Gå til innhold

Har skolen lov å tvinge elever og foresatte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjerrig fordi jeg ikke gidder å bli med på pengepress? Bitter for hva da? Dårlige holdninger hvordan da? Dette er altså typisk Norge. Jantelov. Blir man ikke med på pengegaloppen og noe kjerringene i FAU uten fast jobb har tenkt seg frem til, så har man dårlige holdninger, er bitter, egoistisk og kvalm. Da kommer personangrepene og nedsettende ord, for å TVINGE vedkommende til å bli med på pengegaloppen likevel. Nei takk.

Anonymkode: 2dd78...fbe

Kommentaren din her oser dårlig holdning. 

Om du ikke ser det selv, så er selvinnsikten fraværende.

En kake, pengegalopp!? For å kalle å bake en kake for pengegalopp, da må man være noe helt jævlig gnien og gjerrig. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor valgte du å melde barnet ditt inn til offentlig skole om du synes det som skjer der er "tvang"? 

Anonymkode: 6ebd6...fb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du ønsker ikke å bidra til kreftsyke barn hvor det eneste argumentet er "ingen skal bestemme over meg"? Wow. Gratulerer med å være en egoistisk, trassig og uspiselig person. Og siden du sier at ditt eget barn heller ikke vil, gratulerer med å ha oppdratt et barn presis likt deg. Du må være så stolt. 

Anonymkode: 200ba...9a0

Er dugnadsgleden like stor hvis pengene hadde gått til ofre for palestinsk terror i Israel f.eks? Det vil jo selvsagt aldri skje, men...

Anonymkode: 9d1eb...b31

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden):

Kommentaren din her oser dårlig holdning. 

Om du ikke ser det selv, så er selvinnsikten fraværende.

En kake, pengegalopp!? For å kalle å bake en kake for pengegalopp, da må man være noe helt jævlig gnien og gjerrig. 

Kake i et samfunn med over 60 prosent overvektige, og masse overvektige barn, på en skole - det er faktisk et problem at det alltid er sukker, kake osv som konsumeres i slike tilstelninger. Og ja, til sammen blir alt dette pengegalopp - salg av ting for idretten, bidrag til skolen til det ene og det andre, innkjøp av gevinster, betaling av inngang på 17. mai og så videre. 

Og som forventet, går slike som du rett til frontalangrep og er ufin som faen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor valgte du å melde barnet ditt inn til offentlig skole om du synes det som skjer der er "tvang"? 

Skole i Norge er gratis. Det er ikke anledning til å ta betalt for at barnet skal gå på offentlig skole. Sjekk gjerne regelverket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min 15.åring ikke hadde giddet å bidra… Altså da hadde jeg blitt så flau over hvordan jeg hadde feilet i  oppdragelsen. 
Heldigvis har jeg oppdratt ungdom med bitte litt snev av omtenksomhet og empati. 

Janteloven, som du drar inn har ingen ting med dette å gjøre.

Anonymkode: 5c416...6f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dugnadsgleden like stor hvis pengene hadde gått til ofre for palestinsk terror i Israel f.eks? Det vil jo selvsagt aldri skje, men...

Anonymkode: 9d1eb...b31

Neppe. Det som drar dugnad er ting som involverer barn, er du ikke med på det er du et monster 

Anonymkode: 2fd77...bef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min 15.åring ikke hadde giddet å bidra… Altså da hadde jeg blitt så flau over hvordan jeg hadde feilet i  oppdragelsen. 
Heldigvis har jeg oppdratt ungdom med bitte litt snev av omtenksomhet og empati. 

Janteloven, som du drar inn har ingen ting med dette å gjøre.

Selvfølgelig har den det. Man kan ikke mene noe annet enn det som blir pålagt av diverse "organer" som FAU. Da er man egoistisk, gjerrig, gnien, uten selvinnsikt, bitter og med dårlige holdninger. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skole i Norge er gratis. Det er ikke anledning til å ta betalt for at barnet skal gå på offentlig skole. Sjekk gjerne regelverket.

Det er et tilbud i Norge om gratis offentlig grunnskole, inkludert store utgifter som lærere, bøker og turer som leirskole. Man kan også få en del sponset om man velger privat- skole eller hjemmeskole. Det er opp til deg hvor du velger å sende barnet ditt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kake i et samfunn med over 60 prosent overvektige, og masse overvektige barn, på en skole - det er faktisk et problem at det alltid er sukker, kake osv som konsumeres i slike tilstelninger. Og ja, til sammen blir alt dette pengegalopp - salg av ting for idretten, bidrag til skolen til det ene og det andre, innkjøp av gevinster, betaling av inngang på 17. mai og så videre. 

Og som forventet, går slike som du rett til frontalangrep og er ufin som faen. 

Oser dårlig holdninger her og. Det er ikke frontalangrep, jeg er kun ærlig med deg. Vet ikke om du ikke er vant til at folk snakker imot deg, men det får du bare tåle med slike holdninger.

For meg virker det ut som du tenker det verste om alle, og derfor kan du ikke bidra til å hjelpe mennesker med kreft? 

Du tar meg som et menneske som blir bittert fordi andre mennesker er rause med hverandre, viser hverandre godhet og deler. Fordi, de tingene du reagerer på i kommentaren din her, er jo nettop godhet og raushet. Tenk så trist det er, at du holder så mye sinne mot andre mennesker som kun ønsker å være gode mot andre.

Tenk hvis alle var som deg, da hadde samfunnet blitt kaldt og bittert. Glad de fleste tenker litt lengre enn bare seg selv. 

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er et tilbud i Norge om gratis offentlig grunnskole, inkludert store utgifter som lærere, bøker og turer som leirskole. Man kan også få en del sponset om man velger privat- skole eller hjemmeskole. Det er opp til deg hvor du velger å sende barnet ditt. 

Men offentlig skole i Norge er gratis. Punktum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Btdt, har i de verste periodene laget Facebook historier der jeg skriver at "Ole ber om støtte for" og folk har gjerne vippset han for å støtte. I tillegg har jeg gått med som bøssebærer, det har kostet meg tid men ikke egne penger. Det er måter for oss å komme rundt kostnader om vi går inn for det. Det koster tid og egeninnsats (noe som kan være tungt nok!)

Jau...

Tygget på denne. Mine har valgt å delta. Hva hadde jeg gjort om de valgte å ikke delta?

Da måttet de ha kommet med en saklig begrunnelse for valget. "Gidder ikke" eller "har ikke lyst" er ikke gode grunner i min bok. Men vi kunne hatt en saklig dialog sammen og så hadde jeg kontaktet skolen og bedt om et alternativ opplegg. Å være en god medmenneske kan vises igjennom mange handlinger og jeg hadde foreslått en annen måte å gi av seg selv. Som det skrives over: strikking, donasjoner til andre veldedighet, deltakelse i lokale frivillighet +++

Poenget er å unngå tvang, men ikke unngå at ungdommen skal lære å gi av seg selv.

Anonymkode: 60fef...2d2

Du  15 åringen vet ikke at jeg ikke vil delta. 

Anonymkode: 64d19...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden):

Oser dårlig holdninger her og. Det er ikke forntalangrep, jeg er kun ærlig med deg. Vet ikke om du ikke er vandt til at folk snakker imot deg, men det får du bare tåle med slike holdninger.

For meg virker det ut som du tenker det verste om alle, og derfor kan du ikke bidra til å hjelpe mennesker med kreft? 

Du tar meg som et menneske som blir bittert fordi andre mennesker er rause med hverandre, viser hverandre godhet og deler. Fordi, de tingene du reagerer på i kommentaren din her, er jo nettop godhet og raushet. Tenk så trist det er, at du holder så mye sinne mot andre mennesker som kun ønsker å være gode mot andre.

Tenk hvis alle var som deg, da hadde samfunnet blitt kaldt og bittert. Glad de fleste tenker litt lengre enn bare seg selv. 

Nei. Det er DU som tenker det verste om alle, du som velger å karakterisere meg - en helt ukjent person på nett - med FLERE nedsettende karakteristikker. Det er frontalangrep, du er altså ikke ærlig. Jeg er vant til at folk snakker imot meg, slik de fleste andre voksne er. Jeg har som sagt hjulpet mange premature babyer og sikkert brukt rundt 20 000 kroner totalt i garn, pluss arbeid. Jeg har et fadderbarn via Plan. Jeg tar ofte barnas venner hjem etter skolen og gir dem middag før de blir hentet. Jeg kjører andres barn på treninger og kamper, og er raus. Men jeg er ikke raus på bestilling. Og de fleste som gjør dette, er ikke rause eller "viser godhet". De gjør det fordi de er pålagt det sosialt.

Dine hersketeknikker funker forresten ikke. Ikke har jeg sinne, og ikke er jeg trist. Hvis DU vil bake kake, være god mot noen eller støtte noe - så er det bare fint. Og det siste - jepp, hvis alle strikker tepper og luer til premature babyer, støtter Plan-fadderskap, tar imot vanskeligstilte nabobarn flere ganger i uka og bidrar til at barn fra fattige familier kommer seg til trening, så blir sikkert samfunnet kaldt og bittert. Helt sikkert! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig har den det. Man kan ikke mene noe annet enn det som blir pålagt av diverse "organer" som FAU. Da er man egoistisk, gjerrig, gnien, uten selvinnsikt, bitter og med dårlige holdninger. :D 

Har ingen ting med FAU eller Janteloven å gjøre. 
Men det har noe med at man skal oppdra skikkelige folk, som ikke bare tenker på seg selv først. 
Egoistiske folk er det som kun gjør det de selv vil, som ikke tenker på at det de gjør har konsekvenser for andre. Det vil jeg si er å ha dårlige holdninger, og som sagt er jeg glad jeg har oppdratt ungdommer som ikke bare tenker på seg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du  15 åringen vet ikke at jeg ikke vil delta. 

Anonymkode: 64d19...136

Ah men her tenker jeg det ligger noe ganske annet enn det jeg har skrevet.

Her er du tydelig på at du ikke ønsker å delta på noe som helst form for veldedighet/dugnad og så speiler ungdommen deg og dine holdninger. 

Jeg var med deg frem til denne. Du vil altså ikke hjelpe noen med noe somhelst? Fordi?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen ting med FAU eller Janteloven å gjøre. 
Men det har noe med at man skal oppdra skikkelige folk, som ikke bare tenker på seg selv først. 
Egoistiske folk er det som kun gjør det de selv vil, som ikke tenker på at det de gjør har konsekvenser for andre. Det vil jeg si er å ha dårlige holdninger, og som sagt er jeg glad jeg har oppdratt ungdommer som ikke bare tenker på seg selv. 

Så du støtter absolutt alle formål i hele verden? Hver dag? Eller gjør du nettopp det samme som meg - velger hvilke formål du ønsker å støtte, og holder deg til det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ah men her tenker jeg det ligger noe ganske annet enn det jeg har skrevet.

Her er du tydelig på at du ikke ønsker å delta på noe som helst form for veldedighet/dugnad og så speiler ungdommen deg og dine holdninger. 

Jeg var med deg frem til denne. Du vil altså ikke hjelpe noen med noe somhelst? Fordi?

Å betale penger er ikke en dugnad. Det er misbruk av dugnadsbegrepet som dessverre har blitt gjengs i det siste. Og bare fordi man ikke ønsker å hjelpe ETT formål, slik TS gjør, betyr det ikke at man "ikke vil hjelpe noen som helst". Det er forskjell på å prompe og å drite seg ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man velger sine kamper.. bake kake, ta med en kanne saft? Hva i alle dager? Da blir de veldig synlig for ditt barn at han/hun ikke har med seg noe, hvorfor sette barnet i en sånn situasjon? 

Anonymkode: 12f01...db8

Dessuten kan man kjøpe ferdig laget for å slippe å bake for eksempel. Trenger ikke koste mye. 

Anonymkode: de876...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten kan man kjøpe ferdig laget for å slippe å bake for eksempel. Trenger ikke koste mye. 

Anonymkode: de876...923

Ferdige kaker koster i underkant av 200 kroner. For mange er dette mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du støtter absolutt alle formål i hele verden? Hver dag? Eller gjør du nettopp det samme som meg - velger hvilke formål du ønsker å støtte, og holder deg til det?

Jeg støtter mange formål hver eneste måned, i tillegg så stiller vi selvsagt opp som bøssebærer, elevløp til inntekt for xxx, fakkeltog mot mobbing og andre ting som arrangeres i nærmiljøet av skole/idrettslag/FAU etc. 

Ikke fordi vi syns det er så jækla gøy å gå med bøsse, løpe, bake etc, men fordi vi da lærer barna våre at man stiller opp, selv om man ikke alltid syns det er så gøy.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...