Gå til innhold

Sølvkre?


Lykkelin

Anbefalte innlegg

Da vi nettopp hadde flyttet inn her for to år siden, fikk vi en lite hyggelig overraskelse ved hjemkomst fra ferie. På soverommet kravlet det rundt mange små, sølv-aktige "larver", de hadde tatt bolig på en madrass som lå på gulvet.

Ved å søke på internett, fant jeg ut at det nesten måtte være disse sølvkreene, men jeg synes egentlig ikke at de ligner så veldig? Jeg har f.eks. ikke sett disse "følehornene" som de visstnok skal ha? Noen som vet om disse synes godt når en ikke ser helt nærme på dem?

Nå er de nesten borte, ser kanskje én i måneden. Men jeg vil gjerne ha dem helt bort. Noen gode tips?

Er forresten litt imponert over at jeg har klart å beskrive dem på en så informativ og objektiv måte. For å være helt ærlig, så er det ingenting jeg er mer redd for i hele verden, og jeg begynner å strigråte hver gang jeg ser en... :cry:

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde også sånne :forvirret::tristbla::grine::sur: ! De trives godt i litt fuktige omgivelser. Vi fant et middel i malingsbutikken som skulle ta knekken på sølvkre, maur, osv... Fungerte utmerket :-D ! Strødde det rundt i de to "problemrommene, som anvist på boksen, dagen etter våknet vi til hundrevis av døde sølvkre på de aktuelle rommene, har ikke sett de siden :klappe::danse: :-D Hurra!!! Husker dessverre ikke hva middelet het, men det er vel bare å spørre litt rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Det hørtes ut som en bra løsning. Men hundrevis av døde sølvkre?!? :overrasket::grine:

Dette attentatet tror jeg må foregå en helg jeg er laaaangt borte. Får overbringe oppdraget til mannen, han synes nemlig de er "søte"... :riste:

Forresten: Hadde deres sånne synlige følehorn?

Endret av Lykkelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sølvkre er jo pittesmå så hvis du skal se følehorn så må du jo nesten ta opp en og studere nærmere :)

vi hadde endel av disse før vi fikk pusset opp badet (massiv råteskade) men de forsvant når badet var i orden igjen.

små flate sølvskimrende krek som legger fra seg "grått/sølvaktig støv" hvis du tar på de er det vi fikk beskjed om var sølvkre ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også har slike og blir ikke kvitt de. :(

Jeg sprayer klor/vann blandet 50/50 på toalettet vårt ca 1 gang i uken, det hjelper litt. For når vi har vært borte på ferie kryr det av de. Men når kloren er sprayet på ser jeg de ikke på ca 1 uke.

Megleren til svogeren min sa de var umulig å bli kvitt og at mange borettslag ol. hadde prøvd å bli kvitt de med forskjellige kjemikalier uten hell. Så han var enig i at klor var det eneste som holdt de litt borte. (da slipper du å se de i det hele tatt, hverken død eller levende)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sølvkre er jo pittesmå så hvis du skal se følehorn så må du jo nesten ta opp en og studere nærmere :)

vi hadde endel av disse før vi fikk pusset opp badet (massiv råteskade) men de forsvant når badet var i orden igjen.

små flate sølvskimrende krek som legger fra seg "grått/sølvaktig støv" hvis du tar på de er det vi fikk beskjed om var sølvkre ihvertfall :)

Hehe.. Tror nok ingen av de to framgangsmåtene er aktuelle i mitt tilfelle. :ler:

Men, da er det sikkert det vi har, selv om jeg ikke har sett følehorn.

Megleren til svogeren min sa de var umulig å bli kvitt og at mange borettslag ol. hadde prøvd å bli kvitt de med forskjellige kjemikalier uten hell. Så han var enig i at klor var det eneste som holdt de litt borte. (da slipper du å se de i det hele tatt, hverken død eller levende)

Lykke til! :)

Uff, håper ikke det er sånn her. Vi har heldigvis ingen på badet eller kjøkkenet, har kun sett de på gulvet på soverommet. Og det er jo litt rart, hvis de trives i fuktige omgivelser.. :forvirret: Hvorfor giftet jeg meg ikke med en skadedyrutrydder? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, vi hadde slike i et hus vi leide. Hver morgen når lyset ble slått på på badet var de der på gulvet... Jeg nektet å gå barfot og var overlykkelig da vi flyttet.

De ser ut som små flate dråper som sklir over gulvet.... For de er jo sånn dråpeformet, lange smale dråper da men dog likevel...

Prøv det middelet dere så får vi krysse fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre liker seg der det er mørkt og fuktig. Det er derfor sjelden å se dem i fult dagslys. Dersom du ser en i dagslys er det garantert store mengder av dem. Vi har hatt slike, men er nå helt kvitt dem så det er ikke sant at det ikke er mulig å kvitte seg med dem. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med profesjonelle på dette området f.eks. Anticimex. De kan også gi råd om hvilke utbedringer det er nødvendig å gjøre med boligen for å bli kvitt skadedyr. Sølvkre spiser også på bøker så pass på tingene dine. Enkelte borettslag har avtaler med bestemte firmaer slik at det kan lønne seg å forhøre seg med vaktmester eller styre dersom du bor i et borettslag. Vi betalte ingenting da dette var noe som borettslaget sørget for.

Her kan du lese mer om dem: http://www.anticimex.no/default.asp?objectid=1148 og her: http://www.toyen.uio.no/zoomus/minste_husd...er/solvkre.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror følehornene ofte ligger langs kroppen på en måte. Jeg leide et rom i utlandet hvor jeg sov på en madrass på gulvet, sammen med en liten koloni sølvkre. Ufarlige dyr, men skjønner jo at du vil bli kvitt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Bekjempelse:

Sølvkreet har liten betydning som skadedyr, og er mer til sjenanse enn til skade. Siden sølvkreet er avhengig av relativt høy fuktighet, er den beste måten å bekjempe dyrene på å tørke ut rommet. Dette kan skje ved oppvarming og forbedret ventilasjon. Støvsuging er å foretrekke fremfor vasking da vasking øker fuktigheten. Husk da å tilintetgjøre innholdet i støvsugerposen etterpå, ved brenning eller frysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et sølvkre som bor på doen vår her hvor vi leier. Jeg fikk helt hetta da jeg traff det første gang, men etter å ha lest om sølvkre i skadedyrboken vår har jeg slappet bedre av.

Sølvkre liker å ha det fuktig og lunt. Undre optimale forhold får de ikke mer enn 20 avkom i året, så du trenger ikke å være redd for at antallet skal eksplodere. De kan faktisk bli fem år gamle! Størrelsen viser deg om de er "barn" eller "voksne".

De gjør ingen skade annet enn å være der. De liker brødsmuler (hvis de bor på et kjøkken) og papir. De er det eneste insektet som kan fordøye cellulose og det er litt kult. Fuktig papir er det eneste de kan tenkes å gjøre skade på.

De er eldgamle, like gamle som dinosaurene. Det finnes "ville" sorter, men i Norge bor de inne alle sammen. :ler:

Det aller stiligste var konklusjonen i boken: Disse insektene er så gamle og erverdige at de fortjener respekt. :overrasket:

Det hjalp litt på skrekken min i alle fall, og nå er jeg nesten litt trist fordi jeg ikke har sett husdyret på noen uker. Enten har den flyttet til naboen, eller så er den død. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Vel. De spiser tapetlim bl.a, så hvis du har tapet, så ville jeg nok vært litt mer betenkt.

Dessuten - de gjemmer seg når det er lyst, så hvis du har sett ett, så har du ikke bare ett (det ville vel blitt ensomt?), men mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

vi hadde det på badet da vi bodde i oslo, men jeg husker de var store, og hadde tydelige følehorn. min svenske samboer kalte de "silverfisk", antar at det er det samme som sølvkre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt sant, jeg har bare ett! Tror det kanskje er litt tilbakestående, for det gjemmer alltid bare hodet under listen når jeg skrur på lyset... :ler:

Nei, jeg har jo streng tatt ikke lyst til å ha dyr på do da (særlig ikke med et barn som stapper alt hun finner av små smuler og lodotter i munnen for tiden), men siden vi snart skal flytte gidder jeg ikke å bekymre meg.

Heldigvis verken spiser de maten min eller går i sengene til forskjell fra en del andre insekter jeg har støtt på tidligere, så da anser jeg dem for fredelige.

Lykke til med å bli kvitt dem, det er nok ikke så kjekt når man har mange og har lyst til å gå barbeint... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips og råd :)

Jeg har vanskelig for å tro at det er så mange av dem her, da ville vi vel sett endel med det samme vi slo på lyset om morgenen? Vi finner ca et i måneden. Det bukter seg skikkelig tregt og ser egentlig litt halvdødt ut, så jeg håper at rasen er i ferd med å dø ut her i huset. Så kan jeg heller ha full respekt for deres artsfrender som lever alle andre steder i verden. :Nikke:

Endret av Lykkelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å kjøpe en luftavfukter. (På Clas Ohlson f.eks)

Om de trives i fuktig kllima, er vel det enkleste å ødelegge trivselen deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ha, det finnes nok maaaange ja! Selv om dere tror dere bare ser ette ller to. De er så utrolig lkjappe til å gjemme seg. Det er sjeldent jeg så mer enn et par stykker selv oppe, men da jeg tømte en gammel pappeske i kjellern.... Fy flate; det var sikkert tusenvis!!!!!!

Jeg drepte en og en med baygon-spray. Gikk ikke inn i et rom i 1. etg uten. men da vi fullførte dreneringen av huset, forsvant alle sammen. maurene oxo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer disse dyrene fra? Oppstår de av seg selv? ;) Ser en og annen i blant, kanskje en gang i måneden. Og jeg har lurt på om vi er urenslige eller noe, men får det ikke til å stemme. Jeg støvsuger OFTE, holder det rent i kjøkkenskap etc. Men nå bor jeg i en hundre år gammel leilighet med originale tregulv med sprekker mellom, så jeg håper virkelig det er noe som alltid har vært der... Er liksom redd for å bli sett på som urenslig som ser dem i blant. Grøss og gru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer disse dyrene fra? Oppstår de av seg selv? ;) Ser en og annen i blant, kanskje en gang i måneden. Og jeg har lurt på om vi er urenslige eller noe, men får det ikke til å stemme. Jeg støvsuger OFTE, holder det rent i kjøkkenskap etc. Men nå bor jeg i en hundre år gammel leilighet med originale tregulv med sprekker mellom, så jeg håper virkelig det er noe som alltid har vært der... Er liksom redd for å bli sett på som urenslig som ser dem i blant. Grøss og gru...

Det har ingenting med urenslighet å gjøre. De bor der det er fuktig og lever av cellulose ( tapet o.a. byggematerialer). Fjerner man fukten, fjerner man kreene. I et gammelt hus er det som regel noe fukt. Det som hjeper da er , oppussing, renovering, varme etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...