AnonymBruker Skrevet 7. oktober #1 Del Skrevet 7. oktober Har bensin bil og vil ha elbil, men tror ikke at jeg har råd til det. Du som har minstesats uføretrygd, har du råd til å eie elbil? Har hørt at elbil koster mer i legenden enn fossil bil. På grunn av vedlikehold grunnet behov for verksted og bytte av batteri. Er det sant? Ja, bensin vs strøm skal i teorien være billigere (men er det det med dagens høye strømpriser?). Men summen blir høyere fordi elbiler ofte må inn til reparasjon. Anonymkode: 1c2b0...6e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #2 Del Skrevet 7. oktober Er uføretrygdet 70% og elbil har gjort at jeg har råd til mye mer enn bil. En 2012 Leaf kostet meg 60000 kr i 2017, og den fungerer enda helt utmerket. Billigste bilen jeg noensinne har hatt. 75% SOH ved 130000km. Folk som påstår at elbil er dyrere enn fossilbil, mer på verksted osv. er stort sett gamle gubber med pondus som har mental alder til en 12-åring og som tror at 90-tallet var i går. Det byttes svært lite batterier. De samme reglene som med fossilbil gjelder for elbil: Vil du ha upålitelig bil, kjøp tysk, amerikansk eller fransk. Vil du ha pålitelig bil, kjøp japansk eller koreansk. Tut og kjør, og spar penger med et smil. Anonymkode: 07276...dcb 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #3 Del Skrevet 7. oktober Jeg har hatt en elbil i 7 år nå og den har enda ikke hatt noen reparasjoner eller noen feil ved eu-kontroller. Min bror sin dieselbil derimot hadde flere feil som måtte fikses på allerede ved første eu kontroll, så tror dette er veldig variert ut i fra hvilken bil du kjøper Anonymkode: e64e3...ecb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #4 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har bensin bil og vil ha elbil, men tror ikke at jeg har råd til det. Du som har minstesats uføretrygd, har du råd til å eie elbil? Har hørt at elbil koster mer i legenden enn fossil bil. På grunn av vedlikehold grunnet behov for verksted og bytte av batteri. Er det sant? Ja, bensin vs strøm skal i teorien være billigere (men er det det med dagens høye strømpriser?). Men summen blir høyere fordi elbiler ofte må inn til reparasjon. Anonymkode: 1c2b0...6e9 Absolutt ikke. Da må jeg jo først kjøpe elbilen, og det er snakk om flere hundre tusen. Hvor skulle jeg hente de pengene fra på minstesats ufør? Jeg kjøpte meg en pent brukt hybrid til 40.000,-. Svært lave drivstoffkostnader og knapt vedlikeholdsutgifter. Kan kjøre bra langt med den før jeg når prisen av det en elbil koster i innkjøp, så kommer drift i tillegg. Anonymkode: 4ee27...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #5 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke. Da må jeg jo først kjøpe elbilen, og det er snakk om flere hundre tusen. Hvor skulle jeg hente de pengene fra på minstesats ufør? Jeg kjøpte meg en pent brukt hybrid til 40.000,-. Svært lave drivstoffkostnader og knapt vedlikeholdsutgifter. Kan kjøre bra langt med den før jeg når prisen av det en elbil koster i innkjøp, så kommer drift i tillegg. Anonymkode: 4ee27...4ec Jeg solgte nettop min gamle BMW i3 for 40k, det er en gullende god bil med mange år igjen. Jeg hadde den i seks år og det eneste vi byttet var et sett med klosser og skiver, og nye dekk. Vi byttet bil fordi jeg fikk ny jobb lenger unna og jeg kostet på meg en nyere bil med lenger rekkevidde fordi jeg hadde råd. Anonymkode: ca625...992 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #6 Del Skrevet 7. oktober Vi er på andre elbilen, har aldri hatt noen problemer med dem. Gått lett igjennom EU kontroller. Å lade hjemme er svært rimelig. Å hurtiglade kan raskt bli dyrt, kan raskt sammenlignes med å fylle bensin på bensinbil i lengden. Anonymkode: 78cf4...a26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #7 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Absolutt ikke. Da må jeg jo først kjøpe elbilen, og det er snakk om flere hundre tusen. Hvor skulle jeg hente de pengene fra på minstesats ufør? Jeg kjøpte meg en pent brukt hybrid til 40.000,-. Svært lave drivstoffkostnader og knapt vedlikeholdsutgifter. Kan kjøre bra langt med den før jeg når prisen av det en elbil koster i innkjøp, så kommer drift i tillegg. Anonymkode: 4ee27...4ec Det finnes både billigere nye elbiler enn det og brukte elbiler på markedet. Så pengene kan du hente der du hentet pengene til hybriden. En bil som forresten er mye dyrere å vedlikeholde enn en elbil. Anonymkode: 61363...8fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #8 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er på andre elbilen, har aldri hatt noen problemer med dem. Gått lett igjennom EU kontroller. Å lade hjemme er svært rimelig. Å hurtiglade kan raskt bli dyrt, kan raskt sammenlignes med å fylle bensin på bensinbil i lengden. Anonymkode: 78cf4...a26 Ja da utgår det i hvert fall, jeg bor i borettslag og her er det ingen ladere. Anonymkode: 4ee27...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #9 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes både billigere nye elbiler enn det og brukte elbiler på markedet. Så pengene kan du hente der du hentet pengene til hybriden. En bil som forresten er mye dyrere å vedlikeholde enn en elbil. Anonymkode: 61363...8fb Link gjerne til en elbil med tilsvarende kvaliteter til samme pris. Anonymkode: 4ee27...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 7. oktober #10 Del Skrevet 7. oktober Påstanden om at el-biler blir dyrere i lengden fordi de må ofte på verksted er litt morsom, mange av de som påstår det er de samme som sa for 40 år siden at automatgir var helt ubrukelig i Norge, vi som kjørte amerikansk bil den gangen merket det ikke. Min onkel og tante flyttet tilbake til Norge etter 25 år i USA og onkel spesialbestilte bil med manuelt gir som de skulle ha med som flyttegods svoger hadde sagt han ikke måtte kjøpe med automat. Bor du i eget hus er el-bil klart billigst, bor du i blokk er det nok fortsatt billigst men besparelsen blir mye mindre, selv med egen lader. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #11 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi er på andre elbilen, har aldri hatt noen problemer med dem. Gått lett igjennom EU kontroller. Å lade hjemme er svært rimelig. Å hurtiglade kan raskt bli dyrt, kan raskt sammenlignes med å fylle bensin på bensinbil i lengden. Anonymkode: 78cf4...a26 Blir det billigere om man kan lade hjemme? Jeg har mulighet for å montere lader hjemme. Anonymkode: 1c2b0...6e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #12 Del Skrevet 7. oktober Det kommer an på flere faktorer. De største faktorene er finansiering, drivstoff, bom og parkering. Må du finansiere en elbil men kan du kjøpe en fossil kontant? Her vinner den bilen du ikke trenger å finansiere. Her er det flere fossile enn elbiler men det er på vei å endre seg. Kan du lade hjemme så vinner elbilen klart kategori drivstoff. Må du lade på hurtigladeren, så kan dette sammenlignes med å fylle bensin. Elbiler får rabatt på bom og parkering. Bor du i en by der du kjører mye, så kan elbil fort være en vinner. Bor du derimot i distriktet og det er langt til neste bomstasjon, så er du like langt. Andre faktorer kan være rekkevidde, der eldre elbiler klart er dårligst. Men kjører du ikke så langt, så kan jo det være greit likevel? Anonymkode: 0815c...47a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 7. oktober #13 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er uføretrygdet 70% og elbil har gjort at jeg har råd til mye mer enn bil. En 2012 Leaf kostet meg 60000 kr i 2017, og den fungerer enda helt utmerket. Billigste bilen jeg noensinne har hatt. 75% SOH ved 130000km. Folk som påstår at elbil er dyrere enn fossilbil, mer på verksted osv. er stort sett gamle gubber med pondus som har mental alder til en 12-åring og som tror at 90-tallet var i går. Det byttes svært lite batterier. De samme reglene som med fossilbil gjelder for elbil: Vil du ha upålitelig bil, kjøp tysk, amerikansk eller fransk. Vil du ha pålitelig bil, kjøp japansk eller koreansk. Tut og kjør, og spar penger med et smil. Anonymkode: 07276...dcb Hva slags rekkevidde har en elbil fra 2012 i 2024? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #14 Del Skrevet 7. oktober Vi betalte 16.000,- for intallasjon av ladestasjon. Tydeligvis gull å være uføretrygdet nå om dette skal lønne seg. Anonymkode: 4f0ab...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #15 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er uføretrygdet 70% og elbil har gjort at jeg har råd til mye mer enn bil. En 2012 Leaf kostet meg 60000 kr i 2017, og den fungerer enda helt utmerket. Billigste bilen jeg noensinne har hatt. 75% SOH ved 130000km. Folk som påstår at elbil er dyrere enn fossilbil, mer på verksted osv. er stort sett gamle gubber med pondus som har mental alder til en 12-åring og som tror at 90-tallet var i går. Det byttes svært lite batterier. De samme reglene som med fossilbil gjelder for elbil: Vil du ha upålitelig bil, kjøp tysk, amerikansk eller fransk. Vil du ha pålitelig bil, kjøp japansk eller koreansk. Tut og kjør, og spar penger med et smil. Anonymkode: 07276...dcb Beste bilene jeg har hatt er tyske, aller verste japansk (Toyota og mazda) Anonymkode: c53d2...a74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #16 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi betalte 16.000,- for intallasjon av ladestasjon. Tydeligvis gull å være uføretrygdet nå om dette skal lønne seg. Anonymkode: 4f0ab...b81 For en tåpelig kommentar Du skjønner vel det at det er langtidskostnadene man skal se på, og man kan faktisk ha mulighet til å spare penger selv om man er uføretrygdet. Det er aldri gull å være uføretrygdet, tenk før du snakker. Anonymkode: c53d2...a74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #17 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har bensin bil og vil ha elbil, men tror ikke at jeg har råd til det. Du som har minstesats uføretrygd, har du råd til å eie elbil? Har hørt at elbil koster mer i legenden enn fossil bil. På grunn av vedlikehold grunnet behov for verksted og bytte av batteri. Er det sant? Ja, bensin vs strøm skal i teorien være billigere (men er det det med dagens høye strømpriser?). Men summen blir høyere fordi elbiler ofte må inn til reparasjon. Anonymkode: 1c2b0...6e9 Hva du får din inntekt fra har ingen betydning for hva du har råd til å eie. Det er hva du må bruke pengene til å betale for å leve og bo som avgjør hva du har igjen til å bruke på bil i ditt tilfelle. Elbil er litt dyrere å forsikre, men mye billigere å bruke, så sant du kan lade hjemme og ikke må lade på ladestasjon ute. Da koster lading nesten like mye som bensin/diesel. Min bil brukte ca. 1400 kroner i drivstoff, elbilen bruke ca. 400 kroner i lading i måneden. (Da lades den hjemme). Og i sommer har ladeprisen vært under en krone kWh. Når prisen nå stiger over kronen, så vil dette trekke mer. Du sparer på bom om du bruker det, noen steder er parkering billigere. Batteriene har ofte 7 års garanti, dekkene slites noe raskere på elbil, fordi den bremser og akselererer hurtigere. Nye biler har gjerne og service inkludert. Så her bør du regne litt på penger inn og penger ut, og se hva du har igjen til å kjøpe for. Du bør og se på hva du sparer i drivstoff, og om du kan legge dette tilside for ekstrautgiftene som kommer etter noen år. Anonymkode: 98a46...6f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #18 Del Skrevet 7. oktober Kjøpte en 2013 Leaf for 26k for 3-4 år siden, lader på stikkontakt hjemme. Kjører til/fra jobb, bhg, skole, aktiviteter og byen. Har annen bil for lange turer. Jeg måtte fikse ladeluka på forrige EU, eneste utgiften jeg har hatt på bilen. Jeg vil si det er et svært billig bilhold. Anonymkode: cf2f5...4b1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 7. oktober #19 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kjøpte en 2013 Leaf for 26k for 3-4 år siden, lader på stikkontakt hjemme. Kjører til/fra jobb, bhg, skole, aktiviteter og byen. Har annen bil for lange turer. Jeg måtte fikse ladeluka på forrige EU, eneste utgiften jeg har hatt på bilen. Jeg vil si det er et svært billig bilhold. Anonymkode: cf2f5...4b1 Det er noen viktige detaljer rundt fast lading via stikkontakt: Stikkontakter må være satt opp for elbillading før 1.juli 2022, som en egen kurs, være maks 10 ampere og ha jordfeilbryter type B. Borettslag og sameier har ofte forbud mot bruk av stikkontakt. Her må en sjekke hva som gjelder. Om det oppstår feil som fører til utbetaling fra forsikringsselskap kan det føre avkortning av eventuell erstatning. https://elbil.no/lade-lars-svarer-kan-man-fortsatt-lade-med-stikkontakt/ https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/forsikring/lade-elbil-stikkontakt-forsikring.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #20 Del Skrevet 7. oktober Seff skrev (4 timer siden): Hva slags rekkevidde har en elbil fra 2012 i 2024? 75% av originalrekkevidde, altså 0,75×160 km. Om vinteren er det litt mindre. Bor på bygda med togstopp 20 km unna. Dette fungerer helt fantastisk. Leafen er billigere enn å ha månedskort for tog. Anonymkode: 07276...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå