Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #21 Skrevet 2. november 2006 Så er det noen som har et faktisk insektmiddel som har fungert mot dette?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #22 Skrevet 2. november 2006 Personlig hadde jeg vært mer bekymret i forhold til hvorfor sølvkreet oppholder seg der det gjør, enn for selve dyret, pga de kan være et varsel om fare for kondensfukt og materialskade, kanskje muggsoppvekst, jfr. http://www.innemiljo.net/index.asp?id=3885&G=2396 Vi har heldigvis aldri hatt det i hus, men vi har hatt råteskade, samt begynnende muggsoppvekst, og det er ikke noe kjekt (helsefarlig). Det beste er å finne ut om man har ett begynnende fuktproblem e.l., og gjøre noe med det før det evt. kan gjøre større skade.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #23 Skrevet 2. november 2006 Sølvkreet er avhengig av høy fuktighet, og kan derfor indikere fuktskader. De lever da godt på muggsopp i forbindelse med denne skaden. Hvordan løse sølvkreproblemer? Uttørkingen bør foregå over en lengre periode slik at man er sikker på at man blir kvitt alle individene. Eventuelle fuktskader bør utbedres og det er meget viktig at alle kilder til fuktighet fjernes. Støvsuging er å foretrekke fremfor vasking, jfr. Nasjonalt folkehelseinstitutt Ser du disse lyssky innsektene, med navnet "sølvkre", som er 5-10 mm lange med lange følehorn, så bør du se opp for fuktskader, jfr. Dagbladet - "Fuktskader like farlig som røyking" Vanlige tegn på fukt - bortsett fra synlig vann - er blant annet: - synlig vekst av muggsopper eller bare lukt av muggsopp - misfarging av treverk, tapet eller maling - forekomst av sølvkre, jfr. Inneklima.com Forebyggende tiltak: Når det avdekkes aktivitet av sølvkre bør en forsøke å finne ut om det kan være unaturlig fuktighet enkelte steder. Sjekk i benkeskap med vannrør, sluk og om det er sprekker i gulvbelegg/fliser m.m. Utbedring av fuktskader vil hjelpe, men hvis ikke Sølvkre i tillegg også effektivt utryddes, vil de nok ikke forsvinne av seg selv. Sølvkre sprer seg lett fra leilighet til leilighet, og det er ingen garanti for at de på et senere tidspunkt ikke dukker opp igjen. Beste måte å løse problemet på er å behandle bygget mer helhetlig, jfr. ABS Skadedyrkontrollen
Gjest Hjemmelaget Sølvkre Middel Skrevet 29. april 2008 #24 Skrevet 29. april 2008 Hei. Du kan blande i følgende forhold : 1 dl 37% blank eddik 1 ss tørket Cayenne evt. Chili pepper pulver noen dråper oppvaskmiddel (jeg har brukt Neutral flytende oppvask middel) Rist denne blandingen godt og vask skap eller området med sølvkre. Man kan helle blandingen på sprayflaske og spraye på. De vil holde seg borte i noen uker med denne behandlingen. Tror ikke det er lurt å spraye på møbler eller tekstiler. Det kan ødelegges. Blandingen har en svært sterk lukt, så beskytt deg med et munnbind eller ta mange luftepauser. Lykke til! Da vi nettopp hadde flyttet inn her for to år siden, fikk vi en lite hyggelig overraskelse ved hjemkomst fra ferie. På soverommet kravlet det rundt mange små, sølv-aktige "larver", de hadde tatt bolig på en madrass som lå på gulvet. Ved å søke på internett, fant jeg ut at det nesten måtte være disse sølvkreene, men jeg synes egentlig ikke at de ligner så veldig? Jeg har f.eks. ikke sett disse "følehornene" som de visstnok skal ha? Noen som vet om disse synes godt når en ikke ser helt nærme på dem? Nå er de nesten borte, ser kanskje én i måneden. Men jeg vil gjerne ha dem helt bort. Noen gode tips? Er forresten litt imponert over at jeg har klart å beskrive dem på en så informativ og objektiv måte. For å være helt ærlig, så er det ingenting jeg er mer redd for i hele verden, og jeg begynner å strigråte hver gang jeg ser en... :cry: Setter pris på svar.
Montezuma Skrevet 9. mai 2008 #25 Skrevet 9. mai 2008 Vi også har slike og blir ikke kvitt de. Jeg sprayer klor/vann blandet 50/50 på toalettet vårt ca 1 gang i uken, det hjelper litt. For når vi har vært borte på ferie kryr det av de. Men når kloren er sprayet på ser jeg de ikke på ca 1 uke. Megleren til svogeren min sa de var umulig å bli kvitt og at mange borettslag ol. hadde prøvd å bli kvitt de med forskjellige kjemikalier uten hell. Så han var enig i at klor var det eneste som holdt de litt borte. (da slipper du å se de i det hele tatt, hverken død eller levende) Lykke til! Joda, du kan bli kvitt dem! Baygon skumspray. Å bruke vann høres ut som en særdeles dårlig løsning da de liker fukt. Du bør heller satse på å ha det så tørt som mulig. ha, det finnes nok maaaange ja! Selv om dere tror dere bare ser ette ller to. De er så utrolig lkjappe til å gjemme seg. Det er sjeldent jeg så mer enn et par stykker selv oppe, men da jeg tømte en gammel pappeske i kjellern.... Fy flate; det var sikkert tusenvis!!!!!! Jeg drepte en og en med baygon-spray. Gikk ikke inn i et rom i 1. etg uten. men da vi fullførte dreneringen av huset, forsvant alle sammen. maurene oxo! hehe, det var akkurat dette jeg skulle svare deg nå, så dette er nok mitt eget innlegg fra et par år tilbake! :-) kan gi en oppdatering da: har fortsatt ikke sett noe mere til dem!
Gjest Gjest_Ronja_* Skrevet 18. juli 2009 #26 Skrevet 18. juli 2009 Bumper denne tråden. Jeg har nettopp funnet noe som ligner sølvkre på soverommet mitt. Jeg kom inn og skrudde på lyset og ristet på et teppe som lå på gulvet, og plutselig vrimlet de frem. De sprang i sikksakk og bevegde seg ganske fort, og gjemte seg under sengen. De var omtrent 0,5-1 cm lange. Jeg fikk helt panikk, og hoppet opp i sengen og ringte mamma. Tror dere dette er sølvkre? Og hvor kommer de fra? Utenfra eller innenfra? Jeg bor i fjerde etasje i et gammelt murbygg og siden jeg har hørt at de liker papirlim er det vel relevant at jeg har tapetiserte vegger. Jeg leier gjennom et utleiefirma, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Er dette utleiers ansvar? Jeg har dessuten vegg til vegg teppe på rommet, noe jeg synes er rett og slett motbydelig, siden det ikke kan vaskes. Klarer ikke gå på soverommet barfot lenger, etter at jeg så dem på teppet!
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2009 #27 Skrevet 18. juli 2009 Bumper denne tråden. Jeg har nettopp funnet noe som ligner sølvkre på soverommet mitt. Jeg kom inn og skrudde på lyset og ristet på et teppe som lå på gulvet, og plutselig vrimlet de frem. De sprang i sikksakk og bevegde seg ganske fort, og gjemte seg under sengen. De var omtrent 0,5-1 cm lange. Jeg fikk helt panikk, og hoppet opp i sengen og ringte mamma. Tror dere dette er sølvkre? Og hvor kommer de fra? Utenfra eller innenfra? Jeg bor i fjerde etasje i et gammelt murbygg og siden jeg har hørt at de liker papirlim er det vel relevant at jeg har tapetiserte vegger. Jeg leier gjennom et utleiefirma, så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Er dette utleiers ansvar? Jeg har dessuten vegg til vegg teppe på rommet, noe jeg synes er rett og slett motbydelig, siden det ikke kan vaskes. Klarer ikke gå på soverommet barfot lenger, etter at jeg så dem på teppet! Det kan høres ut som sølvkre ja. Jeg ville ha kontaktet utleiefirmaet.
Gjest Gjest_Siv_* Skrevet 2. oktober 2009 #28 Skrevet 2. oktober 2009 Det kan høres ut som sølvkre ja. Jeg ville ha kontaktet utleiefirmaet. Fant heldigvis en liste med produkter som alle hjelper mot sølvkre, så kan man velge den man finner i handelen: Ant and insect killer (Spredningspulver) (Virkestoff:Bendiokarb) Effekt mot insekter (Spray) (Virkestoff: Permetrin) Swat (Virkestoff:Klorpyrifos) Baythion maurpulver (Virkestoff:Foksim) Kvitt maurspray (Virkestoff: Deltamerin) Maurverk pulver (Virkestoff: Klorpyrifos) Selv skal jeg i tillegg investere i en luftavfukter fra Clas Ohlson, da jeg vil være sikker på å bli kvitt årsaken sånn at de ikke kommer igjen! Kan være at de dukket opp nå fordi jeg nettopp har tapetsert, kombinert med at det har vært en fuktig sommer. Ypperlige forhold for mine "elskede" små... Og, ligner det på sølvkre, er det nok sølvkre. De har sikkert noen onkler og tanter også som heter noe annet men som ligner, er uansett ikke så apetittvekkende å ha dem luskende rundt...
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 2. oktober 2009 #29 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg sprayer dem med hårspray,hårskum eller det jeg måtte ha for hånden når de dukker opp på baderomsgulvet....Da vrir de seg rundt/krøller seg og kreperer på flekken.Så tar jeg bare litt dopapir og skyller dem ned i dass. Får litt dårlig samvittighet av å drepe dem, men de går av og til ut på kjøkkenet og det liker jeg dårlig.
jthorese Skrevet 21. juni 2012 #30 Skrevet 21. juni 2012 Vi har laget en sak om hvordan du blir kvitt sølvkre. Støvsuging er et hett tips. http://www.klikk.no/bonytt/vedlikehold/article766131.ece
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå