India Skrevet 24. februar 2006 #1 Skrevet 24. februar 2006 Er ikke så mye syk,men nå har jeg altså fått feber. Har hørt så mye forskjellig om hva som er best da.. Noen sier man skal holde seg god og varm og ligge under dyna.. Noen sier man skal kle av seg og ikke bli for varm.. Hvordan er dette? Vil gjerne bli frisk igjen så fort som mulig.. Og Noen sier febernedsettende Noen sier ikke febernedsettende Noen som kan gi meg noen gode råd angående feber?
Gjest Rødtoppen Skrevet 24. februar 2006 #2 Skrevet 24. februar 2006 Hei du feberhete!! Hva man skal og ikke skal gjøre ved feber er helt individuelt. MEN det er noen ting det er greit å tenke på uansett. Når temperaturen i kroppen stiger vil du få en følelse av å fryse, da er det ikke dumt å krype under dyna til du når febertoppen. Og når feberen går ned igjen vil du kjenne deg varm, da er det bra å kle av deg litt. Men hvis temperaturen din bil veldig høy (over 39 - 39,5) bør du ha det kjølig rundt deg selv om du føler deg kald. Når det kommer til febernedsettende er det absolutt å anbefale SELV om mange sier at feber jo er kroppens måte å rense vekk infeksjonen på. Når du tar febernedsettende går så klart temperaturen ned, men kroppen din jobber like effektivt likevel! Febernedsettende bør du ta når tempen stiger over 38,5 - da har ikke kroppen din det noe godt! Som febernedsettende er 1 g Paracet å anbefale Ellers er mye drikke bra å få i seg ved feber. GOD BEDRING!!
Malama Skrevet 24. februar 2006 #3 Skrevet 24. februar 2006 Grensene for dette med febe er også litt personavhengig da... Jeg har naturlig lav kroppstemperatur har jeg funnet ut (jeg har mistenkt det lenge, men ettersom jeg nå benytter temping som prevensjon (vel, ikke bare det da) har jeg fått dette bekreftet) Om jeg nærmer meg 38 er jeg totalt slått ut av feber, og om jeg kommer opp mot 38,5 så sover jeg. Svimeslått. Begynner nok med febernedsettende før jeg kommer så langt ja. Opp i 39,5 tror jeg aldri i mitt liv at jeg har hatt. Ettersom jeg har en normalttemperatur like over 36 (eller slett ikke uvanlig et stykke under...) er 38 mer enn nok feber for meg... Så en må nesten "føle seg frem" her, og ikke gå etter absolutte grenser.
mee mee Skrevet 24. februar 2006 #4 Skrevet 24. februar 2006 da jeg lå inne på sykehuset så sa dem at når man hadde feber burde man ha på seg så lite klær som mulig.. drikk mye vann og ligg under dyna og bare sov
-Fisken- Skrevet 24. februar 2006 #5 Skrevet 24. februar 2006 Grensene for dette med febe er også litt personavhengig da... Jeg har naturlig lav kroppstemperatur har jeg funnet ut (jeg har mistenkt det lenge, men ettersom jeg nå benytter temping som prevensjon (vel, ikke bare det da) har jeg fått dette bekreftet) Om jeg nærmer meg 38 er jeg totalt slått ut av feber, og om jeg kommer opp mot 38,5 så sover jeg. Svimeslått. Begynner nok med febernedsettende før jeg kommer så langt ja. Opp i 39,5 tror jeg aldri i mitt liv at jeg har hatt. Ettersom jeg har en normalttemperatur like over 36 (eller slett ikke uvanlig et stykke under...) er 38 mer enn nok feber for meg... Så en må nesten "føle seg frem" her, og ikke gå etter absolutte grenser. ← Samme her.
Gjest Gjesta Skrevet 24. februar 2006 #6 Skrevet 24. februar 2006 Er ikke feber egentlig bra da? :klø: Det betyr at kroppen jobber... Jeg tar aldri febernedsettende med mindre den nærmer seg førti og sånn, men det har jeg vil ikke hatt siden jeg var liten og da jeg lå på sykehus, men da passet vel andre på meg
Lavendula Skrevet 24. februar 2006 #7 Skrevet 24. februar 2006 Gjør det som føles best! Kle av deg når du koker og kryp under dyna når du fryser. Hold ut!
Lenestol Skrevet 24. februar 2006 #8 Skrevet 24. februar 2006 Feber er kroppens måte å drepe skumle bakterier (kun bakterier - ikke virus) på. Funker sånn ca sånn: *kremt* En basselusk kommer inn i kroppen din og finner en fin slimhinne. "Ååååh, her var det fint, akkuratt passe temperatur og miljø som jeg kan bo i!" tenker basselusken. Dermed setter basselusken seg ned og deler seg fordi han vil ha en nabo. Så er de to. Så deler de to seg fordi de vil ha flere naboer. Så er de fire. Så deler hver av disse seg i to, så er de åtte osv osv. Til slutt har den ene basselusken blitt til mange hundre tusen! Oi oi oi! Åsså har de fest og koser seg med å drive rampestreker å sånn i kroppen din. Hvordan skal nå dette gå? Men kroppen din oppdager de uinviterte basseluskene og planlegger angrep. Derfor skrur den opp temperaturen, slik at bakteriene begynner å svette. (Bakteriene synes ikke det er gøy å svette.) "AHA, det virker!" tenker kroppen din, og skrur opp bare liiiiitt til på temperaturen. Etterhvert begynner bakteriene å bli røde som tomater, og synes ikke det er like gøy å være aktive og drive rampestreker lenger. "Ok, bare bittebittebittelitt til!" tenker kroppen din. Og så blir bakteriene kokte som reker. (les: de dør) Det må også sies at imens slåss også de hvite blodcellene dine mot basseluskene, og spiser dem opp etterhvert som de dør. (Party poopers...) Til slutt er alle basselusker døde og spist opp av hvite blodlegemer, og da skrur kroppen din etterhvert ned temperaturen og alt blir fint igjen. Moralen her er: La kroppen få kjøre på med feberen. Dersom gradestokken kryper høøøøyt opp (jeg vil ikke ta på meg det ansvar å sette den grensen, men den må da max være på 40,5!), så ville jeg tatt en febernedsettende. Ellers er det til å drikke mye vann (man trenger 20ml pr/kg i døgnet + 10% mer vann per gradman går opp over 37'c), og prøve å ikke fryse (kryp da under dynen) eller ikke svette (ta av dynen litt). Ok, håper dette var til nytte.
Gjest Gjesta Skrevet 24. februar 2006 #9 Skrevet 24. februar 2006 Feber er kroppens måte å drepe skumle bakterier (kun bakterier - ikke virus) på. Funker sånn ca sånn: *kremt* En basselusk kommer inn i kroppen din og finner en fin slimhinne. "Ååååh, her var det fint, akkuratt passe temperatur og miljø som jeg kan bo i!" tenker basselusken. Dermed setter basselusken seg ned og deler seg fordi han vil ha en nabo. Så er de to. Så deler de to seg fordi de vil ha flere naboer. Så er de fire. Så deler hver av disse seg i to, så er de åtte osv osv. Til slutt har den ene basselusken blitt til mange hundre tusen! Oi oi oi! Åsså har de fest og koser seg med å drive rampestreker å sånn i kroppen din. Hvordan skal nå dette gå? Men kroppen din oppdager de uinviterte basseluskene og planlegger angrep. Derfor skrur den opp temperaturen, slik at bakteriene begynner å svette. (Bakteriene synes ikke det er gøy å svette.) "AHA, det virker!" tenker kroppen din, og skrur opp bare liiiiitt til på temperaturen. Etterhvert begynner bakteriene å bli røde som tomater, og synes ikke det er like gøy å være aktive og drive rampestreker lenger. "Ok, bare bittebittebittelitt til!" tenker kroppen din. Og så blir bakteriene kokte som reker. (les: de dør) Det må også sies at imens slåss også de hvite blodcellene dine mot basseluskene, og spiser dem opp etterhvert som de dør. (Party poopers...) Til slutt er alle basselusker døde og spist opp av hvite blodlegemer, og da skrur kroppen din etterhvert ned temperaturen og alt blir fint igjen. Moralen her er: La kroppen få kjøre på med feberen. Dersom gradestokken kryper høøøøyt opp (jeg vil ikke ta på meg det ansvar å sette den grensen, men den må da max være på 40,5!), så ville jeg tatt en febernedsettende. Ellers er det til å drikke mye vann (man trenger 20ml pr/kg i døgnet + 10% mer vann per gradman går opp over 37'c), og prøve å ikke fryse (kryp da under dynen) eller ikke svette (ta av dynen litt). Ok, håper dette var til nytte. ← Var dette jeg mente, minus alle kunnskapene
Amanlis Skrevet 24. februar 2006 #10 Skrevet 24. februar 2006 Men hva med oss som alrdi får feber. Jeg har ikke hatt feber siden jeg var 12 år, men er sjelden syk. Har det en sammenheng tro? Mener at jeg ikke "behøver" feber siden jeg ikke blir skikkelig syk?
Gjest Gjesta Skrevet 24. februar 2006 #11 Skrevet 24. februar 2006 Men hva med oss som alrdi får feber. Jeg har ikke hatt feber siden jeg var 12 år, men er sjelden syk. Har det en sammenheng tro? Mener at jeg ikke "behøver" feber siden jeg ikke blir skikkelig syk? ← Jeg vil tro det :klø:
Lenestol Skrevet 25. februar 2006 #12 Skrevet 25. februar 2006 Var dette jeg mente, minus alle kunnskapene ← Heh, lærer litt på sykepleierutdanningen, vettu!
Lenestol Skrevet 25. februar 2006 #13 Skrevet 25. februar 2006 Men hva med oss som alrdi får feber. Jeg har ikke hatt feber siden jeg var 12 år, men er sjelden syk. Har det en sammenheng tro? Mener at jeg ikke "behøver" feber siden jeg ikke blir skikkelig syk? ← Jeg er også sjelden syk, og har sjelden feber. Ska'kke klage over det, jenta mi!
salsera Skrevet 25. februar 2006 #14 Skrevet 25. februar 2006 Jeg har noen venner som sverger til svettekurer hvis de blir syke, er det da det samme prinsippet? De drikker urtete som skal få dem til å "svette det ut", som de sier. Selv bruker jeg febernedsettende/smertestillende hvis jeg må "fungere" og ikke har tid til å være syk, men ellers forsøker jeg å drikke mye og slappe av.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2006 #15 Skrevet 25. februar 2006 Legen min har sagt at det er bedre å ta febernedsettende enn å ligge og ha det grusomt.
Gjest Gjesta Skrevet 25. februar 2006 #16 Skrevet 25. februar 2006 Legen min har sagt at det er bedre å ta febernedsettende enn å ligge og ha det grusomt. ← Selvsagt, men har man 38,5 i feber tar ikke jeg febernedsettende dersom jeg ikke har vondt på en eller annen måte
Malama Skrevet 26. februar 2006 #17 Skrevet 26. februar 2006 Og igjen av henger det av ulike personers personlige kroppstemperatur. Har jeg 38,5 i feber er jeg KJEMPESYK mens jeg kjenner andre som ikke på pålangt nær så slapp og elendig som jeg er da selv om de nærmer seg 40. Sånn har det vært siden vi var barn. Derfor er jeg ikke tilhenger av "absolutte grenser" ettersom ulike personer reagerer ulikt på feber.
Amanlis Skrevet 26. februar 2006 #18 Skrevet 26. februar 2006 Jeg er også sjelden syk, og har sjelden feber. Ska'kke klage over det, jenta mi! ← Nei, det skal vi ikke!!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2006 #19 Skrevet 26. februar 2006 Selvsagt, men har man 38,5 i feber tar ikke jeg febernedsettende dersom jeg ikke har vondt på en eller annen måte ← Nei, det er klart. Men jeg måler da ikke temperaturen om jeg ikke føler meg dårlig? Stort sett har jeg vondt før jeg oppdager at jeg har feber, ergo tar jeg febernedsettende ofte når jeg vet jeg har feber.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå