AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har slitt med depresjon i varierende grad, fra moderat til alvorlig, i over to år nå. Jeg har prøvd fire ulike antidepressiva, uten effekt. Jeg er nå på min femte og jeg føler meg helt forferdelig. Det er bare to uker siden jeg startet, og jeg vet jo at det kan ta mange uker før man merker effekt og at det ofte kan bli verre i starten pga bivirkninger. Jeg brukte Lamictal en periode, og den fikk meg ut av en veldig suicidal periode, men måtte av ulike grunner slutte på den. Den fjernet uansett bare det mest suicidale og selvdestruktive, jeg var fortsatt deprimert. Jeg har gått i behandling hos psykolog i to år, og har også hatt innleggelser. ECT er blitt nevnt, men alle jeg kjenner som har fått det har fått store problemer med hukommelsen i ettertid, ikke bare midlertidig. Jeg kan takle de fleste fysiske bivirkninger, men er veldig skeptisk til kognitive bivirkninger. Likevel begynner jeg å lure på om jeg ikke lider av depresjon i det hele tatt, siden antidepressiva ikke har hatt noen effekt? Er jeg ikke syk likevel? Er det min feil at medisinene ikke virker? Nå kjenner jeg at jeg begynner å miste motivasjonen, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre eller hvordan jeg skal løse dette. Anonymkode: 50c9f...555
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Skrevet 8. oktober 2024 Kan ikke svare på alle spørsmålene dine bortsett fra at det finnes flere med samme erfaring og at det overhode ikke er din feil at medisinene ikke virker ❤️ Kan også være dosen som er feil eller andre ting som påvirker depresjonen. Anonymkode: f9d60...96c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Skrevet 8. oktober 2024 Det er ikke alle antidepressiva virker på. For min del ble depresjonen bare verre på dem, så det kan godt være du har depresjon selv om de ikke virker. ❤️ Anonymkode: ec077...72a 2 1
Purple_Pixiedust Skrevet 8. oktober 2024 #4 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg har hatt ECT og skal ha det på nytt om tre uker. For min del var nedsatt hukommelse bare midlertidig. Er 7 år siden sist gang. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Skrevet 8. oktober 2024 Antidepressiva hjalp ikke meg heller, men ECT var som en mirakelkur. Ja, har slitt med hukommelsen, men det var verdt det for min del. Anonymkode: 09d09...154 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan ikke svare på alle spørsmålene dine bortsett fra at det finnes flere med samme erfaring og at det overhode ikke er din feil at medisinene ikke virker ❤️ Kan også være dosen som er feil eller andre ting som påvirker depresjonen. Anonymkode: f9d60...96c Jeg bare føler veldig skyldfølelse at dette er min feil og at det er jeg som gjør noe galt ❤️ Har fått beskjed om at det ikke var noe poeng i å prøve høyere dose når jeg ikke hadde noen effekt på den dosen jeg var kommet til på enkelte av de, mens andre har jeg vært på max dose. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke alle antidepressiva virker på. For min del ble depresjonen bare verre på dem, så det kan godt være du har depresjon selv om de ikke virker. ❤️ Anonymkode: ec077...72a Hvordan ble du frisk, eller bedre, hvis du er det? ❤️ Purple_Pixiedust skrev (5 timer siden): Jeg har hatt ECT og skal ha det på nytt om tre uker. For min del var nedsatt hukommelse bare midlertidig. Er 7 år siden sist gang. Hadde du god effekt av ECT første gangen? AnonymBruker skrev (1 time siden): Antidepressiva hjalp ikke meg heller, men ECT var som en mirakelkur. Ja, har slitt med hukommelsen, men det var verdt det for min del. Anonymkode: 09d09...154 Hvordan har du slitt med hukommelsen, og hvordan har du håndtert det slik at det ikke påvirker psyken? Jeg er redd for at hvis jeg prøver ECT så vil påvirkningen av hukommelsen være så belastende at jeg uansett vil ha psykiske plager. Jeg kjenner to stk som har fått ECT som har glemt flere år før de fikk behandlingen, der de har glemt både alt som har skjedd, folk de egentlig kjente osv. Også kjenner jeg en som ikke har glemt like mye, men sliter veldig med korttidshukommelsen i hverdagen. Syns derfor det virker veldig risikabelt. Psykiateren min har sagt at om ikke denne typen jeg prøver nå virker så kan jeg prøve litium eller en type antipsykotika med antidepressiv virkning, men jeg føler at jeg gjør noe galt og at det er min feil at det ikke virker, og jeg skammer meg sånn. Anonymkode: 50c9f...555
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Skrevet 8. oktober 2024 Tusen takk forresten ❤️ Anonymkode: 50c9f...555
