Gå til innhold

Barnebidrag eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna får ikke automatisk av barnefar pga annen gjeld. Om jeg søker via nav så mener far at han kommer til å miste huset pga annen gjeld. 

Han tjener over 230 000 mer enn meg i året. Så lenge vi bor sammen har jeg alle utgiftene på barna alene, gaver barnehage, klær og utstyr. Så han bidrar jo ikke med sånt nå og han nekter å betale bidrag senere.

Han kunne heller tilby en annen avtale som tilsier et fysisk bidrag. Han har da fremdeles ingen utgifter på barna og jeg sparer meg for en utgift på 8000 i året i stedet for at barna får 48 000 i året. 48 000 som går til klær, utstyr, sparing til fremtidige utgifter til de osv. 

Jeg er redd for å søke bidrag via nav, det kan skape endel konflikt og kjempe dårlig stemning fra hele hans familie. Ikke at jeg har så mye med de å gjøre per dags dato heller. Ene forelderen passer ene barnet i blant også er det bursdager og et og annet besøk. Så jeg er jo ikke avhengig av de.. 

Lar jeg være å søke noe bidrag så vil det bli veldig tøft økonomisk. Jeg håper far vil ha 50/50 avtale, men pga jobb så kan jeg ikke regne med mer enn 70/30.

Han har tidligere overdrevet sine faktiske utgifter på hus/hjem og ment at regninger er høyere enn de faktisk er. Så jeg er usikker på om han faktisk kan miste huset da det er stoppet av en avtale om trekk av lønn. Jeg tenker at trekket går vel bare litt ned og avtalen står?

Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 0729c...95f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde søkt via nav, hvis han ikke vil gå med på noe frivillig avtale

Skrevet

Du søker, enkelt og greit.

Han kan fremme sin sak ovenfor Nav, så beregner de bidraget.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (3 minutter siden):

Du søker, enkelt og greit.

Han kan fremme sin sak ovenfor Nav, så beregner de bidraget.

Så nekter han å betale også må det ende i tvangstrekk og. Så vet jeg ikke hva som skjer med huset og andre ting. Da mener han at jeg skader barna om jeg søker om dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så lenge vi bor sammen har jeg alle utgiftene på barna alene, gaver barnehage, klær og utstyr. Så han bidrar jo ikke med sånt nå og han nekter å betale bidrag senere.

Hva bør jeg gjøre? 

Bor dere sammen nå? Vent til du flytter med bidrag.

Hvis han ikke får råd til å betale både bidrag og huset alene så har han for dyr bolig.

Anonymkode: 39024...185

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så nekter han å betale også må det ende i tvangstrekk og. Så vet jeg ikke hva som skjer med huset og andre ting. Da mener han at jeg skader barna om jeg søker om dette. 

Min eks lagde et voldsomt drama og sa ca det samme som din, hvis jeg søkte bidrag kom han til å miste huset, jeg ødela livet hans, jeg var en egoistisk drittkjerring som bare tenkte på meg selv osv. 

Jeg søkte bidrag. Han har fortsatt huset, tre år etter. 

Anonymkode: ea1e3...f4b

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han må jo dekke sine utgifter ovenfor barna uten at du skal få dårlig samvittighet.

Hvorfor skal han sitte igjen med ekstra penger til å betale gjeld, spare, ferier osv mens du som faktisk har høyere utgifter skal gå å snu på hver krone og ta alle utgiftene rundt barna alene.

Har han ikke råd til å beholde huset så må han jo selge det å finne seg noe han har råd til, og kanskje betale ut gjelden han har samtidig.

Forstår ikke hvorfor det skal gå utover deg og barna at han har en uryddig økonomi. Det må han jo finne ut av selv. Kan ikke få fritak fra å bidra fordi han synes synd i seg selv og skal spille på din samvittighet.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er han som eventuelt "skader" barna ved å ikke forsørge dem. Hvis han må selge huset, så får han penger til å forsørge dem. Det er all hans annen gjeld som gjør at han eventuelt mister huset. 

Anonymkode: 3b696...3f2

• Liker 9
Skrevet

Absolutt alle via NAV. Han utnytter deg bare nå. Det er penger som går til ungene hans. Han har allerede løyet til deg, og prøver å manipulere deg. Har null sympati med sånne «fedre». Hvis han vil bli sur, så får han bare bli det, tenker jeg. Som forelder må man faktisk rigge seg sånn økonomisk at man klarer å brødfø dem. 

Anonymkode: 733d0...473

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Da blir det tvangstrekk. Ikke ditt problem. Hvis han ikke har råd til både bidrag og bolig, har han for dyr bolig. For å snu på det: Kunne du sagt at du har ikke råd til mat og klær til ungene dine, for da mister du boligen din, så da lar du være å kjøpe mat og klær? Nope. Du hadde skaffet en billigere bolig. Det kan han gjøre også. Men jeg vedder på at han bløffer. Han må ikke selge boligen, men han må stramme inn på gøy. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Absolutt via NAV. Alt annet er hans problem. 

Dere var to om å lage dem og må være to om kostnadene også. Far kan ikke bare "skumme fløten"...

Anonymkode: 1228b...231

• Liker 5
Skrevet

Det er litt rart det der. For meg er det en automatikk i at hvis jeg og samboer går i fra hverandre, har ikke jeg råd til å sitte på et stort hus alene og i tillegg forsørge barna mine. Da er en automatisk tanke at jeg må finne meg en billigere plass å bo. Det er ikke en automatisk tanke at jeg skal lure meg unna å forsørge egne barn. For denne mannen så er det tydeligvis ikke førstepri å forsørge egne barn, og det sier jo ganske mye om han som person tenker jeg. 

Søk om barnebidrag gjennom NAV. Det er penger til dine barn.

Anonymkode: 9937c...953

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bor dere sammen nå? Vent til du flytter med bidrag.

Hvis han ikke får råd til å betale både bidrag og huset alene så har han for dyr bolig.

Anonymkode: 39024...185

Boligen er veldig billig, men han har skyhøy gjeld utenom. 

Vet jo det at jeg ikke kan søke før jeg har flyttet, men lufter det her etter flere samtaler med han. 

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (29 minutter siden):

Han må jo dekke sine utgifter ovenfor barna uten at du skal få dårlig samvittighet.

Hvorfor skal han sitte igjen med ekstra penger til å betale gjeld, spare, ferier osv mens du som faktisk har høyere utgifter skal gå å snu på hver krone og ta alle utgiftene rundt barna alene.

Har han ikke råd til å beholde huset så må han jo selge det å finne seg noe han har råd til, og kanskje betale ut gjelden han har samtidig.

Forstår ikke hvorfor det skal gå utover deg og barna at han har en uryddig økonomi. Det må han jo finne ut av selv. Kan ikke få fritak fra å bidra fordi han synes synd i seg selv og skal spille på din samvittighet.

Lånet koster 8000 i mnd, tror det skal godt gjøres å finne seg et billigere sted å bo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da blir det tvangstrekk. Ikke ditt problem. Hvis han ikke har råd til både bidrag og bolig, har han for dyr bolig. For å snu på det: Kunne du sagt at du har ikke råd til mat og klær til ungene dine, for da mister du boligen din, så da lar du være å kjøpe mat og klær? Nope. Du hadde skaffet en billigere bolig. Det kan han gjøre også. Men jeg vedder på at han bløffer. Han må ikke selge boligen, men han må stramme inn på gøy. 

Jeg hadde skaffet meg en ekstra jobb i tidene jeg har barnefri fremfor å nyte noe fritid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Barnebidrag er en lovfestet rett, å du bør absolutt søke , uansett hva han / familien hans måtte «føle « om det. Det er uvesentlig . Barnebidrag er for at barna skal få et best mulig liv , å beregnes utifra fastsatte ( rettferdige ) satser . Om han sinker med betaling , kan du søke utvidet bidragsforskudd , da får du vertfall et lite fast bidrag inn hver måned. Å ikke betale bidrag regnes som en form for omsorgssvikt . Å det varer heller ikke evig . Betaler han ikke , vil han opparbeide seg en gjeld til nav , til slutt så må han betale , evnt han vil få tvangstrekk, de vil ta av overskudd skatt etc. Det finnes ingen god grunn for å klare seg på mindre enn man har krav på, pga far er rotete med penger . Det er ikke barnas ( eller din) skyld . 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lånet koster 8000 i mnd, tror det skal godt gjøres å finne seg et billigere sted å bo. 

Det er ikke ditt problem eller ditt ansvar. Dine tanker og ditt ansvar er barna dine. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna får ikke automatisk av barnefar pga annen gjeld. Om jeg søker via nav så mener far at han kommer til å miste huset pga annen gjeld. 

Han tjener over 230 000 mer enn meg i året. Så lenge vi bor sammen har jeg alle utgiftene på barna alene, gaver barnehage, klær og utstyr. Så han bidrar jo ikke med sånt nå og han nekter å betale bidrag senere.

Han kunne heller tilby en annen avtale som tilsier et fysisk bidrag. Han har da fremdeles ingen utgifter på barna og jeg sparer meg for en utgift på 8000 i året i stedet for at barna får 48 000 i året. 48 000 som går til klær, utstyr, sparing til fremtidige utgifter til de osv. 

Jeg er redd for å søke bidrag via nav, det kan skape endel konflikt og kjempe dårlig stemning fra hele hans familie. Ikke at jeg har så mye med de å gjøre per dags dato heller. Ene forelderen passer ene barnet i blant også er det bursdager og et og annet besøk. Så jeg er jo ikke avhengig av de.. 

Lar jeg være å søke noe bidrag så vil det bli veldig tøft økonomisk. Jeg håper far vil ha 50/50 avtale, men pga jobb så kan jeg ikke regne med mer enn 70/30.

Han har tidligere overdrevet sine faktiske utgifter på hus/hjem og ment at regninger er høyere enn de faktisk er. Så jeg er usikker på om han faktisk kan miste huset da det er stoppet av en avtale om trekk av lønn. Jeg tenker at trekket går vel bare litt ned og avtalen står?

Hva bør jeg gjøre? 

Barnebidrag skal gå til utgifter til barna, de er ikke noe du som mor skal bruke for å leve i sus og dus, noe du ikke gir uttrykk dor heller at du gjør, men som far M.fl. Gjerne mener er ditt motiv?

Far skal betale for sine barn, mister han huset så får det bli hans problem ikke ditt. Og heller ikke dine barns problem. 
Søk via Nav, og gi klar beskjed at dette er også fars barn og far er forpliktet til å betale for sine barn. Når far ikke vil inngå en frivillig ordning, så er Nav til for barnas beste. (Fedre må snart slutte å lage barn, når de mener de ikke skal ha utgifter på barn). 

Anonymkode: 89945...fe5

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har lyst til å reise, men han forstår ikke hvorfor jeg ønsker det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lyst til å reise, men han forstår ikke hvorfor jeg ønsker det. 

Men du må slutte å fokusere på hva han vil, forstår eller ønsker . Fokuser på hva som blir best for deg/ barna . 

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...