AnonymBruker Skrevet 7. oktober #1 Del Skrevet 7. oktober Hvordan beregner man verditapet på en bil? Jeg har sett i flere tråder at det skal være enkelt å finne ut av, men jeg skjønner ikke hvordan jeg går frem. Kan noen hjelpe med en trinn for trinn fremgangsmåte? I en tråd ble det sagt at "Verditapet baseres på gjennomsnittlig statistikk av hva den aktuelle bilen taper seg med i verdi over tid. " Kan man finne verditapet uten denne statistikken? Eller, hvis den er nødvendig, hvor finner man statistikken? Anonymkode: 72518...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #2 Del Skrevet 7. oktober Finn er en god pekepinn. Anonymkode: 1bc52...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 8. oktober #3 Del Skrevet 8. oktober Prinsippet er å finne hva bilen kan selges for. Fasit vil en få den dagen bilen selges. Et ekte eksempel: Jeg kjøpte en ny bil i 2019 til 360 000 kr. Solgte bilen i 2023 for 225 000 kr. Verditap 135 000 kr. Fordelt pr år 135 000 / 4 = 34 000 pr år. Normalt er verditapet større de første årene enn senere år. Verditapet flater ut kan man si. Spesielle biler i god stand kan øke i pris. Det er gjerne eldre biler som ikke brukes daglig, samleobjekter. Da kan verditapet snu til en gevinst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #4 Del Skrevet 12. oktober En nyttig side: https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall Anonymkode: 6e7e6...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 12. oktober #5 Del Skrevet 12. oktober Stort sett 20% første året, og 10-14% resterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå