Gå til innhold

Uttak fond og avkastning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik at man må sette til side lovbestemt skattesats av avkastning og når blir den innkrevd?

Anonymkode: 79bcb...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at man må sette til side lovbestemt skattesats av avkastning og når blir den innkrevd?

Enten kan du endre skattekortet ditt nå i år slik at skatten blir trukket dette året, eller så får du restskatt i neste skatteoppgjør.

Anonymkode: f9bcd...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avsluttet mine fond i fjor da jeg ikke turte å sitte med så høy risiko lenger. Fikk da i år en restskatt på 58.000,- ellers har jeg vanligvis fått litt tilbake. Så dette må man være klar over, det er hele 38% skatt på aksjedel i fondet (På gevinsten)

Anonymkode: 5052d...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta ut innskutt kapital skattefritt. Avkastningen må du betale ca. 35% skatt på. (22% * 1,72 - skjermingsfradrag). 

Må betales sammen med restskatten i august, men det er definitivt lurt å betale den innen 31.mai så du slipper 13 måneder med renter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Du kan ta ut innskutt kapital skattefritt. Avkastningen må du betale ca. 35% skatt på. (22% * 1,72 - skjermingsfradrag). 

Må betales sammen med restskatten i august, men det er definitivt lurt å betale den innen 31.mai så du slipper 13 måneder med renter. 

Nøyaktig det jeg gjorde. Surt å betale 58.000,- i mai, men slapp jo en del renter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg avsluttet mine fond i fjor da jeg ikke turte å sitte med så høy risiko lenger. Fikk da i år en restskatt på 58.000,- ellers har jeg vanligvis fått litt tilbake. Så dette må man være klar over, det er hele 38% skatt på aksjedel i fondet (På gevinsten)

Ja, takk Støre og Vedum for at dere økte skatte min ekstremt.

Dette er "takken" for at en selv sparer litt til pensjonstiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (5 timer siden):

Dette gjelder bare om man har fondet i ASK.

Utenfor ASK skatter man fra første krone.

Anonymkode: aaa07...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det noen som har fond og aksjer registrert på hovedindeksen utenfor ASK? Greit nok om man har en Zero, men for alle andre formål er ikke det spesielt lurt... 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skatte må man på gevinst uansett.

Jeg pleier forhåndsbetale skatten, lager link til dette hos skatteetaten.

Anonymkode: b4c62...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor låne bort penger til staten rentefritt? Sett de heller på en høyrentekonto og få rentene selv... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge det står i ASK. Du skatter først når du tar ut overskuddet.

Anonymkode: 9a362...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tok ut 16200kr fra ett fond nylig. Det var det meste jeg kunne ta ut uten å betale skatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor låne bort penger til staten rentefritt? Sett de heller på en høyrentekonto og få rentene selv... 

Det handler om andre ting for min del.

ikkeenrobot skrev (1 minutt siden):

Hvis man uansett må skatte 38% av gevinsten nå, vil det da lønne seg å spare i fond kontra sparekonto? 

Ja, det er god butikk med indeksfond, spesielt om du har noen mill å sette der. Skatten blir nok mindre når høyre er tilbake igjen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge det står i ASK. Du skatter først når du tar ut overskuddet.

Anonymkode: 9a362...518

Stemmer, man skatter på gevinst. ASK er jo bare som en mellomlagring skattefritt, til å kunne kjøpe nye aksjer/fond uten å skatte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Blir ikke stort igjen der heller, 22% skatt på renter, og resten borte som inflasjon.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler om andre ting for min del.

Ja, det er god butikk med indeksfond, spesielt om du har noen mill å sette der. Skatten blir nok mindre når høyre er tilbake igjen.

Vel, noen trenger å ta ut alt nå, og noen gjør det for at de er redde for krakk, krig, klimakatastrofe osv. Og så kan det jo tenkes at Høyre  ha støtte av partier som ikke vil ha så mye mindre skatt? Uansett, jeg har tatt ut hele skitten, og ferdig betalt min skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vel, noen trenger å ta ut alt nå, og noen gjør det for at de er redde for krakk, krig, klimakatastrofe osv. Og så kan det jo tenkes at Høyre  ha støtte av partier som ikke vil ha så mye mindre skatt? Uansett, jeg har tatt ut hele skitten, og ferdig betalt min skatt.

Indeksfond ser jeg på som veldig safe. Økonomi er et luftslott som holdes oppe, ellers blir det for mye problemer i verden. Derfor lar man ikke alt klappe helt sammen, dette manipuleres og justeres hver dag.

Penge/bank-systemet er største scamen vi lever under, men slik er det nå. Indeksfond har i over 10år gitt ca 16%..god butikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (13 timer siden):

Jeg tok ut 16200kr fra ett fond nylig. Det var det meste jeg kunne ta ut uten å betale skatt

For oss andre er det jo fullstendig uinteressant hvor høy skattefri sum du har...

Anonymkode: 8970d...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...