Gå til innhold

Tips til rødvin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ut på en litt fancy resturant sammen med kollegaer. Vil bestille rødvin til maten, biff. Vil ikke virke helt nybegynner, så lurte på om noen har noen gode/trygge forslag til rødviner som passer til biffmiddag. Slik at jeg vet litt hva jeg bør gå etter når jeg kommer dit. Er ikke så erfaren på vin, til info. Så bør være et trygt alternativ, som går godt til maten.

Anonymkode: 82b95...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken vin som går godt til maten vet servitøren. Man "virker ikke nybegynner" av å spørre de som faktisk kan jobben sin. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt de har per glass, normalt bare 2-3 valg. Det vanlige er at man bestiller noe til bordet på den type restauranter,og ber servitøren komme med anbefalinger. 

Utover det kommer det jo helt an på hva slags rett det er. "Biff" kan lages på veldig mange måter. Mer syre eller mer fett vil kreve andre type viner, samme med krydder, og ulike grønnsaker/salater. 

Anonymkode: 0a3a5...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La servitøren anbefale. Noen restauranter har flere viner på glass å velge mellom og lar deg også smake for så å velge selv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dummer seg ikke ut med å bare ta husets på glass heller 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mim_madam skrev (2 minutter siden):

Man dummer seg ikke ut med å bare ta husets på glass heller 🙂

Det er ofte en lettere drikke-vin, med lite syre og taniner. Passer dårlig til en kraftig biff, med tilbehør med fløte og ost, for eksempel. 

Jeg pleier å spørre "hvilke viner har du på glass?". Da får jeg ofte svar i retning av "Den franske pino noiren vil være veldig god til retten din", "...ellers har vi husets, til 150 kroner" 

Anonymkode: 0a3a5...19a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ofte en lettere drikke-vin, med lite syre og taniner. Passer dårlig til en kraftig biff, med tilbehør med fløte og ost, for eksempel. 

Jeg pleier å spørre "hvilke viner har du på glass?". Da får jeg ofte svar i retning av "Den franske pino noiren vil være veldig god til retten din", "...ellers har vi husets, til 150 kroner" 

Anonymkode: 0a3a5...19a

Det kommer an på. Som regel er husets helt greie, men det er klart de har viner som treffer bedre (og smaker bedre) om en går opp i pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mim_madam skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på. Som regel er husets helt greie, men det er klart de har viner som treffer bedre (og smaker bedre) om en går opp i pris. 

Nå snakket vi om vin som passer til retten som bestilles. 

Husets pleier å være greie som drikke-viner. Men det er jo på ingen måte slik at den passer til alle retter på menyen. Så om TS vil høres litt smart ut, så bestiller hun ikke biff og husets vin direkte, slik du foreslo. 

Anonymkode: 0a3a5...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spør etter en Argentinsk Malbec, moden Bordeaux (uttales bordå) eller en god Rioja (uttales Riohra)

Anonymkode: 68a7b...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta husets vin, er alltid fornøyd 😊

Anonymkode: 94b89...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...