsteret: Usikker, men hører Live Nelvik.

Moskusen: Usikker, men lurer på Danby

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag som jeg tror ingen andre har svart enda. Når matmonsteret sang så hørte jeg stemmen til Øyunn Krogh. Deretter undersøkte jeg litt og fant ut at hun tidligere har slitt med bulimi og overspising. Dette har hun sagt i en artikkel i se og hør « Jeg overspiser når jeg mister kontrollen, og å kaste opp er en måte for meg å få tilbake kontrollen over livet på. Det blir en slags rus som det er utrolig vanskelig å komme ut av. Å være avhengig av mat er vanskelig, for du kan ikke kutte det ut. Du må lære deg å leve med det, sa hun den gang.»

Kan dette være grunnen til at figuren kalles «matmonsteret»🤔

Så har vi anagrammet som var «nevenyttig» noe som passer veldig godt iom. at hun har vunnet sommerhytta! 

hvis dette stemmer så skal jeg gi meg selv en klapp på skulderen😅 

Vampyren er jeg helt sikker på at er Emilie Nereng. Hun har jo drevet med gruppeidtretten cheerleading. Det passer også perfekt med at dommerene fikk utdelt det som så ut som en sunn smoothie. Ikke minst er stemmen identisk😊

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (13 timer siden):

Her har dere Steinar som synger seriøst. 

Brevene kan jo hinte til postkasse (postkasse postkasse), men Hoff og badminton tar jeg ikke på stående fot selv om jeg er lytter av RR/Papaya. Eller, ref Hoff så har han vært i garden da. 

Er jo ikke helt ulikt. Men føler jo (dessverre)  hintene passer bedre for Kim wigaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyren er Emilie Nereng, den er klink.

Jeg synes matmonsteret høres veldig ung ut. Er det en figur som er «barnas gjett»? Fiktiv karakter igjen? Vet ikke hvor langrenn kommer inn der, tho. Skarre-r i introen er tilgjort, for den var ikke med i låta. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollert skrev (2 timer siden):

Jeg synes matmonsteret høres veldig ung ut. Er det en figur som er «barnas gjett»? Fiktiv karakter igjen? Vet ikke hvor langrenn kommer inn der, tho. Skarre-r i introen er tilgjort, for den var ikke med i låta. 

Veldig ung ja. Skjønner ikke at noen hører Else 🤪

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori på Steinen. Jeg hadde ønsket at dette var Steinar Sagen og har mange teorier som passer men lener meg litt vekk i fra denne teorien frem til neste lørdag.

Det blir vist i hint-videoen en festning med en kanon. Kan det være Møvik Fort utenfor Kristiansand? Dialekta stemmer vell? Han sier at det er der han ferdes?
Sjørøvere er vell glad i både kanoner, pærler og i tillegg bein? Han har et forkle som er farget med gul og svart (sort gull?)
Han har et kjede med bein, shell og 2 stk sabeltenner?
Kan brevet være så enkelt som "flaskepost"? Kaptein Sabeltann mottar også mange brev og barn som skal slutte med smokk sender det vell inn til han?
Hoff: Kan det være snakk om Kaptein Sabeltanns fiktive bolig eller Terje Formoe som måtte selge huset sitt pga skattesmell på skattejakt (eller hva nå enn det var jeg leste ett sted)?
Det eneste jeg ikke forstår er badminton... Jeg gjetter 90% feil på Maskorama men denne teorien syntes jeg var god enn så lenge.
Hva tror dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irja skrev (13 timer siden):

Moskusen plager meg.. hvem er det?! 🤔 Hører stemmen til Danby Choi, men får det ikke til å stemme.

Aner okke. Men han virker så kødden. Så da tenker jg typ Frank løke, Oscar westerlin eller noe sånt

basert på kun det og ikke stemme /hint

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GodIsAWoman skrev (13 timer siden):

Jeg har et forslag som jeg tror ingen andre har svart enda. Når matmonsteret sang så hørte jeg stemmen til Øyunn Krogh. Deretter undersøkte jeg litt og fant ut at hun tidligere har slitt med bulimi og overspising. Dette har hun sagt i en artikkel i se og hør « Jeg overspiser når jeg mister kontrollen, og å kaste opp er en måte for meg å få tilbake kontrollen over livet på. Det blir en slags rus som det er utrolig vanskelig å komme ut av. Å være avhengig av mat er vanskelig, for du kan ikke kutte det ut. Du må lære deg å leve med det, sa hun den gang.»

Kan dette være grunnen til at figuren kalles «matmonsteret»🤔

Så har vi anagrammet som var «nevenyttig» noe som passer veldig godt iom. at hun har vunnet sommerhytta! 

hvis dette stemmer så skal jeg gi meg selv en klapp på skulderen😅 

Vampyren er jeg helt sikker på at er Emilie Nereng. Hun har jo drevet med gruppeidtretten cheerleading. Det passer også perfekt med at dommerene fikk utdelt det som så ut som en sunn smoothie. Ikke minst er stemmen identisk😊

De bruker nok ikke en spiseforstyrrelse på denne måten, nei. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte Espen Eckbo på steinen med en gang jeg så det sto Hoff på konvolutten, han har jo hatt utallige karakterer med Hoff som etternavn - sikkert en Stein også.

Så tenkte jeg at det blir for enkelt med et så tydelig hint, men samtidig ser jeg at ingen her har gjettet det, så da var vel ikke hintet overtydelig likevel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Steinen er 110% sikkert YouTuberen Pappa Berg (@pappaberg), han har en mindre kjent TikTok (@pappa.berg).   Ser det er mange på TikTok som mener at det er han, han har klin lik stemme, han elsker Badminton-racket godterier, turne-planen hans forsvant plutselig fra TikTok (tidligere så stod det "privat arrangement" på flere lørdager fremover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frkbibelstripp skrev (På 10.11.2024 den 10.31):

Jeg tror også Kim Wigaard kan være Stein. De snakket også om at han hadde et slags ordførerkjede og Wigaard ble kåret til «Årets Ladejarl» 2024. Så han har jo fått relativt store utmerkelser. Pluss at han er oppvokst på Hoff i Oslo (ref. hvor konvolutten var merket)

Jeg må innrømme at jeg nå heller mot at Kim Wigaard kan være Stein. Og jeg tror jeg har funnet ut hva som menes med badminton

Først av alt - badminton. Jeg kom over en forskningsartikkel som omhandlet det som på engelsk kalles 'cognitive decline', eller på norsk - kognitiv svikt. Kognitiv svikt kan være et forstadium til demens. Her kommer et lite klipp fra denne artikkelen:

Badminton is one of the most popular racket sports played by all age groups worldwide. Anyone can practice and play badminton as a leisure or competitive sport, regardless of age, experience, or skill level. It does not require physical contact among players or expensive equipment. Compared with closed-skill exercises (e.g., running and swimming), open-skill exercises (e.g., badminton and table tennis) have been reported to significantly improve cognitive function and prevent cognitive decline.  (LINK)

...

Studien viser at trening - som f.eks. å spille badminton -  kan forsinke utviklingen av demens hos eldre som lider av mild kognitiv svikt. Og hva har det med Kim Wigaard å gjøre? I 2023 medvirket han i NRKs TV-serie Demenskoret som dirigent for et sangkor hvor alle medlemmene har demens.

Sammen med koret og programleder Ingrid Gjessing Linhave, ble han tildelt UiOs menneskerettighetspris i 2023 for å ha "satt demenssykes menneskerettigheter på dagsorden".

Jeg tror Stein er Kim Wigaard.

Endret av NordicViking
Feilstavet ord.
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollert skrev (41 minutter siden):

NordicViking skrev (41 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg nå heller mot at Kim Wigaard kan være Stein. Og jeg tror jeg har funnet ut hva som menes med badminton

Først av alt - badminton. Jeg kom over en forskningsartikkel som omhandlet det som på engelsk kalles 'cognitive decline', eller på norsk - kognitiv svikt. Kognitiv svikt kan være et forstadium til demens. Her kommer et lite klipp fra denne artikkelen:

Badminton is one of the most popular racket sports played by all age groups worldwide. Anyone can practice and play badminton as a leisure or competitive sport, regardless of age, experience, or skill level. It does not require physical contact among players or expensive equipment. Compared with closed-skill exercises (e.g., running and swimming), open-skill exercises (e.g., badminton and table tennis) have been reported to significantly improve cognitive function and prevent cognitive decline.  (LINK)

...

Studien viser at trening - som f.eks. å spille badminton -  kan forsinke utviklingen av demens hos eldre som lider av mild kognitiv svikt. Og hva har det med Kim Wigaard å gjøre? I 2023 medvirket han i NRKs TV-serie Demenskoret som dirigent for et sangkor hvor alle medlemmene har demens.

Sammen med koret og programleder Ingrid Gjessing Linhave, ble han tildelt UiOs menneskerettighetspris i 2023 for å ha "satt demenssykes menneskerettigheter på dagsorden".

Jeg tror Stein er Kim Wigaard.

Kultl,

jeg tror også det, mest pga stemmen. Men hintene og. Tenker d m å bli tråkka på hoppa over osv referere til legning kanskje og «hvirdan havnet jg her», er hans turbulente vei til å finne sin vei, han går i en trang gruve….tenker d handler om at han skiller seg ut og føler at samfunnet tidvis er vært litt «trangt», følelsen av å ikke passse helt inn, lyse opp og finne sin vei likevel 🤷‍♀️

vet ikke HVa de pilene betyr, eller brev. Men hoff er jo bankers. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (16 timer siden):

Chengiz Al. For meg både ser og høres det ut som han. Det var også noe hint om at han egentlig ikke var en geit. Han hadde stemmen til den minste Bukkene Bruse i den kjente barnefilmen "Bukkene Bruse på badeland".Geit er et veldig norsk dyr, mens moskusen er eksotisk og importert til Norge, som hinter til hans utenlandske opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...