Gå til innhold

Vogn til barn over 4?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby jogger city elite!!

gode hjul og du kommer deg frem over alt på allslags føre! 6-åringen har enda plass (satt seg litt i den for å hvile i sommer når vi gikk i aktivitetsparker fra morgen til kveld).

Men bruker den i hovedsak på 3,5 åringen for å komme oss til og fra bhg som er 5 km unna (må gå to ganger i uken).. og hun har enda GOD plass 

kan enda brukes en god stund til!

Anonymkode: 8f468...7f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan minsten kjøre selv til og fra barnehagen med tråbil. Har tau i den så jeg kan hjelpe til med å dra i oppoverbakker og holde igjen i nedoverbakker. Har tråbil fra Berg. 

Anonymkode: 771e2...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får kontakte Nav hjelpemiddelsentral og få en rullestol til henne, om hun ikke klarer å gå. Fireåringer sitter ikke i barnevogn. 

Anonymkode: 78476...9df

Idiotisk uttalelse. Et barn er ofte sliten etter bhg, det er endel å bære med seg til tider, hvorfor er det så utenkelig at barnet sitter å slapper av i vogn? Er barna som settes i bil mye mer aktivt? Bør bilstoler også søkes om på nav da? 

Anonymkode: c95e9...967

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så sneversynte her inne! Joda, selvfølgelig greier en fireåring å gå. Men hvis det er snakk om flere km, ikke gangvei, delvis 80-sone på smal vei (dette er nemlig veisituasjonen flere plasser i landet), da er vogn et kjempebra alternativ. Og ellers også! Ikke noe verre med vanlig vogn, enn å ha ungene i sykkelhenger.

Anonymkode: b70e5...907

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sykkel, løpesykkel, sparkesykkel. IKKE vogn til frisk 4-åring.

Anonymkode: 9e073...b6a

Ja, for det funker kjempefint om vinteren... Og så er det jo trygge veier absolutt alle steder her i landet. Ingen som risikerer å måtte slippe vinglete 4-åringer løs på sparkesykkel langs en smal svingete vei uten fortau, mens man selv har hendene fulle av poser med skifteklær og whatnot.... Det er også gull med 4-åring på sprarkesykkel om det er masse bratte bakker.. Herregud.. 

Ikke alle 4-åringer er trygge å slippe løs på sparkesykkel. Jeg har en på snart 4, som er kjempeflink på sparkesykkel - på flatmark. Noe det IKKE er til barnehagen. Det er en kjempebratt bakke uten fortau, med en skarp sving. Der kan ikke ungen slippes løs på sparkesykkel. Vi kan heldigvis gå, det er under 1 km, men det er uaktuelt å la ungen sykle. Han må gå, og holde hånden hele veien. 

Anonymkode: c7f2a...a8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet ikke hvor langt det er å gå. Dere vet ikke noe om tempoet til dette barnet. Dere vet ikke hvor lange dager barnet her,og hvor slitent det blir. Dere vet ikke hvor mye ting og tang som bæres med hver dag. Dere vet ikke hvordan trafikken er på dette stedet. Dere putter bare barnet deres inn i en bil og kjører,hvorfor i all verden er det bedre enn å sitte i vogn? Dette barnet får ihvertfall frisk luft!

Vi hadde noen dager da vi måtte gå til og fra barnehagen. Neimen om jeg hadde tid og ork til å la ungen gå i sitt tempo,bli sliten og sur,nekte å gå lenger osv. 

Selvsagt gikk han selv hvis vi hadde tid,men kunne da hoppe opp i vogna ved behov.

Gjør det som passer for deg og ditt barn,ts. Ingen som har noe med det.

Anonymkode: cd14f...a32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere vet ikke hvor langt det er å gå. Dere vet ikke noe om tempoet til dette barnet. Dere vet ikke hvor lange dager barnet her,og hvor slitent det blir. Dere vet ikke hvor mye ting og tang som bæres med hver dag. Dere vet ikke hvordan trafikken er på dette stedet. Dere putter bare barnet deres inn i en bil og kjører,hvorfor i all verden er det bedre enn å sitte i vogn? Dette barnet får ihvertfall frisk luft!

Vi hadde noen dager da vi måtte gå til og fra barnehagen. Neimen om jeg hadde tid og ork til å la ungen gå i sitt tempo,bli sliten og sur,nekte å gå lenger osv. 

Selvsagt gikk han selv hvis vi hadde tid,men kunne da hoppe opp i vogna ved behov.

Gjør det som passer for deg og ditt barn,ts. Ingen som har noe med det.

Anonymkode: cd14f...a32

Trådstarter her. Ja, det er noe med det. Plutselig kan barnet bare nekte å gå, eller ombestemme seg og ville ha sykkel etc i stedet, når man er halvveis, og da er man like langt 😅 ikke så veldig gøy å gå og bære på en 4-åring 😅 Er jo ikke alltid man har tid til å trygle og forhandle på morran.

Anonymkode: f5f86...532

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste brukte vogn til hun var fem, ellers hadde jeg aldri rukket jobb (ev. vi måtte gått fryktelig tidlig, og vi måtte allerede av gårde ganske tidlig). Med yngste bodde vi mye nærmere barnehagen. Jeg har aldri hatt bil så tenker det har blitt nok gåing på ungene gjennom årene likevel.

Jeg tenker at alle ordner seg som best de kan for sin familie. Alle har sine fordommer, jeg har langt større mot alle dem som omtrent må kjøre barnet frem til døra på skolen og lager trafikkfarlig miljø hver morgen. 

Anonymkode: 7ec88...6ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men derimot i bil over avstander på bare noen få kilometer?

De som ikke har bil bruker vogn til transport, ikke i stedet for vanlig aktivitet. Nytter ikke å gå i en fireårings tempo når man skal rekke jobb uten å stå opp midt på natta.

Anonymkode: 3ef0c...d30

Dette! Folk altså, herregud! Jeg må gå ca 3 km med mitt barn og det er selvfølgelig helt uaktuelt å stå opp midt på natta for at barnet skal gå selv. Et barnehagebarn går jo ikke rett frem i flere kilometer, de stopper opp for å se på ting og tar stikkveier og bruker masse tid på surr. På søndagsturer går det helt fint, men ikke i en travel hverdag. 

Og som andre også har påpekt: Vogn blir brukt i stedet for bil eller buss, ikke i stedet for å bruke beina. Alle som har mulighet til å bruke bil over en slik avstand gjør jo det. 

Anonymkode: 7f772...ad5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel, sparkesykkel ol. Ikke vogn til 4 åring. 🤯

Og jeg har ikke lappen. Bruker overhodet ikke vogn til store unger alikevel nei. Bruker ikke vogn til en stor 3 åring engang. 🤨

Anonymkode: 23bcc...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rullestol.

Anonymkode: dcee8...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sykkelvogn til vår snart 6 åring (liten av vekst) Barnet går sjølv over alt heile dagen! Men mot slutten av f.eks tur til akvariet/dyrepark/hendelse går barnet totalt tomt for energi. Då kan turen til parkeringshus ta over ein time! I all slags drittvær 🫠

Barn er forskjellige. Broren er ikkje sånn sjølv om han er yngre. 

Vi bruker mykje sparkesykkel, trur vi kan gå over til det permanent veldig snart. 

Anonymkode: 9c8bd...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 23.08):

Men derimot i bil over avstander på bare noen få kilometer?

De som ikke har bil bruker vogn til transport, ikke i stedet for vanlig aktivitet. Nytter ikke å gå i en fireårings tempo når man skal rekke jobb uten å stå opp midt på natta.

Anonymkode: 3ef0c...d30

Firåringer går. Det klarte selv mine trillinger fra de var tre år gamle. Både på fjellet og i byen mellom hjem og barnehage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 2.04):

Idiotisk uttalelse. Et barn er ofte sliten etter bhg, det er endel å bære med seg til tider, hvorfor er det så utenkelig at barnet sitter å slapper av i vogn? Er barna som settes i bil mye mer aktivt? Bør bilstoler også søkes om på nav da? 

Anonymkode: c95e9...967

Ja, du må vite at det bare er alvorlig syke barn som fraktes i bil. Friske fireåringer går jo overalt, uansett avstand. 

Anonymkode: 4ffdb...66c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 22.28):

Rullestol.

ikke bil altså? Vet de har sånne små biler for barn også 😉

Sykkelvogn, eller lastesykkel ville jeg godt for.

Anonymkode: 0c4cc...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.33):

Firåringer går. Det klarte selv mine trillinger fra de var tre år gamle. Både på fjellet og i byen mellom hjem og barnehage. 

Ingen som påstår de ikke kan gå, men om det er lang avstand og man har et ønske om å faktisk komme seg frem og kanskje videre på jobb i rimelig tid er det helt greit å bruke vogn som et transportmiddel på lik linje som andre bruker bil eller buss. Det betyr ikke at man bruker vogn i alle andre avstander. 

Anonymkode: 37ed7...68b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler som de andre sykkelvogn. Bruker det fortsatt til 5 (!)-åringen ved behov. Alle andre med samme avstand til barnehagen som oss kjører bil, evt sykler med barn i sykkelvogn eller bakpå. Jeg bruker da sykkelvogn og går selv i stedet, men det er visst mer akseptert med bil.. 

Anonymkode: c177a...31c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 23.33):

Selvfølgelig. I byene er de jo en barnehage omtrent på hvert gatehjørne. Tipper de fleste som bor i by har maks et par km å gå. Du vet ikke hvor lett du har det.

Anonymkode: dbd37...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 22.28):

Rullestol.

Skal si det til de som bor i nabolaget her som kjører bil 500 m til barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjøpt ny vogn jeg heller, men dere som sitter på deres høye hest (eller skal jeg si høye bil) kan kutte ut mobbingen. Hvis det er innafor å kjøre bil på kortere strekninger, så er det innafor med vogn også. Det er fullt av biler på parkeringsplassen til bhg her, og de aller fleste barna i barnehagen bor i gangavstand.

Hvis det er greit for voksne mennesker å kjøre bil (i stedet for rullestol) til bhg fordi de er for late til å gå med barnet 1 km til bhg og så gå 3-4 km til jobb, så er det så klart greit å bruke sykkelvogn/barnevogn å frakte barnet i når man har 3-4 km til bhg. 

Eller sier dere til voksne at de skal gå til jobben (4 km til sentrum her) i all slags vær og ikke kjøre bil? Jeg sykler og går selv til sentrum men legger meg ikke så mye opp i hva tjukke late mennesker gjør. Hvis de gidder å betale parkeringen, så får de kose seg med detvog drite i miljøet. Eller skal jeg foreslå at de bytter ut teslaen med rullestol? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...