Gå til innhold

Schæfer malinois mix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen her inne som har mix mellom bruks schæfer og malinois?

Vi har så og si reservert valp av den mixen, da vi er på jakt etter ny hund og ble kontaktet av disse.

Så jeg vil bare høre om det er andre her inne som har slik mix?

Jeg har selv ikke noe erfaring med malinois, men schæfer. Og oppdretter er enig at den vil passe til oss. Vi skal ikke bruke den til noe jobb/sport, bare turer, trening, springe på store marker osv.

Så om noen andre har slik blanding, så vil jeg gjerne høre hvordan den er😊 merkes det mye til mallen eller er det mest schæfer en merker? Den vi har sett på et 50/50 av begge raser

Anonymkode: ee9d6...af9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke skaffet meg malle, eller mallemix, hvis jeg ikke skulle bruke den til noe. Det er en rase med mye energi og driv. Det er ikke en nybegynnerhund og det er ikke en hund man skaffer seg bare som turkompis.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Maller er intense hunder. Noen vil kalle de neurotiske. De har anlegg for mye som kan gjøre hundehold vanskelig: separasjonsangst, aggressivitet, jakt på katter/barn som løper (gjetere), mangle av-knapp, høyt stressnivå, naturlig skeptisk mot fremmede, utagere (bite) på det nærmeste om de blir svært opphissa og frustrert, osv osv osv. Den trenger gode rutiner, MYE aktivitet (fysisk og mentalt), og kan bli snappy om man legger mye kjeft/korrigering i treningen.

Rasen er fantastisk på mange måter, og det finnes sikkert milde, bedagelig maller der ute. Men, skal man få seg en malle så bør det være fordi man ønsker å bruke hunden. Man bør ha hund som hobby. Malle er en rase for spesielt interesserte. Den er avlet til å være både skeptisk og skarp, med ekstremt høyt driv. Det er ikke en kombo man ønsker i en familiehund. 

Det er umulig å si hvor mye av mallen som vil komme frem i mixen. Kanskje får den mye av gemyttet til en malle og de dårlige hoftene til en schæfer. Kanskje får den mye av schæferens gemytt, men det utrettelige energinivået til en malle. Det er umulig å si. Man kan ende opp med hva som helst. 

Anonymkode: 9fbce...dd2

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Man skal lese mye…

Anonymkode: a2ca5...c72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette blir litt av en blanding😵

Anonymkode: 25865...6b3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man skal lese mye…

Anonymkode: a2ca5...c72

Vil du utdype? 

Har du erfaring med malle-schæfer mix, eller vil du bare sette spørsmålstegn om andres erfaringer? 

Jeg ville heller ikke skaffet meg en malinois, eller noen annen gjeterhund, hvis jeg ikke hadde tenkt å bruke den til det den er avlet til. 

Fra NKK om Malinois: 

Egenskaper/Mentalitet:

Belgieren er meget livlig, glad, vaktsom og oppmerksom - du kan være sikker på at den får med seg det aller meste. Dessuten er den intelligent, lettlært og enormt arbeidsvillig. Får den ikke utløp for sin sprudlende energi og arbeidslyst, risikerer vi å ende opp med en såkalt «problemhund». Miljøtrening og sosialisering i løpet av det første leveåret er viktig. Overfor sin eier er rasen myk og kjærlighetsfull, men i forhold til ukjente mennesker kan den være uinteressert.

Om Schæfer:

Egenskaper/Mentalitet:

Nervefast, selvsikker, avbalansert (unntatt når provosert), frimodig, oppmerksom og lærenem.

Vil anbefale deg å lese deg opp om rasen, og prøve å møte noen som har slik hund, slik at du får gjort deg opp en mening selv. Selgeren av valpene vil kun si det som vil gi et kjøp.

Anonymkode: 76752...1e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Oi, masse lykke til!..

Anonymkode: 27a1a...720

Skrevet

"Oppdretter ",heller noen som er ute etter penger. En oppdretter avler ikke på blandinger ,de vil det beste for rasen sin.

Anonymkode: 157f9...f97

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

For guds skyld, ikke skaff deg denne valpen. En ting er at den er blanding av to raser, hvorav den ene (malle) er en ekstremt krevende rase som må få brukt seg, men i tillegg er det fra et blandingskull hvor oppdretter kontakter deg først (?) og er overbevist om at denne valpen passer dere? Her var det flere røde flagg...

Anonymkode: f747d...e09

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja der skaffer du deg en enormt stor jobb. Schæfer delen trenger masse lange turer, malle delen trenger mengder med hjernetrim. Dette er en hårreisende mix og ikke noe en skaffer med mindre du har mange timer til overs uansett vær. Det holder å bare kaste litt ball her.

Anonymkode: 435f5...a2e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Noe mer en tikkende bombe enn det der finner du ikke. Burde ikke vært lovlig å blande de to rasene.  

Anonymkode: 0a6e3...adf

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For guds skyld, ikke skaff deg denne valpen. En ting er at den er blanding av to raser, hvorav den ene (malle) er en ekstremt krevende rase som må få brukt seg, men i tillegg er det fra et blandingskull hvor oppdretter kontakter deg først (?) og er overbevist om at denne valpen passer dere? Her var det flere røde flagg...

Anonymkode: f747d...e09

Grunnen til at oppretter kontaktet meg er fordi jeg har lagt ut at jeg søker en bruks schæfer, enten renraset eller blandet med en annen type spissøre hund. 

Jeg er oppvokst hele livet med krevende hunder, amerikansk akita, dobermann mix, bc, schæfer mix osv. Så jeg vet hva denne hunden trenger.

Men nå var det jo ikke slike svar jeg var ute etter, jeg sikter til de som har samme mix og kan fortelle hvordan deres er. 

Jeg trenger ikke fullt av folk som sier det ene og det andre, og hobbyen min er hund!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja der skaffer du deg en enormt stor jobb. Schæfer delen trenger masse lange turer, malle delen trenger mengder med hjernetrim. Dette er en hårreisende mix og ikke noe en skaffer med mindre du har mange timer til overs uansett vær. Det holder å bare kaste litt ball her.

Anonymkode: 435f5...a2e

Heldigvis så har jeg mye tid til hund, ellers kunne jeg ikke ha skaffet meg akkurat denne mixen, eller renraset schæfer. Jeg har schæfer mix fra før, så jeg tilbringer hele dagene med hunden, til og med på jobb!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare hatt en slektning av Malinois, tervuren- ren rase..Verdens beste hund. Familievennlig, intelligent, snill...men med stort beskytterinstinkt. Den elsket oss barna, trøstet, var veloppdrsgen, snill med andre hunder, leken og uendelig klok og litt rampete..

Anonymkode: 6df65...d1e

• Liker 1
Skrevet
Skrevet

Grunnen til at oppretter kontaktet meg er fordi jeg har lagt ut at jeg søker en bruks schæfer, enten renraset eller blandet med en annen type spissøre hund. 

Jeg er oppvokst hele livet med krevende hunder, amerikansk akita, dobermann mix, bc, schæfer mix osv. Så jeg vet hva denne hunden trenger.

Men nå var det jo ikke slike svar jeg var ute etter, jeg sikter til de som har samme mix og kan fortelle hvordan deres er. 

Jeg trenger ikke fullt av folk som sier det ene og det andre, og hobbyen min er hund!

Det er umulig å vite hvordan hunden din blir. Den kan arve negative trekk fra begge rasene, eller det positive fra begge. Dvs., har du uflaks så får du en stor jobb og en del begrensninger for hva du vil kunne gjøre utenom å være med hunden. Alle valpene i kullet kan bli helt forskjellige, så hva andres erfaringer er vil ikke hjelpe deg egentlig.

Får du en skarp og nervotisk hund kan det hende du må holde deg unna tette passeringer av både dyr og mennesker. Å ta med hunden på jobb blir da vanskelig. Både schæfer og malle kan vokte deg eller området "sitt". De kan også gjete, altså napping kan forekomme (og mange kan tro det er aggressiv biting enn gjeterinstinkt). Mye bjeffing, vokting, og generelt stressa hund på en arbeidsplass vil ødelegge for deg og andre.

Får du derimot en miks av det gode fra begge sider, vil du få et arbeidsjern uten like som er ekstremt trofast. De positive trekkene kan fort bli negative om du ikke legger ned trening for akkurat det.

Og såklart, hunden vil kreve mye av deg.

Om du en dag finner ut av at hunden er altfor krevende, så finnes det ikke mange andre som har kapasitet til å ta til seg en slik hund. Er hunden i tillegg understimulert, nervotisk og skarp, så blir det nesten bare et valg du kan ta.

Folk kommer med kritikkverdige kommentarer for en grunn. Det er bra at du har hund som hobby og har mye tid til overs, men vær kritisk til denne "oppdretteren". Å blande de to rasene er ikke det glupeste man gjør.

Anonymkode: 605c8...4aa

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kunne hatt hvilken som helst av de to rasene, men jeg ville ikke skaffet meg en blandingsvalp av de to.
De er ikke så veldig ulike i lynnet, foruten det økte drivet til mallen. Kroppen derimot... der kan det skje mye leit, når du har en hundetype som er vesentlig grovere enn den andre. Skadepotensialet øker vesentlig ved dette.
Skal du ha valp ville jeg heller hatt renraset schäfer ut fra det du skriver om bruksområdet deres.

Jeg tar gjerne en blandingshund jeg - som voksen - når jeg ser hvilken skapning det har blitt. Men blandingsvalp? Nope. Da må det i så fall være hundetyper jeg kjenner godt til, som våre stedlige blandinger av solide gjeterhunder til bruk i fjellet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg håper ikke denne blandingen ble laget med vilje?! 

Anonymkode: cf486...bf4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis det du skriver her stemmer ville du aldri hatt behov for å legge ut denne posten på Kvinneguiden. Da ville du hatt et nettverk i hundeholdet ditt, du ville hatt kompetanse til å svare på ditt eget spørsmål, eller du ville visst hvilke proffe hundefolk som hadde kunnet hjelpe deg med å finne svaret ditt. 

Dette er en dårlig idé. Og det vet du selv. Du, som hevder du har hund som hobby og masse erfaring, bør holde deg for god for å søke bekreftelse fra vilt fremmede mennesker om at denne valpen er en god ide. Den vil aldri bli en god ide, og du bør selvfølgelig avstå fra denne valpen, som fremstår som ikke noe annet enn rævva avl, pengemaskineri og utsletting av to uhyre kompliserte raser som hvermansen ikke bør ha. 

Hvis du er så interessert i bikkjer som du hevder, hadde denne valpen aldri vært et alternativ. 

Anonymkode: bc52b...6c5

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Er det bare jeg som ikke ser denne blandingen som så krise? De deler tross alt både bruksområde og mange karakteristikker i lynne og utseende. Flere schæfer linjer har helt ødelagt anatomi. Mange har gått fra å bruke schæfer til å bruke malanois som tjenesterhunder. En slik blandingsavl kunne vært gjort med mål om å skape gode brukshunder tenker jeg. Nå tviler jeg det er tilfellet med akkurat denne oppdretteren siden de gjør oppsøkende arbeid for å finne valpekjøpere.

Malanois eller en blanding med mye malanois ville jeg aldri hatt selv. Jeg har hatt borde collie hele livet, men bare utifra hva jeg har sett av malanoiser slår de bc i nevrotisme, energinivå og stress med god margin. Veldig skarpe. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...