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #8 Skrevet 8. oktober 2024 Jeg fikk to runder (med mellom 5 og 8 behandlinger hver runde) i 2013. Som jeg vet om har jeg ikke hatt noe hukommelsestap (isåfall har jeg ikke kommet på hva jeg har glemt). Siden 2011 har jeg tatt bachelorgrad, master og holder nå på med en doktorgrad, så det kognitive har iallefall ikke degenerert så mye at det går ut over studier og jobb. Føler på ingen måte at det påvirker meg, men jeg vet så klart ikke hvordan jeg hadde fungert i dag uten ECT-behandlingene (om jeg fortsatt hadde vært i livet da). Da var det verre med alle medisinene, og ikke minst depresjonene i seg selv - de skapte mye rot i hue. Jeg vet det er mennesker som har dårligere opplevelser enn meg, men husk at veldig ofte vil de som har opplevd en behandling negativt snakke høyere om det, enn de som har opplevd det som positivt. Anonymkode: 0effc...14d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk to runder (med mellom 5 og 8 behandlinger hver runde) i 2013. Som jeg vet om har jeg ikke hatt noe hukommelsestap (isåfall har jeg ikke kommet på hva jeg har glemt). Siden 2011 har jeg tatt bachelorgrad, master og holder nå på med en doktorgrad, så det kognitive har iallefall ikke degenerert så mye at det går ut over studier og jobb. Føler på ingen måte at det påvirker meg, men jeg vet så klart ikke hvordan jeg hadde fungert i dag uten ECT-behandlingene (om jeg fortsatt hadde vært i livet da). Da var det verre med alle medisinene, og ikke minst depresjonene i seg selv - de skapte mye rot i hue. Jeg vet det er mennesker som har dårligere opplevelser enn meg, men husk at veldig ofte vil de som har opplevd en behandling negativt snakke høyere om det, enn de som har opplevd det som positivt. Anonymkode: 0effc...14d *Siden 2013 har jeg tatt... ikke 2011 Anonymkode: 0effc...14d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg bare føler veldig skyldfølelse at dette er min feil og at det er jeg som gjør noe galt ❤️ Har fått beskjed om at det ikke var noe poeng i å prøve høyere dose når jeg ikke hadde noen effekt på den dosen jeg var kommet til på enkelte av de, mens andre har jeg vært på max dose. Hvordan ble du frisk, eller bedre, hvis du er det? ❤️ Hadde du god effekt av ECT første gangen? Hvordan har du slitt med hukommelsen, og hvordan har du håndtert det slik at det ikke påvirker psyken? Jeg er redd for at hvis jeg prøver ECT så vil påvirkningen av hukommelsen være så belastende at jeg uansett vil ha psykiske plager. Jeg kjenner to stk som har fått ECT som har glemt flere år før de fikk behandlingen, der de har glemt både alt som har skjedd, folk de egentlig kjente osv. Også kjenner jeg en som ikke har glemt like mye, men sliter veldig med korttidshukommelsen i hverdagen. Syns derfor det virker veldig risikabelt. Psykiateren min har sagt at om ikke denne typen jeg prøver nå virker så kan jeg prøve litium eller en type antipsykotika med antidepressiv virkning, men jeg føler at jeg gjør noe galt og at det er min feil at det ikke virker, og jeg skammer meg sånn. Anonymkode: 50c9f...555 Jeg har glemt omtrent "alt" fra det siste året (tok ECT i sommer), og det har vært litt irriterende, men ettersom jeg er mye lettere til sinns har jeg heller tatt det med humor og ledd av det. Jeg fungerer godt i hverdagen, noe vansker med å orientere meg geografisk og litt vanskelig å huske småting, men klarer meg fint i jobben (er jurist). Så ingenting som gir meg noen plager. Anonymkode: 09d09...154
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Skrevet 8. oktober 2024 det er pokker meg ikke rart at folk etterhvert selvmedisinerer med alkohol Anonymkode: ea0b4...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Skrevet 8. oktober 2024 Be om å få tatt en cyp prøve. Jeg har en genfeil som gjør at antidepressiva i SSRI kategorien ikke har noe virkning på meg. Jeg opplever kun bivirkninger, men ikke virkning. Og dette ble funnet ut etter at jeg har prøvd ulike antidepressiva innafor den kategorien i over 20 år uten noe som helst virkning. Anonymkode: 475dc...c8d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Skrevet 8. oktober 2024 Du burde vel være kandidat for ketamin eller psilocybin?? Vet de har det i Norge Anonymkode: 5d676...151
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #14 Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Likevel begynner jeg å lure på om jeg ikke lider av depresjon i det hele tatt, siden antidepressiva ikke har hatt noen effekt? Er jeg ikke syk likevel? Er det min feil at medisinene ikke virker? Anonymkode: 50c9f...555 Hei. Du ville aldri fått prøve 4 forskjellige antidepressiva dersom det var noen tvil om at du kanskje ikke hadde depresjon likevel. Dette er legen helt sikker på, det kan jeg love deg. Det er ingenting vi kan gjøre for at medisiner skal virke eller ikke. De bare gjør det eller ikke. Det kommer an på genene våre og de kan vi ikke styre, de ble bestemt før vi ble født. Anonymkode: 01de8...34b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #15 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 19.42): Jeg bare føler veldig skyldfølelse at dette er min feil og at det er jeg som gjør noe galt ❤️ Har fått beskjed om at det ikke var noe poeng i å prøve høyere dose når jeg ikke hadde noen effekt på den dosen jeg var kommet til på enkelte av de, mens andre har jeg vært på max dose. Nei nei 💔❤️ Det er virkelig ikke din feil. Jeg sliter selv med depresjon, samt andre ting. Jeg gikk på antidepressiva, men sluttet etterhvert. Jeg sier ikke dette for at jeg mener at jeg har løsningen på depresjonen din, men fordi jeg ønsker å dele min erfaring jeg vet også andre har hatt god effekt av. Og kanskje du vil prøve. ❤️ Og i utgangspunktet er ikke dette en oppskrift på noe da vi alle er ulike, men bare et innspill at det er ting man kan gjøre selv for å kanskje dempe det noe ❤️ Men det som har fungert best på meg er å spise ren mat laget fra bunn av, inkl supplementer, egenomsorg, aksept, god nok søvn og søvnkvalitet, rolig aktivitet, forståelse for psykisk sykdom, leve mer i nuet etc. Supplementer må man prøve seg litt frem på da det er ulikt fra person til person, men anbefaler deg å Google litt hva som kan hjelpe. Jeg tar d-vitamin, tran, sanasol, B vitaminer, c vitamin og nac på morgenen. Spiser en sunn frokost med nok fett, proteiner og karbohydrater inkl ashwagandha. Etter frokost går jeg alltid en liten tur for å få litt sollys. Gjennom dagen drikker jeg vann med en klype celtic salt. Holder meg helt unna sukker da det viser seg at det har veldig negativ effekt på psyken. Noe jeg merker veldig godt, og kan bli veldig deprimert hvis jeg spiser godteri og annet usunt. Men før menstrasjon spiser jeg litt mørk sjokolade i ny og ne. 😅 Jeg hensyn til sykluser når det kommer til kosthold og aktivitet - mer karbohydrater (frukt og grønt) før menstrasjon. Da unngår jeg sukkerkick også holder jeg energinivået mer stabilt. Jeg tar det mer med ro uken før menstrasjon. Tillater meg selv å roe ned, slappe av osv. På kvelden tar jeg magnesium glysinat og phosphatidylserine. 2 timer før jeg skal sove slår jeg av alle lys som er over hodet, men har på lys som er i høyde med hode. Ingen tv, mobil eller annen skjerm. Men leser litt selvhjelpsbøker, spiller spill med familien, setter på litt rolig avslappende musikk eller andre ting. I tillegg er jeg i aktivitet, går turer, litt yoga/meditasjon/guided meditasjon og etterhvert begynne med styrketrening. Men all aktivitet er med lav intensitet for å ikke stresse. Alt dette for å styrke kroppen og psyken, få god søvn, stabilisere hormoner, gi kroppen det den trenger, roe ned da jeg har mye innvendig stress og ikke minst stabilisere kortisolen som har vært helt på bærtur. I tillegg, akseptere depresjonen. Ikke jobbe imot, det gjør det ofres mye verre. Kjenne på følelsene, være nysgjerrig, tillate meg å slappe av/ligge i sengen etc. Tenk litt på depresjon som eks et migreneanfall. Det nytter ikke å overse det, da blir det verre. Men ta medisiner, legge seg i et mørkt rom, kanskje en kald klut i pannen og slappe av til det går over. Og har jeg en dårlig dag eller periode så aksepterer jeg det i stede for å banke meg selv ned. Livet er opp og ned. Prøv å ha i mente at depresjon=fortid, angst = fremtid. Angst og depresjon eksisterer i utgangspunktet ikke her og nå, altså i nuet. Hvis man lærer seg å fokusere og leve mer her og nå så vil man klare å unngå lengre og dype depresjoner med litt trening. Dette er rutiner som fungerer godt for meg, som jeg har opparbeidet meg over tid. Med prøving og feiling samt mye lesing om psykisk sykdom, helse, kosthold, hormoner etc. Og jeg fortsetter å lære og legge til ting. Små steg, ikke stresse samt glede meg over små oppnåelser. Håper du finner din vei som fungerer ❤️ også ikke bank deg selv opp. Anonymkode: f9d60...96c 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #16 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 20.39): Du burde vel være kandidat for ketamin eller psilocybin?? Vet de har det i Norge Anonymkode: 5d676...151 Hvor har de philocybin i Norge? Anonymkode: cb458...12d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #17 Skrevet 10. oktober 2024 Orker ikke greie utenom alt men vil nevne at noen av oss som har ADHD reagerer forskjellig på medisiner. "Ingenting" virket på meg da jeg var deprimert. Depresjoner følger også ADHD nokså jevnt og trutt. Dine depresjoner kan skyldes en annen diagnose, ellers kan din manglende effekt av medisinene skyldes en annen diagnose. Food for thought. Anonymkode: 7dc15...dde
katties Skrevet 10. oktober 2024 #18 Skrevet 10. oktober 2024 Ei av min mor sine venninner hadde depressive episoder, men ikke maniske - bar enten deprimert eller ikke deprimert, og hun er bipolar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå