AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #41 Del Skrevet 11. oktober 2024 Selv er jeg både bonusmor og mamma, ergo jeg er ikke sammen med barnefar. Ingenting mer gleder meg mer enn at mine barn får en fantastisk stemor og jeg er også det samme tilbake med mine bonusbarn. Jo mer inkludert i livet stemor til mine ønsker å være, jo gladere blir jeg. Og jo mer glad ungene mine er i stemor, jo bedre er det for meg. Det betyr at det funker som det skal. Jeg elsker å høre barna mine fortelle om hva stemor og de har funnet på i ukene de er der ❤️ Og nei, faren er ikke en dott, men de er familien til barna mine. Men nå er både jeg og stemor til ungene mine normale folk med normal folkeskikk og legger de voksnes utfordringer fullstendig til siden når det kommer til ungene. Anonymkode: 17a5d...3c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #42 Del Skrevet 11. oktober 2024 Hvis far ikke tar ansvar for oppfølgingen av barnet sitt så kan det være fint å involvere stemor. Men det skulle vært unødvendig om far tar ansvar. Anonymkode: 30736...9d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #43 Del Skrevet 11. oktober 2024 Skjønner ikke at du lager et problem av dette!? For hvorfor gjøre det vanskelig for barnets andre familie? Så lenge stemor er en del av husholdningen er det faktisk helt greit at hun får tilgang! På travle dager er det jo mer praktisk at hun kan logge inn og sjekke beskjeder på egenhånd fremfor å måtte ringe far som kanskje allerede har gått på jobb og som kanskje ikke kan svare der og da! Anonymkode: 9a358...4a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #44 Del Skrevet 11. oktober 2024 Barnets beste teller alltid mest, men jeg stiller spørsmål ved desse skilte fedrene som er i nye forhold . Hvorfor kan de ikke sjøl ta ansvaret for barna sine i forhold til skole og andre arenaer der de har plikter å forholde seg til? I dette tilfellet burde heller stemor bruke energien sin på å få samboeren sin til å gjøre jobben sin som forelder istedenfor å søke en ekstra tilgang til en app som omhandler barnefars plikter ovenfor SITT barn. Anonymkode: f2061...05c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #45 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Barnets beste teller alltid mest, men jeg stiller spørsmål ved desse skilte fedrene som er i nye forhold . Hvorfor kan de ikke sjøl ta ansvaret for barna sine i forhold til skole og andre arenaer der de har plikter å forholde seg til? I dette tilfellet burde heller stemor bruke energien sin på å få samboeren sin til å gjøre jobben sin som forelder istedenfor å søke en ekstra tilgang til en app som omhandler barnefars plikter ovenfor SITT barn. Anonymkode: f2061...05c Tror ikke det handler om at fedre ikke tar ansvar, stemor lager mat til bonusbarna. Kjører sikkert dem aktiviteter, vasker klærne og rydder sikkert etter dem. Så skal hun slutte med alt det og bare tenke på seg og sitt fordi det er fars ansvar? Stemor er en like stor del av husholdingen som far er og det er egentlig bare for å gjøre logistikken lettere, handler ikke om å ta ansvar for noe. Jeg og barnefar har ofte begge glemt ting som står skoleappen, men så har min samboer fått det med seg fordi han har tilgang. Da gir han beskjed til meg og jeg sier videre til barnefar. Hvis stemor får tilgang så må hun trå varsomt og ikke videreformidle ting til mor, men kun til far slik at barnemor ikke føler at stemor tar over. Skal hun ha tilgang til app så er det kun for å få praktisk info, hun skal ikke sende meldinger til lærerer osv. Anonymkode: 33fd8...254 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #46 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror ikke det handler om at fedre ikke tar ansvar, stemor lager mat til bonusbarna. Kjører sikkert dem aktiviteter, vasker klærne og rydder sikkert etter dem. Så skal hun slutte med alt det og bare tenke på seg og sitt fordi det er fars ansvar? Stemor er en like stor del av husholdingen som far er og det er egentlig bare for å gjøre logistikken lettere, handler ikke om å ta ansvar for noe. Jeg og barnefar har ofte begge glemt ting som står skoleappen, men så har min samboer fått det med seg fordi han har tilgang. Da gir han beskjed til meg og jeg sier videre til barnefar. Hvis stemor får tilgang så må hun trå varsomt og ikke videreformidle ting til mor, men kun til far slik at barnemor ikke føler at stemor tar over. Skal hun ha tilgang til app så er det kun for å få praktisk info, hun skal ikke sende meldinger til lærerer osv. Anonymkode: 33fd8...254 Jeg forstår hva du vil frem til, men jeg vet ikke hvor mange tråder jeg har lest som omhandler fedre som overlater mye av pliktene sine til sin nye samboer. Forklaringen til desse stemødrene er at de har rollen som husmor i deres husholdning, og følger dermed i tillegg også opp jobben som far i utgangspunktet skal gjøre sjøl . Så har vi barnas mor da som i mange tilfeller skal tilpasse seg fars nye liv og krav. Jeg bare lurer på hvorfor desse steforeldrene ikke forstår at det er far/ mor sin plikt å følge opp barna sine, og ikke overlate de til sin nye partner ? Det er viktig for barna at de føler de er like betydningsfulle både for mor og far. Anonymkode: f2061...05c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #47 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår hva du vil frem til, men jeg vet ikke hvor mange tråder jeg har lest som omhandler fedre som overlater mye av pliktene sine til sin nye samboer. Forklaringen til desse stemødrene er at de har rollen som husmor i deres husholdning, og følger dermed i tillegg også opp jobben som far i utgangspunktet skal gjøre sjøl . Så har vi barnas mor da som i mange tilfeller skal tilpasse seg fars nye liv og krav. Jeg bare lurer på hvorfor desse steforeldrene ikke forstår at det er far/ mor sin plikt å følge opp barna sine, og ikke overlate de til sin nye partner ? Det er viktig for barna at de føler de er like betydningsfulle både for mor og far. Anonymkode: f2061...05c En stemor/stefar kan aldri få til ting riktig. Hvis tråden hadde handlet om at stemor nekter å være med i appen så hadde alle kommentert at stemor er ikke engasjert i bonusbarn og far må kvitte seg med stemor. Anonymkode: 33fd8...254 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #48 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En stemor/stefar kan aldri få til ting riktig. Hvis tråden hadde handlet om at stemor nekter å være med i appen så hadde alle kommentert at stemor er ikke engasjert i bonusbarn og far må kvitte seg med stemor. Anonymkode: 33fd8...254 Såvidt jeg vet må en steforelder få godkjent fullmakt av foreldrene for å få innsyn tilbakemeldinger fra skole og evt helse. Ingen får den retten uten godkjenning. Hvis ikke far/mor greier å være forelder uten en stemor/far tilstede så er det noe som er feil Anonymkode: f2061...05c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #49 Del Skrevet 11. oktober 2024 Vet dere hva? Jeg er oppvokst med en stefar og er evig takknemlig at min far involverte han i mitt liv. Har hatt to fedre som han vært glad i meg og stilt opp for meg. Hvorfor ta den kampen? La stemor ha tilgang, vær glad og fornøyd at andre også kan være ressurser for barnet ditt. Anonymkode: 33fd8...254 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #50 Del Skrevet 11. oktober 2024 Hva med å gjøre det som er best for barnet?. Anonymkode: cbf0d...360 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #51 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vet dere hva? Jeg er oppvokst med en stefar og er evig takknemlig at min far involverte han i mitt liv. Har hatt to fedre som han vært glad i meg og stilt opp for meg. Hvorfor ta den kampen? La stemor ha tilgang, vær glad og fornøyd at andre også kan være ressurser for barnet ditt. Anonymkode: 33fd8...254 Du har vært heldig som har hatt foreldre som har respektert hverandre nok til å ha et godt samarbeid. Anonymkode: f2061...05c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #52 Del Skrevet 11. oktober 2024 Det kommer ingenting godt ut av å ekskludere stemor. Selv er jeg en forhatt stemor og barnets mor har samme «far må ta ansvar»-holdning. Jeg forstår det, men han gjør det jo ikke noe mer bare fordi jeg ekskluderes? Det eneste vi ender med er at barnet ikke føler seg som en del av familien fordi jeg ikke kan ordne ting på samme måte for hen. Han tar nada mer ansvar for fellesbarna, men det ordner vi mellom oss med hvordan hverdagslogistikken delegeres. Den eneste som taper er bonusbarnet… Anonymkode: 67bc9...08a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #53 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg er stemor, og barnet bodde 50/50 hos oss i mange år. Ifjor sommer fikk jeg nok og sa til far at jeg flyttet ut fordi den konflikten han og hans eks har og hvordan hun behandler meg på ødelegger meg. Han var også helt utslitt av å prøve å få til et sanarbeid med henne uten å gjøre absolutt alt hun krevde. Så han kom fram til at det beste for barnet var å bo fast hos mor og heller ha samvær, i håp om å minske konflikten som også barnet led under. Jeg var ikke velkommen på fotballkamper, familiebursdager, skoleforestillinger…. Barnets mor lagde et helvete på jord den ene gangen jeg dukket opp på kamp, og far fikk klar beskjed om at han var den som skulle følge opp. Da han nektet meg å komme i familiefeiring av barnets bursdag, opphørte tradisjonen om å feire felles bursdag. Det ble feiring i to hjem i stedet. Hun har avtalt ting med barnet i fars uker uten å høre med han om det passer osv osv. Og nå har hun sagt til far at kun jeg, til nød, får komme i barnets konfirmasjon. Mine barn, altså stesøsken som har vært en stor del av barnets liv i mange år er ikke velkomne. Men det har vært forventet at jeg skal smøre matpakker, bidra som leksehjelp, vaske klær og alt det man gjør som voksen i et hjem. Jeg har følt meg som en dørmatte. Dette skled litt ut, beklager for det. Men til TS; ikke bli den kvinnen som ikke verdsetter stemors omsorg og interesse for ditt barn. Se på henne som en ressurs og det vil gagne barnet ditt. Et du vanskelig mot henne, så vil det bli mye tyngre for henne å gi alt av seg selv i den rollen hun mest sannsynlig forsøker å mestre. Og det vil igjen føre til dårlig steming mellom henne og din eks, som igjen vil gjøre samarbeidet mellom dere som foreldre mer utfordrende. Ikke vær 100 % sikker på at far nødvendigvis velger barnet om det blir for vanskelig å få til et samarbeid mellom deg og stemor. Anonymkode: 86f6c...bf6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #54 Del Skrevet 11. oktober 2024 Gjør det hverdagen enklere om hun får denne appen? For henne, for far, for barnet, for deg? I så fall, hva er problemet? Om du mener at far bør følge med og varsle stemor på kveld om dagen etterpå ++ spiller ingen rolle, du har ingenting med hvordan de legger opp dagene sine. Dersom det gagner barnet ditt at stemor har tilgang, for oppfølging, så skjønner jeg ikke hva problemet er (med mindre det er helsenorge og journal, tenker da her på skole/idrett osv). Det er jo nok ting som er vanskelig med delt hjem, man trenger jo ikke lage flere punkter. Anonymkode: cfadf...6f7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #55 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Barn skal ikke bruke tåpelige "apper"; denne smarttelefonmanien bidrar både til overvekt og dårlig psykisk helse. Hve skjedde med det å analogt snakke med hverandre? Anonymkode: ee0a2...139 Voksne må lære seg å svare på spørsmål! Anonymkode: 497e8...a05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #56 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kommer ingenting godt ut av å ekskludere stemor. Selv er jeg en forhatt stemor og barnets mor har samme «far må ta ansvar»-holdning. Jeg forstår det, men han gjør det jo ikke noe mer bare fordi jeg ekskluderes? Det eneste vi ender med er at barnet ikke føler seg som en del av familien fordi jeg ikke kan ordne ting på samme måte for hen. Han tar nada mer ansvar for fellesbarna, men det ordner vi mellom oss med hvordan hverdagslogistikken delegeres. Den eneste som taper er bonusbarnet… Anonymkode: 67bc9...08a Jeg er ikke i mot stemødre i utgangspunktet som kanskje noen har inntrykk av, men jeg er lei av fedre som lemper over jobben på både mor og stemor. Hvis far fungerer som far så er jo en stemor en bonus, men som ikke trenger dominere samværet fars samvær med barna . Stemødre bør reflektere litt over hvorfor mannen deres ble skilt i utgangspunktet. Kan det være at mor var møkkalei av en mann som ikke bidro til å følge opp barna? Hvis han da henter inn en ny partner som da automatisk må overta mors jobb , bare at det er hjemme hos han så kan det faktisk være ganske provoserende på mor. Hvorfor er det bare hun som må stå på ? Jeg ser bort fra desse skilsmissene der mor og far bare er ute etter å hevne seg på hverandre. Anonymkode: f2061...05c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #57 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men altså. Om hun følger opp, sørger for at det er med pølser og kakao på turdager, og at barnet har tilstrekkelig klær i hylla si, gagner ikke det barnet? Så kan man jo se for seg at stemor skal vekke barnet en dag og så det av gårde på skolen, og barnet er sykt. Da er det praktisk at stemor kan legge inn det fraværet. Hva har du egentlig å tjene på å være vrang med dette? Oftest er det barna man mest av alt rammer ved å nekte samarbeid. Jeg er enig i at eksempelet ditt hva gjelder kommunikasjon med far og stemor er dårlig samarbeid fra deres side, men her hører vi kun en side av saken. Hva gjør du for å forbedre samarbeidet? Anonymkode: 3f79c...b65 Enig i dette. I en felles husholdning så berører planer alle sammen. Og selv om det strengt tatt er fars eget ansvar, så overlapper det jo, og man avlaster hverandre der det er praktisk, ikke etter fastlåste prinsipper. Det er slik familier går rundt. Hvis jeg kan se på an app at det er turdag der det skal has med pølser og brød er det selvsagt mest praktisk at jeg kan kjøpe med det mens jeg står i butikken siden jeg uansett gjør innkjøpene, i stedet for at far skal ta en egen tur i butikken senere når han har sjekket appen fordi det er «hans ansvar» på papiret. For eksempel. Vi hadde en rigid løsning som det tidligere, og alle ble litt utkjørt av det. Anonymkode: 542e3...2dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #58 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er ikke i mot stemødre i utgangspunktet som kanskje noen har inntrykk av, men jeg er lei av fedre som lemper over jobben på både mor og stemor. Hvis far fungerer som far så er jo en stemor en bonus, men som ikke trenger dominere samværet fars samvær med barna . Stemødre bør reflektere litt over hvorfor mannen deres ble skilt i utgangspunktet. Kan det være at mor var møkkalei av en mann som ikke bidro til å følge opp barna? Hvis han da henter inn en ny partner som da automatisk må overta mors jobb , bare at det er hjemme hos han så kan det faktisk være ganske provoserende på mor. Hvorfor er det bare hun som må stå på ? Jeg ser bort fra desse skilsmissene der mor og far bare er ute etter å hevne seg på hverandre. Anonymkode: f2061...05c Det gjelder jo begge veier. Det er alltid ymse grunner til at noen ble skilt, med skyld på begge sider. Skilsmissen reflekterer jo ikke mer negativt på ham enn på henne. Jeg forstår godt at det er provoserende med en mann som ikke, men der er jo situasjonen likedan etter man er skilt som da man var gift. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er provoserende for mor at far evt lemper jobb over på stemor. Det berører jo ikke mor, annet enn i positivt forstand at hans «side» får tatt litt mer av jobben. Det er jo stemors problem om hun er overarbeidet. Anonymkode: 542e3...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #59 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er stemor og barnemor nekter at jeg har tilgang til skoleappen. Selv om barnet er hos oss annen hver uke. Jeg lager matpakker osv hjemme, det har ført til at ofte så glemmer far å gi meg beskjed om at de skal på tur og trenger ekstra mat osv. Så en bønn til dere barnemødre, inkluder stemor i noe. Vi trenger ikke å være med på foreldresamtaler, foreldremøter osv. Men å kunne vite hva som skjer i skole hverdagen til deres unger gjør livet enklere. Ikke bare for stemor, men barnet også. Anonymkode: 33fd8...254 Dette er faktisk ikke mor sitt ansvar. Dette må du ta opp med FAR til barna og ansvarliggjøre ham. Det er HAN som må ordne dette eller inkludere deg. Det er ikke mors ansvar Anonymkode: 0e1e4...189 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #60 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det gjelder jo begge veier. Det er alltid ymse grunner til at noen ble skilt, med skyld på begge sider. Skilsmissen reflekterer jo ikke mer negativt på ham enn på henne. Jeg forstår godt at det er provoserende med en mann som ikke, men der er jo situasjonen likedan etter man er skilt som da man var gift. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er provoserende for mor at far evt lemper jobb over på stemor. Det berører jo ikke mor, annet enn i positivt forstand at hans «side» får tatt litt mer av jobben. Det er jo stemors problem om hun er overarbeidet. Anonymkode: 542e3...2dc Det som er provoserende for mor er at far ikke gidder å gjøre jobben som far, men som forventer at andre ( mor og stemor) skal ta oppgaven . En stemor kan aldri erstatte hva en far betyr for et barn. Jeg vet om en som stakk og ble borte i 15 år. Kom tilbake med tårer i øya og ba om godt vær når barna var voksne og jobben var gjort. Jeg tenker stemødre bør tenke seg litt om når de tar over denne rollen uten å blunke. Er far en solid far så er dere bare med på å lage et godt oppvekstmiljø , hvis ikke er dere med på å fjerne far mere fra barnet . Er far en håpløs case så er det tap for alle parter Anonymkode: f2061...05c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå