AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #1 Del Skrevet 5. oktober 2024 I det siste har jeg fått regninger på moms på varer jeg allerede har betalt moms på hos Aliexpress. Hvordan unngår jeg dette? Tydelig at det ikke hjelper å se at prisen inkluderer VAT der. Behøver ikke diskusjon om at jeg kan handle her hjemme…😉 Anonymkode: 6a5ca...fb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #2 Del Skrevet 5. oktober 2024 Det har jeg også opplevd, så jeg har sluttet å handle der. Posten sier jeg må ta det opp med selger og få pengene tilbake derfra, og selger "skjønner jo ingenting", for deretter å synke i jorden. Noen sier man kan skrive voecnummeret til aliexpress i adressefeltet ditt, men vet ikke om det hjelper Anonymkode: 6c473...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 6. oktober 2024 #3 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Noen sier man kan skrive voecnummeret til aliexpress i adressefeltet ditt, men vet ikke om det hjelper Anonymkode: 6c473...fb4 Det ble hevdet i en annen tråd at det ikke gjelder lenger fordi momsen må meldes elektronisk til Norge for å unngå momskrav når pakken ankommer Norge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #4 Del Skrevet 7. oktober 2024 Jeg sluttet å handle der etter nyttår pga dette. men i sommer skulle jeg ha en vare som jeg kun fant der. Så jeg beregnet momskrav i etterkant, sånn at det var greit. Bestilte. men pakken kom levert uten noe ekstra krav i ettertid. Så det er kanskje litt flaks/uflaks? Anonymkode: 2367d...78e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #5 Del Skrevet 7. oktober 2024 Ja det er med Choice shipping fra AliExpress, det går så fort at pakken kommer til Norge før den oppdaterte informasjonen. Når det står VOEC nummer på pakken så burde jo posten sjekke det men de gjør ikke det, da sitter forbrukerne igjen med regningen. Synes her er posten/tollere er like skyldige som AliExpress. Anonymkode: ce12e...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #6 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes her er posten/tollere er like skyldige som AliExpress. Anonymkode: ce12e...0d9 Det er avsender som er ansvarlig for registrering så skjønner ikke hvorfor du mener Posten har noe skyld her. Du kan droppe å handle fra utlandet hvis det er et problem for deg. Anonymkode: 7e60e...462 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 8. oktober 2024 #7 Del Skrevet 8. oktober 2024 Du logger deg på Aliexpress, går inn her --> Help Center Trykker som i bilde her Skriver i chat "i need to talk with support" Og si ja til å snakke med aliexpress support. Skriv ordrenummer på vare det gjelder. Om det er flere varer så har jeg erfart at det er best å ta en vare om ganger og starte på nytt for hver vare. Du må legge ved bilde av kvitteringer og betaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 8. oktober 2024 #8 Del Skrevet 8. oktober 2024 Og en ting til. Posten refunderer kun moms om det er dem selv som har gjort feil med registreringen. Du kan jo alltid ta kontakt. Har kun skjedd en gang at dem har gjort feil hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 8. oktober 2024 #9 Del Skrevet 8. oktober 2024 frivis skrev (1 minutt siden): Du logger deg på Aliexpress, går inn her --> Help Center Trykker som i bilde her Skriver i chat "i need to talk with support" Og si ja til å snakke med aliexpress support. Skriv ordrenummer på vare det gjelder. Om det er flere varer så har jeg erfart at det er best å ta en vare om ganger og starte på nytt for hver vare. Du må legge ved bilde av kvitteringer og betaling. Da får du igjen moms, men du får ikke igjen gebyrene som du må betale 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 8. oktober 2024 #10 Del Skrevet 8. oktober 2024 PhilosopherSe7en skrev (Akkurat nå): Da får du igjen moms, men du får ikke igjen gebyrene som du må betale Det er sant, gebyr får du ikke tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Del Skrevet 8. oktober 2024 frivis skrev (7 timer siden): Du logger deg på Aliexpress, går inn her --> Help Center Trykker som i bilde her Skriver i chat "i need to talk with support" Og si ja til å snakke med aliexpress support. Skriv ordrenummer på vare det gjelder. Om det er flere varer så har jeg erfart at det er best å ta en vare om ganger og starte på nytt for hver vare. Du må legge ved bilde av kvitteringer og betaling. bare sånn andre ikke går med på det, jeg har prøvd. Det er nærmest umulig / veldig vanskelig å få samle alt informasjon i riktig format for å få Aliexpress til å godkjenne det. Så pass at det ikke er verdt de 100 kroner man betaler i toll. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er avsender som er ansvarlig for registrering så skjønner ikke hvorfor du mener Posten har noe skyld her. Du kan droppe å handle fra utlandet hvis det er et problem for deg. Anonymkode: 7e60e...462 Ja, jeg mener at posten/fortolling er like skyldige fordi de har innført et nytt system som gjør det kanskje enklere for dem, men gir større sannsynlighet for feil - altså dobbelt belastning av MVA for kunden. Jeg kan ikke droppe å handle fra utlandet når jeg bor i Norge, det er veldig mye forskjellige ting man ikke får kjøpt i Norge. Alt fra spesielle hobby ting eller merch / interesse, teknologi, til og med sminke, osv. Anonymkode: ce12e...0d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Del Skrevet 8. oktober 2024 PhilosopherSe7en skrev (7 timer siden): Da får du igjen moms, men du får ikke igjen gebyrene som du må betale nettopp. Du får refundert 10 kroner fra Aliexpress men ikke de 50 kroner som posten har skrevet ut i gebyr for feilfortolling. Anonymkode: ce12e...0d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg mener at posten/fortolling er like skyldige fordi de har innført et nytt system som gjør det kanskje enklere for dem, men gir større sannsynlighet for feil - altså dobbelt belastning av MVA for kunden. Anonymkode: ce12e...0d9 Det må du ta opp med de på Stortinget. Posten/fortolling gjør bare som de har fått beskjed om. Anonymkode: 7e60e...462 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 8. oktober 2024 #14 Del Skrevet 8. oktober 2024 Svært mange har opplevd dobbel moms på varer fra Aliexpress. Svært får refundert noe. Årsaken ligger at pakken ikke er meldt korrekt elektronisk av avsender. Transportøren har da ikke ikke noe bevis for at moms er innbetalt, og har krav om å kreve inn moms. Pga. avtaler er betalingen transportøren mottar lav, og dermed har de ikke noen intensjon for å etterspørre kvittering for betalt moms. Aliexpress er en VOEC-registrert nettbutikk, krever inn moms, og skal dermed melde pakken elektronisk. En enkel løsning er at Aliexpress slutter å kreve inn moms, det er ikke krav om å være VOEC-registrert. Da må en betale moms en gang, og et gebyr. Et betimelig spørsmål som kan være interessant å stille er om AliExpress faktisk betaler inn den moms de krever inn, eller om de beholder denne selv. Emner om dobbel moms fra AliExpress: Annet forum: https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/ Generelt årsaken til at det det lønner seg å sende pakker fra Kina til Europa ligger i verdenspostkonvensjonen. En eldre artikkel om tema, 200 kroners grensen er endret, men prinsippet om post mellom land er stort sett uendret: https://www.tek.no/nyheter/guide/i/LAep3R/verdenspostkonvensjonen En nyere artikkel: Norsk nettbutikk må ut med 75 kroner for å sende en pakke innenlands, ofte gratis frakt fra Asia: https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/JbW22X/kan-ikke-fortsette-aa-ta-regningen-for-kinesiske-nettbutikker 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 8. oktober 2024 #15 Del Skrevet 8. oktober 2024 VOEC er en norsk ordning. Etter det jeg kan finne har ikke Sverige en tilsvarende ordning. anmark har en ordning, men usikker hvordan denne fungerer. https://toldst.dk/borger/internethandel/internethandel-uden-for-eu https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/braattvetainnanduhandlarpanatet.4.792224361590183a4d31073.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #16 Del Skrevet 8. oktober 2024 petterm skrev (På 6.10.2024 den 21.14): Det ble hevdet i en annen tråd at det ikke gjelder lenger fordi momsen må meldes elektronisk til Norge for å unngå momskrav når pakken ankommer Norge. Jeg har bestilt masse fra Aliexpress og har aldri fått noe krav fra posten etter at jeg skrev voec nr i adresselinjen, om det er tilfeldig vet jeg ikke. Men jeg er nøye på å bestille Choice varer, og da tror jeg det er Aliexpress som arrangerer frakten, så det kan være derfor det er i orden når pakkene kommer til norge. Anonymkode: 10854...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 9. oktober 2024 #17 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har bestilt masse fra Aliexpress og har aldri fått noe krav fra posten etter at jeg skrev voec nr i adresselinjen, om det er tilfeldig vet jeg ikke. Men jeg er nøye på å bestille Choice varer, og da tror jeg det er Aliexpress som arrangerer frakten, så det kan være derfor det er i orden når pakkene kommer til norge. Anonymkode: 10854...981 Hva er en Choice vare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 9. oktober 2024 #18 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har bestilt masse fra Aliexpress og har aldri fått noe krav fra posten etter at jeg skrev voec nr i adresselinjen, om det er tilfeldig vet jeg ikke. Men jeg er nøye på å bestille Choice varer, og da tror jeg det er Aliexpress som arrangerer frakten, så det kan være derfor det er i orden når pakkene kommer til norge. Anonymkode: 10854...981 Jeg skriver voec nr i adresselinjen også, men har betalt dobbelt toll flere ganger. Dette har skjedd med choice også. Når du handler fra en VOEC registrert aktør skal nettbutikken innmelde VOEC-nummeret digital i en ITMATT fil. Hvis da posten alikevel har fått innmeldt korrekt voec-nr i ITMATT filen så har det hendt at jeg har fått refundert av direkte av posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 9. oktober 2024 #19 Del Skrevet 9. oktober 2024 petterm skrev (1 time siden): Hva er en Choice vare? https://www.aliexpress.com/w/wholesale-choice.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 9. oktober 2024 #20 Del Skrevet 9. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har bestilt masse fra Aliexpress og har aldri fått noe krav fra posten etter at jeg skrev voec nr i adresselinjen, om det er tilfeldig vet jeg ikke. Men jeg er nøye på å bestille Choice varer, og da tror jeg det er Aliexpress som arrangerer frakten, så det kan være derfor det er i orden når pakkene kommer til norge. Anonymkode: 10854...981 Å skrive VOEC nr i adressefelt er ikke nok, pakken må ha en korrekt elektronisk forhåndsmelding slik jeg har forstått. Å skrive i adressefeltet var en måte når VOEC ordningen var helt ny. Flere rapporterer at AliExpress sender Choice varer korrekt, men ikke alltid. Det virker som det er en ukjent sammenheng i hva som faktisk feiler. AliExpress virker lite interessert i å rette feilen. Her er en beskrivelse av hvordan det skal gjøres. Finnes også på engelsk: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/sending-av-pakker-i-voec-ordningen/ Endret 9. oktober 2024 av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå