AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Vi holder på å bygge hus og skal nå velge gulv. Usikker på hva vi skal velge av parkett eller laminat. Hva ville du valgt og har du erfaring med begge deler? Anonymkode: ae175...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 For all del ikke velg Berry Alloc. Knirker som fy, et skikkelig dårlig gulv. Anonymkode: 318a8...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Laminat. Soleklart laminat. Jeg har hatt begge deler. Parkett er et helvete. Det blir riper bare du ser i det omtrent. Har du unger eller kjæledyr (enten selv eller som er på besøk) er du garantert at det kommer riper. Det tåler også mindre i forhold til vasking. Vi driver og langsomt pusser opp ett og ett rom her hjemme, og bytter fra parkett til laminat i prosessen. Jeg er vokst opp med laminat, og gud så mye bedre det er... Anonymkode: 1e1bd...eaa 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg hadde glatt valgt parkett! Laminatgulv er fryktelig kaldt, hardt å gå på og lager mye støy. Har man små barn eller hund så er ikke parkett det kjekkeste å legge, ville da heller sett på korkvinyl. Anonymkode: 0bfbb...a64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hm er i samme situasjon. Har alltid hatt parkett men vi skal nå kjøpe nytt hus. Forstår laminater har blitt mye bedre? Men vi har ikke kommet så langt ennå at vi har valgt. Vi kommer nok ikke til å ha varmekabler i gulv pga strømprisene så det er jo dumt hvis det blir veldig kaldt gulv. Har det nå men vi har de aldri på. Men vi kommer til å ha varmepumper da. Anonymkode: 6a05e...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 Laminat. Mine foreldre har parkett og rolig hund, likevel er det fullt av riper, og de må bytte igjen. Vi har relativt billig laminat, en veldig aktiv hund som drar inn både grus, snø og kvistkvast etter turer, og ingen skader på gulvet. Anonymkode: 2cde5...0f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 10. oktober 2024 #7 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Vi bygger vårt andre hus nå, og skal ha laminat, eventuelt korkvinyl. Vi har laminat i huset vi bor i (som vi også bygde), og vi er strålende fornøyd med det. Vi har Berry Alloc 1 stavs long plank Grand Avenue (farge Champs Elysees). Gulvet er like fint som da det ble lagt for snart 9 år siden. Ikke et eneste hakk eller ripe. Det tåler vannsøl godt (vi tørker selvsagt opp, men de gangene det gar ligget vann en stund har det ikke påvirket gulvet noe). Ikke sikkert vi velger akkurat samme gulvet, men det har mer å gjøre med at det er så mye å velge mellom. Men nettopp fordi vi er så fornøyde med det vi har, heller vi hvert fall mot å gå for berry alloc. Vi opplever ikke gulvet som kaldt i rommene vi ikke har gulvvarme. I nybygg er det så mye varme og lite varmetap, at gulvet også holder seg passe varmt, selv uten gulvvarme. Det er mulig laminat absorberer mindre lyd enn parkett (men det er uansett ikke snakk om store forskjellene), men eventuell romklang og lyddemping avhjelper man uansett ikke med gulv alene. Man legger jo noe under selve laminatgulvet, i tillegg bør man jo tenke på lyddemping i tak (eks perforerte gipsplater i enkelte soner) og andre grep. For lydoverføring til etasje over/under er det jo lydgulv og/eller lydhimling som gjelder. Men det gjelder uavhengig av om man velger parkett eller laminat. Spennende med husbygging forresten! Gratulerer med det 😊 Endret 10. oktober 2024 av Stjertmeis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 Laminat. vi la akkurat Pergo Lillehammer select beige oak i nybygg. Veldig fornøyde og gulvet tåler mye. ☺️ Anonymkode: b2f9d...ae3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #9 Del Skrevet 10. oktober 2024 Helt klart parkett. Elsker å gå barbeint på parkett. Har eikeparkett i leiligheten min nå og den er like fin etter 10 år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Del Skrevet 10. oktober 2024 Anonymkode: f5650...c15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg bygde hus for ti år siden. Valgte parkett i hovedetasjen (stue og kjøkken) og laminat i underetasjen (soverom). Har varmekabler under laminaten, og ingen varme under parketten (det har jo litt å si det også). Parketten er rimelig hakkete nå, tåler jo svært lite. I tillegg er den bleket der soøa står på, mørkere der det ligger tepper. Laminaten har overlevd mye leking og flere småbarn i vekst, og tåler nå også klumsete tenåringer som stadig vekk mister noe i gulvet. Konklusjonen min er at i neste hus blir det kun laminat. Anonymkode: 1ea1d...3fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #12 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For all del ikke velg Berry Alloc. Knirker som fy, et skikkelig dårlig gulv. Anonymkode: 318a8...0ce Hvis det det knirker så er det kanskje lagt feil? Anonymkode: 7c235...12b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 10. oktober 2024 #13 Del Skrevet 10. oktober 2024 Vi har laminat og har aldri tenkt på det som spesielt hardt, parkett er jo ikke akkurat mykt det heller.. Jeg synes det er veldig praktisk at det er såpass robust, man kan gå med sko, miste ting i gulvet etc etc uten at det blir merker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2024 #14 Del Skrevet 10. oktober 2024 Laminat. Kjedelig med hakk i gulvet og at gjester ikke kan ha på seg de skoene de vil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #15 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Laminat. vi la akkurat Pergo Lillehammer select beige oak i nybygg. Veldig fornøyde og gulvet tåler mye. ☺️ Anonymkode: b2f9d...ae3 Vi har også lagt Pergo Lillehammer gulv. Er misfornøyd med at det er veldig repeterende mønster. I tillegg er det veldig hardt å gå på det. Anonymkode: cf27a...032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #16 Del Skrevet 10. oktober 2024 Djungelvrål skrev (8 minutter siden): Laminat. Kjedelig med hakk i gulvet og at gjester ikke kan ha på seg de skoene de vil. Går gjester med sko inne?! Anonymkode: d371c...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #17 Del Skrevet 10. oktober 2024 Djungelvrål skrev (16 minutter siden): Laminat. Kjedelig med hakk i gulvet og at gjester ikke kan ha på seg de skoene de vil. Hvorfor skal man gå med sko inne? Anonymkode: 7c235...12b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #18 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal man gå med sko inne? Hvis du har selskap og folk kommer i pensko, hæler etc er det jo rat om de skal kaste skoa og gå på strømpelesten.. Anonymkode: f3cf5...9a0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #19 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvis du har selskap og folk kommer i pensko, hæler etc er det jo rat om de skal kaste skoa og gå på strømpelesten.. Anonymkode: f3cf5...9a0 Jeg har naboer å ta hensyn til, men bor man i enebolig er det kanskje mer vanlig når det er selskap. Men jeg syns uansett ikke det er særlig rart å gå på strømpelesten jeg da Anonymkode: 7c235...12b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har naboer å ta hensyn til, men bor man i enebolig er det kanskje mer vanlig når det er selskap. Men jeg syns uansett ikke det er særlig rart å gå på strømpelesten jeg da Anonymkode: 7c235...12b Enkel sjel du da med andre ord? Anonymkode: df5de...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå