Gå til innhold

Foreldrefest i bhg/skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette vanlig å ha? Dere som har vært på det, har det vært fint? Trenger man å bli godt kjent med alle foreldrene i bhg/skole?

Anonymkode: 158ff...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel vanlig en del plasser, skikkelig kleint. Fulle foreldre som danner klikker og baksnakker de som ikke kommer. Sikkert lurt å gå for å slippe å bli snakket om, bare ikke bli drita. 

Anonymkode: 7a163...c5c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel vanlig en del plasser, skikkelig kleint. Fulle foreldre som danner klikker og baksnakker de som ikke kommer. Sikkert lurt å gå for å slippe å bli snakket om, bare ikke bli drita. 

Det jeg var redd for..

Skrevet

Vi hadde mamma og pappa fester i førstemann sin klasse. Det var ost og vin. Ingen ble overstadig beruset eller dreit seg ut. Vi spilte brettspill og snakket sammen. For å bli kjent. Mennene hadde eget opplegg der de var i skogen på dagen og fest på kvelden. (Det ble det nok litt mer alkohol) men det gjør jo at man blir bedre kjent og kan ta opp evt konflikter. Og det er viktig at barna ser at foreldrene og er venner og snakker sammen. 

Anonymkode: 11733...da3

• Liker 3
Skrevet

Har har det vært veldig hyggelig, og ikke slik som innlegget over. 

Det er absolutt viktig å bli kjente med foreldrene på skolen. Det gjør at det blir enklere å samarbeide om et godt klassemiljø. Men man trenger selvsagt ikke ha fest for å bli kjent. 

Anonymkode: 25f93...d2a

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Har en i førsteklasse her. Jeg har ikke inntrykk av at sånt er vanlig her. Det er derimot vanlig med arrangementer med foreldre + barn. Hittil har vi hatt en brettspill-event. Det var veldig hyggelig, alle tok med noe å spise (og det var helt fullstendig ok med kjøpe-boller). 

Det er ganske viktig å bli kjent med de andre foreldrene. Dette gjør det veldig mye enklere å håndtere om det oppstår konflikter mellom barna, og kan gjøre det enklere å samarbeide om ting som samkjøring/gåing til og fra ting, samarbeide om at "om du har min unge hjemme sammen med din denne planleggingsdagen, tar jeg din unge her neste planleggingsdag", osv. Og så synes ihvertfall jeg det er greit å kjenne foreldrene litt før jeg lar ungen min være alene med dem. 

Anonymkode: a4d0e...fd1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er dette vanlig å ha? Dere som har vært på det, har det vært fint? Trenger man å bli godt kjent med alle foreldrene i bhg/skole?

Nei, man trenger overhodet ikke å bli godt kjent med alle foreldre, men det kan være greit å vite hvem som er foreldrene til de barnet ditt omgås mest med. Det klarer man fint uten foreldrefester.

Anonymkode: 230b2...498

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har kun hørt om slikt opplegg i det fjerne (les: på nettet), aldri opplevd selv. 

Anonymkode: 12598...f06

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har ikke hatt noe sånt, men det er en utrolig god ide. 

Typisk hva vi har hatt er ...møter.. og det binder ikke folk sammen: det blir litt hver mann for seg selv og hvis det blir grupper, blir det sånne "sosial kontroll" grupper : " vi er bedre foreldre enn dere" .

Men,  men. Dette er takk og pris mine barns problem nå, og de får løse det som de har lyst. 

(Etter som jeg blir eldre og eldre inser jeg at verden var en bedre plass når alkohol var den sosiale olja mellom folk.... )

• Liker 1
Skrevet

Har aldri opplevd foreldrefest. Men har vært med på sosialkveld, men barna og foreldre. Spillekveld med kvelds 

Skrevet

Vi har ikke hatt sånne opplegg, men spillkveld med brettspill for barna.  Da var ble det bestilt pizza for alle.  Ellers har vi hatt skogstur for familiene, hvor vi brant bål.  Aketur hatt vi også hatt. Dette har vært veldig koselig og nyttig.

Anonymkode: 176d2...c5f

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke vært noen form for sosialt opplegg for foreldre i barnehagen våre barn gikk i. På barneskolen har det innimellom vært foreldretreff. Ikke noen festing og fyll, men at man møtes hjemme hos en forelder og spiser og har det hyggelig. Jeg har aldri opplevd baksnakking (de som ikke er der har vel ikke en gang blitt nevnt). Det er fint å bli kjent med de andre foreldrene. Terskelen blir lavere for å ta kontakt om det er noe og man vet også at det er mindre mobbing når foreldrene er kjente. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kun hatt sammenkomst. Jeg inviterte alle mammane på trinnet til min datter. Noen kjente hverandre fra før, andre ikke. Vi spiste lett mat, drakk alkoholfritt.  Snakket om miljøet i klassen, om hva vi sto ovenfor som mødre til jenter. Ellers en sosial kveld. 

Anonymkode: ff7e1...633

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har heller hatt fellesarrangement for både barn og foreldre slik at man kan bli bedre kjent, og det har vært veldig godt for samholdet. Det har vært kanonball, spillkvelder osv. 

Anonymkode: 5bed1...5ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er absolutt viktig å bli kjente med foreldrene på skolen

Det er selvsagt ikke absolutt viktig. Det går helt superfint uten også.

Dermed er det ikke absolutt viktig.

Du kan selvsagt mene det, men det blir ikke riktig av den grunn. Legg til "jeg mener" så kan du skrive nesten hva du vil.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det jeg var redd for..

Har aldri opplevd baksnakking verken av barn, foreldre, andre voksne eller lærere på foreldre kvelder🤷‍♂️ Det er heller ikke dannet noe foreldre klikker som jeg vet om, noen foreldre kommer jo naturligvis bedre overens enn andre, men det har jo noe med at noen foreldre har jo hatt barna sammen fra dag 1 i barnehagen, eller de kjenner hverandre fra de selv gikk på skolen, så har ikke tenkt noe mer på det..

Har 3 barn, så har vært på en del av dem nå.... Ikke opplevd at det har blitt noe fyll på disse kveldene heller....

Det jeg har ofte har opplevd er at de kan bli litt kjedelige😂 

Det vanlige her er at en mamma inviterer til mamma kveld, og alle tar med en rett hver, som settes på bordet, alle har med det de vil drikke selv.

Anonymkode: c4fb2...305

• Nyttig 1
Skrevet

Med eldstemann var det ganske mye foreldremingling og -arrangementer ila barneskolen. Veldig hyggelig alt sammen, synes jeg. Og ikke minst nyttig ifht nettverk og åpenhet. Var både aktiviteter med barn og festing/treff uten barn.

Jeg likte at vi ble kjent også som oss selv og ikke bare som "mamman til...". Vibet såklart ikke like mye med alle, men enkelte er gode venninner av meg fremdeles selvom barna nå er på vgs.

At barna ikke nødvendigvis hang sammen så mye, hadde heller ikke så mye å si. En av de jeg har hatt mest kontakt med, har en sønn som omtrent ikke vekslet et ord med datteren min da de gikk i klasse sammen. 

Anonymkode: d4855...1fc

• Liker 3
Skrevet

Vi har hatt en fellessamling i minsten sin klasse, og det var veldig hyggelig. I eldste sin klasse har det vært snakk om å gå til et mødretreff, men de som tok initiativ og sa de skulle invitere har ikke gjort det enda. 

Jeg synes det er et godt initiativ. Vi trenger ikke å bli venner med alle de andre foreldrene, men å kjenne hverandre litt tror jeg være en fordel fremover. Det gjør det litt enklere å ta kontakt hvis det skulle være noe. Barna skal jo gå i klasse sammen i mange år, og mye kan oppstå. At foreldre har en åpen dialog kan være veldig nyttig. 

Anonymkode: f1183...ae5

Skrevet

Heldigvis ikke vanlig her hvor vi bor. Vi har foreldrekaffe, vi😅🥰

Anonymkode: 42641...577

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...