Gå til innhold

Sølvpuss


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har noen et godt råd for pussing av sølvplett, eller engelsk sølv heter det visst også. Jeg har noe som rett og slett er gulnet, og har prøvd med sølvpussemiddel fra butikk og sitronsyre i vann uten at noe hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv en flytende sølvrens, f. eks. Thunes sølvdip. Det er en væske man dypper gjenstanden i, og så er det bare å skylle og tørke. Kan brukes både på sølv og plett. Funker som bare det. Er det en større gjenstand, f. eks. en lysestake, ville jeg brukt sølvkrem. Det er en pastalignende krem som får kjøpt hos gullsmeden. Gni på med svamp, og skyll av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har prøvd med pussemidler, også flytende og det ikke funker, så er det rett og slett fordi plettet har begynt å gå av.

Sølvplett vil si at gjenstanden er laget i et annet billigere materiale og så er det lagt et tynt lag med sølv utenpå. Dette laget blir etterhvert slitt og forsvinner.

Det du kan gjøre er å ta gjenstanden med deg til en sølvsmed og få de til å forsølve gjenstanden igjen. Da vil den bli god som ny, med et jevnt lag med sølv utenpå. Hva noe sånt koster aner jeg ikke, men det koster nok noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i gave TV-shops patenterte stjerneform.. Den metallplaten som i saltvann rengjør metaller. Den funker! Skikkelig effektiv på de fleste metaller og legeringer - forloveden har sågar lagt beslag på den ene platen for å slippe å gnikke på forniklede smådeler til veteranbilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet tips er å kle en bolle med aluminiumsfolie og ha salt i bollen.

Vet ikke om det funker....men vet det er kjærringråd i allefall

Men det beste hadde vel vært og levert det inn til en gullsmed..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet til koldbruna fungerer veldig bra - det er den måten sølvpussen min blir foretatt på og alt er blankt og pent! Har dog ikke prøvd ut metoden på sølvplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...