Gå til innhold

Kan jeg som mor søke om hjemmesykepleie til min 18 år gamle sønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjekk nettsiden til kommunen deres, der ligger det et søknadsskjema for pleie og omsorgstjenester. Det skal ikke være noe problem å få innvilget, det er et relativt vanlig oppdrag for hjemmesykepleien. 

Anonymkode: ff1b9...3e3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han bor med meg. Skal ha medisiner til faste tider noe han ikke klarer å holde. Trenger at eventuelt hjemmesykepleien kommer de gangene jeg er på jobb.

Anonymkode: f0826...9a5

du burde nok lese deg opp på kapasiteten til hjemmesykepleien, for det er ikke sjans i havet at hjemmesykepleien vil ha mulighet til å komme innom og sørge for at sønnen din tar medisinen sin til samme tid hver dag.

Anonymkode: 84f32...b9a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen og søk hjemmesykepleien.Eller få en samtale med leder for hjemmesykepleien så det kan gåes gjennom om han kan ha rettigheter. Det finns skjema der man finner ut behovet.

Snakk med folk, kanskje er det andre løsninger som kan benyttes. 

Anonymkode: 1fcee...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

du burde nok lese deg opp på kapasiteten til hjemmesykepleien, for det er ikke sjans i havet at hjemmesykepleien vil ha mulighet til å komme innom og sørge for at sønnen din tar medisinen sin til samme tid hver dag.

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Det er en veldig stor del av arbeidshverdagen til hjemmesykepleien. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo jobben deres!

Anonymkode: 5edd1...34f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fastlegen eller helse- og velferdskontoret så de kan vurdere behovene hans for oppfølging. Det er vel noe som må avtales med ham, men du kan bli med på møtet/møtene så lenge han samtykker til det.

Anonymkode: 5edd1...34f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han har lett pu og autisme 

Er han vurdert å være samtykkekompetent? Er det etablert kommunal ansvarsgruppe rundt ham?

Kontakt fastlege, forklar situasjonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba på en omsorgsbolig som ga tjenester til personet som ikke bodde på omsorgsboligen. Vi ringte eller gikk hjem til de som skulle ta medsiner, for å sjekke at de tok dem til riktig tid. 

Anonymkode: 49ca9...8d8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da stiller det seg annerledes enn om det gjaldt en frisk ungdom. Da kan du nok kontakte hjemmesykepleien eller andre som kan hjelpe han å ta medisin. Du kan spørre løvemammaene hvis du kjenner til de.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmesyklepleien bistår ikke oppegående mennesker som ikke gidder å huske medisiner. En alarm på telefonen fikser dette om motivasjonen er der. Og mangler motivasjonen må han rett og slett oppdrive den.

Anonymkode: c3e35...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok, da stiller det seg annerledes. Meld til tjrnestekontoret i kommunen, så kan de vurdere hvilken hjelp han trenger og i hvilket omfang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler medisafe . Flott app som gir alarm og hvor du legger inn medsiner med påminnelse om påfyll samt andre verktøy.

Anonymkode: 94954...3cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hjelper ikke å minne han på det. Tro meg jeg har prøvd!

Men kan du ikke ringe ham når han skal ta medisinene? Så tar han de mens dere snakker i telefonen. Høres rart ut at en voksen person ikke kan sette på alarm på mobilen og ta medisinen sin. Snakk med fastlegen hans.

Anonymkode: 4a11e...e96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men kan du ikke ringe ham når han skal ta medisinene? Så tar han de mens dere snakker i telefonen. Høres rart ut at en voksen person ikke kan sette på alarm på mobilen og ta medisinen sin. Snakk med fastlegen hans.

Anonymkode: 4a11e...e96

Må fysisk se at han har tatt de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om livsviktige medisiner og han ikke evner å ta de, så klarer han seg jo ikke selv i hverdagen og må få tilsyn. Snakk med fastlegen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis medisinene er så viktige må han lære seg å huske på dem selv. Det er misbruk av ressurser å bruke hjemmetjeneste som en 18-åring som ikke gidder ha prioriteringene i orden. Og du gjør ham en bjørnetjeneste ved å involvere deg. Han er voksen, han må lære å passe på seg selv (det skulle du strengt tatt lært ha for lenge siden). 

Anonymkode: 430b2...1fe

Du aner ikke hva medisinsk tilstand det går i, og  selvfølgelig har en 18 åring like mye rett på hjelp som andre. 

Og jammen må noen stille opp for ungene etter fylte 18 og, hva hadde du gjort? Sparket han utav huset og sagt ifra deg all hjelp? 

Hør med kommunen eller legen TS, så får de nok til ett eller anna.

Anonymkode: 3a7ab...f94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjemmesyklepleien bistår ikke oppegående mennesker som ikke gidder å huske medisiner. En alarm på telefonen fikser dette om motivasjonen er der. Og mangler motivasjonen må han rett og slett oppdrive den.

Her er det snakk om en ungdom med lett psykisk utviklingshemming og autisme.

Anonymkode: f15b6...3bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 8.30):

Hva med en automatisk medisindispenser som på rett tidspunkt spiller av en lyd og mater ut medisinene? 

Anonymkode: d74ff...129

Sånn hadde jeg. Evondos heter den. Det er hjemmesykepleien som administrerer den. Nå måtte jeg gi den fra meg, og innrømmer at jeg av og til glemmer. 

Ellers er han medisinsk myndig. Fra 16 år. Jeg får ikke en gang ringe sykehuset og minne om at min 18 åring skal ha time. 

Endret av Stor pike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...