AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg ønsker at familien skal ha forkjøpsrett og ønsker det inn i grunnboken. Spørsmålet gjelder hvordan formulere dette smartest? Smarte folk skriver litt mer enn kun en setning " familien skal ha forkjøpsrett" mener jeg å ha lest Vil unngå at griske oppkjøpere lurer barna om jeg skulle falle fra. Med skambud Anonymkode: 69067...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 https://eiendomsrett.no/forkjopsrett-i-sameie/ Anonymkode: 79893...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Men hvorfor skal arvinger ha forkjøpsrett? Gjennom arv vil de jo være juridiske rettmessige eiere av nevnte bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 newman01 skrev (3 minutter siden): Men hvorfor skal arvinger ha forkjøpsrett? Gjennom arv vil de jo være juridiske rettmessige eiere av nevnte bolig. Jeg ønsker at familie utover arvinger skal ha forkjøpsrett. Hvis arvingene ønsker å selge Anonymkode: 69067...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Er ikke det bare å instruere arvingene til å prøve å selge til familie først da? De fleste vil jo ønske mest mulig for boligen, så man vil jo logisk selge til den parten som byr mest Endret 10. oktober 2024 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hvis noen gir skambud kan familien tre inn i aktuelle kjøpers sted. Sikre at plassen blir i familien Anonymkode: 69067...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #7 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis noen gir skambud kan familien tre inn i aktuelle kjøpers sted. Sikre at plassen blir i familien Anonymkode: 69067...a96 Men det kan de da gjøre uansett om det kommer et skambud. Da er det jo bare å legge inn et bud for den i familien som er interessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 newman01 skrev (Akkurat nå): Er ikke det bare å instruere arvingene til å prøve å selge til familie først da? Nei de kan bli manipulert og ønsker sikre dette juridisk. Mange som kunne tenkt seg eiendommen vet jeg - rimeligst mulig- så da får familien muligheten først Anonymkode: 69067...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #9 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hadde du faktisk lagt inn en negativ servitutt på eiendommen hadde det vært en annen sak. "Eiendommen kan ikke selges til andre enn eier av rødhåret hest, andre søndag etter påske kun i år denne havner i april måned." Det er en brukbar servitutt. Mulig den blir avvist i rettssystemet, men kunne vært gøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #10 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei de kan bli manipulert og ønsker sikre dette juridisk. Mange som kunne tenkt seg eiendommen vet jeg - rimeligst mulig- så da får familien muligheten først Anonymkode: 69067...a96 Men en forkjøpsrett er ikke mer enn at de har mulighet til å tre inn i budet på like vilkår. Det er ikke noe som blokkerer salget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Del Skrevet 10. oktober 2024 newman01 skrev (2 minutter siden): Men det kan de da gjøre uansett om det kommer et skambud. Da er det jo bare å legge inn et bud for den i familien som er interessert Sikre at familien blir formelt underrettet om forkjøpsrett i rett tid slik at de kan rekke å benytte den Anonymkode: 69067...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #12 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Man må jo stort sett informere selger og megler om at man ønsker å utnytte forkjøpsretten, så jeg ser igjen ikke hva problemet er... Så de må vite om salget og informere ansvarlig megler om at de er interessert i å utøve forkjøpsretten. Og kan da by akkurat det samme som motpart. Akkurat det samme kan de gjøre uten forkjøpsretten. Arvingene kan tilogmed selge til laveste bud gitt av familiemedlem, siden man ikke er bundet av å selge til høyeste budgiver Endret 10. oktober 2024 av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #13 Del Skrevet 10. oktober 2024 newman01 skrev (2 minutter siden): Man må jo stort sett informere selger og megler om at man ønsker å utnytte forkjøpsretten, så jeg ser igjen ikke hva problemet er... Jeg kan jo også sette en max salgssum til familie og at disse skal underrettes først ved et evt salg Anonymkode: 69067...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. oktober 2024 #14 Del Skrevet 10. oktober 2024 Snakk med en advokat du, så du ikke roter deg borti noe trøbbel for arvingene ved skjevfordeling av arv. Kan jo fort bli dårlig stemning om én part i familien får sneket seg unna med en verdifull tomt til røverpris og selger den 6mnd etterpå til markedspris 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå