Gå til innhold

Er det noen her som er vokst opp med "finstue" i boligen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har sett hus med finstuer i Finnmark? Jeg er 50 år og har aldri sett det, men det har kanskje noe med at det meste ble brent ned av tyskerne. Jeg var i et hus i Trøndelag da jeg var ca 20 år, og syns det var veldig rart at de hadde finstue. Dagligstua var ganske så liten husker jeg, så det var derfor jeg syns det var rart at de bare brukte finstua av og til.

Anonymkode: 72fc1...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde det. Født 79.

Ble brukt til jul, nyttårsaften,bursdag og andre spesielle anledninger.

Har et vennepar som fortsatt har det. Så ble overrasket hvor fint det rommet var når vi var der i konfirmasjon.  Utrolig flotte møbler  eldre årgang men tatt fint vare på

En kamerat av gubben og har. Der er det stor peis   langbord og et sittehjørne med sofagruppe

Anonymkode: c5e63...581

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

. Mye av det handler nok om at fritidbegrepet har blitt utvidet, samtidig som mer av arbeidet skjer utenfor hjemmet. Den tiden vi faktisk er hjemme ønsker vi å bruke nettopp i stua, og siden de fleste ikke er hjemme når de jobber så har det ingen funksjon å stenge av stua. 

Anonymkode: da557...c7b

Du har rett.

Som jeg skrev tidligere i tråden er jeg også vokst opp med at kjøkkenet er husets hjerte.

Dette forsvant lenge før åpen løsning ble vanlig, men da kjøkkenenene ble små (rundt 70-tallet).
Det var på denne tiden tv-en gjorde sitt inntog i de norske hjem, og siden tv-en sto på stuen ble det naturlig at dette rommet ble mer brukt.

Anonymkode: 26237...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Finstue er altså et rom i boligen man nærmest ikke er i til vanlig. Man bruker det bare ved besøk eller spesielle anledninger. Møblene der er kanskje ekstra fine, sammenlignet med de andre rommene man bruker til vanlig.

Min oldemors familie hadde det i Norge. Jeg har sett fenomenet i andre kulturer også, som f.eks i midtøsten eller i øst Europa.

Vet du noe mer om dette? Var dette vanlig før?

Anonymkode: 8b8a8...8da

Både foreldrene mine og ene settet med besteforeldre hadde det. 

Anonymkode: edfa2...963

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vokste opp i en gammel villa. Der hadde vi finstue, dagligstue, spisestue og bilbliotek. Jeg vokste opp på 80 tallet. 

Spisestuen og finstuen ble som regel bare brukt til fest som jul/nyttår, bursdager ol eller til finere helgeniddag.  Biblioteket var et rom med musikkinstrumenter og bøker i hyller fra gulv til tak. 

Vanligvis brukte vi spisebordet på kjøkkenet og hverdagsstuen, hvor TVen stod. 

Anonymkode: 1c27b...1cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et minne nå. Bestemoren til venninna mi hadde en sånn finstue i det game lille huset sitt. Det var sånn jeg husker, en spisestue med et bord i midten og en sofa i hjørnet. De hadde cd spiller der og langs veggen var det brune vitrinekap med glassdører. Inni disse stod fine glass og fat som ble tatt ut til høytider og spesielle anledninger. Det var så mange porselensfigurer (fine kjoledamer og dressmenn og gjeterbarn) i det rommet at man kunne laget et lite landsby.

Der danset vi som villmenn i en sirkel rundt bordet slik at det klirret og ristet i glassdører, fat og porselen. Tror gulvet gyvget også for det var et veldig gammelt lite hus.. Det var utrolig spennende hver gang for det føltes veldig farlig ut. 😬🤯

Anonymkode: 0098e...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Finstue er altså et rom i boligen man nærmest ikke er i til vanlig. Man bruker det bare ved besøk eller spesielle anledninger. Møblene der er kanskje ekstra fine, sammenlignet med de andre rommene man bruker til vanlig.

Min oldemors familie hadde det i Norge. Jeg har sett fenomenet i andre kulturer også, som f.eks i midtøsten eller i øst Europa.

Vet du noe mer om dette? Var dette vanlig før?

Anonymkode: 8b8a8...8da

Nabojenta hadde det da jeg vokste opp på 80/90-tallet i en mindre norsk by. Spisestue, finstue og TV-stue på rad og rekke. Pluss et digert kjøkken der de oppholdt seg mesteparten av tiden (spiste omtrent alle måltider der, gjorde lekser ved kjøkkenbordet, tegnet/lekte/perlet...)

Det må sies at hennes mor var fra en styrtrik familie, og selv om de hadde vanlige middelklassejobber så hadde de også råd til et hus på rundt 400 kvm. 

Finstua inneholdt blant annet et flygel og noen digre malerier på veggene. 

Anonymkode: 81297...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født tidlig på 70-tallet og vokste opp på gård på Sørlandet. Vi hadde dagligstue og bestestue. Jeg tror hovedhensikten var å ikke varme opp mer enn nødvendig til daglig, men også kunne å ha litt finere møbler som ikke ble slitt av daglig bruk.

De fleste jeg kjente som vokste opp i eldre hus, og på gård, hadde to stuer. Man hadde gjerne plass til store hus, men å varme opp hele huset til daglig ble dyrt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var mer vanlig før. Og i Norge, blir da spesielt i hus bygd før 1950. Husene bygd før den tid har ofte bærevegg som går midt i huset, og derfor blir ofte en slik planløsning med mange små firkantet rom. Det ene av rommene holdes da alltid rent og pent til uventet besøk. Ja, ikke lengre vanlig. Nå har vi jo telefoner og uanmeldte besøk er sjeldne, men også, vi bygger heller hus med færre store oppholdsrom enn mange små. 

image.png

Anonymkode: 82de0...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mormor hadde det. Det var og fordi dette var på en gård og i den vanlige stua gikk arbeidsklær an men ikke i finstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selv om jeg vokste opp i en stor enebolig på nesten 400 kvm (bygget rett før krigen) hadde vi ikke finstue. Det er jo i grunnen bare tøys å la rom stå ubrukt, selv om man har svært god plass.

Anonymkode: a1635...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vokst opp med besteforeldre og oldeforeldre som hadde det, selv om prinsippet nok var en del utvannet hos mine besteforeldre. Husker jeg syntes det var stas å få komme inn i en stivpyntet og varm stue som ellers aldri ble brukt og stod tom og kald.

Anonymkode: dfe97...e60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har et hus bygget i dette århundre, som har finstue. Så har de peisestue, tv-stue, spisestue og loftstue. 

Mine besteforeldre har, som en annen her i tråden skrev, en L-formet stue der ene hjørnet er en penere salong som ikke er i daglig bruk. 

Jeg synes egentlig det virker litt unødvendig å ha en egen stue til besøk. Men samtidig, det hadde vært greit å ha en sofa som ikke var preget av daglig bruk og barn der man kunne invitere gjester inn. Fordelen er jo og at den stuen man bruker mest og gjerne roter mest i kan man bare lukke døren til når gjester kommer, så kan de få være i den pene, ryddige delen av huset

Anonymkode: 1a7ba...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besteforeldrene mine hadde tre stuer - en de brukte til daglig, og to til som ble brukt ved spesielle anledninger, hvor stuene ble progressivt «finere». Men de bodde på en stor gård, så de hadde mye plass. 

Anonymkode: ea94b...8f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig på bygda i Innlandet i hvert fall. Også på nyere hus, dvs bygd på 70/80-tallet. Da var ikke finstua nødvendigvis et adskilt rom, men en egen krok av stua.

En del eldre, finere, gårdsbygg hadde også sal i andre etasje i tillegg til dagligstue og finstue i første etasje. Disse ble kun brukt til konfirmasjon og bryllup og den slags. 

Anonymkode: d3722...eb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 14.22):

Er vokst opp med dette ja, vi bodde sammen med mine besteforeldre. Den ble brukt under selskaper, særlig i jula eller vi var mange. 

Anonymkode: 5646d...fff

Ja samme her; utrolig bortkasta plass spør du meg nå, men perfekt for storfamilien. Kvadrat meter pris og oppvarming teller mer her

Anonymkode: 73b2c...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp på gård på østlandet på 90-tallet. Vi hadde 3 stuer; dagligstue (kammers), spisestue og storstue. Spisestue og storstue var bare i bruk til jul, bursdager, konfirmasjon o.l. Helt normalt for meg, mange av vennene mine bodde også på gård, og planløsningen i 1.etasje var stort sett lik i alle de eldre gårdshusene. Vi var absolutt ikke rike, og stuene var iskalde når de ikke var i bruk (intens fyring der inne til jul).

Jeg har nå overtatt huset etter mine foreldre, og vi har slått sammen kammers og spisestue for å få en dagligstue i litt bedre størrelse (kammerset er lite). Den gamle storstua er blitt kombinert spisestue og finstue i gammel stil, og er kun i bruk i selskaper. Fyre opp der til vanlig blir for dyrt.

Anonymkode: 35842...696

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 14.22):

Besteforeldrene mine hadde flere, litt usikker på bruken, men jeg mener de kun ble brukt ved f.eks. bursdager når de fikk besøk av barnebarna, og det ikke var plass i den vanlige stuen.

Litt pussig, for de hadde et relativt stort hus, men det daglige bruksarealet var mildt sagt sparsommelig. Den vanlige stuen var sånn som jeg husker det knøttliten, men det var kun den og kjøkkenet de brukte når det bare var de to.

Anonymkode: 357f3...e3d

Mine besteforeldre hadde det på samme måten. Årsaken var at det kostet å holde alt varmt. De hadde råd til det, men de var oppvokst med og videreførte en holdning om at man ikke skulle sløse, at man skulle vise måtehold.

På den tiden var det jo også en slik strømmåler i alle hus, stod som regel på kjøkkenet. Da ble man veldig bevisst hvor mye strøm man brukte, og det var en rød strek der som man helst ikke burde gå over, både pga. kapasiteten i nettet, men ikke minst pga. pris også. Det var veldig grei læring, for da ble man mye mer bevisst på alle de små tingene man gjør i hverdagen som faktisk koster noe. Hadde man tappet en del varmtvann, så så man at forbrukte økte når varmtvannstanken koblet seg på for å varme opp mer. Skulle man koke seg litt tevann så vistes det. Om man vasket klær og laget mat samtidig som noen nettopp hadde dusjet eller skrudd opp varmeovner, ja, så så man det veldig tydelig. Og man så også hvordan den pilen plutselig falt når man skrudde av noe.

Men det med sparsommelighet i hverdagen, det var så godt innarbeidet i dem at det gikk av seg selv. De var på ingen måte gjerrige, men fornuftig måteholdne.

Det er en stor kontrast mellom de store husene før, og de nye husene med åpne løsninger over flere etasjer... På enkelte områder hadde det kanskje ikke vært så dumt å se litt på hvordan man bygde hus før, både med tanke på lagring og varme.

Anonymkode: 18838...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...