AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #1 Skrevet 9. oktober 2024 Jente 5 år. Mye vondt I mage, oppkast, elveblest utslett. Muligens allergi? Skal bestille time på volvat Velger man allmennlege eller allergiutredning? Hva blir riktig? Anonymkode: ab339...567
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #2 Skrevet 9. oktober 2024 I utg.punktet barnelege. Anonymkode: 6ebce...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #3 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I utg.punktet barnelege. Anonymkode: 6ebce...fb1 De har ikke barnelege på volvat i bergen dessverre. Så vet ikke helt da hva jeg skal bestille, om allergiutredning blir feil? Anonymkode: ab339...567
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #5 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De har ikke barnelege på volvat i bergen dessverre. Så vet ikke helt da hva jeg skal bestille, om allergiutredning blir feil? Anonymkode: ab339...567 Kan du ringe og høre med dem? Jeg ville startet hos en allmennlege, helst barnelege. Og så blitt sendt på undersøkelser legen anbefalte. må du dra til volvat? De har barnelege på Aleris i Bergen https://www.aleris.no/her-finner-du-oss/bergen/sentrum/barnelege/?clinicId=146 Anonymkode: 46953...68f 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #6 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jente 5 år. Mye vondt I mage, oppkast, elveblest utslett. Muligens allergi? Skal bestille time på volvat Velger man allmennlege eller allergiutredning? Hva blir riktig? Anonymkode: ab339...567 Harman fastlege så begynner man med fastlegen. Der begynner de med de vanlige blodprøvene ved allergi og cøliaki. Er der andre i familien, foreldre, foreldres søsken eller søskenbarn av barnet dernest besteforeldre som plages med det samme symptombilde? Hører dere til et større universitetssykehus, så er der allergispesialistpoliklinikker. Skal du absolutt gå til Volvat fordi barnet har en fryktelig fryktet fastlege, så ringer du Volvat og spør hva de anbefaler deg å begynne med. Anonymkode: f3d35...46f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #7 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De har ikke barnelege på volvat i bergen dessverre. Så vet ikke helt da hva jeg skal bestille, om allergiutredning blir feil? Anonymkode: ab339...567 Meg bekjent finnes der en barnelege i hele vestland fyke. Det er Martha Gravelsæter. Anbefaler henne ikke. Anonymkode: f3d35...46f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Harman fastlege så begynner man med fastlegen. Der begynner de med de vanlige blodprøvene ved allergi og cøliaki. Er der andre i familien, foreldre, foreldres søsken eller søskenbarn av barnet dernest besteforeldre som plages med det samme symptombilde? Hører dere til et større universitetssykehus, så er der allergispesialistpoliklinikker. Skal du absolutt gå til Volvat fordi barnet har en fryktelig fryktet fastlege, så ringer du Volvat og spør hva de anbefaler deg å begynne med. Anonymkode: f3d35...46f AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan du ringe og høre med dem? Jeg ville startet hos en allmennlege, helst barnelege. Og så blitt sendt på undersøkelser legen anbefalte. må du dra til volvat? De har barnelege på Aleris i Bergen https://www.aleris.no/her-finner-du-oss/bergen/sentrum/barnelege/?clinicId=146 Anonymkode: 46953...68f Ble avvist av fastlegen for videre henvisning. Han mente vi skulle gi zyrtec og se det an. Barnet har smerter nesten daglig i magen.. Så jeg er nødt til å gå privat, for det er ikke holdbart. Anonymkode: ab339...567
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #9 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ble avvist av fastlegen for videre henvisning. Han mente vi skulle gi zyrtec og se det an. Barnet har smerter nesten daglig i magen.. Så jeg er nødt til å gå privat, for det er ikke holdbart. Anonymkode: ab339...567 Derfor jeg lenket til privat barnelege du kan bestille time hos. Tenker det er bedre enn allmennlege og allergiutredning. Anonymkode: 46953...68f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ble avvist av fastlegen for videre henvisning. Han mente vi skulle gi zyrtec og se det an. Barnet har smerter nesten daglig i magen.. Så jeg er nødt til å gå privat, for det er ikke holdbart. Anonymkode: ab339...567 Da blir saken straks en helt annen. Den legen burde blitt navngitt! Er der tatt noen blodprøver av barnet? Har du snakket med NAAF sin rådgivningstjeneste angående å allergiteste barnet? Anonymkode: f3d35...46f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da blir saken straks en helt annen. Den legen burde blitt navngitt! Er der tatt noen blodprøver av barnet? Har du snakket med NAAF sin rådgivningstjeneste angående å allergiteste barnet? Anonymkode: f3d35...46f Bei ingen blodprøver, ingen tester. Gått til fastlegen to ganger pga smerter i magen, blod i avføringen, oppkast og elveblest Alikevel sier han at zyrtec holder, og at det er vanskelig å utrede små barn med blodprøver, at det mest sannsynlig går over TS Nei det har jeg ikke.. Anonymkode: ab339...567
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #12 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Derfor jeg lenket til privat barnelege du kan bestille time hos. Tenker det er bedre enn allmennlege og allergiutredning. Anonymkode: 46953...68f Takk! Ser allmennlege koster 1400 og barnelege 2300, litt prisforskjell. Synd når man får avslag av fastlegen at man skal måtte betale privat. Anonymkode: ab339...567
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #13 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk! Ser allmennlege koster 1400 og barnelege 2300, litt prisforskjell. Synd når man får avslag av fastlegen at man skal måtte betale privat. Anonymkode: ab339...567 Du får best svar ved å ringe og høre med dem om hvilket alternativ du bør velge. Vil tro barnelege er spesialist med høyere ansiennitet. Jeg ville gått tilbake til fastlegen og bedt om henvisning til utredning. Forklar at symptomene fortsetter og du trenger undersøkelser. List opp symptomene punktvis. Anonymkode: 46953...68f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #14 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du får best svar ved å ringe og høre med dem om hvilket alternativ du bør velge. Vil tro barnelege er spesialist med høyere ansiennitet. Jeg ville gått tilbake til fastlegen og bedt om henvisning til utredning. Forklar at symptomene fortsetter og du trenger undersøkelser. List opp symptomene punktvis. Anonymkode: 46953...68f Takk for svar! Volvat foreslo egentlig barnelege men at allmennlege går også. Har allerede vært hos fastlegen Tto ganger uten hell. Anonymkode: ab339...567
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #15 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Volvat foreslo egentlig barnelege men at allmennlege går også. Har allerede vært hos fastlegen Tto ganger uten hell. Anonymkode: ab339...567 Leste det, men jeg ville gått tilbake og vært tydelig på at det er behov for videre utredning. Barnet trenger ikke være med. Anonymkode: 46953...68f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #16 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Leste det, men jeg ville gått tilbake og vært tydelig på at det er behov for videre utredning. Barnet trenger ikke være med. Anonymkode: 46953...68f Takk for svar. Jeg bestilte en time til barnelege på mandag, orker ikke drive å mase og kverulere.. Men tusen takk for svar. Anonymkode: ab339...567
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #17 Skrevet 10. oktober 2024 Enig med de andre her, gå tilbake til fastlegen og si at barnet kan ikke gå sli lengre, du må få henvisning til Regionalt senter for astma og allergi. https://www.helse-bergen.no/avdelinger/yrkesmedisinsk-avdeling/regionalt-senter-for-astma-allergi-og-overfolsomhet-i-helse-vest/ Vet ikke om dette er snakk om Bergens området, men mener fra i går at dette var nevnt. Alle helseregioner skal ha slike sentre. Ventetid vet jeg ikke noe om. Hadde dette vært mitt barn, så hadde jeg krevd plodprøver på Cøliaki og melkeallergi. Disse to blodprøvene er gentester. Har man ikke de aktuelle genene så er sannsynligheten svært lav for at der er noe å hente. Barnet må ikke settes på glutenfri kost før tester er tatt, da testene kan bli falskt negative. Før blodprøver går du på apoteket og kjøper Embla krem, leser bruksanvisningen og dølger den. Når barnet lider slik som dette så er det fastlegens jobb å henvise videre, og ikke minst ta foreldrene på mer alvor enn at det går over. (For å være litt fleipte, alt går over en vakker dag for oss alle, men vi skal leve og ha det best mulig før alt går over). Anonymkode: f3d35...46f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #18 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med de andre her, gå tilbake til fastlegen og si at barnet kan ikke gå sli lengre, du må få henvisning til Regionalt senter for astma og allergi. https://www.helse-bergen.no/avdelinger/yrkesmedisinsk-avdeling/regionalt-senter-for-astma-allergi-og-overfolsomhet-i-helse-vest/ Vet ikke om dette er snakk om Bergens området, men mener fra i går at dette var nevnt. Alle helseregioner skal ha slike sentre. Ventetid vet jeg ikke noe om. Hadde dette vært mitt barn, så hadde jeg krevd plodprøver på Cøliaki og melkeallergi. Disse to blodprøvene er gentester. Har man ikke de aktuelle genene så er sannsynligheten svært lav for at der er noe å hente. Barnet må ikke settes på glutenfri kost før tester er tatt, da testene kan bli falskt negative. Før blodprøver går du på apoteket og kjøper Embla krem, leser bruksanvisningen og dølger den. Når barnet lider slik som dette så er det fastlegens jobb å henvise videre, og ikke minst ta foreldrene på mer alvor enn at det går over. (For å være litt fleipte, alt går over en vakker dag for oss alle, men vi skal leve og ha det best mulig før alt går over). Anonymkode: f3d35...46f Takk for godt svar. Jeg har bestilt time til barnelege på mandag på Aleris. 🙏 Anonymkode: ab339...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå