AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #121 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg ble søkt om adhd utredning og fikk tilbud om behandling for angst. Anonymkode: e8745...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #122 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ble søkt om adhd utredning og fikk tilbud om behandling for angst. Anonymkode: e8745...af2 Trist at du opplevde omtrent det samme som meg. Er en tidligere i tråden som skrev at DPS tilnærmet kun har ressurser for depresjon og angst så det er det tilbudet pasientene får uavhengig om det er ADHD-utredning de trenger. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #123 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trist at du opplevde omtrent det samme som meg. Er en tidligere i tråden som skrev at DPS tilnærmet kun har ressurser for depresjon og angst så det er det tilbudet pasientene får uavhengig om det er ADHD-utredning de trenger. TS Anonymkode: 77720...375 Dps har kapasitet for adhd-utredning i utgangspunktet, men de er presset på det. Psykologen ved dps forklarte at 9 av 10 henvisninger nå var for adhd, gjerne bestilt av pasienten selv. Av de som får tilgang på utredning blir 1 av 10 av fem diagnostisert med adhd. Det er ekstremt mange som nå ønsker utredning for adhd. Anonymkode: 91b91...fba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #124 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dps har kapasitet for adhd-utredning i utgangspunktet, men de er presset på det. Psykologen ved dps forklarte at 9 av 10 henvisninger nå var for adhd, gjerne bestilt av pasienten selv. Av de som får tilgang på utredning blir 1 av 10 av fem diagnostisert med adhd. Det er ekstremt mange som nå ønsker utredning for adhd. Anonymkode: 91b91...fba Bestilt av pasoenten selv som at pasienten ønsker utredning for adhd, og fastlege sender henvisning om adhd-utredning. Anonymkode: 91b91...fba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #125 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): . Som barn husker jeg ikke om jeg slet med konsentrasjonen. Jeg slet med skolen som barn, men jeg la heller ikke noe innsats i det. Så jeg vet ikke om jeg da slet med konsentrasjonen. Det kan jo være årsaken til at du ikke la innsats i det, at det var vanskelig for deg å konsentrere deg. Det er vanskelig å se det på den måten som barn, man tenker heller bare at det er kjedelig. Anonymkode: e8745...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #126 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dps har kapasitet for adhd-utredning i utgangspunktet, men de er presset på det. Psykologen ved dps forklarte at 9 av 10 henvisninger nå var for adhd, gjerne bestilt av pasienten selv. Av de som får tilgang på utredning blir 1 av 10 av fem diagnostisert med adhd. Det er ekstremt mange som nå ønsker utredning for adhd. Anonymkode: 91b91...fba Kan det være at adhd er årsak til de fleste lettere psykiske lidelser? Anonymkode: e8745...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #127 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dps har kapasitet for adhd-utredning i utgangspunktet, men de er presset på det. Psykologen ved dps forklarte at 9 av 10 henvisninger nå var for adhd, gjerne bestilt av pasienten selv. Av de som får tilgang på utredning blir 1 av 10 av fem diagnostisert med adhd. Det er ekstremt mange som nå ønsker utredning for adhd. Anonymkode: 91b91...fba AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bestilt av pasoenten selv som at pasienten ønsker utredning for adhd, og fastlege sender henvisning om adhd-utredning. Anonymkode: 91b91...fba Takk, jeg er klar over at det er mange som ønsker ADHD-utredning nå. Det er hele tiden avisartikler om ADHD. Det var også pga avisartikler om "Kvinne-ADHD" at jeg tenkte at jeg kan ha ADHD. Før avisartiklene trodde jeg ADHD kun var for gutter som ikke kunne oppføre seg. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan jo være årsaken til at du ikke la innsats i det, at det var vanskelig for deg å konsentrere deg. Det er vanskelig å se det på den måten som barn, man tenker heller bare at det er kjedelig. Anonymkode: e8745...af2 Nettopp, det er det jeg også tenker. Det er godt mulig at grunnen til at jeg ikke la inn innsats på skolen var fordi det var vanskelig å konsentrere seg. Jeg vet ikke, men siden det er mulig at jeg har hatt konsentrasjonsproblemene hele livet så mener både jeg at jeg kan ha ADHD. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #128 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det være at adhd er årsak til de fleste lettere psykiske lidelser? Anonymkode: e8745...af2 Jeg tror ikke det, men nok underliggende årsak til flere tilfeller av både angst og depresjon. Ubehandlet ADHD er også satt i sammenheng med ME. Anonymkode: fdc47...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #129 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det være at adhd er årsak til de fleste lettere psykiske lidelser? Anonymkode: e8745...af2 Da hadde jo alle fått det diagnostisert. Men ja, adhd kan ligge til grunn for en del angst og depresjon. Det er ganske vanlig. Man føler seg fort dårlig fordi man ikke henger med resten av klubben, og tankekjør kan skape angst. Mangel på å få gjort grunnleggende ting kan også skape angst og skam. Anonymkode: 91b91...fba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #130 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg tenker at fastleger bør sette på håndbrekket og ikke henvise alle som ønsker en ADHD utredning, for det går utover de som virkelig trenger det. Nå snakker jeg generelt, den er ikke rettet mot noen. Men nå ønsker jo folk å bli henvist, fordi de kjenner seg igjen i noen symptomer som de har lest seg opp på. Anonymkode: b832b...6b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #131 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da hadde jo alle fått det diagnostisert. Men ja, adhd kan ligge til grunn for en del angst og depresjon. Det er ganske vanlig. Man føler seg fort dårlig fordi man ikke henger med resten av klubben, og tankekjør kan skape angst. Mangel på å få gjort grunnleggende ting kan også skape angst og skam. Anonymkode: 91b91...fba I tillegg kan ADHD føre til økonomiske problemer og mange har depresjon nettopp pga økonomien. Jeg har ikke grunnlag for å si at ADHD står bak mesteparten av de med lettere psykisk lidelse. Men jeg tror absolutt at det kan stå bak mye. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #132 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg tenker at fastleger bør sette på håndbrekket og ikke henvise alle som ønsker en ADHD utredning, for det går utover de som virkelig trenger det. Nå snakker jeg generelt, den er ikke rettet mot noen. Men nå ønsker jo folk å bli henvist, fordi de kjenner seg igjen i noen symptomer som de har lest seg opp på. Anonymkode: b832b...6b0 Dette er vel noe som sikkert de fleste kan være enig i. Men problemet er gjennomføringen. Hadde det vært lett for fastlegen å sile ut de som ikke burde henvises til ADHD-utredning så hadde de vel gjort det. Kan også være at fastlegene avviser mange ønsker om henvendelser. Her er nok problemet delvis at det er svært mange som skulle hatt ADHD-utredning for lenge siden og som ber om det nå. Så man får mange henvendelser på en gang i stedet for å spredd dem utover flere tiår som ville skjedd om legene, psykologene og pasientene alltid hadde visst at ADHD kan ramme også rolige mennesker. Deler av problemet er selvsagt også at mange tror de har ADHD uten å ha ADHD og mange kan ha lyst til å prøve ut ADHD-medisiner siden de også kan hjelpe folk som ikke har ADHD. Så er også deler av problemet at mange psykologer og psykiatere ønsker å stramme inn bruken av ADHD-medisiner. Klart at køene kan bli lengre når flere vil ha ADHD-medisiner samtidig som psykologer og psykiatere ønsker at færre skal få medisinene. Hadde man latt fastlegene dele ut ADHD-medisiner uten utredning for ADHD så hadde selvsagt DPS sluppet ekstremt mange henvendelser. Anonymkode: 8b422...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #133 Del Skrevet 12. oktober 2024 Både jeg og venninne mi fikk A på bachelor. Vi lå som regel mellom A og B på karakterene. Vi har begge ADHD. Anonymkode: 36e65...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #134 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ble søkt om adhd utredning og fikk tilbud om behandling for angst. Anonymkode: e8745...af2 Jeg skulle behandles for depresjon og angst, men endte opp med en adhd diagnose... Går visst begge veier den der. Anonymkode: 75661...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #135 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg har ADD og har hatt toppkarakter i de fleste fag oppigjennom, utenom de jeg syns var kjedelig. Fikk toppkarakterer på bachelor fordi jeg får med meg det jeg syns er spennende. Fikk hyperfokus. Derfor fikk jeg ikke diagnosen før jeg ble 30 pga jeg ikke fungerte på jobb når det ble stressende omgivelser. Gjorde mange alvorlige feil (var helsepersonell). Er stor forskjell på skole og kravene i arb.livet. For å få diagnosen så må det gå utover 2 av 3 områder i livet: skole, jobb eller sosialt liv. Med meg gikk det utover jobb og sosialt liv. Anonymkode: 07afc...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #136 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hvorfor i all verden har denne blitt flyttet til karriere og utdanning? Temaet har da ingenting med det å gjøre, har ikke moderator fått med seg det faktiske innholdet i tråden? Anonymkode: fdc47...bbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #137 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg er i 30-årene og fikk også nylig avslag om ADHD, Autisme og angst-uredning på DPS fordi de ikke kunne se at jeg fikk nok "utbytte" av å komme inn mot "kostnadene" av å ha meg der. Jeg ble henvist av privat psykolog som mente jeg trengte utredning og det ville kostet meg tusenvis av kroner å gjøre privat. Jeg i ferd med å bli utbrendt og har lang historie med psykiske plager fra ungdommen (til og med på DPS). Jeg tenkte "endelig skal jeg få en forklaring og riktig diagnose", men det blir nok enda en runde med antidepresiva og sykemelding fra fastlegen Anonymkode: 61b0a...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #138 Del Skrevet 13. oktober 2024 Dere som både gjør det bra på skole og jobb, hva slags funksjonsproblemer har dere? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer og kanskje jeg og har fordommer. Jeg sleit ekstremt med min høyere utdanning. Sybes jobb er enklere, men har også problemer der. Har også en på jobb med adhd, men ut fra jeg kunne se, var hun det mest systematiske og strukturerte mennesket på jobb. Hun elsket lister, arrangerte ting, planla etc. Kan noen fortelle om hverdagen som jeg ikke ser? Anonymkode: 91b91...fba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 13. oktober 2024 #139 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 13.03): Hva mener du med at du ikke har noe til overs for de du er glad i?? Mener du overskudd? Eller at du ikke liker dem, slik uttrykket betyr? Anonymkode: 6f73e...7dc Overskudd. Til overs siktet her til at jeg brukte opp all fokus/energi på jobb. Altså: hadde ikke noe fokus/energi til overs (ikke noe igjen) - type betydning. Men på et dypere plan opplevde jeg også at jeg ikke "likte dem" - fordi de var støy for meg. Dvs egentlig at jeg ikke likte meg selv....projiserte over på dem. Men det var ikke det jeg mente med setningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #140 Del Skrevet 13. oktober 2024 Jeg skal som nevnt tidligere til fastlegen og spørre om å få se henvisningen han skrev og om den ikke er god nok så skal jeg prøve å få skrevet den om slik at det kommer tydeligere frem hvorfor jeg tror jeg har ADHD og hvorfor jeg tror det er såpass alvorlig at jeg trenger ADHD-diagnosen. Men jeg lurer litt på hvor lang en slik henvisning skal være. Når jeg tar med alle punktene mine så blir listen ganske lang. Er det greit eller er det krav om at begrunnelsen har en maksimal lengde? TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå