Gå til innhold

Noen som har barn som er utredet for adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig fikk de prøve medisiner? Barnet mitt skal snart utredes, og vi teller ned uker. 
Jeg skal ikke legge ut alle symptomene her, men de preger barnet mitt i stor grad. Både jeg og storesøsken til barnet er også sykemeldt og blitt syke av adferden og tvangstankene til barnet. Så jeg lurer på hvor lang tid det tok før de fikk prøve medisiner? 

Anonymkode: caafb...223

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fått endel hjelp av familie, men de begynner å bli slitne og har ikke lengre helse til å hjelpe til heller, så jeg ønsker litt info om noen har. For psyken min sin del

Skrevet

Er det ingen med erfaring?

Skrevet

Er du sikker på at dette er ADHD? Jeg har aldri hørt om et barn med (bare) ADHD som er så krevende at søsken og foreldre må sykemelde seg. 

Tvangstanker og atferd relatert til tvangstanker er ikke et symptom på ADHD.  

Medisinering av ADHD tilbys vel fra barnet er fra de første årene på barneskolen, men hvis barnet har andre utfordringer må dette kartlegges først.

Anonymkode: 44ff8...7d3

• Liker 3
Skrevet

Er enig med personen over her som mener dette ikke høres ut som (bare) ADHD. 
Men, til spørsmålet ditt. Mitt barn fikk tilbud om utprøving på medisiner med en gang diagnosen var klar. De brukte for øvrig 12 uker på å sette en diagnose. 
Selve medisinutprøving tok flere måneder, da de må teste ut både forskjellige type medisiner og dose. Her fikk barnet først god effekt etter litt over 6 mnd. 

Skrevet

Takk for svar. Man kan muligens ha fler diagnoser samtidig. Og nei, jeg er ikke sikker på adhd, det er bup som skal stille diagnose. Men er veldig mye symptomer på det. Så er det tvangstanker i tillegg. 

takk for svar ang medisinering

Skrevet

Det er jo gjerne tre måneder ventetid fra henvisning til man tas inn (hvis ikke henvisning avslås). Utredning tar gjerne minst 6 uker og gjerne 12 uker. Og etter diagnose er satt vil man gjerne prøve ut andre tiltak før medisiner, som kurs for foreldre og veiledning og tilpasning på skole. Om dere så går til legen på BUP for medisiner så er det jo ikke gitt at barnet får medisiner i det hele tatt eller med en gang. Noen ganger vil legen sjekke kroppslige ting først. Og når man prøver ut medisiner, så kan en utprøving ta tid også. 

Anonymkode: ad3f8...834

Skrevet

Medisiner er bra for å kunne fokuserer og konsentrere seg. Ellers gjør de ingen mirakler dessverre. Er en konstant jobb både som forelder og å samarbeide med skole osv. hilsen mor til to med diagnosen

Anonymkode: 097f8...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Medisiner er bra for å kunne fokuserer og konsentrere seg. Ellers gjør de ingen mirakler dessverre. Er en konstant jobb både som forelder og å samarbeide med skole osv. hilsen mor til to med diagnosen

Anonymkode: 097f8...555

Hvis de har effekt og tolereres (bivirkninger). Veldig enig i det du skriver om konstant jobb uansett 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Man kan muligens ha fler diagnoser samtidig. Og nei, jeg er ikke sikker på adhd, det er bup som skal stille diagnose. Men er veldig mye symptomer på det. Så er det tvangstanker i tillegg. 

takk for svar ang medisinering

Noen kan oppleve økning i tics og tvang hvis barnet har det i tillegg, på medisiner (ikke alle)

Skrevet

Takk for alle svar

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo gjerne tre måneder ventetid fra henvisning til man tas inn (hvis ikke henvisning avslås). Utredning tar gjerne minst 6 uker og gjerne 12 uker. Og etter diagnose er satt vil man gjerne prøve ut andre tiltak før medisiner, som kurs for foreldre og veiledning og tilpasning på skole. Om dere så går til legen på BUP for medisiner så er det jo ikke gitt at barnet får medisiner i det hele tatt eller med en gang. Noen ganger vil legen sjekke kroppslige ting først. Og når man prøver ut medisiner, så kan en utprøving ta tid også. 

Jeg vet datoen barnet mitt skal inn til Bup. Og skolen har prøvd fler ulike tilpasningsmåter uten å komme i mål. Var på ferie med en lege i sommer som sa at barnet mitt nok får det mye lettere med medisinering. Da kan barnet klare å samle tankene såpass at alt ikke ender i katastrofe. 

Skrevet

Min ble satt på medisiner rett etter diagnose ble satt. Da var han rundt 7år.Er noen år siden han ble satt på medisiner, men har vært noe tics, angst og tvangstanker oppetter årene. Særlig ticsene har variert i styrke, varighet og hva de gikk ut på. 

Anonymkode: 17d5d...dcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvor tidlig fikk de prøve medisiner?

Etter utredningen som tok nesten et år

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Takk for alle svar

Jeg vet datoen barnet mitt skal inn til Bup. Og skolen har prøvd fler ulike tilpasningsmåter uten å komme i mål. Var på ferie med en lege i sommer som sa at barnet mitt nok får det mye lettere med medisinering. Da kan barnet klare å samle tankene såpass at alt ikke ender i katastrofe. 

Så bra! Det tar som nevnt ofte 6-12 uker med utredning før diagnose settes. Man gir ikke ADHD medisiner før diagnose er satt. Oftest vil de også at foreldre skal på kurs først også og skolen sette i gang tiltak dersom det ikke allerede er gjort. Noen steder er det også ventetid, avhengig av kapasitet, på oppstart medisiner / utprøving.

Får håpe barnet ditt har effekt. En del har jo det. Men er jo ikke så lett å vite på forhånd, og en lege kan jo ikke spå om barnet får det bedre eller ikke

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Siden det var uforsvarlig å vente til time, og situasjonen er helt akutt fikk vi kommet inn på akutt time, og er i gang nå. Får god informasjon der. 

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke svare på alt du trenger. Men selve utredningsprosessen kan ta opptil ett år der der kan være mistanke om flere diagnoser. En kollega sin sønn har et komplekst symptombilde og det tok over ett år. Diagnose adhd og noe innen traumer ble satt nylig. Medisin utprøving anslått om ca 6 mnd pga kapasitet. Men dette var et spesielt krevende tilfelle. 

dersom det fremkommer adhd diagnose er det god hjelp å få  av medisin for de fleste. Men kognitiv terapi er også viktig.

Selv har jeg adhd kombinert type, og min datter har Asberger / høyt fungerende autisme. Vurderer adhd utredning på henne og. For meg har medisiner hjulpet mye. Ritalin ble jeg rolig av, Fikk god fokus, fjernet all angst jeg opplevde pga stress pga jobb. Men dessverre også en helt ekstrem hodepine som minnet om bihulebetennelse når de gikk ut av kroppen. Mye svingning i form og fokus pga de virker hurtig og går ut hurtig. Skikkelig opp og ned 4 ganger til dagen. Tok to kapsler med medikinet modifisert frisetting. Jeg ble litt sånn likegyldig av de når det kom til stress. Eller bare veldig rolig. Jeg måtte gi opp Ritalin/medikinet pga hodepine hver dag. Forøvrig hjalp Ritalin mest på fokus og indre ro og tolmodighet. Hjalp ikke mye på å sette igang eller prokastinering.
 Fikk aduvanz etter 3.5 mnd som er helt uten bivirkninger for meg. En mer fokusert og påslått versjon av meg selv. Ting er lettere, jeg tar tak i oppgaver, fullfører oppgaver, husker ting. Istedenfor å prokastinere bare gjør jeg det. Men jeg får ikke like mye ro av disse. Skal prøve Ritalin på kvelden i lav dose for å se om jeg blir roligere. Sliter med søvn. 

Det jeg vil fram til er at de forskjellige typer medisin oppleves veldig forskjellig. Dere må nok prøve Ritalin først. Men vær veldig på som foreldre og be om å bytte dersom det ikke har effekt. Snakk med psykiater  om medisiner og deres erfaringer på både aduvanz, som kalles elvanse til de under 18 og Ritalin (metylpenidate) ofte gitt i andre merker som conserta, medikinet og flere. les deg opp på emnet. Det er mange bivirkninger som ikke barn alltid kan klare å fortelle om. Vær også obs på gutter dersom du har gutt. De  kan få problem med å få ereksjon, enkelte kan få det stikk motsatte og slite den veien med en helt ekstrem kåthet som kan gi ny  problemstillinger.  Som foreldre bør en være opplest og forberedt. Forøvrig må du beregne at det tar flere mnd med medisinutprøving  og gradvis justering av dose før dere lander på riktig dose. Vær forberedt på at når virkning av medisin går ut, blir symptomer på adhd sammen med bivirkninger av medisin litt forsterket. Dette vil gå seg til når dere finner riktig medisin og riktig dose.

jeg håper dere får god hjelp og veiledning av fagpersoner. 

Anonymkode: 5cbca...41d

Skrevet

Tusen takk for informasjon. De sier at det kan være flere ting, blant annet autisme i tillegg. Terapi er også en viktig selma behandlingen ja. Nå er hvertfall barnet inne til behandling, så trenger ikke lengre være bekymret for liv og helse til barnet eller oss rundt. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...