AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #41 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 22.46): Vi er gift og har felles økonomi, men hadde jeg vunnet i Lotto, hadde gevinsten gått rett til min pensjon. Mannen min tjener godt og har en fin pensjon på konto, mens jeg blir minstepensjonist. Hadde det vært snakk om å vinne flere millioner, hadde jeg bidratt med å betale ned på huslånet. Anonymkode: b432e...b90 Ekspander Da har dere ikke felles økonomi. Eller, kun når det passer han... Anonymkode: 95cf7...84d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #42 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 5.18): Hva er ulemper med å gifte seg? Jeg ser kun fordeler. Man blir hverandres nærmeste familie, også juridisk. Noe merkelig å fortsatt ha foreldrene som sine nærmeste, når man er godt voksen med partner. Så kan man jo sikre seg i alle retninger. Men jeg ser ikke vitsen med å bruke tid og penger på dette. Og så er det alltid en risiko for at noe er glemt, eller ikke holder vann juridisk likevel. Og enkelte ting man ikke kan overstyre, har for eksempel vært noen stygge saker der samboer, tross felles barn, ikke har noe man skal ha sagt ved sykdom og død - at foreldrene tar over hele styringen. Anonymkode: 95cf7...84d Ekspander Jeg ser ingen fordeler. Jeg ønsker å ha full råderett over alt mitt og at jeg har samboer og felles barn endret ikke det. Når det gjelder nærmeste pårørende er du også en smule på villspor: "I utgangspunktet er det pasienten/brukeren som selv oppgir hvem som skal være nærmeste pårørende. Dersom pasienten ikke er i stand til det «skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten eller brukeren», ifølge loven. Helsepersonell skal også ta i betraktning hvem som bør være nærmeste pårørende basert på en kronologisk rekkefølge: Ektefelle Registrert partner Personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten eller brukeren Barn over 18 år Foreldre eller andre som har foreldreansvaret Søsken over 18 år Besteforeldre Andre familiemedlemmer som står pasienten eller brukeren nær Verge eller fremtidsfullmektig med kompetanse på det personlige området" https://www.ivareta.no/deg-som-parorende/din-parorendesituasjon/naermeste-parorende/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADmhYK04FTlJWQQ-BNSnK-M-qkYur&gclid=Cj0KCQjw05i4BhDiARIsAB_2wfAz9ftBu-vRP-txGmAJ4knuHvQta2gfSJJaNGwbNmWkmdoZH6uE2oUaArs5EALw_wcB Anonymkode: b1bef...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 9. oktober 2024 #43 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 6.10): Samboer har rett på arv hvis jeg dør når vi har felles barn. Felles barn får resten ut over 4G. I tillegg får samboer livsforsikringsutbetaling. Så hva tenker du skal være så stor forskjell ved å gifte seg? Anonymkode: 7ec19...725 Ekspander Helt likt er det absolutt ikke nei, med mindre dere har et gjensidig testamentet. Samboer har rett til å sitte i uskiftet bo som det heter, men merk at det ikke er alle verdier som innngår i boet. Altså er det ikke alle eiendeler som vil arves av samboer, selv om man har felles barn. Anbefaler alle som er samboere om å sette seg inn i disse detaljene, og skrive et gjensidig testamentet - hvis dere ønsker å arve hverandre helt på linje med gifte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #44 Del Skrevet 9. oktober 2024 Rettslig sett er det vel utgangspunktet slik at samboere beholder alt selv, mens for gifte så blir det en del av felleseie. En annen løsning krever avtale mellom samboere og vil tro ektepakt mellom gifte, for eksempel at lottogevinst er vinnerens særeie. Hvis jeg hadde vært samboer og vi hadde et godt samliv og felles barn, så hadde jeg nok rikeslig delt. Men ettersom jeg ikke kommer fra en bemidlet familie, så hadde jeg også sørget for å ha midler i tilfelle brudd. Anonymkode: d045b...44c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #45 Del Skrevet 9. oktober 2024 Splittbinders skrev (På 9.10.2024 den 7.16): Helt likt er det absolutt ikke nei, med mindre dere har et gjensidig testamentet. Samboer har rett til å sitte i uskiftet bo som det heter, men merk at det ikke er alle verdier som innngår i boet. Altså er det ikke alle eiendeler som vil arves av samboer, selv om man har felles barn. Anbefaler alle som er samboere om å sette seg inn i disse detaljene, og skrive et gjensidig testamentet - hvis dere ønsker å arve hverandre helt på linje med gifte. Ekspander Livsforsikringen vil gjøre at den gjenlevende samboeren kan sitte med boligen alene, da utbetalingen er på en såppass størrelse. Ellers har vi ikke store verdier utenom bolig og bil som samboer uansett får sitte i uskifte i. Tror ikke samboer bryr seg så mye om han arver bunaden min, eller om barna våre får den 😅 Det er jo uansett våre små barn som ellers arver meg hvis jeg dør. Vi vil ikke gifte oss for at man føler seg presset av regelverk til å gjøre dette, vi vil gifte oss når vi har tid og overskudd og økonomi til å ha en stor fest en gang i fremtiden. Anonymkode: 7ec19...725 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #46 Del Skrevet 9. oktober 2024 Nå er jeg singel, men jeg ville selvsagt latt en samboer nyte godt av det. Tror jeg ville hatt kontroll på pengene selv fordi jeg er mer ansvarlig enn de fleste, i all beskjedenhet. Anonymkode: 5e026...d37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 9. oktober 2024 #47 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 7.30): Livsforsikringen vil gjøre at den gjenlevende samboeren kan sitte med boligen alene, da utbetalingen er på en såppass størrelse. Ellers har vi ikke store verdier utenom bolig og bil som samboer uansett får sitte i uskifte i. Tror ikke samboer bryr seg så mye om han arver bunaden min, eller om barna våre får den 😅 Det er jo uansett våre små barn som ellers arver meg hvis jeg dør. Vi vil ikke gifte oss for at man føler seg presset av regelverk til å gjøre dette, vi vil gifte oss når vi har tid og overskudd og økonomi til å ha en stor fest en gang i fremtiden. Anonymkode: 7ec19...725 Ekspander Nei jeg mener ikke at man bør presses til å gifte seg. Men at man bør settes seg inn i regelverket og vurdere å opprette et gjensidig testamente. Slik at arven også omfatter det som ikke inngår i uskiftet bo. Med mindre man helt faktisk ikke ønsker det da, det er jo opp til hver enkelt. Dersom noen av dere dør mens barna er umyndige, vil heller ikke den gjenlevende få råderett over disse midlene hvis det overstiger en viss verdi. Det er også greit å være klar over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. oktober 2024 #48 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 16.24): Tenker kanskje spesielt der man snakker i fellesskap om hva man ville gjøre, dersom man vant mye penger. Anonymkode: 5d3f9...d34 Ekspander Ja, men hadde hatt føringer hva pengene skulle gå til (hun er litt mer impulsiv enn meg), og ja det tror jeg. Typisk mener jeg at hadde jeg gitt henne, utover å betale ned felles boliglån eller kjøp av felles hytte osv, en større slump med penger.. ville jeg at disse skulle gått til pensjonssparing eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #49 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 7.07): Jeg ser ingen fordeler. Jeg ønsker å ha full råderett over alt mitt og at jeg har samboer og felles barn endret ikke det. Når det gjelder nærmeste pårørende er du også en smule på villspor: "I utgangspunktet er det pasienten/brukeren som selv oppgir hvem som skal være nærmeste pårørende. Dersom pasienten ikke er i stand til det «skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten eller brukeren», ifølge loven. Helsepersonell skal også ta i betraktning hvem som bør være nærmeste pårørende basert på en kronologisk rekkefølge: Ektefelle Registrert partner Personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten eller brukeren Barn over 18 år Foreldre eller andre som har foreldreansvaret Søsken over 18 år Besteforeldre Andre familiemedlemmer som står pasienten eller brukeren nær Verge eller fremtidsfullmektig med kompetanse på det personlige området" https://www.ivareta.no/deg-som-parorende/din-parorendesituasjon/naermeste-parorende/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADmhYK04FTlJWQQ-BNSnK-M-qkYur&gclid=Cj0KCQjw05i4BhDiARIsAB_2wfAz9ftBu-vRP-txGmAJ4knuHvQta2gfSJJaNGwbNmWkmdoZH6uE2oUaArs5EALw_wcB Anonymkode: b1bef...028 Ekspander Ser jo at det er stor forskjell mellom de som bruker "jeg" og "mitt". Og de som bruker "oss og vårt", i denne typen tråder. Det vitner jo egentlig bare om at man ikke ser på seg som en enhet, og egentlig kalkulerer med at det vil ta slutt. Legg merke til at det du siterer starter med "som utgangspunkt". Det har blitt overprøvd en rekke ganger, da man ikke er juridisk nærmest som samboer/partner. Som ektefelle kan man ikke bli satt til siden, uansett, da man har loven i handen. Anonymkode: 95cf7...84d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #50 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 10.59): Ser jo at det er stor forskjell mellom de som bruker "jeg" og "mitt". Og de som bruker "oss og vårt", i denne typen tråder. Det vitner jo egentlig bare om at man ikke ser på seg som en enhet, og egentlig kalkulerer med at det vil ta slutt. Legg merke til at det du siterer starter med "som utgangspunkt". Det har blitt overprøvd en rekke ganger, da man ikke er juridisk nærmest som samboer/partner. Som ektefelle kan man ikke bli satt til siden, uansett, da man har loven i handen. Anonymkode: 95cf7...84d Ekspander Den personen man selv har registrert på helsenorge er nærmeste pårørende. Vi snakker ikke om i "gamle dager" her. men i dagens Norge, og nå bestemmer man fullt og helt selv hvem som skal være nærmeste pårørende. Anonymkode: b1bef...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #51 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 16.24): Tenker kanskje spesielt der man snakker i fellesskap om hva man ville gjøre, dersom man vant mye penger. Anonymkode: 5d3f9...d34 Ekspander Min mening (jeg er kvinne) er at når en mann ikke ønsker å gifte seg, så har han tatt et standpunkt. Han har bevisst valgt å ikke være ordentlig juridisk familie, men valgt en halvveis løsning. Da er det slik at man er hver for seg. Også når det gjelder gevinster. Anonymkode: 5a9fa...32e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #52 Del Skrevet 9. oktober 2024 Splittbinders skrev (På 9.10.2024 den 8.46): Nei jeg mener ikke at man bør presses til å gifte seg. Men at man bør settes seg inn i regelverket og vurdere å opprette et gjensidig testamente. Slik at arven også omfatter det som ikke inngår i uskiftet bo. Med mindre man helt faktisk ikke ønsker det da, det er jo opp til hver enkelt. Dersom noen av dere dør mens barna er umyndige, vil heller ikke den gjenlevende få råderett over disse midlene hvis det overstiger en viss verdi. Det er også greit å være klar over. Ekspander Og jeg forstår ikke hva som er problemet med å gå til rådhuset og skrive under ETT papir. I stedet for lager man alskens avtaler, som man gjerne må til advokat for å utforme riktig - hele røkla med testament, samboeravtaler hit og dit, og så videre. Bare for å slippe å forplikte seg. Anonymkode: 5a9fa...32e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #53 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 13.50): Min mening (jeg er kvinne) er at når en mann ikke ønsker å gifte seg, så har han tatt et standpunkt. Han har bevisst valgt å ikke være ordentlig juridisk familie, men valgt en halvveis løsning. Da er det slik at man er hver for seg. Også når det gjelder gevinster. Anonymkode: 5a9fa...32e Ekspander Hvem har sagt at det er mannen som ikke vil gifte seg? Anonymkode: b1bef...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #54 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 13.51): Og jeg forstår ikke hva som er problemet med å gå til rådhuset og skrive under ETT papir. I stedet for lager man alskens avtaler, som man gjerne må til advokat for å utforme riktig - hele røkla med testament, samboeravtaler hit og dit, og så videre. Bare for å slippe å forplikte seg. Anonymkode: 5a9fa...32e Ekspander Men hvorfor i alle dager skal man skrive under på en avtale man ikke er enig i? Anonymkode: b1bef...028 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #55 Del Skrevet 9. oktober 2024 Har abonnement på fast lottokupong som trekkes fra felleskontoen. Vi har ikke fellesøkonomi sånn egentlig, men det er helt utenkelig å ikke skulle se på store pengesummer som felles. Unntaket er ting som arv og erstatning. Også store gaver ville vært felles for oss. Anonymkode: 889a2...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #56 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 15.34): Har abonnement på fast lottokupong som trekkes fra felleskontoen. Vi har ikke fellesøkonomi sånn egentlig, men det er helt utenkelig å ikke skulle se på store pengesummer som felles. Unntaket er ting som arv og erstatning. Også store gaver ville vært felles for oss. Anonymkode: 889a2...e40 Ekspander Så om jeg hadde vunnet 10 millioner så skulle jeg delt det, mens når samboeren min arver 10 millioner, så skal han beholder det selv? Hva er logikken og rettferdigheten i det? Anonymkode: b1bef...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 9. oktober 2024 #57 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 15.40): Så om jeg hadde vunnet 10 millioner så skulle jeg delt det, mens når samboeren min arver 10 millioner, så skal han beholder det selv? Hva er logikken og rettferdigheten i det? Anonymkode: b1bef...028 Ekspander Er det noen som har sagt at du skulle delt? Det er jo opp til deg, på samme måte som det er opp til samboer om han vil dele arven med deg. Den du siterer brukte av felles midler til lottokupongen - ergo felles gevinst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #58 Del Skrevet 9. oktober 2024 Her er det jo noen nyanser. Før vi fikk barn og virkelig var en etablert familie, hadde jeg nok holdt pengene litt for meg selv, men selvsagt delt og gjort ting som kom ham tilgode. Nå - etter 4 barn, og bodd sammen i 26 år, så er økonomien felles. Han skulle fått bestemt like mye som meg over pengene, og jeg hadde overført halvparten til ham. Vi har felles økonomi nå, så skulle bare mangle at det også gjaldt Lotto-gevinster 😊 Anonymkode: d185e...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #59 Del Skrevet 9. oktober 2024 Vi er gift og alt er felles så om en av oss vant så var det VI som vant. Anonymkode: 46a51...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #60 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 13.44): Den personen man selv har registrert på helsenorge er nærmeste pårørende. Vi snakker ikke om i "gamle dager" her. men i dagens Norge, og nå bestemmer man fullt og helt selv hvem som skal være nærmeste pårørende. Anonymkode: b1bef...028 Ekspander Det har vært historier her inne om foreldre som likevel har overstyrt. Påstander om at personen ikke var ved sine fulle fem da de registrerte. At de var i et dominerende forhold. At partneren har vært inne og registrert for dem. Noen som hadde vært sammen i 20 år, som ble ekskludert fra å delta i planlegging av begravelse. Juridisk er foreldrene dine nærmeste. Så ser ingen grunn til å ikke gjøre mannen til din nærmeste juridiske. Med mindre du i bunn og grunn er usikker på forholdet. Anonymkode: 95cf7...84d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå