Gå til innhold

Kosthold i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barbehagen barna mine går i serverer så mye usunt! Det er pølser, kakao, is her, is der, vafler med brunost og så videre! 

Da de hadde fått kakao på en vanlig onsdag bare fordi ga jeg beskjed om at barna mine ikke skal ha. Jeg har ikke gitt 3åringen kakao selv enda og slettes  ikke 1 åringen ! Så da får de tåle at de er de eneste som ikke får. I barnehagen sa de at så lenge det ikke er legeerklæring og allergi så får alle det samme. Jeg vil hjerne gi barna mine kakao og vafler når jeg mener det er tid for det. Jeg vil selv ha kosen. Kan jo aldri kose oss hjemme for kosen har de alt tatt i barnehagen , det er veldig irriterende. 
Hva med fokus på kosthold i barnehagen og ikke bare kjøpe inn drittmat!? 

Anonymkode: f6f46...37c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at det er masse sukker i kakaoen og vaflene? Hos oss lager de feks grove vafler uten sukker. 

Ta det opp med FAU.

Anonymkode: 318aa...596

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over: vet du at det er faktisk kakao, og vafler med sukker? 

Hos oss får ungene "kakao" i barnehagen hver tirsdag. Det er ikke ordentlig kakao, men helt vanlig lettmelk tilsatt kakao, uten kunstig søtning, og uten sukker: https://www.tinehandel.no/produkt/tine-lettmelk-sjokolade-1-75l-7118.html

De lager også ofte vafler, men det er med grovt mel, og helt uten sukker. De har gjerne en banan oppi. 

Du kan ikke kreve spesialkost. Jeg ville først forsikret meg om at maten de får faktisk ER usunn, og at du ikke bare misforstår hva de faktisk spiser, og tror det er kjempemasse sukker og hvitt mel, mens det egentlig er grovmel og sukkerfritt. 

Men ja, jeg synes også at det er for lite fokus på kosthold i vår bhg, og for mye is og boller. 

Jeg har også irritert meg over at det er is hver eneste jævla finværsdag. "Det er jo så få fine dager".. ja, akkurat, og de få fine dagene hadde det vært kjempekoselig å ta en is hjemme på terassen, og kose oss med den som familie, men det går jo ikke når ungen allerede er proppet full av is i bhg (og der vet jeg nøyaktig hvilken is de spiser, og det er ikke den sunne sorten). 

Jeg har sittet i FAU i åresvis, og dette har vært tatt opp mange ganger. 

Styrer i barnehagen har blitt godt irritert hver gang, og mener at det er for mye å forlange at de barnehageansatte skal være kostholdseksperter, de må få fokusere på pedagogikk og å passe på ungene, ikke sitte og finlese ingredienslister og lese kostholdsartikler, osv.. og at problemet er sukkerinntaket hjemme, og ikke i bhg.. Dette er jo bare piss, man trenger ikke være kostholdsekspert for å vite at en ispinne med sjkokoladetrekk fra butikken er usunt. 

Anonymkode: 7272e...962

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig med den over: vet du at det er faktisk kakao, og vafler med sukker? 

Hos oss får ungene "kakao" i barnehagen hver tirsdag. Det er ikke ordentlig kakao, men helt vanlig lettmelk tilsatt kakao, uten kunstig søtning, og uten sukker: https://www.tinehandel.no/produkt/tine-lettmelk-sjokolade-1-75l-7118.html

De lager også ofte vafler, men det er med grovt mel, og helt uten sukker. De har gjerne en banan oppi. 

Du kan ikke kreve spesialkost. Jeg ville først forsikret meg om at maten de får faktisk ER usunn, og at du ikke bare misforstår hva de faktisk spiser, og tror det er kjempemasse sukker og hvitt mel, mens det egentlig er grovmel og sukkerfritt. 

Men ja, jeg synes også at det er for lite fokus på kosthold i vår bhg, og for mye is og boller. 

Jeg har også irritert meg over at det er is hver eneste jævla finværsdag. "Det er jo så få fine dager".. ja, akkurat, og de få fine dagene hadde det vært kjempekoselig å ta en is hjemme på terassen, og kose oss med den som familie, men det går jo ikke når ungen allerede er proppet full av is i bhg (og der vet jeg nøyaktig hvilken is de spiser, og det er ikke den sunne sorten). 

Jeg har sittet i FAU i åresvis, og dette har vært tatt opp mange ganger. 

Styrer i barnehagen har blitt godt irritert hver gang, og mener at det er for mye å forlange at de barnehageansatte skal være kostholdseksperter, de må få fokusere på pedagogikk og å passe på ungene, ikke sitte og finlese ingredienslister og lese kostholdsartikler, osv.. og at problemet er sukkerinntaket hjemme, og ikke i bhg.. Dette er jo bare piss, man trenger ikke være kostholdsekspert for å vite at en ispinne med sjkokoladetrekk fra butikken er usunt. 

Jeg hadde vært rasende om 1 (!!) åringen min fikk den ultraprosesserte sjokolademelka der - de skal ikke vennes til søt drikke så tidlig!

Sunt og usunt handler ikke kun om tilsatt sukker.

Anonymkode: 5917e...15b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde vært rasende om 1 (!!) åringen min fikk den ultraprosesserte sjokolademelka der - de skal ikke vennes til søt drikke så tidlig!

Den er ikke søt. Det er derfor det står usøtet i store blokkbokstaver på den.. Og om du klikker på linken, ser du ingrediensene. 

Den er forøvrig ikke mer prosessert enn venlig ekstra-lett-melk, eller H-melk for den saks skyld. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Wow, du har mye sinne å se fram til i årene som kommer skjønner jeg.

Anonymkode: 20877...e3b

• Liker 30
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er du sikker på at det er masse sukker i kakaoen og vaflene? Hos oss lager de feks grove vafler uten sukker. 

Ta det opp med FAU.

Nei, vær så snill, ikke gjør det, TS! FAU er en gjeng med kjerringer med altfor mye fritid, som elsker å bestemme over andre barn og foreldre. Jeg er så drittlei "pålegg" om diverse kostholds-"fasit" fra FAU!

Anonymkode: 61fa6...e1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den er ikke søt. Det er derfor det står usøtet i store blokkbokstaver på den.. Og om du klikker på linken, ser du ingrediensene. 

Den er forøvrig ikke mer prosessert enn venlig ekstra-lett-melk, eller H-melk for den saks skyld. 

Den er enzymbehandlet med laktase, for å gjøre den søtere, uten at den trenger å tilsettes sukker. Og ja, det er det samme som man gjør med laktosefri melk, men der gjøres det med hensikt at man skal tåle produktet selv om man har laktoseintoleranse. Med det sagt gjør det likevel melka søtere, og 10-åringen her vil ikke lenger drikke vanlig melk, selv om han tåler den fint - nettopp fordi han synes den søtere laktosefri melka smaker bedre.

Anonymkode: c5a36...789

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det opp. De tilbringer faktisk så mye tid i barnehagen at det er en vesentlig del av matinntaket. Det skal være sunt. 

Anonymkode: 24c7f...ee0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var varm kakao da er det sukker i! Og brunost er det jo mye sukker i! Is er sukker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Barbehagen barna mine går i serverer så mye usunt! Det er pølser, kakao, is her, is der, vafler med brunost og så videre! 

Da de hadde fått kakao på en vanlig onsdag bare fordi ga jeg beskjed om at barna mine ikke skal ha. Jeg har ikke gitt 3åringen kakao selv enda og slettes  ikke 1 åringen ! Så da får de tåle at de er de eneste som ikke får. I barnehagen sa de at så lenge det ikke er legeerklæring og allergi så får alle det samme. Jeg vil hjerne gi barna mine kakao og vafler når jeg mener det er tid for det. Jeg vil selv ha kosen. Kan jo aldri kose oss hjemme for kosen har de alt tatt i barnehagen , det er veldig irriterende. 

Men.

Hvs slags is? Saft is uten sukker kanskje?  Hvor ofte får de pølser? Er det hverdagslige? En gang i mnd? Spiser barnet ditt 3 brødskiver med brunost hverdag ? Eller spiser faktisk barnet ditt andre typer pålegg? 

Altså får de dette innimellom? 

Har du dette fra ditt barn... eller har de ansatte sakt at de får Kakao?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv det er for mye sukker i barnehagen. Men jeg synes også at det blir for hysterisk å si nei til vafler og kakao. Ikke veldig bra for tennene med søt mat i tide og utide men trolig mer skadelig for barna å nekte de og la de bli utenfor ved at de er de eneste som ikke får.

Anonymkode: 23d65...8e9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Men.

Hvs slags is? Saft is uten sukker kanskje?  Hvor ofte får de pølser? Er det hverdagslige? En gang i mnd? Spiser barnet ditt 3 brødskiver med brunost hverdag ? Eller spiser faktisk barnet ditt andre typer pålegg? 

Altså får de dette innimellom? 

Har du dette fra ditt barn... eller har de ansatte sakt at de får Kakao?

Barn under tre år bør ikke få kunstig søtning. Dvs, de dauer jo ikke av en saftis men is i barnehagen, om det er med eller uten sukker, er totalt unødvendig. 

Kakao i barnehagen er helt vanlig. Her serveres det om morgenen, rett etter at min har pusset tenner. Utebarnehage så de bruker det som unnskyldning at barna holder varmen med kakao. Dritt for de som lett får tannstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var varm kakao da er det sukker i! Og brunost er det jo mye sukker i! Is er sukker! 

Hypotetisk sett, så kan det være sjokolemelka til Tine, den uten tilsatt søtning. Den kan drikkes kald eller varm, og datteren min og jeg synes den er god. Praktisk sett, så er det veldig liten sjans for at barnehagen bruker penger på dette, for den har vesentlig dyrere literpris enn lettmelk når den ikke er på tilbud. Så trolig er det god gammeldags kakao med mere sukker enn kakaopulver ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg unner meg kakao hver eneste dag selv😊 Melk med kakaopuler og en diger dæsj honning og chili. Tenker det er mye helse i den kosen, men

forstår frustrasjonen. De bør ha et ordentlig kosthold hver dag. Jeg har heller ikke gitt sukker til min 1,5 åring, så hadde blitt sur om de gav han det i barnehagen.

Forstår om det blir litt kakao når de blir 3-4 år og skal på skogsturer ol. Vafler feks på fredager, men ikke mer enn to hjerter per person og ordenlig røre. Hadde vært ok med det. Stadig vekk masse ekstra, det hadde jeg ikke likt

Anonymkode: dd786...641

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ernæringsfysiologen i barnehagen vår sier at brunost en gang i ny og ned hører til i et variert kosthold.

Jeg er enig i at mange har veldig usunt kosthold i dag, men mange har også et noe hysterisk syn på kosthold.

Et lite tips er å ta dette opp med de det gjelder på en ordentlig måte. Du kommer lenger med det enn å sitte her å klage 🙃

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Altså, det kan og være melk med bittelitt kakaopulver i. Det kan være smoothie is de har laget i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere gi dere! I barnehagen må de få liv til å kose seg med is på finværsdager, kakao på kalde dager, vafler når det passer seg. 

Plutselig har barnehagen mye melk som går ut på dato, hva gjør vi. Jo, vi lager kakao og vafler. Vaflene er stort sett grove, med havregryn og bananer i, men kakaoen er med sukker og kakaopulver. 

Jeg har jobbet mange år i barnehage, og med tanke på at barna er der hver dag, er det prosentvis ikke mange dager med sukker og kos i løpet av 1 år. 

Dere får heller velge en barnehage med ekstra fokus på kosthold, hvis dere ikke er fornøyd. 

Dere vil spare kosen til hjemme, men de er jo størsteparten av den våkna tida i barnehagen, og må kjenne på kosen der også. 

Når frosne barn kommer inn i barnehagen etter en lang uteøkt, og kjenner lukta av vafler og kakao, det er glede det. 

Anonymkode: 4313f...438

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå må dere gi dere! I barnehagen må de få liv til å kose seg med is på finværsdager, kakao på kalde dager, vafler når det passer seg. 

Plutselig har barnehagen mye melk som går ut på dato, hva gjør vi. Jo, vi lager kakao og vafler. Vaflene er stort sett grove, med havregryn og bananer i, men kakaoen er med sukker og kakaopulver. 

Jeg har jobbet mange år i barnehage, og med tanke på at barna er der hver dag, er det prosentvis ikke mange dager med sukker og kos i løpet av 1 år. 

Dere får heller velge en barnehage med ekstra fokus på kosthold, hvis dere ikke er fornøyd. 

Dere vil spare kosen til hjemme, men de er jo størsteparten av den våkna tida i barnehagen, og må kjenne på kosen der også. 

Når frosne barn kommer inn i barnehagen etter en lang uteøkt, og kjenner lukta av vafler og kakao, det er glede det. 

Anonymkode: 4313f...438

Jeg synes det går an av og til men kan dere ikke lage havregrøt av den melka? Det må ikke være kosing hele tiden. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: Er ikke enig i at de må lære seg fra 1 års alder at søt mat=kos. Det får de nok av hjemme. Selv om de fleste barn tilbringer mer tid i bhg så får de neppe sukkermangel av å gå der uten all kosingen. Pluss at det er bedre for tennene å unngå alt sukkerklisset til hverdags.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...