Gå til innhold

Mammakvelder barneskole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor høyt prioriterer dere mammakvelder for barneskole barna? Hvor viktig er det? Er du med hver gang? 

Jeg sliter med angst rundt sånne ting og det krever så mye av meg både i forkant og etterkant. Føler meg som verdens verste mor om jeg ikke blir med. Samtidig ser jeg at det ofte er mindre enn halvparten som blir med. Noen ganger bare 5-6 stykker. 

Anonymkode: c3236...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er heldig som bor på et sted der det organiseres mammakvelder.

Har ikke angst selv, men kan kjenne på litt anstrengthet og kleinhet over å møte på, omgås (som man nødvendigvis må i blant) foreldre i klassen til barnet mitt. Ser for meg det hadde hjulpet veldig dersom vi kunne møttes utenfor skolesammenheng i blant og blitt bedre kjent. Det jeg prøver å si er : bruk slike kvelder til å bli bedre kjent, i en avslappet Tone - og angsten blir nok antagelig mindre ! 

Anonymkode: 3cf0b...631

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for noe? Aldri hørt om, og det høres kleint ut. Nå er mine barn voksne da. 

Anonymkode: 0071b...889

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt har vi heldigvis ikke her.

Hadde aldri deltatt på noe sånt tull. 

Anonymkode: 92277...e95

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har med stort hell vært med på flere foreldrefester, kjempegøy! Men mammakvelder høres bare kleint ut.

Anonymkode: 63969...dbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor høyt prioriterer dere mammakvelder for barneskole barna? Hvor viktig er det? Er du med hver gang? 

Jeg sliter med angst rundt sånne ting og det krever så mye av meg både i forkant og etterkant. Føler meg som verdens verste mor om jeg ikke blir med. Samtidig ser jeg at det ofte er mindre enn halvparten som blir med. Noen ganger bare 5-6 stykker. 

Aldri hørt om mammakvelder for småskolebarn. 

Anonymkode: a2d87...a60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi aldri hatt, heldigvis. Har nok med de vennene jeg har. Og nok å gjøre med jobb, hus, familie og venner. Om jeg ikke skal bruke tiden min på folk jeg ikke skal ha noe med å gjøre. Jeg "kjenner" foreldrene til alle i klassen, til begge barna.Og har også nærtforhold til dem barna er mest med. Holder lenge, om en ikke skal føle seg påtvunget kvelder med andre "vilkårlige"

Anonymkode: 96712...76f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammakvelder og pappakvelder er så ekstremt kleint at det er helt forferdelig. 
Heldigvis er det ikke slike på det stedet hvor vi nå bor. 

Foreldrekvelder som slike er for å samle foreldrene av ett kjønn sammen, drikke alkohol eller spise noe sammen- tvangssosialisering.

Anonymkode: 52838...9c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg nekter å delta på kjønnsdelte ting som mammakvelder. I tillegg er det ofte vin der. Jeg har null interesse for alkohol. Så dropper disse tingene.

Anonymkode: 0e08a...d38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt mammakveld en gang i året og synes det er fint. De som vil og kan kommer og jeg tror de fleste koser seg, blir bedre kjent og slarver om skolen og barna våre. Hvis kun 5 til 6 kommer så er det kanskje en fin arena for deg å utfordre deg på, kanskje du finer tonen med en eller flere av de andre mammaene og gleder deg til å se dem igjen.

Og orker du ikke så tenker jeg det og er helt ok, det er ikke alle som liker sånne treff, som du ser av kommentarene.

Anonymkode: 3fc23...64d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater det, og deltar skjeldent -MEN, tvinger meg til det nå og da fordi jeg ser etter å ha loset ett barn gjennom barneskolen (og har nå et til som har noen år igjen der) at det har faktisk en verdi å bli litt kjent med foreldre. Når det er konflikter blir terskelen for kontakt og samarbeid lavere, og ikke minst bidrag til at barna skal ha kontakt på fritiden enklere (vi kan ta hverandres barn med på kino, lekeland, skitur osv).

Så for barna sin skyld så gjør jeg en innsats. Men må si at det er stor forskjell på foreldregrupper også. Mødrene til jevnaldrende med eldste var/er en utrolig sær gjeng. Helt siden bhg har jeg kun fått god kontakt med en eller to. De har egne «klikker» fordi de har bodd på denne plassen hele livet, og andre slipper ikke inn. Opptatt av prestisje og er utrolig navlebeskuende. Men mødregruppen til yngste nå er noe helt annet. Vi sitter gjerne å tar en kaffe sammen på treninger og bursdager (selv om de er så store nå at vi egentlig ikke trenger å være der), samt har deltatt på en av kveldene de var ute og spiste (og drakk vin). Alle der er avslappende damer som er trygge på seg selv og lite selvhøytidelige. Morsomme og inkluderende. Så selv om det bare er ei av de jeg kan kalle venninne så kan jeg lett omgås de.

Så ja, mammakvelder er kleine greier. Men om gruppen er alltighte folk så kan det være hyggelig, og ha en verdi da vi snakker endel om tanker og regler, spill (gaming), grenser osv som vil gangne barna våre ettersom vi blir samkjørte. Første gruppen har jeg null kontakt med nå, og gir litt beng i både de og ungene deres. Nå som det er ungdomsskole så møtes vi nok aldri igjen. Mens andre gruppen kan det se ut til at kan bli gode støttespillere til hverandre inn mot ungdomsårene.

Anonymkode: 1b206...22a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heldigvis ikke vært noe slikt i klassene til mine barn. Og hadde det vært det ville jeg ikke prioritert det. 

Anonymkode: 71987...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi hatt noen ganger opp gjennom, og alle gangene har det vært veldig hyggelig. Veldig fint å bli litt bedre kjent med mammaene til jentene i klassen til min datter. Har også hatt det flere ganger for mammaene til guttene i klassen til sønnen min. Vært ute og spist, tatt en kaffe/brus/glass vin på den lokale kafeen etc. 

Det som er så fint er at det er helt frivillig! Den som vil, den kommer. De som ikke har interesse av å omgåes med de andre mødrene de blir hjemme. 

(men for deg kan det kanskje vær smart, slik at det ikke blir like skummelt med alle avslutninger, foreldremøter etc om de kjenner de litt bedre?). 

Anonymkode: 084d7...6fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

. Mens andre gruppen kan det se ut til at kan bli gode støttespillere til hverandre inn mot ungdomsårene.

Anonymkode: 1b206...22a

DETTE er viktig! For når barna våre blir ungdommer, er det viktigere enn noen gang å ha andre voksne man stoler på, som man kan snakke med om noe skjer, om de har hørt om at det skal være fest her eller der, etc..

Anonymkode: 084d7...6fb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde det noen ganger i året, ut ungdomsskole, flere ganger var alle mødrene til stede. 
Det har vært svært nyttig å kjenne foreldrene gjennom årene. 

Anonymkode: 614f9...b57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fan av påtvungen sosialisering og det å treffe foreldre uten barna har jeg ikke vært med på og det var få av foreldrene som var med og litt drama ble det visst og:P Har dog vært med på de aller fleste samlinger med foreldre og barn og det har vært greit nok det, har overlevd og har faktisk truffet et par som har vært over gjennomsnittet ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi støtt og stadig. Er med så ofte det passer. Grunnen til det er fordi jeg blir kjent med mødrene til barna, fått gode vennskap ut av det.

Det er lettere og ta opp ting når dynamikken i foreldregruppa er god.

Er veldig takknemlig for det nå når barnet går på ungdomsskolen å er mer ute å flyr. Vi har et ganske tett samarbeid for å følge opp ungdommen.

Anonymkode: ea711...a18

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...