Gå til innhold

Sure miner fra voksne stebarn for at de ikke får låne fritidsboliger i ferie

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så hvis man er stebarn så skal det gjelde helt spesielle regler for disse, som at de skal kunne være helt alene i ferieleiligheten i juli og at de skal forvente å få låne hytten på kort varsel, selv om barnet til ts har spurt i god tid og hytten er opptatt?

Anonymkode: 5a86a...81a

Nei, stebarn skal selvsagt komme nederst på alle lister, det sier seg selv.

Anonymkode: 6f754...542

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De gjør jo ikke det. Hadde stebarna spurt først hadde de fått låne og barna til TS hadde fått nei den er opptatt. Likt for begge. 

Anonymkode: c10b3...683

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ingen ting ts har skrevet som indikerer at hun tenker slik. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her får barnas far ta praten med dem om hytta. 
Det er det ryddigste. 

Han har da med seg en oversikt over fakta, som han tar inn i dialogen. 

Type:
Hvem har fått låne hyttene, og i hvilken sesong? 
Hvor tidlig har noen måtte si ifra for å sikre seg hytte? 
Har det vært tilfeller der hytte ikke ble lånt ut til den som la inn ønske først? (Hvorfor skjedde dette.) 

Og så må han selvfølgelig innlede med de gjeldende reglene for å låne hyttene. Og forklare dette med at du må drive utleie for at du skal ha råd til å vedlikeholde hyttene. 

La faren deres ta hoveddelen av samtalen. 
Dersom han trenger hjelp av deg til å forklare noe, eller uttale deg om forslag til endringer de kommer med, kan du være i nærheten og hentes inn. 

Her tror jeg det er viktig at disse voksne barna blir faktaforklart at de ikke forskjellsbehandles. 

Anonymkode: fdf74...818

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men da er det jo ikke gratis, så da er det sikkert urettferdig.

Ja, det vil jeg tro de mener. Men er jo tydlig at de utnytter disse gratis ferieboligene fra før og vil ha mest mulig uten å legge noe tilbake i det selv. Så hvis de absolutt er kjempeinteressert i å benytte seg av de i høytider så burde de vel klare å betale for leie hvis de er så avhengig av å reise de samme stedene hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS her.

Alle de voksne barna, både mine og min manns, har tilbrakt mange ferier på begge feriesteder mens mine foreldre levde. Da den siste av mine foreldre levde var noen av barna så store at de også fikk låne og ha med venner på tur alene. Og det var litt ymse med hvor godt de ryddet etter seg, det gjelder både mine og hans barn. Vi tok da en samtale med alle om at om de skulle låne måtte det se strøkent ut etter dem. Og alle levde fint opp til det.

Da så min siste forelder døde og jeg tok over så jeg meg nødt til å gjøre "butikk" ut av stedene for å ha råd til å beholde dem og vedlikeholde dem. Det betød naturligvis en litt brå endring i tilgang på feriested, noe som særlig min manns barn ikke helt har akseptert. Det er også slik at den utleievirksomheten jeg har nå er noe som jeg skal gjøre i noen år, slik at når jeg har spart nok penger til å gjøre nødvendige ting, vil det bli mindre utleie. Og bedre tilgang på å få låne. 

Jeg har selvsagt en kalender, jeg bruker google kalender for oversikt, og den er delt med alle. Så alle kan se når ting er opptatt, planlagt leid ut og ledig. Vi snakker om fire vokse mennesker og det at jeg skal drive oppsøkende informasjonsvirksomhet til fire stykk om når ting er ledig og ikke, ser jeg ikke at jeg har kapasitet til. Jeg tar til meg rådet om å opprette en felles facebookgruppe, så ser vi om det kan fungere bedre. Vi skal også ta en nøye prat med de barna som føler seg støtt, og se om vi kanskje skal innføre en form rekkefølge som går på omgang slik at de hver sin gang har tilbud om å låne først. 

Anonymkode: 68078...370

Selvfølgelig har du kapasitet til det... hvis du vil. Og det vil du tydeligvis ikke. Her er konsekvensene.

Anonymkode: b754e...68d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig har du kapasitet til det... hvis du vil. Og det vil du tydeligvis ikke. Her er konsekvensene.

Anonymkode: b754e...68d

Hun har jo allerede en delt Google-kalender. Problemet er jo stebarna som både er kravstore og ikke klarer å planlegge. Hvor mye mer må hun legge det opp i hendene på dem?

Anonymkode: 95b3a...5ec

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Min mann fikk i går snakket med det yngste av sine to barn, og klarte å få en dialog om hva som er kjernen i problemet. Det handler kort oppsummert om at hans barn føler seg forskjellsbehandlet fra de andre barna i familien. Og så er det den eldste av de to som kjenner mest på det, det var også hen som sendte e-post. Det yngste barnet hadde vist ikke sett e-posten før etter den var sendt, og følte ikke at hen kunne stå inne for innholdet. Forskjellsbehandlingen de føler på går først og fremst på materielle ting. 

Det skal sies at vi har spart opp penger til alle ungene, og at de fikk samme sum da de gikk ut i voksenlivet. Det var 100 000 kr til alle som vi sterkt oppfordret til å sette på bsu. Alle fikk også påspandert sertifikat da de ble 18. En av de nå fire voksne barna har surret vekk de 100 000 kr som de fikk ved 20-års dagen sin, de andre satte det i BSU. Det er mannens eldste barn som tullet vekk pengene, og hen sitter uten BSU og egenkapital nå når hen nærmer seg 30 og ønsker å kjøpe leilighet. Samtidig har hen sett at mitt eldste barn har kunnet kjøpe seg leilighet. Men det handler ikke om at mitt barn har mottatt ekstra fra meg men har fått hjelp fra sin far og at mine foreldre testamenterte en del penger til de tre barna jeg har født, og har spart og tatt opp lån. 

Det er jo dessverre bare slik at i slike sammensatte familier så kan det bli ulikt. Hos oss hadde vi fokus på at det skulle vært mest mulig likt da ungene bodde hjemme. Mannens barn bodde her 40% av tiden og han fulgte dem mye opp på fritiden både når de var her og hos sin mor. Materielt har det vært nokså likt, alle har fått delta på fritidsaktiviteter som de ønsket. Men så er det noen ting, kanskje de større tingene som blir ulikt. Og det har tydeligvis falt mannens eldste særlig, tungt for brystet når hen fikk vite at mine to særkullsbarn og vårt felles barn hadde arvet en større sum hver fra mine foreldre. 

Mannen min og jeg er er veldig lei oss for at det er sånn, men vi skal nå invitere med oss hans to barn for å få snakket sammen og få bygget god relasjon. 

Anonymkode: 68078...370

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov for at jeg har bare ett sett med kids.
Når det er sagt så fremstår ts veldig fornuftig👏

Anonymkode: 2e4a0...4aa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes ts og far har vært flinke her. 🙂 Klart eldste er noe sur om hen surrer vekk hele 100 000 som skulle gått til bsu og står å ser på at de andre barna kan kjøpe bolig..😬 Høres ut som en litt dramatisk og umoden type mtp den mailen og. Og ikke helt bra om hen skriver en mail fra flere uten at de får lese, det er ganske hensynsløst.

Men det er bra at dere vil fokusere på kommunikasjon og relasjoner framover. Kansje det bare er god kommunikasjon som må til. Men desverre vil de som føler at de har rett på mer enn det som er naturlig være krevende å kommunisere med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får forklare hvordan ting henger sammen mtp lån av fritidsboliger. Og faren bør kanskje ta en prat med eldste at det nok kan være litt sårt at han vil arve mindre av sine foreldre og besteforeldre. Men det er nå engang slik at alle barn arver sin mor og sin far, og kanskje noe fra sin farmor/farfar og sin mormor/morfar. Det er og vil alltid være ulikheter imellom halvsøsken, søskenbarn, nære venner på arv, nettopp på grunn av arvereglene. Han kan si at om hans farmor/farfar hadde vært mer velstående økonomisk, så ville han fått mest, og halvsøsken minst. Og at den beste medisinen mot slike såre, vanskelige følelser er takknemlighet. Å telle opp hva man er takknemlig for, ofte, vil skyve de vanskelige følelsene til side. Takknemlighet for at alle barna ble behandlet likt i oppveksten. Fikk likt bidrag til å kjøpe sin første bolig fra sin far/stemor. Får låne fritidsboliger likt. Fordi dere er glad i alle ungene likt. Og dere har fokus på lik behandling fremover også, bortsett fra arv som far ikke rår over. Far kan ikke gjøre noe til eller fra med stemors foreldres verdier og testamente. Der må vi akseptere at slik er det bare. 

Anonymkode: b4800...7e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har tydelig lagt et grunnlag her som har gjort barna ekstremt bortskjemte. Problemet med slike fritidsboliger som er til låns, er at barna ikke lærer seg at ferier koster penger. De blir vant til å bo gratis, og dersom de nå skal booke en feriebolig ved Middelhavet selv og erfarer hva det faktisk koster, finner de det helt uakseptabelt. Men normen er at ferie koster penger, akkurat som at det å bo gjør det. Tilbyr de seg å betale strøm og kommunale utgifter når de låner i det minste?

Det at andre familier har mer penger i omløp er et uomtvistelig faktum og en del av livet som de vil møte på mange ganger. Jeg forstår at i situasjoner med halvsøsken så kommer dette litt ekstra tett på. Men dine to særkullsbarn er ikke halvsøsken engang, de deler ingen foreldre med dem, og å sutre over hva de ender opp med, er ikke ok. Jeg aksepterer det heller ikke som "sårt" i voksen alder - her må de rett og slett ta seg sammen.  Far har en jobb å gjøre når det gjelder å forklare dette for dem. 

Mine foreldre har flere ferieeiendommer, og de har alltid førsteprioritet for bruken. Vi tar fortsatt vår del av vedlikehold når vi er der, og det har aldri vært sure miner om stedene er utilgjengelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rart at en person som faktisk nærmer seg 30 år ikke er i stand til å reflektere over at det er forskjell på familier og hvor mye arv en kan få. Nå sier ikke TS noe om hun har søsken eller ikke, men det vil jo også spille inn på hvor mye en arver etter sine foreldre. Er det "urettferdig" om dens ene mor er enebarn og dermed enearving sammenlignet med den som kanskje har søsken slik at arven må fordeles på flere? Eller er den som har en mor med søsken heldigere som dermed har tanter og onkler og kanskje søskenbarn som også er en rikdom i seg selv. Barna til mannen arver jo også fra sine foreldre og besteforeldre, men fra andre enn besteforeldrene til særkullsbarna til TS. Ser de ikke dette selv? 

Anonymkode: 60670...9ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at alder = moden og innsiktsfull. Kjenner flere på 50 som er fryktelig egoistiske, feks. 🤣👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fascinerende hvor mye fordømmelse det blir i tråder så fort man benevner seg selv som stemor! 

Her er det voksne «barn» som ikke kan oppføre seg, og så får stemor kjeft i tråden fordi hun ikke kan låne ut fritidsboligene mer. Mens hun faktisk sørger for at de kan beholdes ved å leie ut for å få penger til vedlikehold..! 

Det er også slik at man i familier med dine og mine barn vil oppleve forskjellsbehandling. De har ulike foreldre, besteforeldre, tanter og onkler osv. Og det kan påvirke hva de får av hvem. Jeg kan bruke min egen familie som eksempel. Mannen min og jeg behandler barna likt, sparer likt til alle barna (dine og mine) og forsøker å gjøre det så rettferdig som mulig. Men mine foreldre har gått bort og etterlatt en arv til mine barn. Jeg har ikke tenkt å gå imot mine foreldres ønske og fordele på alle barna. Et annet eksempel er at moren til mine stebarn elsker å handle masse greier til de, og bruker alt hun eier av og har av penger fra lønning til lønning. Så stebarna mine får mange flere ting i hverdagen enn det mine barn får. Og det er ikke noe jeg ønsker å kompensere for, selvom mine barn synes det er kjipt. Jeg tenker å dette er noe de må lære seg å akseptere. 

Til ts - jeg synes du virker reflektert og fornuftig. Dette tenker jeg at du og mannen din vil klare å løse, så lenge dere to er enige om hva som er greit. 

Anonymkode: 3ed6e...a03

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...